Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 35
Offentligt
Civilingeniør Knud Erik Andersen
Grønhøjgårdsvej 149
2630 Taastrup
Mob.: 41 28 16 37
8. november 2014
Til Folketingets transportudvalg
Følsomhedsanalyser for Femerntrafikken
Om kort tid offentliggør Transportministeren nye trafikprognoser for Femernforbindelsen. Den senest
offentliggjorte trafikprognose stammer fra rapporten ”Finansiel Analyse”, 2008.
Eftersom de foreløbige udmeldinger går på, at den nye prognose understøtter den gamle, må man des-
værre forvente, at der heller ikke i den nye trafikprognose foretages følsomhedsanalyser af de centrale
vækstfaktorer. Usikkerheden på indtjeningsevnen bliver dermed ikke belyst.
Med udgangspunkt i den beregningsmåde der blev anvendt til 2008 trafikprognosen er der i nærværende
notat foretaget en række følsomhedsberegninger. De indikerer store risici for, at trafikken kan udvikle sig
markant lavere end hidtil forudsat af Femern A/S.
Med udgangspunkt i vedlagte følsomhedsanalyse skal jeg derfor opfordre udvalget til at bestille tilsvaren-
de følsomhedsanalyser, når den nye trafikprognose foreligger.
Uanset hvilken proces anlægslovforslaget vil få i Folketinget, så skylder Folketinget offentligheden, at det
for eftertiden foreligger dokumenteret, hvilke indtjeningsrisici dette danmarkshistoriens største trafikpro-
jekt havde på det endelige beslutningstidspunkt. Det forhold, at der siden det politiske forlig i 2008 pr
definition foreligger et meget bredt ja til anlægsloven uanset hvad, bør ikke kunne benyttes til at fravælge
udarbejdelse af sædvanlig beslutningsstøtte.
Hensynet til den demokratiske beslutningsproces og til eftertidens mulighed for at analysere og lære af
forløbet tilsiger ligeledes, at den meget forældede samfundsøkonomiske analyse fra 2004 bør opdateres.
Ved at fravælge det, kompromitterer Transportministeren den helt grundliggende præmis om, at der skal
foreligge troværdige samfundsøkonomiske analyser for alle betydende projekter uanset politiske præfe-
rencer. At springe sådanne processer over er en farlig glidebane, der ultimativt kan føre til, at politiske
flertal kan fravælge at offentligheden - og de selv - får indsigt i betydningen af store politiske beslutninger.
Med venlig hilsen
Knud Erik Andersen