Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 36
Offentligt
1418714_0001.png
Anbefalinger fra rapport om
Bredere økonomiske
effekter i transportprojekter
Folketingets Transportudvalg
Åben høring
11. november 2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418714_0002.png
Bredere økonomiske effekter i
transportprojekter
Rapportens konklusion og anbefalinger
Konklusion
● Nuværende metode udelader betydelige
samfundsøkonomiske gevinster
Anbefalinger
● Bredere økonomiske effekter bør
inddrages og
kvantificeres
som en del af den samfundsøkonomiske
analyse
● Resultater
rapporteres både med og uden
de bredere
økonomiske effekter
● Bredere økonomiske effekter bør opgøres
ensartet og
transparent
● Metoden skal sikre, at
dobbeltregning udgås
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418714_0003.png
Bredere økonomiske effekter i
transportprojekter
Tre kilder til bredere økonomiske effekter
1.
Effekter på vare- og servicemarkederne
2. Effekter på arbejdsmarkedet
3. Effekter som følge af øget samlokalisering
(agglomeration)
Fælles for disse effekter:
Inddrager ufuldkommen konkurrence og eksternaliteter,
som udelades i den traditionelle cost-benefit analyse.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418714_0004.png
1. Effekter på vare- og
servicemarkederne
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418714_0005.png
Bredere økonomiske effekter i
transportprojekter
Effekten på vare- og servicemarkederne
● Traditionelle cost-benefit analyser antager fuldkommen
konkurrence på alle markeder
dvs.
salgspris = produktionspris
● Men…. i de fleste markeder er der snarere ufuldkommen
konkurrence og derfor en margin
hvor
salgspris > produktionspris
● Transportprojekter, der påvirker varetransporter og
erhvervsrejser, bør indregne denne margin i den
samfundsøkonomiske analyse.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418714_0006.png
Bredere økonomiske effekter i
transportprojekter
Anbefaling 1
Indregne ufuldkommen konkurrence
I praksis anbefaler rapporten:
● Transportgevinsterne for erhvervstransporter ganges
med en opskaleringsfaktor
● Anvendes gængse danske parametre fås en
opskaleringsfaktor på 8-12 procent
● I Storbritannien anvendes en opskaleringsfaktor på 10
procent
● Samlet finder vi det rimeligt, at anvende en
opskaleringsfaktor på 10 procent for gevinster for
forretningsrejser og godstransporter som følge af
ufuldkommen konkurrence.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418714_0007.png
2. Effekter på
arbejdsmarkedet
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418714_0008.png
Bredere økonomiske effekter i
transportprojekter
Effekter på arbejdsmarkedet
● Arbejdsudbuddet bestemmes af nettolønnen:
Nettoløn = Bruttoløn – indkomstskat – transportomkostninger
Lavere transportomkostninger ved pendling påvirker:
● Indtræden på arbejdsmarkedet
● Arbejdstiden
● Jobskifte
Øget arbejdsudbud
Højere produktivitet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418714_0009.png
Bredere økonomiske effekter i
transportprojekter
Anbefaling 2
Fortsæt med at indregne effekten på arbejdsmarkedet
● Pga skatten på arbejdsindkomst opstår en forskel på
arbejdsomkostningen og arbejdsindkomsten
● Denne forskel gør, at yderligere gevinster skal
medregnes
● Den seneste samfundsøkonomiske metode opfanger
dette ved at medregne arbejdsudbudseffekten
● Dermed indregnes denne effekt af ufuldkommen
konkurrence allerede i dag.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418714_0010.png
3. Agglomeration
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418714_0011.png
Bredere økonomiske effekter i
transportprojekter
Effekter gennem agglomeration
● Bedre infrastruktur kan påvirke lokalisering gennem:
o
Øget tæthed som følge af omlokalisering af
virksomheder/ansatte.
o
Øget tæthed mellem virksomheder/ansatte som følge af lavere
effektive afstande (hurtigere transport) mellem
virksomhederne/ansatte.
● Samlokalisering (agglomeration) af virksomheder,
offentlige kontorer og borgere giver højere
produktivitet
o
Højere tæthed -> højere produktivitet
o
Højere tilgængelighed -> højere effektiv tæthed -> højere
produktivitet
● Konventionelle cost-benefit analyser opfanger ikke
disse effekter
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418714_0012.png
Bredere økonomiske effekter i
transportprojekter
Anbefaling 3
Indregn effekter af agglomeration hvor relevant
● De bredere økonomiske effekter af transportprojekter
relateret til agglomeration kan beregnes i to trin:
Transportprojektets indvirkning på
beskæftigelsestætheden:
Beskæftigelsestætheden
opgøres som beskæftigede i det påvirkede byområde
og dets arbejdskraftopland vægtet med afstanden.
Effekten af højere tæthed på produktiviteten:
Effekten på produktiviteten opgøres ved hjælp af en
elasticitet med hensyn til tætheden.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418714_0013.png
Samlet
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418714_0014.png
Bredere økonomiske effekter i
transportprojekter
Bredere økonomiske effekter
Samlet vurdering
Bør bredere økonomiske effekter inkluderes?
● Ja, når der er væsentlige agglomerationsfordele,
pendler-fordele og fordele erhvervsrejser
Hvordan?
Kun case-by-case, og typisk for større projekter
Hvor store er disse effekter typisk?
● 5-10 pct yderligere benefits oveni de traditionelle fra
ufuldkommen konkurrence
● 2-5 pct yderligere benefits fra arbejdsmarked
● 10-15 pct yderligere benefits sfa agglomeration (men kan
også være negative)
Samlet:
ca. 20 pct yderligere benefits.
NB: Disse størrelser kan
ikke
anvendes til simpel opregning.
Bredere effekter skal opgøres for det enkelte projekt.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418714_0015.png
Bredere økonomiske effekter i
transportprojekter
Samfundsøkonomiske analyse: Motorvej Rute XX
Et eksempel
til illustration
NPV forslag 1 basis
Omkostninger
Anlægsomkostninger
Restværdi
Drift og vedligehold
Omkostninger i alt
Benefits
Tidsgevinster
Kørselsgevinster
Afgiftskorrektioner
Skatteforvridning
Benefits i alt
Nettonutidsværdi,
ekskl. bredere effekter
Intern rente, ekskl. bredere effekter
mio. kroner
-2.498
197
-638
-2.939
mio. kroner
2.873
161
552
-517
3.069
129
5,20%
mio. kr.
B/C-ratio
, ekskl. bredere effekter
Bredere økonomiske effekter
Effekter på varemarked og servicemarked
Effekter på arbejdsmarked
Agglomerationseffekter
Bredere effekter i alt
1,04
mio. kroner
117
75
243
435
564
x,xx%
mio. kr.
NB: De viste
bredere effekter er
hypotetiske tal og
alene til illustration.
Nettonutidsværdi,
inkl. bredere effekter
Intern rente, inkl. bredere effekter
B/C-ratio
, inkl.
bredere effekter
1,19
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418714_0016.png
Bredere økonomiske effekter i
transportprojekter
Tak for opmærksomheden!
Kontaktoplysninger
Partner & Managing Director
Martin H. Thelle
[email protected]
+45 2993 7221
Sankt Annæ Plads 13
1250 København K.
Danmark
copenhageneconomics.com
16