Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 45
Offentligt
Statusrapport IC4/2
Status pr. 30. september 2014
Rapportperiode: September 2014
1. Overordnet status
ƒ
Drift
IC4 kørte i september med en rettidighed på 92,6% og en pålidelighed på
93,2%, hvilket er en forringet rettidighed og en forbedret pålidelighed i
forhold til august måned. Antallet af IC4 togsæt godkendt til passagerdrift
ligger med udgangen af september fortsat på 67. Antallet af togsæt, som er
planlagt stillet til rådighed ligger ligesom i august på 32 togsæt inkl.
driftsreserve. Den gennemsnitlige leverance til drift var 35 IC4 togsæt i
september, hvilket er det hidtil højeste.
Antallet af km mellem hændelser ligger med 5.606 km i september lavere
end sidste måned. Der arbejdes fortsat intenst med at øge driftsstabiliteten.
Fokusområder er især optimering af Power Pack, frontkoblingsrenovering og
indbygning af ny koblingsløsning samt forbedring af stabiliteten af
kommunikationen mellem togsæt.
IC2 kørte i september med en rettidighed på 88,6% og en pålidelighed på
78,3%. Der er fortsat 12 IC2 togsæt godkendt til passagerdrift og den
aktuelle plan er anvendelse af 5 togsæt i drift inkl. driftsreserve. 2 IC2 togsæt
anvendes til TCMS ombygning og test.
ƒ
Vedligehold:
Konstruktionsændringen for at reducere støj fra udstødningen viser en
tilfredsstillende reduktion af støjniveauet. I takt med anvendelse af flere
togsæt i drift foretages der løbende opgraderinger af de resterende driftstog.
I perioden fra begyndelsen af juni til ultimo september er der konstateret i alt
11 revnede udstødningsmanifolde på IC2/IC4 motoren. For at løse problemet
er beslag til understøtning af turboen under udvikling. Prototypen er klar og
test af beslagene forventes påbegyndt i november 2014.
ƒ
Driftspuljen:
DSB har ibrugtagningstilladelser til alle 82 IC4 togsæt. 77 togsæt er blevet
opgraderet med fuld pakke 2D/2.
Teknisk udvikling:
På grund af kommunikationsproblemer med IC4 togsæt i multipel opkobling
under udvikling af softwarepakker har DSB indstillet al drift med IC4 i
multipel konfiguration den 20. juni.
Der foreligger nu en testet revision af softwaren, som underbygger en
genindsætning i multipel drift med 2 koblede togsæt.
Kommunikationsproblematikken er løst og danner sammen med en forbedret
version af magnetskinnebremsens funktionalitet ned til 4 km/t samt øvrige
ƒ
1