Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 46
Offentligt
Nørrebrogade 39, 1. tv., 2200 København N
www.baeredygtigtrafik.dk
16. november 2014
PRESSEMEDDELELSE
Brug Den Internationale Toiletdag den 19. november som anledning til at
gøre noget ved toiletproblemerne i den kollektive trafik
Rådet for Bæredygtig trafik vil - i toiletdagens anledning – kraftigt opfordre de
ansvarlige politikere og trafikselskaber til hurtigt at få udarbejdet og realiseret en
toiletplan, der giver de kollektive trafikanter en moderne toiletservice med
åbningstider, der svarer til det tidsrum, hvor der køres med tog og busser til
stationer og trafikknudepunkter.
Rådet for Bæredygtig Trafik har hæftet sig ved, at mange DSB-stationer ikke mere
har toiletter eller kun har toiletter med begrænsede åbningstider. Det samme
gælder de fleste stationer på lokalbanerne i de fem regioner.
De klart utilstrækkelige toiletforhold på stationerne er til gene for
togpassagererne. Desværre er det svært at råbe DSB op. Togselskabet har typisk
den arrogante mine på og har i svar på henvendelser afvist at tage problemet
alvorligt og formulere seriøse løsningsforslag.
Den afvisende attitude og tendensen til ansvarsfralæggelse virker særligt
urimelig, når man tager i betragtning, at DSB fx via 7-Eleven kiosker på en række
stationer lægger vægt på at tilbyde passagererne muligheden for at købe mad og
drikke, der kan indtages før, under og efter rejsen.
Med andre ord, DSB anerkender og indretter sig på passagerernes behov for vådt
og tørt, når de er på farten, men man lukker besynderligt nok øjnene for, at
togbrugerne efterfølgende i sagens natur også har behov for at komme af med
noget under forhold, som er hygiejniske og tidssvarende.
Den manglende toiletadgang for brugerne af den skinnebaserede kollektive
transport har tillige nogle uheldige hygiejnemæssige konsekvenser. Resultatet er
ofte uhumske, uæstetiske og utålelige forhold, idet nogle af dem, som færdes på
stationernes arealer, typisk finder sig tvunget til at urinere på perroner, i
tunneller under perronerne etc.
Det er i denne forbindelse nærliggende at foretage en sammenligning med
folkekirkens toiletforhold. Ikke så få turister, cyklister på ture og andre
forbipasserende i en ”trangssituation” har i mange år kunnet nyde godt af
kirkernes fremragende toiletforhold.
1