Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 45
Offentligt
1421785_0001.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 30. september 2014
Rapportperiode: September 2014
1. Overordnet status
ƒ
Drift
IC4 kørte i september med en rettidighed på 92,6% og en pålidelighed på
93,2%, hvilket er en forringet rettidighed og en forbedret pålidelighed i
forhold til august måned. Antallet af IC4 togsæt godkendt til passagerdrift
ligger med udgangen af september fortsat på 67. Antallet af togsæt, som er
planlagt stillet til rådighed ligger ligesom i august på 32 togsæt inkl.
driftsreserve. Den gennemsnitlige leverance til drift var 35 IC4 togsæt i
september, hvilket er det hidtil højeste.
Antallet af km mellem hændelser ligger med 5.606 km i september lavere
end sidste måned. Der arbejdes fortsat intenst med at øge driftsstabiliteten.
Fokusområder er især optimering af Power Pack, frontkoblingsrenovering og
indbygning af ny koblingsløsning samt forbedring af stabiliteten af
kommunikationen mellem togsæt.
IC2 kørte i september med en rettidighed på 88,6% og en pålidelighed på
78,3%. Der er fortsat 12 IC2 togsæt godkendt til passagerdrift og den
aktuelle plan er anvendelse af 5 togsæt i drift inkl. driftsreserve. 2 IC2 togsæt
anvendes til TCMS ombygning og test.
ƒ
Vedligehold:
Konstruktionsændringen for at reducere støj fra udstødningen viser en
tilfredsstillende reduktion af støjniveauet. I takt med anvendelse af flere
togsæt i drift foretages der løbende opgraderinger af de resterende driftstog.
I perioden fra begyndelsen af juni til ultimo september er der konstateret i alt
11 revnede udstødningsmanifolde på IC2/IC4 motoren. For at løse problemet
er beslag til understøtning af turboen under udvikling. Prototypen er klar og
test af beslagene forventes påbegyndt i november 2014.
ƒ
Driftspuljen:
DSB har ibrugtagningstilladelser til alle 82 IC4 togsæt. 77 togsæt er blevet
opgraderet med fuld pakke 2D/2.
Teknisk udvikling:
På grund af kommunikationsproblemer med IC4 togsæt i multipel opkobling
under udvikling af softwarepakker har DSB indstillet al drift med IC4 i
multipel konfiguration den 20. juni.
Der foreligger nu en testet revision af softwaren, som underbygger en
genindsætning i multipel drift med 2 koblede togsæt.
Kommunikationsproblematikken er løst og danner sammen med en forbedret
version af magnetskinnebremsens funktionalitet ned til 4 km/t samt øvrige
ƒ
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1421785_0002.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 30. september 2014
Rapportperiode: September 2014
driftsforbedrende tiltag softwarepakke 3+. Pakken er fortsat under
assessorbehandling og forventes afsluttet medio oktober. Herefter inddrages
Trafikstyrelsen for endelig myndighedsbehandling.
Den planlagte audit af softwareopgraderingsprocessen på IC4 værkstedet er
foretaget af 3. parts assessor, og certifikater er under udstedelse.
ƒ
Diverse:
DSB har medio august indgået kontrakt med konsulentfirmaet Prose AG fra
Schweitz om undersøgelsen af IC4. Prose AG, der er jernbanespecialister, får
støtte af SBB, det nationale jernbaneselskab i Schweitz. Arbejdet pågår og
Prose har gennemført flere audits og interviews i organisationen vedrørende
forhold relateret til IC4.
2. Drift
2.1 Drift IC4
2.1.1
Indsættelsesplan IC4
Aktuel driftspulje (inkl. driftsreserver)
Antal togsæt/dag
(gs.)
Regional Vest
Regional Øst
Lyntog
Driftsreserver
-----------------------------------------------------
I alt
14
3
4
11
---------------------
32
Nuværende plan
2.1.2
Driftskvalitet IC4
Denne måned
Sidste måned
94,5%
91,5%
6.307
154.515
ÅTD
94,4%
91,3%
5.908
56.428
Rettidighed
Pålidelighed
Km. mellem hændelser (MDBF)
Km. mellem nedbrud
92,6%
93,2%
5.606
82.695
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1421785_0003.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 30. september 2014
Rapportperiode: September 2014
2.1.3
Materielleverancer IC4
Denne
måned
Sidste måned
ÅTD
Andel leverede enheder i forhold til planlagt i %
99,9%
98,3%
92,5%
2.2 Drift IC2
2.2.1
Indsættelsesplan IC2
Aktuel driftspulje (inkl. driftsreserver)
Antal togsæt (gs.)/dag
Nuværende plan
Regional Vest
Driftsreserve
-------------------------------------------------------
I alt
4
1
-------------------
5
2.2.2
Driftskvalitet IC2
Denne måned
Sidste måned
91,0%
80,1%
1.668
13.342
ÅTD
91,9%
66,6%
2.270
12.420
Rettidighed
Pålidelighed
Km. mellem hændelser (MDBF)
Km. mellem nedbrud
88,6%
78,3%
1.538
12.304
2.2.3
Materielleverancer IC2
Denne måned
Sidste måned
93,5%
ÅTD
53,8%
Andel leverede enheder i forhold til planlagt i %
95,1%
3. IC4/2 Vedligehold
Aktuelle fokusområder :
ƒ
Forbedring af km. mellem hændelser (MDBF):
MDBF-udviklingen for IC4 ligger med 5.606 km i september lavere end sidste
måned. Der er fortsat stor fokus på drifts- og funktionsforbedrende tiltag.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1421785_0004.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 30. september 2014
Rapportperiode: September 2014
RIT-teamet, der arbejder med driftsforbedrende undersøgelser og
anbefalinger, har primært arbejdet med følgende områder:
Opfølgning på revner i manifolden
Test af ny gearsoftware for forbedret acceleration
Undersøgelse af opstartsprocedure på togets akselvendegear
Daglig opfølgning på fokusområder bremser, klimaanlæg, døre
og power pack.
ƒ
Reduktion af eftersynsintervaller:
Værkstedsarbejdet i forbindelse med den krævede justering af
udstødningssystemet på IC4 togsættene for at blive fritaget for de
oprindelige 7-døgns-inspektioner fortsætter. Ultimo september er 46 togsæt
modificerede og hermed fritaget.
4. IC4/2 Ombygning
Nedenfor vises en oversigt over alle IC4 og IC2 togsæt. Der er tale om en status for
IC4- og IC2-togsættene opgjort pr. 30. september 2014. Det skal bemærkes, at der er
tale om et øjebliksbillede, som ændrer sig løbende, og den gennemsnitlige leverance
til drift i september var 35 IC4 togsæt og 6 IC2 togsæt.
IC4/IC2
Togsætoversigt
I
alt
Afventer
ombyg-
ning
IC4
-NT
-MPTO
IC2
82
14
68
23
5
5
0
0
Drifts-
simu-
lering
10
9
1
11
Godkendt til
passager-
kørsel
67
-
67
12
9
-
9
2
2
-
2
0
2
-
2
2
18
-
18
3
36
0
36
5
32
0
32
5
TCMS
Efter-
syn
1
Inspek-
tioner
2
Repara-
tioner
3
Til rådighed
for driften
Køreplans-
behov
1
) Kilometerbaseret eftersyn, som udføres efter en godkendt instruktion.
) Sikkerhedsinspektioner, der udføres på togsættene hver 7. døgn.
) Inkl. nulstillinger
2
3
5. Tekniske udviklingsprojekter
For at udvide og forbedre togets funktionalitet arbejdes der med følgende tekniske
udviklingsprojekter:
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1421785_0005.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 30. september 2014
Rapportperiode: September 2014
Projekter
Optimering af kobling
ƒ
ƒ
Handling
Ifølge anbefaling fra Atkins er der udviklet
en forenklet koblingsløsning med
gummibælg (gaitor). 17 togsæt er
ombygget.
I forbindelse med ombygningen til
gummibælgløsningen foretages der et
udvidet serviceeftersyn på koblingens øvrige
bevægelige dele i samarbejde med
koblingsleverandøren.
Arbejdet planlægges således at
opgraderingen indpasses med mindst mulig
påvirkning på de daglige driftsleverancer.
Plan
I alt 22 driftstog er planlagt at have
monteret reviderede koblinger til
køreplanen for 2015, der træder i
kraft den 14. december.
Arbejdet forløber efter planen.
Fastkobling
Driftskobling
Reduktion af
stationstider
Optimering af dør-
/skydetrin
Løsning til en stabilisering af
trinkonstruktionen er fundet og materialer
til opgraderingen er modtaget. Indbygning
pågår.
Der foretagne opgradering af dør- og
skydetrins softwaren, som er implementeret
i samtlige IC4 togsæt, har reduceret
ventetiden på døråbningen. Tidsmålinger af
passagerbetjening af døre pågår.
Den til IC4 udviklede softwarepakke
er indeholdt i Pakke B for IC2, som
beskrevet nedenfor.
Installationsprocessen pågår.
Reduktion af støj fra
motorer og udstødning
I alt 51 togsæt har fået foretaget reduktion af
støjniveau fra udstødningen.
I takt med øget idriftsættelse
foretages der løbende opgraderinger.
For yderligere at reducere støjbilledet
i passagerkabinen pågår der et
arbejde med afprøvning af en
revideret lydpotte.
TCMS udvikling
TCMS udvikling er del af forliget med AB i
2012. Der arbejdes med nedenstående
løsninger:
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1421785_0006.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 30. september 2014
Rapportperiode: September 2014
Projekter
Multipel 3 og
Pakke 2.1
(driftsforbedrende)
Handling
Assessor har færdiggjort assessment af
softwarepakke 2.1 (driftsforbedrende tiltag)
og Multipel 3 den 4. juni. DSB har søgt om
typegodkendelse den 12. juni 2013.
Trafikstyrelsens sagsbehandling er påvirket
af, at al IC4 kørsel i multipel oprangering er
indstillet på grund af muligt
kommunikationsudfald.
Trafikstyrelsen har meddelt, at Multipel 3
godkendelsen er sat i bero, og at
myndighedsprocessen for Pakke 2.1
fortsætter.
Plan
Audit af software-
opgraderingsprocessen på IC4
værkstedet er foretaget af 3. parts
assessor og certifikater er under
udstedelse.
Når certifikaterne er modtaget fra
Assessor vil der med Trafikstyrelsens
meddelte godkendelse af softwaren
ansøges om ibrugtagningstilladelse af
Pakke 2.1.
Pakke 2.2.a
(driftsforbedrende)
Slutdokumentation er godkendt af DSB.
Softwarepakken er klar til at blive installeret
på togsættene.
Opdatering af 2.2a software kræver
at pakke 2.1 er godkendt og
installeret på togsættene. Afventer
fortsat.
Pakke 2.2
(driftsforbedrende)
Under design
Arbejdet med pakke 2.2 har afventet pga.
arbejdet med kommunikationen mellem
togsæt i multipel drift.
Arbejdet med endelig
kravspecifikation er ca. 90%
gennemført.
Multipel 4
(ændret til pakke 3+)
Den planlagte softwarepakke Multipel 4 er
nu ændret til 3+ og indeholder en ændring
ift. det konstaterede kommunikationsudfald
mellem togsæt i multipel oprangering,
magnetskinnebremse ned til 4 km/t samt
øvrige driftsforbedrende tiltag. Hermed
understøtter den driftsbehovet med Multipel
2 drift på Nordvestbanen i den nye køreplan
fra 14. dec. 2014.
Softwaren er færdigudviklet og færdigtestet.
Endelig dokumentation for pakken er
modtaget fra AnsaldoBreda og DSB har
godkendt indholdet.
Pakken er fortsat under
assessorbehandling og forventes
afsluttet i november. Herefter
inddrages Trafikstyrelsen for endelig
myndighedsbehandling.
IC2 porting (overførelse
af IC4 funktionaliteter til
IC2)
Under design
For at sikre fortsat opretholdelse af driften
med IC2 ønsker DSB at der straks indføres
aktiv magnetskinnebremse ned til 4 km/t.
DSB forhandler med leverandøren om
at få indført aktiv
magnetskinnebremse ned til 4 km/t i
en mindre softwarepakke.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1421785_0007.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 30. september 2014
Rapportperiode: September 2014
Projekter
TCMS overdragelse
(Overtagelse af kildekoder
og udstyr samt
programmøruddannelse)
Handling
DSB personale er færdiguddannet.
Plan
Kildekoder overdrages i takt med, at
softwarepakker leveres i
overensstemmelse med
forligsteksten fra 2012. Inspektion af
indholdet af de deponerede
softwareopgraderingspakker er
planlagt til medio oktober.
Fjerne restriktioner i IC4
ibrugtagningstilladelsen
Løvfaldsbegrænsning (indført
efter Marslev hændelsen i
2011) på 140 km/t ønskes
fjernet og hævet til 180 Km/t
IC4s bremseeffekt skal påvises ved ekstrem
lav adhæsion jf. et nyere normsæt end det
toget oprindeligt er typegodkendt på
baggrund af.
Omfattende testprogram er planlagt.
Test på glatte skinner er gennemført i
september, og DSB og assessor analyserer
resultaterne.
Yderligere krav om laboratorietest er
rejst af Trafikstyrelsen og der er
reserveret testracksfaciliteter hos DB
SystemTechnik i Tyskland med
forventet gennemførelse i slutningen
af oktober. Assessor følger processen
jf. Trafikstyrelsens krav.
Der er stor fokus på at opnå
Trafikstyrelsens accept inden
slutningen af løvfaldsperioden. Den
endelige assessorrapport forventes i
november.
Ny forbedret
bremsesoftware (Brake
Control Unit ”BCU”) for
udligning af bremsekraft
på alle aksler.
Nye dæmper på
akselkasserne under test
og endelig godkendelse.
Optimering af IC2
funktionaliteter til IC4
niveau
Den nye BCU software er under udvikling
hos bremseleverandøren og indledende test
er gennemført i uge 30, 41 og 42.
Den afsluttende test gennemføres i
uge 43 og endelig kvalitetssikring og
godkendelse af BCU softwaren
leveres til DSB medio november
2014, hvorefter den skal
myndighedsgodkendes.
Der arbejdes med en ny forbedret dæmper
som ikke overbelaster akselkassen.
IC2 har kun fået en mindre vinterpakke
monteret (pakke A). Der er foretaget en
evaluering af de ændringer, der er monteret
på IC4, og indholdet af Pakke B er besluttet.
Indbygning af pakke B på IC2 flåden er
påbegyndt. 4 togsæt er ombygget.
Dæmpere udskiftes løbende med den
nye forbedrede type.
10 togsæt i alt forventes ombygget
inden årsskiftet 2014/2015.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1421785_0008.png
Statusrapport IC4/2
Status pr. 30. september 2014
Rapportperiode: September 2014
Projekter
Generelle
Implementeringer
i forbindelse med nyt
signalsystem:
Handling
Prototype af den nye radio er indbygget.
DSB har overdraget teknisk dokumentation
til leverandøren.
Plan
Ny installationstidsplan er modtaget.
Installationen på IC4 er planlagt
påbegyndt i 2. kvartal 2015.
GSM-R (radio)
ETCS (ny ATC)
6. Diverse
Situationen omkring IC4 aksellejeskåle er fortsat stabil, der er således ikke
observeret nye tilfælde af beskadigede aksellejeskåle siden juni 2014.
Analysearbejdet af testresultaterne fra AnsaldoBreda rapporten vedrørende måling af
kraftpåvirkninger på IC4 aksellejeskålen under kørsel er gennemført. Resultatet fra
analysen understøtter den af DeutscheBahn rapporten afledte handlingsplan med
henblik på en driftsnormalisering af IC4 (ophævelse af 7-døgns inspektion). Der er
modtaget godkendelse til udvidet inspektionsinterval fra 7-døgns inspektion til en
30.000 km inspektion med virkning pr. 01. oktober 2014.
Jf. den på DB rapporten baserede handlingsplan, skal nuværende primær støddæmper
erstattes af en optimeret primær dæmper. Sikkerhedsgodkendelse af ny primær
dæmper forventes modtaget primo oktober med umiddelbart efterfølgende
implementering/afprøvning. Øvrige tiltag jf. den udarbejdede handlingsplan følges
som planlagt.
8