Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 48
Offentligt
1422201_0001.png
De manglende nødspor fra Vemmelev til Korsør øst- og vestgående (E20) må undre, hvornår
påtænker man at færdiggøre Danmarks eneste motorvejsstrækning uden nødspor?
På samme strækning finder man Danmarks farligste til- og afkørselsramper nr. 42, der ofte
fører til endog meget farlige situationer.
Det må undre, at man ned mod Danmarks største trafikknudepunkt ikke får gjort vejnettet
færdigt, så det lever op til sikkerhedsmæssige og nutidige krav. Lappeløsninger som SOS
vigepladser og bredere spor på ramperne, afhjælper ikke problemet, men så har man da gjort
noget? Reelt er svaret nej, problemet er stadig lige så stort, og man må endnu en gang undre
sig over, at man udfører meget store vejprojekter rundt i landet, men ikke får visket denne
sorte plet af kortet, så der også på den strækning bliver 130 km/t.
Så selv om vi er langt ude på landet (læs: Udkants Danmark), og der sikkert ikke er mange
stemmer at fiske eller penge at hente, må det da være åbenlyst for enhver, at her skylder man
at gøre arbejdet færdigt.
Vi har selv været i farlige situationer på strækningen, bl.a. hvor to lastbiler kørte af
motorvejen østgående retning, og kom ud i den bløde rabat omkring Tjæreby (pga. det
manglende nødspor) den forreste lastbil snurrede rundt og holdt med snuden mod V, og den
anden blokerede det inderste spor, det var meget tæt på at gå grueligt galt. Også fordi der i
modsatte retning opstod en kigge kø, og en lastbil holdt helt stille for at se om kollegaerne var
ok. (han kunne jo ikke holde i det manglende nødspor, så han holdt halvt ude på kørebanen!!!)
Næste oplevelse var en forankørende bil, der skulle op på motorvejen østgående, af tilkørsel
nr. 42, pga. udformningen, kan man ikke komme op på de lovmæssige 90 km/t, så bilen ramte
motorvejen med 60 km/t, en lastbil kom kørende i inderste spor med ca. 80 km/t, og måtte
undvige ud i overhalingssporet (for der er jo ikke noget nødspor at undvige ud i) for ikke at
påkøre bilen med 60 km/t, hvilket resulterede i at bilerne med 110 km/t var ved at blive mast
ud i autoværnet, og en bil med campingvogn, i inderste bane, måtte undvige ud mod os i
tilkørselssporet. Et under at der ikke skete andet en materiel skade ved denne episode. Begge
situationer er dagligdag på strækningen. Men der skal nok lig på bordet før det batter noget.
Det er i hvert tilfælde svaret fra Vejdirektoratet, der ikke kender til farlige situationer, som
befolkningen oplever dagligt på strækningen!?
Så hvornår bliver der etableret reelle nødspor på strækningen Vemmelev/Korsør i begge
retninger (E20), og hvornår får man rettet ramperne, ved afkørsel 42, ud så de ikke er så
farlige og man kan opnå de 90 km/t, som loven kræver?
Mvh.
Arne J. Duhn