Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 37
Offentligt
11.11.2014
Til Transportministeren og Folketingets Transportudvalg
Urimelig økonomisk byrde for lille vandværk ved baneprojektet København - Ringsted
Det var dejligt at læse i det lokale dagblad d. 12-7-2013 at EU har bevilget 227,9 millioner kroner til
baneprojektet København-Ringsted, som i forvejen har et buget på ca. 10milliarder. Hertil kommer så tog-
fonden DK. som regeringen har søsat med yderlige 28,5 milliarder kr. dette vil uden tvivl give den danske
jernbane et historisk løft af dimensioner. Så tænker jeg som formand for et lille vandværk med 293
andelshavere og 40000m3 udpumpet vand at nu, må der da være penge til at holde disse mennesker
skadesløse. Som det ser ud i dag har Banedanmarks jurister fået kringlet en udgift på, ifølge vores rådgivere
omkring 2,1 millioner kroner, over på vores lille vandværk. Fordi at vores landsbysamfund ligger på begge
sider af jernbanen København-Ringsted, der skærer igennem det midtsjællandske landskab, og i
bestræbelserne på at skaffe vand til beboerne på begge sider af banen, har man i 1965 da Københavns
vandforsyning begyndte at pumpe store mængder vand fra vores lokalområde til det vandtrængene
hovedstads område og som følge heraf en kraftig grundvandssænkning som betød at en stor del af de
private brønde som der var dengang blev tørre. Anlagde man derfor et andelsvandværk i det lille Kværkeby
sogn, og da pengene var små, valgte man at lægge vandledningerne i vej rabatterne, hvor der dengang ikke
lå andet. Både el og telefon var på master, så der var god plads i jorden og der skulle ikke betales
erstatninger til lodsejere ej heller tinglysninger m.m. og de fleste havde råd til at tilslutte sig vandværket.
Dette hævner sig nu, hvor man har fået et begreb der hedder ”gæst i vejen”. Det fandtes ikke i 1965, men
blev indført i vejloven i 1972 og det betyder, at du ikke har betalt for at have dine rør og kabler liggende i
rabatten, og dermed skal du som ledningsejer flytte dine ledninger for egen regning, hvis de ligger i vejen
for vejformål. Når en mastodont som Banedanmark så kommer med deres jurister og nærmest uanede
midler til rådighed og befaler dig at flytte og forlænge dine vandledninger og kabler, som du vel og mærke
selv skal betale for, på grund af at de skal have 2 spor mere ved siden af de eksisterede. Så tænker jeg er
det vejformål, det er i hvert fald en høj pris for almenvældes skyld, som 293 andelshavere skal betale
samtidig med, at de må finde sig i mere end dobbelt så mange tog og dobbelt så meget støj, når de nye
hurtigtog skal fare forbi vores lille samfund. Det er i orden og efter reglerne siger banedanmark, men det
mener jeg ikke kan være rigtigt. Mange mennesker er kommet i klemme i dette projekt, der er
eksproprieret en masse ejendomme i de sidste 6-8 år, også ejendomme der ikke er i nærheden af
linjeføringen, som den er i dag. Men disse mennesker har fået en erstatning og er holdt skadesløse, der er
bare ikke lige tænkt på ledningsejerne som krydser banen, de skal selv betale for omlægninger af deres
ledninger ifølge banedanmark.
Men hvis man som almindelig borger læser i loven, Lov nr.497 af 07/06-2001 lov om ændring af lov om
projektering af jernbaneanlæg København – Ringsted. Side 7-8 punkt 5-10 så forstår man slet ikke at der
kan være tale om at vores vandværk selv skal afholde udgifterne til nye underføringer for vandværket må
vel sidestilles med det øvrige erhvervsliv og der står at der ikke er økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet. Hvordan kan vi så sidde med en udgift på over 2 millioner kroner det forstår jeg ikke? og jeg
ved ikke om transportministeren og politikerne på Christiansborg mener at denne udlægning fra
banedanmark følger insitationen med loven om at holde berørte borgere langs banen skadesløse for det
var vel en del af baggrunden med loven eller er det ikke det. I et så stort projekt og i almenvældes
interesse, bør vi vel alle være med til at bære de økonomiske udfordringer, da vi skal give den samme pris
for at køre med toget om vi bor i Skagen eller vi bor i Kværkeby. Derfor er det tilsyneladende kun en politisk
beslutning, der kan få banedanmark på sporet igen, og få dem til at indse, at de ikke skal tørrer
millionudgifter til ledningsomlægninger af på de mennesker der i forvejen belastes af især støj fra den nye