Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 55
Offentligt
1423359_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
Resumé og supplerende bemærkninger
Transportudvalget har med beretning af 11. juni 2013 pålagt transportministe-
ren at gennemføre en evaluering af den nuværende ordning om rejsetidskom-
pensation for jernbanerejser med det formål at afdække styrker og svagheder
ved den eksisterende model og på den baggrund skabe grundlag for en ny mo-
del for rejsetidskompensation.
Evalueringen skulle indeholde følgende elementer:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Brugernes kendskab til ordningen
Tilmelding til ordningen
Dækning af den samlede rejse
Opgørelsesmetoder
Rejser på S-togsnettet
Administration af ordningen
Økonomi og incitamenter for operatørerne
Ad 1: Brugernes kendskab til ordningen samt tilmelding til ordnin-
gen
Udvalget har ønsket, at evalueringen skulle undersøge brugernes kendskab til
eksistensen af den nuværende ordning, undersøge mulighederne for bedre op-
lysning og markedsføring samt undersøge muligheden for at tilmelde sig ord-
ningen.
Det eksterne analyseinstitut Epinion har gennemført en brugerundersøgelse af
DSB’s nuværende rejsetidsgarantiordninger, som viser, at der blandt brugere af
Basis Rejsetidsgarantien er stor tilfredshed med den nuværende ordning.
Blandt ikke-brugere af Basis Rejsetidsgarantien viser undersøgelsen dog, at der
er et lavt kendskab til ordningen, og at en majoritet af ikke-brugerne, efter en
grundig introduktion til ordningen, svarer, at de i fremtiden vil bruge ordnin-
gen, hvis de får mulighed for det.
Undersøgelsen viser også, at der blandt de pendlere, som er tilmeldt pendler
rejsetidsgarantien, er en lav tilfredshed med den nuværende ordning. Kun en
tredjedel af de tilmeldte føler, at operatørerne med ordningen anerkender, at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423359_0002.png
passagerer skal kompenseres ved forsinkelser, og intet tyder på, at ordningen
har en positiv effekt på operatørernes image og attraktivitet.
Blandt de pendlere, som ikke er tilmeldt pendler rejsetidsgarantien, er der et
lavt kendskab til ordningen, og manglende information synes at være den væ-
sentligste barriere for at tilmelde sig. Pendlerne finder endvidere den udbetalte
kompensation er for lille.
På baggrund af evalueringen fra Epinion må det konstateres, at det i særlig
grad er pendlerne, som oplever utilfredshed med den nuværende ordning og at
man ikke mener, at der er sammenhæng mellem den udbetalte kompensation
og de oplevede forsinkelser.
Evalueringen indeholder forslag til en bedre oplysning og markedsføring af
ordningen samt et skøn over prisen herpå.
Ad 2: Dækning af den samlede rejse
Udvalget har ønsket, at passagerenes rettigheder skal gælde for den samlede
rejse uanset om passageren skifter transportmiddel undervejs. Dette vil kræve
en større omstrukturering af operatørernes og trafikselskabernes nuværende
kompensationsordninger til en fælles ordning, som kan gælde for hele den kol-
lektive trafik.
Da denne evaluering alene har undersøgt den nuværende ordning om rejse-
tidskompensation for jernbanerejser er en undersøgelse af de øvrige transport-
formers kompensationsordning ikke omfattet af denne evaluering. En fælles
kompensationsordning for hele sektoren vil desuden kræve koordinering og
kryds-afregning med alle øvrige trafikselskaber. Dette kræver opsætning af nye
systemer til afklaring af årsager til forsinkelser, hvilket vil være en væsentligt
komplicerende faktor, som næppe vurderes realistisk på kortere sigt, lige som
det vurderes at ville øge administrationsomkostningerne til ordningen væsent-
ligt.
Med rejsekortets udbredelse skabes dog mulighed for på sigt at etablere en ny
kompensationsmodel for brugere på rejsekort, som kan fungere på tværs af de
selskaber, som er med i rejsekortet. Omkostningerne til en sådan model er
estimeret i evalueringen.
Ligeledes har evalueringen berørt muligheden for at oprette et uvildigt organ til
varetagelse af rejsetidsgarantien for den samlede rejse på tværs af transport-
former. Da en sådan model ligeledes vil kræve koordinering med alle øvrige
trafikselskaber, vil der skulle foretages et større forberedende arbejde før mo-
dellen kan realiseres. I evalueringen gives et groft skøn over omkostningerne
ved etableringen af et uvildigt organ.
Side 2/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423359_0003.png
Ad 3: Opgørelsesmetoder
Side 3/4
Udvalget har ønsket, at evalueringen skulle vurdere de opgørelsesmetoder, som
ordningen benytter sig af, fx betydningen af aflyste tog, mål for punktlighed og
pålidelighed mv.
Opgørelsen af forsinkelser og aflysninger knytter sig ikke kun til kompensati-
onsordningen men er også et helt centralt mål i den nuværende og kommende
kontrakt med DSB. Derfor er dette forhold ikke behandlet direkte i evaluerin-
gen, men derimod blevet undersøgt særskilt.
Transportministeriet har fået et eksternt konsulentfirma til at undersøge
punktligheden i en række europæiske lande og på den baggrund komme med
forslag til en ny metode for beregning af DSB’s punktlighed og pålidelighed. På
baggrund heraf vil der i den nye kontrakt med DSB indgå et nyt mål (kunde-
punktlighed), som også vil ligge til grund for den fremtidige beregning af rejse-
tidskompensationen.
Spørgsmålet kan behandles direkte i forbindelse med en politisk drøftelse af
indholdet i en ny DSB-kontrakt.
Ad 4: Rejser på S-togsnettet
Udvalget har ønsket, at evalueringen skulle undersøge rejsetidsgarantiordnin-
gen på S-tognettet. S-tog kører med en meget høj frekvens, og der udbetales
efter den nuværende ordning meget lidt kompensation til S-togskunder. Når
der sker totale nedbrud på S-togsnettet er det dog vurderingen, at den nuvæ-
rende ordning ikke i situationen tilstrækkelig grad afhjælper passagerernes
transportbehov.
For at imødekomme pendlernes opfattelse af, at der ikke er sammenhæng mel-
lem oplevede forsinkelser og udbetaling af kompensation, kan en mulighed
være at tilbyde S-togs kunder en taxaordning i de situationer, hvor der sker
nedbrud, og hvor der ikke kører S-tog på en strækning i længere tid. Omkost-
ningerne til en sådan ordning er estimeret i evalueringen.
En sådan evt. udvidelse af ordningen – og finansieringen heraf – vil kunne ind-
gå i forhandlingerne om en kommende trafikkontrakt med DSB.
Ad 5: Administration af ordningen
Udvalget har ønsket, at evalueringen skulle fokusere på etableringen af en uvil-
dig instans. En fælles ordning på tværs af den kollektive transport kunne admi-
nistrere tilmelding, behandling og udbetaling af rejsetidskompensation for den
samlede rejse, herunder også rejser på tværs af transportformer. En sådan ord-
ning vil være i tråd med øvrige tiltag der sigter mod at gøre rejser med flere
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423359_0004.png
operatører nemmere, eksempelvis rejsekort. Det vil dog kræve koordinering
med alle øvrige trafikselskaber og er derfor ikke realiserbar på kort sigt. I eva-
lueringen gives et groft skøn over omkostningerne ved etableringen af et uvil-
digt organ.
Ad 6: Incitamenter og økonomiske konsekvenser
Udvalget har ønsket, at evalueringen skulle vurdere incitamenterne for opera-
tørerne i forhold til ordningen samt vurdere de økonomiske konsekvenser for
den enkelte rejsende, for operatører og for statskassen.
Evalueringen er blevet udarbejdet i et tæt samarbejde med DSB, og der er ble-
vet lagt vægt på, at de konkrete løsningsforslag indeholder de rette incitamen-
ter for operatørerne til at levere et godt produkt.
Det er vurderingen, at en kompensationsordning som den nuværende, hvor
DSB betaler kompensation direkte til kunderne ved forsinkelser, tilskynder
DSB til at køre punktligt, da DSB på denne måde står til regnskab direkte over-
for deres kunder samtidig med, at forsinkelser får direkte konsekvenser for
DSB’s økonomi.
En kompensationsordning, hvor DSB skal betale bod til staten i tilfælde af for-
sinkelser, vurderes at mindre virkningsfuld overfor DSB, da staten ejer DSB og
der derfor er sammenhængende økonomiske strømme mellem eventuelle
bodsbetalinger, kontraktbetaling og DSB’s udbytte til staten.
Der vurderes ikke umiddelbart at være nogen økonomiske konsekvenser for
den enkelte rejsende ved en eventuel omstrukturering af ordningen. Der er
derimod lagt vægt på en løsning for S-togskunder, som i højere grad end i dag
afhjælper kundernes aktuelle transportbehov ved forsinkelser.
Side 4/4