Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 36
Offentligt
1418642_0001.png
EX POST SAMFUNDSØKONOMISK ANALYSE AF
STOREBÆLTSFORBINDELSEN
Høring om de bredere økonomiske effekter af investeringer i infrastruktur
11. november 2014
v. Thomas Odgaard, direktør og partner
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418642_0002.png
EFFEKTERNE AF STOREBÆLTSFORBINDELSEN
Bredere økonomiske
effekter
2
A
B
C
Effekt på vare- og servicemarkederne
Arbejdsudbud
Agglomeration
-1 time
-50%
Staten
Omkostninger (anlæg og drift, togdrift)
Indtægter (Storebælt, togbilletter, afgifter)
Reducerede omkostninger til færgedrift
Brugerne
Tid (rejsetid, ventetid m.m.)
Penge (Storebælt, togbilletter, kørsel)
Miljø, klima og uheld
20.000
44%
156%
15.000
Pr. dag
10.000
5.000
0
Før
3 år efter
Før
3 år efter
Togrejsende
Personbiler
Samfundsøkonomi
Arbejdsudbud
I alt (over 50 år)
379 mia. kr.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418642_0003.png
A
EFFEKT PÅ VARE- OG SERVICEMARKEDERNE
Ufuldkommen konkurrence: pris > omkostninger
Vi mangler at indregne nogle gevinster, når vi opgør
gevinsterne ud fra omkostningerne i
samfundsøkonomiske analyser
3
Engelsk metode
+10% af gevinster for virksomhederne
(foreløbige danske tal
samme størrelsesorden)
Resultater for Storebælt
Gevinster = 16 mia. kr. (over 50 år)
Bør pt ikke medregnes i samfundsøkonomiske
analyser
men i tillægsanalyse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418642_0004.png
B
ARBEJDSUDBUD
Arbejdsudbud øges, når transportomkostningerne
falder
4
Dansk metode
+20% af brugergevinster for pendlere og
erhvervsrejsende
Resultater for Storebælt
Gevinster = 38 mia. kr. (over 50 år)
Regnes allerede i dag med i samfundsøkonomiske
analyser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418642_0005.png
C
AGGLOMERATION
Virksomheders produktivitet påvirkes af, hvor
mange andre virksomheder og mennesker, der er
lokaliseret i nærheden
Fordeling af gevinster på landsdele
5
Engelsk metode
(delvist tilpasset danske forhold)
Resultater for Storebælt
Gevinster = 32 mia. kr. (over 50 år)
Bør pt ikke medregnes i samfundsøkonomiske
analyser - men i tillægsanalyse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418642_0006.png
HVOR MEGET BETYDER BREDERE ØKONOMISKE EFFEKTER?
6
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
Andel af konventionelle brugergevinster
A
B
C
17%
Effekt på vare- og servicemarkederne (16 mia. kr.)
Arbejdsudbud (38 mia. kr.)
Agglomeration (32 mia. kr.)
20%
10%
0%
Note: Tal for Storebælt er her opgjort ekskl. arbejdsudbudsgevinst.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418642_0007.png
KONKLUSION
3 pointer
1)
Betydelige bredere økonomiske effekter af
Storebæltsforbindelsen:
+ 17%
af konventionelle brugergevinster i
samfundsøkonomiske analyser
1)
2)
Skal (flere) bredere økonomiske effekter
medregnes i den samfundsøkonomiske
analyse?
Nej, ikke pt
7
3)
Skal bredere økonomiske effekter medregnes
i tillægsanalyser?
Ja,
(for store projekter)
Note:
1)
Ekskl. ”arbejdsudbud”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418642_0008.png
8
Tak for opmærksomheden
Thomas Odgaard
T. 2916 1223
M. [email protected]
Incentive
Holte Stationsvej 14, 1.
DK-2840 Holte
T. 61 333 500
M. [email protected]
W. incentive.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418642_0009.png
KORT OM INCENTIVE
9
Hvem vi er
Danmarks førende konsulenthus inden for samfundsøkonomiske
analyser og analyser af bredere økonomiske effekter af
transportinfrastruktur.
Vi har været med til at udvikle Transportministeriets officielle
regnearksværktøj til samfundsøkonomiske analyser. Og vi har lavet
samfundsøkonomiske analyser af bl.a. Storebæltsforbindelsen og
Timemodellen.
Hvad vi laver
Vi fjerner gætværk fra beslutninger. Og leverer second-to-none
beslutningsgrundlag.