Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 49
Offentligt
1422426_0001.png
Notat vedr. delebilskonceptet car2go’s ansøgning om parkeringslicens i Københavns Kommune
Det internationale delebilskoncept, car2go, lancerede i København den 17. september 2014 med en
bilflåde på 200 ”Smart for Two” biler i København, der kan lejes af tilmeldte brugere af konceptet på
minut eller timebasis. Car2go er allerede tilstede i 27 andre storbyer i Europa og Nordamerika.
Car2go fungerer som supplement til eksisterende transportmuligheder i storbyer og kan lejes efter
ønske og er til rådighed 24/7/365. Car2go er et ”free-float” delebilskoncept, hvor bilerne ikke har faste
parkeringspladser, men kan parkeres som det passer brugerne, og bilerne søger derfor hen, hvor der
er plads i byen. Kunderne faktureres per afsluttet tur.
Car2go har ansøgt om parkeringslicens for delebiler hos Københavns Kommune fire gange. Første
gang den 20. marts 2014. Car2go opfylder på dette tidspunkt alle betingelserne for at få tildelt en
licens i henhold til de krav, der var offentliggjort herom på København Kommunes hjemmeside.
Car2go har fortsat ikke fået tildelt delebilsparkeringslicens. Muligheden fra Københavns Kommunes
side er, at car2go betaler 54.000 kr om året per bil – for fri parkering over hele byen.
Forskellen i de p-licenser, som Københavns Kommune tilbyder biler, er følgende:
-
-
-
-
Delebilslicens: 200 kr./bil/år (fri parkering over hele byen, bortset fra rødt område,
samt dedikerede p-pladser)
Beboerlicens: 720 kr./bil/år (fri parkering i egen zone)
Erhvervslicens: 2.815 kr./bil/år (fri parkering i egen zone)
Car2go med manglende licens: 54.000 kr./år/bil (fri parkering over hele byen)
Ingen andre typer af biler betaler 54.000 kr. i parkeringsafgift om året. København indeholder 21
parkeringszoner, og forestiller man sig, at car2go købte beboerlicens for samtlige zoner, ville udgiften
have udgjort 15.120 kr./år/bil. Københavns Kommune tilbyder altså ikke lige vilkår for alle typer biler
og heller ikke for alle typer af delebiler, der vel at mærke lever op til delebilskravene fra kommunens
side. Det skal bemærkes at car2go er verdens hurtigst voksende delebilsordning, samt at hele flåden
udleder under 100 g. CO2/km – altså væsentlig under den gennemsnitlige bil i København.
På gaderne i Københavns Kommune er der allerede 100.000 biler, hvilket betyder, at car2go’s bilflåde
vil forøge det samlede antal biler med blot 0,2 procent, svarende til en nul-effekt. Samtidig viser
erfaringerne fra alle andre byer, car2go er i, at dette delebilskoncept får borgere til at undlade at
benytte/have egen bil, hvorfor det igen vil reducere antallet af biler i Københavns Kommune.
Den 10. november 2014 sendte car2go en klage til Transportministeriet over Københavns Kommunes
afgørelser vedr. car2go’s ansøgning(er) om delebilsparkeringslicenser i København.
Car2go har også ansøgt om parkeringslicens for delebiler i Frederiksberg Kommune.