Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 55
Offentligt
NOTAT
Dato
J. nr.
2012-1245
Evaluering af den nuværende ordning om rejsetidskompensation
for jernbanerejser
I forbindelse med forhandlingerne om en ny DSB kontrakt indgår en evaluering
og eventuel omstrukturering af den eksisterende rejsetidskompensations-
ordning. Til dette formål har der været nedsat en arbejdsgruppe bestående af
repræsentanter fra departementet og DSB, som har belyst styrker og svagheder
ved den eksisterende model for rejsetidskompensation med henblik på at
opstille forslag til, hvordan rejsetidskompensationsordningen kan forbedres.
Til brug herfor har analyseinstituttet Epinion gennemført en evaluering af den
nuværende ordning om rejsetidskompensation for jernbanerejser med henblik
på at afdække kendskab, tilfredshed og brug af rejsetidsgarantierne hos
brugerne af den kollektive togtrafik (her forstået som DSB sov, DSB S-tog A/S
og DSB Øresund, da Arriva ikke ønskede at være med i evalueringen).
Da anbefalingerne vil indgå som del af forhandlingerne om en ny kontrakt har
det også været arbejdsgruppens opgave at belyse økonomien i de nuværende
ordninger i trafikkontrakterne med hhv. DSB sov og DSB S-tog A/S således, at
arbejdet kan danne grundlag for en politisk prioritering.
Det overordnede formål med en ny kompensationsordning er at varetage de
rejsendes rettidigheder samt skabe en større sammenhæng mellem
passagerens oplevelse af forsinkelser og den udbetalte kompensation.
Ligeledes er der lagt vægt på, at ordningen også fremadrettet skal være praktisk
administrerbar.
1. DSB’s nuværende ordninger
DSB’s nuværende kompensationsordninger for togpassagerer omfatter en basis
rejsetidsgaranti, hvor kunden enten kan få en ny billet eller få billetprisen
refunderet i større eller mindre omfang alt afhængig af forsinkelsens størrelse
på den pågældende rejse. Der ydes dog ikke erstatning i form af en ny billet for
rejser, som alene er foregået på S-banen.
For rejsende med periodekort/årskort gælder en særlig pendlerrejsetidsgaranti.
I fjern- og regionaltrafik tager kompensationen udgangspunkt i den