Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 46
Offentligt
1421813_0001.png
---- [nedenstående er tilsendt Politiken som langt læserbrev 13.11.2014]
Brug Den Internationale Toiletdag den 19. november som anledning til at gøre noget ved
toiletproblemerne i den kollektive trafik.
Rådet for Bæredygtig Trafik har hæftet sig ved, at mange DSB stationer ikke mere har toiletter
eller kun har toiletter med begrænsede åbningstider. Det samme gælder de fleste stationer på
Lokalbanerne i Nordsjælland. For flere lokalbaner gælder det, at man end har ikke toiletter i
togene – det har man dog i DSBs fjern- og regionaltog.
Et meget illustrativt lokalt eksempel på denne misere har vi i år haft på Hillerød Station, som
rummer de eneste tilgængelige toiletter for store dele af passagererne i centrale dele af Region
Hovedstaden.
Toiletterne på Hillerød Station blev lukket tidligere på året, og trængende passagerer blev derefter
mødt af et opslag med den lakoniske besked ”Ventesal aflåst og kan ikke benyttes”. Stationens 3
toiletter ligger i ventesalen, hvortil der igennem de seneste år har været adgang alle dage, dog kun
fra 7-20. Hillerød station har – dog med de begrænsede åbningstider – været et ”toilethelle” i
centrum af Nordsjælland. Folk er stormet til toiletterne fra S-tog, Movia-busser og lokalbanernes
tog.
Talrige protester resulterede dog i, at DSB igen åbnede toiletterne den 16. juni i år, men der er
ikke givet nogen garanti for at de forbliver åbne. Og åbningstiden er ikke blevet udvidet til hele
den periode der kører tog
De klart utilstrækkelige toiletforhold på stationerne er til gene for togpassagererne. Desværre er
det svært at råbe DSB op. Togselskabet har typisk den arrogante mine på og har i svar på
henvendelser afvist at tage problemet alvorligt og formulere seriøse løsningsforslag.
Den afvisende attitude og tendensen til ansvarsfralæggelse virker ekstra urimelig, når man tager i
betragtning, at DSB fx via 7-Eleven kiosker på en række stationer lægger vægt på at tilbyde
passagererne muligheden for at købe mad og drikke, der kan indtages før, under og efter rejsen.
Med andre ord, DSB anerkender og indretter sig på passagerernes behov for vådt og tørt, når de
er på farten, men man lukker besynderligt nok øjnene for, at togbrugerne efterfølgende i sagens
natur også har behov for at komme af med noget under forhold, som er hygiejniske og
tidssvarende.
Den manglende toiletadgang for brugerne af den skinnebaserede kollektive transport har tillige
nogle uheldige hygiejnemæssige konsekvenser. Resultatet er ofte uhumske, uæstetiske og
utålelige forhold, idet nogle af dem, som færdes på stationernes arealer, typisk er tvunget til at
lade deres vand på perroner, i tunneller under perronerne etc.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det er i denne forbindelse nærliggende at lave en sammenligning med folkekirkens toiletforhold.
Ikke så få turister, cyklister på ture og andre forbipasserende i en ”trangssituation” har i mange år
kunnet nyde godt af kirkernes fremragende toiletforhold.
Kommer man forbi en kirke – og melder trangen sig - kan man næsten altid gøre brug af et toilet,
der som regel er lettilgængeligt og åbent og har en høj renholdelsesmæssig og hygiejnisk standard.
Kirkegængerne har dermed adgang til toiletter af høj standard, når de færdes på kirkens område.
Men når den statsligt understøttede folkekirke tilbyder sine brugere så fine faciliteter på dette helt
basale område, virker det helt urimeligt, at en anden statsstøttet landsdækkende serviceudbyder -
i dette tilfælde DSB - svigter så fatalt, når det gælder elementær forsyning med toiletter.
Misforholdet forekommer særlig grelt, når man tager ”kundegrundlaget” betragtning: Deltagere i
kirkelige handlinger syner ikke af meget i sammenligning med de mange tusind pendlere,
passagerer m.fl., der på næsten alle døgnets tidspunkter gør brug af stationer og tog.
Ordentlige toiletforhold er et must og bør være en del af den samlede service til dem, som rejser
kollektivt. Standardforklaringen at fjernelse af toiletadgang skyldes hærværk, er ikke en acceptabel
grund til at reducere en basal passagerservice.
Den internationale toiletdag 19. november rykker nærmere – og jo, en sådan dag findes skam
også, og det er FN, som har taget initiativet til denne nye mærkedag for at sætte fokus på et
overset sundhedsproblem, der vedrører op imod 2,5 milliarder mennesker på kloden.
Rådet for Bæredygtig Trafik mener, at Toiletdagen den 19. november frembyder en oplagt
mulighed for at ruske op i landets udbydere af togtrafik, primært DSB, som den største aktør på
området: Se nu at få gjort noget ved dette presserende problem!
DSB og andre relevante aktører inden for den kollektive transport – og denne henstilling gælder
naturligvis også lokalbanerne og busselskaberne - kunne passende gribe den internationale
toiletdag den 19. november som en oplagt mulighed for at sætte fokus på de generelt ret elendige
toiletforhold, der samlet set bydes togpassagererne og busbrugerne på danske stationer og
trafikknudepunkter.
Vi vil altså - i toiletdagens anledning – kraftigt opfordre de ansvarlige politikere og trafikselskaber
til hurtigt at få udarbejdet og realiseret en toiletplan, der giver de kollektive trafikanter en
moderne toiletservice med åbningstider der svarer til det tidsrum, hvor der køres med tog (og
busser) til stationer og trafikknudepunkter.
2