Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 36
Offentligt
1418640_0001.png
Samfundsøkonomisk
analyse på transportområdet
v/departementschef Jacob Heinsen og kontorchef Tine Lund Jensen
Tirsdag den 11. november 2014
Høring om bredere økonomiske effekter af investeringer i infrastruktur
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418640_0002.png
Samfundsøkonomi på transportområdet
- Formål og placering
Den samfundsøkonomiske analyse skal give en systematisk vurdering
af samfundets fordele og ulemper ved tiltag og løsningsforslag
Bliver samfundet samlet set rigere eller fattigere af at
gennemføre projektet?
Ikke en facitliste, men en vigtig del af beslutningsgrundlaget
Et ensartet metodegrundlag fra 2003 – efterfølgende videreudviklet og
forbedret
Fælles metodeudvikling i staten (Finansministeriets vejledning) baseret
på dansk og international forskning
Transportministeriet
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418640_0003.png
Afgrænsning af den samfundsøkonomiske analyse
Bør medtages i
analysen
Er med i analysen
Bør ikke medtages i
analysen
Anlægsomkostninger Dette felt er heldigvis
Tidsgevinster
tomt!
Ulykker
Støj
osv.
Fordelingspolitiske
effekter (hvem får
fordelene og
ulemperne?)
Er ikke med i
analysen
Bredere økonomiske
effekter
(produktivitet mv.)
Transportministeriet
Side 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418640_0004.png
Samfundsøkonomi på transportområdet
- De faste rammer
Cost-benefit analyse af nettoeffekter for samfundet.
Måleenheden er værdien af velfærd i kroner for den enkelte borger, som
- Skatteyder
- Bruger af transportsystemet
- Generet af
”støj og møg”
Transportministeriet
Side 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418640_0005.png
Samfundsøkonomi på transportområdet
- Medregnede effekter
Direkte omkostninger
Tidsomkostninger
Øvrige omkostninger
Anlægsomkostninger
Restværdi
Gener i anlægsfasen
Infrastrukturforvalteren
Operatøren
Brugergevinster
Omkostninger ved anlæg
Driftsøkonomi
Eksterne effekter
Luftforurening
Klima
Støj
Uheld
Afgiftskonsekvenser
Eksterne effekter
Arbejdsudbudsforvridning
Arbejdsudbudsgevinst
Andre effekter på statens nettoudgifter
Arbejdsudbudseffekt
Transportministeriet
Side 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418640_0006.png
Samfundsøkonomi på transportområdet
- Afgrænsning
Afgrænsning som følge af formålet:
Fordelingsmæssige hensyn
Konjunktureffekter
National afgrænsning
Afgrænsning som følge af manglende metode- og datagrundlag, f.eks.:
Bredere økonomiske effekter (produktivitet mv.)
Værdien af pålidelighed
Trafikinformation
Effekter på natur
Transportministeriet
Side 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418640_0007.png
Samfundsøkonomi på transportområdet
- Bredere økonomiske effekter
Kendetegnet ved at ligge udover direkte effekter af et tiltag gennem:
Ændret adfærd hos personer og virksomheder.
Påvirkning af andre markeder end ”markedet for transport”.
Effekter ved agglomeration er ofte i fokus og beskriver: koncentration af
økonomisk aktivitet i et område -> produktivitet. Sker gennem:
konkurrence
vidensdeling
matching på arbejdsmarkedet
Transportministeriet
Side 7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418640_0008.png
Samfundsøkonomi på transportområdet
- Strategi for bredere økonomiske effekter
Transportministeriet færdiggjorde den 1. september 2014 en strategi for
arbejdet med bredere økonomiske effekter:
Fokus på effekter ved agglomeration
Afventer yderligere kvantificering af effekter på arbejdsmarkedet
Afventer inddragelse af flere effekter f.eks. på vare- og
servicemarkederne
Kriterier for inddragelse i metoden:
Ingen ”black-box”
Forskningsbaseret
Analysen forbliver et sagligt beslutningsstøtteværktøj
Operationaliserbart
Transportministeriet
Side 8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418640_0009.png
Samfundsøkonomi på transportområdet
- Aktuel indsats
Konkrete projekter
Debatoplæg om bredere økonomiske effekter (netop afsluttet)
1. fase af opgørelse af effekter ved agglomeration
Rejsetidsvariabilitet i vejtrafikken
Løbende arbejde
Ny samfundsøkonomisk manual
Metodeudvikling i samfundsøkonomigruppen
Internationalt arbejde
”Round table” i OECD/ITF-regi
Transportministeriet
Side 9