Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 44
Offentligt
1421478_0001.png
Til Transportudvalget.
BlueAlert
Amaliegade 16 st
1256 København
CVR: 34701598
Blue Alert – opdag et udrykningskøretøj – før det er for sent
- Jeg var ved at blive kørt ned af en ambulance med udrykning!
Hvor mange af os har ikke selv oplevet noget tilsvarende med en ambulance, en brandbil eller en politibil,
som bare pludselig var der, og som vi ikke havde hørt, fordi vi lyttede til musik gennem hovedtelefon-
erne, talte i telefon eller ”læste” en bog, mens vi bevægede os rundt i trafikken.
Vi kender situationen. I de fleste tilfælde sker der ikke noget, men i 2012 blev der slået 2622 mennesker ihjel i
Europa som følge af ulykker med udrykningskøretøjer,. Totalt skete der det år ca. 38000 større eller mindre
ulykker. Selv om vi har oplevet en farlig situation, har de fleste af os ikke gjort noget ved det, men det har
Finn Rosenkranz.
For to år siden fortalte en ven ham, at han havde været centimeter fra at blive ramt af en ambulance, og
det gav Finn ideen til denne opfindelse, som kan redde mange menneskeliv hvert år, og samtidig sætte
Danmark på verdenskortet hvad angår trafiksikkerhed.
Opfindelsen er en app, som via smartphones/tablets giver alarm, når et udrykningskøretøj er i nærheden.
Finn Rosenkranz er ikke en teenager tekniknørd, som sidder begravet i kodninger, mens han drikker cola og
lytter til tekno-musik. Han er 57 år og arbejder primært med handel med ejendomme til dagligvarebutikker.
Men han er vedholdende, og har samlet et team af folk om sig, der kendestegnes ved lang erversmæssing
erfaring – yngstemand er en kvinde på 51.
Han har taget europæsk patent, med udvidelse til verdens paten inden for 18 måneder, på sin app med
navnet BlueAlert, og han har hyret et anerkendt programmeringshus, Shape, til at stå for udviklingen. Det
eneste BlueAlert og Shape mangler for at gøre app’en tilgængelig for alle, er at den danske Trafikstyrelse
giver tilladelse til, at app’en kan opfange de GPS-signaler, som alle køretøjer udsender, når de kører med
udrykning.
Derfor denne henvendelse til Folketingets Trafikudvalg. De signaler er i mange lande tilgængelige for alle,
men i Danmark skal der en særlig tilladelse til for at hente dem. Det er den, der er vigtig at få.
Sådan skal BlueAlert fungere
Når én ambulance, brandbil eller politibil slår udrykningen til, begynder den at sende et GPS-signal,
der angiver fart og retning, så dens station eller base ved, hvor den er. De informationer skal opfanges
af Blue Alerts server, og fra den skal der sendes besked ud til de apps, der befinder sig i nærheden
af køretøjet og selv er i bevægelse. I hvilken afstand fra udrykningskøretøjet, der skal gives advarsel,
afhænger af, om man er i byen, på landevejen eller på motorvej. Der bliver ikke sendt advarsel, hvis din
telefon ligger hjemme på natbordet, og der kører en ambulance forbi ude på gaden.
Med venlig hilsen
BlueAlert
Finn Rosenkranz
BlueAlert
·
Amaliegade 16 st
·
1256 København
·
Tlf: +45 33330990
·
Email:[email protected]
·
www.bluealert.dk