Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 47
Offentligt
1421915_0001.png
Fra:
Ole Rasmussen [mailto:[email protected]]
Sendt:
10. november 2014 13:22
Til:
Folketingets Oplysning
Emne:
att Jakob Willum Slot
Kære Jakob Slot
For nylig har Transportministeriet fået udarbejdet en samfundsøkonomisk analyse, der viser, at
Storebæltsforbindelsen over en 50-årig periode forventes at skabe en værdi for det danske
samfund på ca. 380 mia. kr. Der er således noget, der tyder på, at trafikale infrastrukturprojekter
potentielt kan give et større samfundsmæssigt afkast end de i dag anvendte økonomiske modeller
viser. Transportudvalget ønsker med høringen at få belyst dette nærmere.
Kære Jakob - der står 380 mia kr over 50 år - OK - det kan derfor være relevant at spørge om
tilsvarende "tal" vedr. Kattegatsforbindelsen. Jeg har 2 spørgsmål jeg gerne vil stille i den
forbindelse.
1. Vil en Kattegatsforbindelse - med to tunneler (en lang/kort hhv. øst/vest for Samsø) kunne
bygges til ca 60 mia kr (for 4 motorvejs spor og 2 magnetbane spor) - kunne kontrolberegnes
beregnes på sammenlignelig vis som de 380 mia kr ved Storebælts-forbindelsen.
2. Re spørgsmål 1 - vil en magnetbanes meget meget lave drift/vedligeholdelses omkostninger og
lange levtid - kunne betyde at det er relevant og realistisk at regne samfundsværdi 25 - 50 - 75 og
100 år ude i fremtiden, ( en magnetbane har som bekendt ingen slid på "jernbane skinner" eller "el
ledninger") og beregne investerings afkast for samme år.
Mvh
Ingeniør
Ole Rasmussen
Frederikshavn ( følger med på nettet )