Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 36
Offentligt
1418643_0001.png
Bredere økonomiske effekter
Mogens Fosgerau
Professor, DTU Transport
Bidrag fra Ismir Mulalic
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418643_0002.png
Bredere økonomiske effekter
Direkte effekter
Investering
Drift
Brugergevinster
Miljø, klima, uheld
Afgifter, tilbageløb
Realløn - arbejdsudbud
Bredere effekter
Mangler vi noget?
Endelige effekter
Tilpasninger
Boligmarked
Arbejdsmarked
Varemarkeder
2
DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet
Bredere økonomiske effekter
11.11.2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418643_0003.png
Bredere effekter
• Agglomeration er den vigtigste
• Agglomeration giver ekstra produktivitet
– Informationsudveksling
– Tykke specialiserede arbejdsmarkeder
– Adgang til specialiserede input
• Bedre infrastruktur gør afstandene kortere
– Større agglomerationsgevinster
3
DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet
Bredere økonomiske effekter
11.11.2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418643_0004.png
Sortering eller agglomeration?
• Specialiseret arbejdskraft er koncentreret i områder med højere løn,
højere boligpriser og mere agglomeration
• Er det bare fordi de højtlønnede klumper sig sammen?
• Eller er det
også
fordi agglomeration fører til højere løn?
4
DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet
Bredere økonomiske effekter
11.11.2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418643_0005.png
Arbejdspladser: privat sektor
Agglomeration
5
DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet
Bredere økonomiske effekter
11.11.2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418643_0006.png
Løn: privat sektor
6
DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet
Bredere økonomiske effekter
11.11.2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418643_0007.png
Arbejdspladser: højt uddannede, privat
sektor
Agglomeration
specielt af
højtuddannede
7
DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet
Bredere økonomiske effekter
11.11.2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418643_0008.png
Boligpris per m
2
8
DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet
Bredere økonomiske effekter
11.11.2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418643_0009.png
Tilgængelighed til arbejdsstyrke
Personer i arbejdsstyrken inden for 30 minutters rejsetid
HJØRRING FREDERIKSHAVN
1000 personer
15
0
30
0
45
0
60
0
AALBORG
THISTED
Landstrafikmodellen v. 1.0.7 DTU Transport og Transportministeriet
HOBRO
SKIVE
VIBORG
HOLSTEBRO
RANDERS
GRENAA
HERNING
RINGKØBING
SILKEBORG
ÅRHUS
HELSINGBORG
HELSINGØR
SKANDERBORG
HILLERØD
HORSENS
HOLBÆK
KALUNDBORG
ROSKILDE
BILLUND
VEJLE
KØBENHAVN
MALMÖ
FREDERICIA
ESBJERG
KOLDING
ODENSE
SLAGELSE
RINGSTED
KØGE
HADERSLEV
NÆSTVED
RØNNE
SVENDBORG
VORDINGBORG
TØNDER
SØNDERBORG
NYKØBING FALSTER
9
DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet
Bredere økonomiske effekter
11.11.2014
75
0
50
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418643_0010.png
Sortering
Produktivitet
Produktivitet
Region 1
Forbedring i
tilgængelighed
Region 1
Beskæftigelse
Beskæftigelse
Produktivitet
Produktivitet
Region 2
Region 2
Beskæftigelse
Beskæftigelse
10
DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet
Bredere økonomiske effekter
11.11.2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418643_0011.png
Agglomeration
Produktivitet
Produktivitet
Region 1
Forbedring i
tilgængelighed
Region 1
Beskæftigelse
Beskæftigelse
Produktivitet
Produktivitet
Region 2
Region 2
Beskæftigelse
Beskæftigelse
11
DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet
Bredere økonomiske effekter
11.11.2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418643_0012.png
Opsummering
• Vi har det meste med allerede
– De direkte effekter er de vigtigste
• Er der noget ekstra?
– Agglomerationseffekter er nok reelle
– Usikkert, hvor store de faktisk er
– Usikkert, hvor meget vi allerede regner med under
arbejdsudbudseffekter
• Hvad gør vi?
– Skaffe solide danske estimater af effekten fra agglomeration til
produktivitet
– Udvikle solidt teoretisk grundlag
– Udvikle standardmetoden, så den forbliver robust, troværdig og
forklarlig
12
DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet
Bredere økonomiske effekter
11.11.2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418643_0013.png
Løn: højt uddannede, privat sektor
13
DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet
Bredere økonomiske effekter
11.11.2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418643_0014.png
Trængsel
14
DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet
Bredere økonomiske effekter
11.11.2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418643_0015.png
Arbejdsudbud
• Bredere effekt på arbejdsudbuddet er inddraget
• Offentlige udgifter op
– Øgede skatter
– Lavere arbejdsudbud
– Ekstra omkostning
• Transportomkostninger for pendling og erhverv ned
– Højere realløn
– Højere arbejdsudbud
– Ekstra gevinst
• Afgift på erhverv og pendling: Ekstra omkostning = ekstra gevinst
15
DTU Transport, Danmarks Tekniske Universitet
Bredere økonomiske effekter
11.11.2014