Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 53
Offentligt
Transportministeriet
Transportminister Magnus Heunicke
Emne:
Forslag til lov om jernbane, høringsversion, d. 9. juli 2014
Specifikt: Niveaufrie krydsninger – nye eller ombyggede
20.11.2014
Kære Magnus Heunicke
Høringsforslaget vedrørende jernbaneoverkørsler, herunder niveaufrie krydsninger giver
anledning til nogle spørgsmål.
KL har i ”Høringssvar – lovforslag om jernbane”, dateret 26. august 2014 anført, angående
Transportministeriets meddelelse om, der ikke er fundet anledning til at videreføre den gældende
lov (2012-loven) § 8 a, stk. 3 og § 21 z, at efter KL’s opfattelse er der ikke det fornødne grundlag
for en vurdering af konsekvenserne for de kommunale vejbestyrelser ved bortfald af de to §§ i
2012-loven.
KL opfordrer til, at der foretages en screening ved en trafiksikkerhedsrevisor af viadukterne med
kommunale vejes krydsning.
Nærværende bilagte notat ”Niveaufrie krydsninger – nye eller ombyggede”, dateret 15.11.2014
samt bilag 1, 2 og 3 skal betragtes som grundlaget for ønsket om en screening af viadukterne.
Problemstillingerne er beskrevet i notatets ”Konklusion”, hvor de er listet op i afsnit 1, 2, 3, 4 og 5.
I afsnit 6 visualiseret med fotos. I afsnit 7 er beskrevet de problemer, der har været ved
elektrificeringen i forbindelse med nedrivning og genopførelse af broer.
Dette giver anledning til følgende spørgsmål til ministeren:
I Høringsforslaget til ændring af jernbaneloven anføres:
”Bestemmelserne vurderes at være forældede, idet bestemmelser ikke findes at være
anvendt i en længere årrække.”
1. Hvilket faktuelt grundlag er der for denne beslutning?
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2. Barrierevirkningen med manglende bæreevne, for smalle færdselsbaner, manglende
frihøjde, trafiksikkerhedsfarlig vejgeometri etc. kunne være sammentænkt med
spormoderniseringer, hvor banestrækninger har været lukket i længere perioder. Hvad er
årsagen til det ikke er sket – det er jo gammelkendte problemer?
3. Vil ministeren snarest tage initiativ til den af KL foreslåede screening af en
trafiksikkerhedsrevisor, som grundlag for en handlingsplan til fjernelse af
barrierevirkningen for vejtrafikken?
4. Er ministeren enig i, at fra den gældende 2012-lov, ophæves ikke § 8 a, stk. 3 og § 21 z?
Nærværende er bilagt:
Niveaufrie krydsninger – nye eller ombyggede
Bilag 1: Beslutningsgrundlag for broer, 01.09.2006
Bilag 2: Fotos af problemstillingerne
Bilag 3: Trafiksikkerhedsrevision
Nærværende er også sendt til Transportudvalget
Med venlig hilsen
Carl Dixen Pedersen
Rugbjerg 55
2670 Greve
Tlf.: 29453014
Konsulent
2