Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 34
Offentligt
Transportministeriet
UDKAST
6. november 2014
Forslag
til
Lov om anlæg af motorvej syd om Regstrup
§ 1.
Transportministeren bemyndiges til
1) at anlægge en motorvej syd om Regstrup på strækningen mellem Sdr. Jernløse og Dramstrup,
2) at opgradere strækningen på den nuværende hovedlandevej 119 (rute 23) mellem Ringstedvej (rute 57)
nord for Kvanløse og Sdr. Jernløse til motorvej ved, at der på den eksisterende vej opsættes autoværn,
3) at nedklassificere den eksisterende hovedlandevej 119 (rute 23) fra Sdr. Jernløsevej til Dramstrup til
kommunevej, når motorvejen er anlagt,
4) at nedlægge den eksisterende hovedlandevej 119 (rute 23) mellem Sdr. Jernløse og Nr. Jernløse samt
mellem Nr. Jernløse og motorvejen, når motorvejen er anlagt, og
5) at etablere lokale veje mellem Holbækvej og Skovvejen, mellem Dramstrup og Knabstrupvej, mellem
Sdr. Jernløsevej og tilslutningsanlæg nr. 3, Jernløse, samt mellem Skovvejen og tilslutningsanlæg nr. 3,
Jernløse.
Stk. 2.
Strækningerne, der henholdsvis anlægges, opgraderes, nedklassificeres og nedlægges, fremgår af lo-
vens bilag 1.
§ 2.
Transportministeren kan i særlige tilfælde efter anmodning fra ejeren ekspropriere en ejendom, der berø-
res særligt indgribende af de i § 1, nr. 1 og nr. 5, nævnte projekter, før tidspunktet for de ordinære ekspropri-
ationer, hvis ejendommen ikke kan afhændes på normale vilkår.
Stk. 2.
Hvis transportministeren afslår ejerens anmodning efter stk. 1, eller hvis der ikke kan opnås enighed
om prisen for ejendommens overtagelse, henvises sagen til ekspropriations- og taksationsmyndighederne i
henhold til lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom.
Stk. 3.
Ved erstatningens fastsættelse henvises til vejlovens § 51, stk. 1 og 2.
§ 3.
Vejdirektoratet, eller den som Vejdirektoratet bemyndiger hertil, kan på privat ejendom foretage de
arkæologiske forundersøgelser, der er nødvendige for anlægsarbejdet, jf. § 1.
Stk. 2.
Vejdirektoratet, eller den som Vejdirektoratet bemyndiger hertil, skal mindst 28 dage før gennemfø-
relsen af undersøgelser efter stk. 1 give besked til de berørte grundejere og brugere. Hvis dette ikke er mu-
ligt, skal oplysning herom offentliggøres.
Stk. 3.
Erstatning for skade, som måtte blive påført ejeren som følge af de i stk. 1 nævnte undersøgelser, fast-
sættes, hvis der ikke kan indgås aftale med ejeren herom, af
ekspropriations- og taksationsmyndigheder-
ne i medfør af
lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom.
Stk. 4.
Ved erstatningens fastsættelse henvises til vejlovens § 51, stk. 1 og 2.
§ 4.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418382_0002.png
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse:
1. Indledning
2. Baggrund for lovforslaget
2.1 VVM-undersøgelse og høring
3. Redegørelse for lovforslagets hovedpunkter
3.1 Vejanlæggets funktion og kvalitet
3.2 Linjeføring og tværprofil
3.3 Tilslutningsanlæg
3.4 Sideanlæg
3.5 Lokalvejnet og stier
3.6 Faunapassager
3.7 Erstatningsnatur
3.8 Støjreducerende foranstaltninger
3.9 Vejudstyr
3.10 Vejafvanding
3.11 Naboarealer
3.12 Plan- og beskyttelsesforhold
3.13 Forlodsovertagelser, fremrykket ekspropriation og adgang til arkæologiske forundersøgelser
4. Alternativer
5. Trafikale konsekvenser
5.1 Trafiksikkerhed
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
6.1 Anlægs- og samfundsøkonomi
6.2 Konsekvenser for Vejdirektoratet
7. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
8. Administrative konsekvenser for borgerne
9. De miljømæssige konsekvenser
9.1 Arealindgreb
9.2 Støj, luft og klima
9.3 Plante- og dyreliv
9.4 Landskab
9.5 Kulturarv og arkæologi
9.6 Friluftsliv
9.7 Overfladevand og grundvand
9.8 Ressourceforbrug
9.9 Forurenet jord
10. Forholdet til EU-retten
11. Hørte myndigheder og organisationer mv.
12. Sammenfattende skema
13. Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1 Indledning
Lovforslaget omfatter to delstrækninger. Delstrækning 1 mellem Ringstedvej (rute 57) og Sdr. Jernløse og
delstrækning 2 mellem Sdr. Jernløse og Dramstrup. Den samlede strækning er ca. 6 km lang. Delstrækning 1
er den eksisterende hovedlandevej 199 (rute 23, Skovvejen) på ca. 1,5 km mellem Ringstedvej og Sdr. Jernlø-
se. Delstrækning 2 er en ca. 4,5 km ny motorvej syd om Regstrup.
Lovforslaget indeholder en bemyndigelse til transportministeren til at anlægge en motorvej syd om Regstrup
på en ca. 4,5 km lang strækning fra Sdr. Jernløse til landsbyen Dramstrup.
Lovforslaget indeholder endvidere en bemyndigelse til at opgradere den nuværende hovedlandevej 119 (rute
23, Skovvejen), der i dag er 4-sporet, på den ca. 1,5 km lange strækning mellem Ringstedvej (rute 57) og Sdr.
Jernløse ved, at der på den eksisterende vej opsættes autoværn, og at den skiltede hastighed øges fra 90 km/t
til 110 km/t. Hastighedsgrænsen er hjemlet i færdselsloven (LBK nr. 1055 af 9. november 2012 med senere
ændringer) og fastsættes endeligt i samarbejde med politiet
Lovforslaget indeholder en bemyndigelse til at nedklassificere den eksisterende hovedlandevej 119 (rute 23,
Skovvejen) fra Sdr. Jernløse til Dramstrup til kommunevej, og til at nedlægge den eksisterende hovedlande-
vej 19 (rute 23, Skovvejen) mellem Sdr. Jernløse og Nr. Jernløse samt mellem Nr. Jernløse og motorvejen,
når motorvejen er anlagt.
Lovforslaget indeholder endelig en bemyndigelse til at etablere lokale veje mellem Holbækvej og Skovvejen,
mellem Damstrup og Knabstrupvej, mellem Sdr. Jernløsevej og tilslutningsanlæg nr. 3, Jernløse, samt mel-
lem Skovvejen og tilslutningsanlæg nr. 3, Jernløse.
Der foreslås, at transportministeren gives hjemmel til i særlige tilfælde at fremrykke ekspropriation af ejen-
domme, der berøres særligt indgribende af anlægsarbejdet.
Endelig foreslås, at Vejdirektoratet, eller den som Vejdirektoratet bemyndiger hertil, på privat ejendom kan
foretage de arkæologiske forundersøgelser, der er nødvendige for anlægsarbejdet. Hermed kan de arkæologi-
ske forundersøgelser gennemføres før detailprojekteringen, og før anlægsarbejderne påbegyndes. Dermed
undgås, at undersøgelserne belaster projektets økonomi eller tidsplan mere end nødvendigt.
Lovforslaget er et led i udmøntningen af aftale af den 24. juni 2014 mellem Socialdemokraterne, Det Radika-
le Venstre, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folke-
parti om ”Udmøntning af disponible midler i Infrastrukturfonden”.
Grundlaget for lovforslaget er det hovedforslag, som Vejdirektoratet har beskrevet i VVM-redegørelsen
(VVM står for ”vurdering af virkninger på miljøet) ”Rute 23, Skovvejen syd om Regstrup” fra juni 2011.
2. Baggrund for lovforslaget
For at sikre den fremtidige planlægning i Region Sjælland henvendte de daværende kommuner langs Skov-
vejen sig i 2005 til transportministeren med et ønske om at få igangsat en undersøgelse af mulige udbyg-
ningsforslag for Skovvejen. På den baggrund blev der i 2006 igangsat en forundersøgelse af forskellige ud-
bygningsmuligheder samt en analyse af erhvervslivets behov og ønsker til den fremtidige Skovvej.
Venstre, Det Konservative Folkeparti, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det
Radikale Venstre og Liberal Alliance indgik den 29. januar 2009 en aftale om ”En grøn transportpolitik”.
Aftalen omfattede tre projekter på Skovvejen, hvor målet på sigt var at skabe motorvejsforbindelse mellem
Holbækmotorvejen og Kalundborg (Kalundborgmotorvejen).
Første etape er en opgradering af de første ca. 6 km af Skovvejen fra Elverdam til Regstrup til motorvej.
Motorvejen blev indviet i august 2013.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Anden etape er gennemførelse af en VVM-undersøgelse af en ny motorvejsstrækning syd om Regstrup.
Denne VVM-undersøgelse blev færdig i 2011.
Tredje etape er gennemførelsen af en VVM-undersøgelse for den resterende del af strækningen fra Reg-
strup til Kalundborg. Denne VVM-undersøgelse blev færdig i 2012.
I aftale mellem Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Venstre, Dansk Folkepar-
ti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om ”En ny Storstrømsbro, Holstebromotorvejen mv.” af
21. marts 2013 fremgår det, at parterne er enige om, at linjeføringen i VVM-undersøgelsen for en motorvej
syd om Regstrup fastlægges svarende til Vejdirektoratets hovedforslag.
I samme aftale fremgår det, at der afsættes en pulje på 80 mio. kr. (2013-priser) til forlodsovertagelser, som
bl.a. omfatter forlodsovertagelser i forbindelse med anlægget af en ny motorvej syd om Regstrup.
Regionalt betjener Skovvejen byområderne Kalundborg og Holbæk samt ferie- og fritidstrafik til sommer-
husområderne på Røsnæs vest for Kalundborg. Strækningen har en del pendlertrafik. Pendlingen i retning fra
Kalundborg mod Holbæk og hovedstadsområdet er størst og har samtidig været støt stigende de seneste 10
år. Samtidig medfører erhvervsområderne i den vestlige del, især i Kalundborg, at der er en del tung er-
hvervstrafik på strækningen.
Kalundborg Havn betjener i dag én færgerute til Samsø, som er den østlige føderute til øen. Kalundborg har
stor betydning som industriby. En samlet udbygning af Skovvejen vil sammen med udbygningen af Nord-
vestbanen mellem Lejre og Vipperød forbedre trafikforholdene i korridoren mellem Holbæk og Kalundborg
markant og understøtte væksten i området.
Den østligste del af Skovvejen, der er ca. 31 km lang, blev anlagt som en motortrafikvej i et nyt tracé i
1960'erne og starten af 1970'erne, undtaget en kort strækning syd om Regstrup. Den resterende vestlige del
af strækningen mellem Svebølle og Kalundborg på ca. 11 km blev ikke højklasset og er i dag 2-sporet lande-
vej.
Der er siden 2005 gennemført enkelte større ombygninger og flere mindre projekter på strækningen. Der er
gennemført flere krydsombygninger til rundkørsler på hele strækningen mellem Holbækmotorvejen og Ka-
lundborg for at mindske ulykkesrisikoen. De gennemførte ombygninger har forbedret trafiksikkerheden.
2.1 VVM-undersøgelse og høring
Som led i udmøntningen af aftale mellem Venstre, Det Konservative Folkeparti, Socialdemokraterne, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Alliance om ”En grøn transportpolitik”
af 29. januar 2009 blev det besluttet at igangsætte en VVM-undersøgelse for en ny motorvej syd om Reg-
strup.
Arbejdet er fulgt af et teknikerudvalg med deltagelse af Holbæk Kommune samt Naturstyrelsen.
VVM-undersøgelsen er afrapporteret i en VVM-redegørelse bestående af 3 rapporter:
Skovvejen Syd om Regstrup – Sammenfattende Rapport, nr. 385
Skovvejen Syd om Regstrup – Arealanvendelsesanalyse, Rapport nr. 384
Skovvejen Syd om Regstrup – Miljørapport, nr. 383
Rapporterne kan læses på Vejdirektoratets hjemmeside. De har været fremlagt til afhentning på Holbæk
Kommunes tekniske forvaltning, ligesom borgerne gratis har kunnet rekvirere rapporterne hos Schultz Di-
stribution.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
VVM-redegørelsen har været i offentlig høring fra den 22. juni 2011 til den 26. august 2011. VVM-
processen blev indledt med en offentlighedsfase, hvor der blev afholdt et borgermøde, og borgerne blev op-
fordret til at indsende idéer og forslag til undersøgelsen.
Der er sendt orienteringsbrev til en række myndigheder, institutioner, interesseorganisationer og foreninger
mv. ligesom alle husstande i den korridor mellem Sdr. Jernløse og Knabstrup, der blev undersøgt i forbindel-
se med VVM-undersøgelsen, har modtaget et orienteringsbrev fra Vejdirektoratet.
Vejdirektoratet har modtaget 20 høringssvar, heraf to fra offentlige myndigheder. Resultatet af høringen er
beskrevet i Vejdirektoratets høringsnotat: ”Skovvejen syd om Regstrup, VVM-redegørelse-høringsnotat,
november 2011”, der kan læses på Vejdirektoratets hjemmeside.
I forbindelse med høringen har der været afholdt borgermøde den 16. august 2011 i Jernløsehallen i Reg-
strup. Der deltog ca. 300 borgere i borgermødet.
Som led i undersøgelserne er der foretaget vurderinger af en række forskellige forslag til linjeføring for en ny
motorvej. På den baggrund er der nærmere blevet undersøgt to forslag. Hovedforslaget, hvor der bygges en
ny motorvej syd om Regstrup og hovedalternativet, hvor Skovvejen udbygges til motorvej.
Hovedforslaget tager mest mulig hensyn til de omliggende boliger langs motorvejen. Det sker ved, at motor-
vejen flytter trafikken i retning ”væk” fra boligerne. Derudover tager forslaget hensyn til eventuelle af-
standskrav til et olieberedskabslager på Holbækvej, ligesom forslaget ikke berører en nedlagt losseplads.
På baggrund af den offentlige høring er hovedforslaget blevet justeret. Justeringen medfører, at der etableres
en ny parallelvej syd for motorvejen mellem Sdr. Jernløsevej og det nye tilslutningsanlæg syd for Nr. Jernlø-
se i stedet for den oprindelig foreslåede underføring af Sdr. Jernløsevej under motorvejen. Endvidere etable-
res der på baggrund af den offentlige høring en ny støjskærm på nordsiden af motorvejen ved Sdr. Jernløse.
Ændringerne medfører samlet set, at anlægsoverslaget er ca. 4,2 mio. kr. billigere end det oprindelige for-
slag. Det skyldes, at den foreslåede parallelvej er billigere at etablere end underføringen af Sdr. Jernløsevej.
3. Redegørelse for lovforslagets hovedpunkter
3.1 Vejanlæggets funktion og kvalitet
Der etableres en ny 4-sporet motorvej syd om Regstrup mellem Sdr. Jernløse i øst og Dramstrup i vest.
Strækningen er ca. 4,5 km lang. Motorvejen er dimensioneret til en hastighed på 130 km/t, men er forudsat
skiltet til 110 km/t, idet de tilgrænsende motorvejstrækninger næppe vil kunne skiltes til 130 km/t. Hastig-
hedsgrænsen fastsættes endeligt i samarbejde med politiet.
Motorvejen forløber fra Sdr. Jernløsevej syd for Skovvejen frem mod Holbækvej, der føres over motorvejen.
Motorvejen krydser herefter Skovvejen umiddelbart nord for et oliedepot, hvorefter motorvejen forløber på
den nordlige side af Skovvejen på strækningen frem forbi Dramstrup. Projektet afsluttes ved, at motorvejen
tilsluttes den eksisterende motortrafikvej vest for Dramstrup, og hastigheden skiltes på den sidste del af mo-
torvejsstrækningen gradvist ned til 90 km/t. Hastighedsgrænsen fastsættes endeligt i samarbejde med politiet.
For at skabe sammenhæng mellem 1. og 2. etape af motorvejsforbindelsen mellem Holbækmotorvejen og
Kalundborg omfatter projektet en mindre ombygning af en 1,5 km lang delstrækning af rute 23 (Skovvejen)
mellem Ringstedvej (rute 57) og Sdr. Jernløse. På denne delstrækning etableres midterautoværn, og den til-
ladte hastighed hæves fra de nuværende 90 km/t til 110 km/t. Hastighedsgrænsen fastsættes endeligt i samar-
bejde med politiet.
3.2 Linjeføring og tværprofil
Den overordnede linjeføring for motorvejen syd om Regstrup fremgår af bilag 1 til dette lovforslag.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Motorvejen får på hele strækningen et 30 meter bredt tværprofil bestående af 2 kørebaner a 8,50 meter (af-
stribet med 2 kørespor a 3,75 meter og 2 kantbaner a 0,50 meter), 2 belagte nødrabatter a 1,00 meter ind mod
midterrabatten, en ca. 3,00 meter bred midterrabat, hvor der placeres stålautoværn, 2 nødspor a 3,00 meter,
og en 1,00 meter bred yderrabat i begge sider.
Mellem vejen og det omgivende terræn er der skråninger og afvandingskonstruktioner. På strækninger, hvor
vejen anlægges i påfyldning, anlægges skråningerne generelt med skråningsanlæg på ca. 45 grader, og der
opsættes autoværn i yderrabatten.
Der opsættes ikke belysning på motorvejen.
3.3 Tilslutningsanlæg
For at skabe adgang til motorvejen fra Regstrup og Sdr. Jernløse etableres et tilslutningsanlæg umiddelbart
vest for Sdr. Jernløse (<3>, Jernløse). Anlægget placeres således, at en eventuel fremtidig kommunal ringvej
ved Regstrup kan tilsluttes motorvejen. Tilslutningen udføres som et såkaldt trompetanlæg, og der etableres
en lille del af en eventuel fremtidig kommunal ringvej for at skabe forbindelse til Skovvejen.
3.5 Lokalvejnet og stier
Skovvejen nedlægges mellem Sdr. Jernløsevej og det nye tilslutningsanlæg og mellem rundkørslen ved Hol-
bækvej og der, hvor den nye motorvej krydser Skovvejen. Der anlægges i stedet adgangsveje til de ejen-
domme, der i dag har adgang til Skovvejen her.
På strækningen fra tilslutningsanlægget og frem til den eksisterende rundkørsel ved Holbækvej og på en
strækning på ca. 0,5 km fra Dramstrup mod vest reduceres Skovvejen til to spor.
Der etableres en ny lokalvej mellem Dramstrup og Knabstrupvej. Holbækvej føres på en ny bro over motor-
vejen. Parallelt med motorvejen på den sydlige side etableres en ny kort lokalvej mellem Holbækvej og
Skovvejen.
Den eksisterende vejlukning ved Hanerupvej flyttes længere mod nord til det sted, hvor motorvejen krydser
Hanerupvej. Der er forudsat etableret en stikrydsning ved Hanerupvej.
De nye lokalveje udføres med cykelstier for at sikre trafiksikkerheden for cyklister.
De øst-vest kørende cyklister på den nationale cykelrute 4 vil få en mindre omvejskørsel som følge af, at
ruten, der i dag løber langs Skovvejen, flyttes. Cyklister på den nationale rute 4 skal fremover køre ad den
nye lokalvej mellem Skovvejen og Holbækvej. Det forventes ikke, at omlægningen vil ændre rute 4’s attrak-
tivitet.
Alle stier fra Holbæk Kommunes stiplan er tilgodeset.
3.6 Faunapassager
For at sikre flyveruter for flagermus opretholdes de eksisterende ledelinjer på tværs af motorvejen. Der vil
ske beplantning, afskærmning eller genetablering af bevoksning for at mindske flagermusenes trafikdødelig-
hed.
For at imødekomme motorvejens fragmenterende virkning samt trafikdødelighed på padder etableres der ca.
syv paddeunderføringer med tilhørende paddehegn. Disse tiltag tilgodeser også små og mellemstore pattedyr.
Paddeunderføringerne sikrer mulighed for passage på tværs af motorvejsstrækningen for de såkaldte bilag
IV-padder, som er beskyttet efter Habitatsdirektivet (Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om beva-
ring af naturtyper samt vilde dyr og planter med senere ændringer), hvilket modvirker fragmentering af yng-
lebestande. Det endelige antal og placeringen fastlægges i detailprojekteringen.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der vil blive etableret en faunaunderføring til rådyr og udlagt erstatningsnatur og ledelinjer syd for landsby-
en Hanerup. Den nærmere placering fastlægges i detailprojekteringen. En sådan underføring og tilpasning af
omgivelserne i umiddelbar nærhed af faunaunderføringen vil give rådyr og alle mindre og mellemstore pat-
tedyr gode muligheder for sikker passage af motorvejen samt mindske antallet af konflikter mellem trafik og
rådyr fx påkørsler og undvigemanøvrer.
3.7 Erstatningsnatur
For at kompensere for de vandhuller, der forsvinder ved anlæg af motorvejen, etableres ca. 12 erstatnings-
vandhuller på hver sin side af motorvejen, i alt ca. 24. Det endelige antal og placeringen fastlægges i detail-
projekteringen.
Erstatningsvandhuller og -natur placeres nær paddeunderføringerne for at sikre forekomster af padder nær
underføringerne for dermed at øge funktionaliteten af passagerne. Vandhullerne skal desuden danne grundlag
for større ynglebestande af bilag IV padder som er beskyttet efter Habitatsdirektivet (Rådets direktiv
92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter med senere ændringer), der
kan kompensere for den øgede dødelighed pga. den nye motorvej.
3.8 Støjreducerende foranstaltninger
I VVM-redegørelsen er det forudsat, at der både på delstrækning 1 og delstrækning 2 anvendes en vejbelæg-
ning, som medfører mindre støj end en traditionel vejbelægning på motorveje. Valg af type af støjreduceren-
de slidlag vil blive fastlagt ved detailprojekteringen.
Ved Sdr. Jernløse etableres en støjskærm på sydsiden af motorvejen ved boligbebyggelsen ved Ådalen i Sdr.
Jernløse. Støjskærmen forventes at være ca. 4 meter høj og ca. 600 meter lang.
Der etableres støjskærm på nordsiden af motorvejen ved Sdr. Jernløse vest for Søstrupvej. Støjskærmen for-
ventes at være ca. 4 meter høj og ca. 400 meter lang.
Den endelige placering samt længden af støjskærmene fastlægges i detailprojekteringen.
Der kan ydes tilskud til facadeisolering for særligt støjramte boliger i overensstemmelse med ”Projektvejled-
ning for administration af Vejdirektoratets støjisoleringsordning” (Vejdirektoratet, 2009). Ved boliger med
en støjbelastning på mere end 73 dB (deciBel) ydes tilskud på 90 pct. af udgifterne, ved et støjniveau på mel-
lem 68 og 73 dB ydes tilskud på 75 pct. af udgifterne, og ved et støjniveau på mellem 63 og 68 dB ydes til-
skud på 50 pct. af udgifterne. Der er dog fastsat et maksimalt tilskudsbeløb, som pr. 4. kvartal 2012 er ca.
124.000 kr. inkl. moms (byggeomkostningsindeks 130,2). Udpegning af boliger, der tilbydes tilskud til støj-
isolering samt tilhørende tilskudsprocent, fastlægges af Vejdirektoratet.
3.9 Vejudstyr
Motorvejen udstyres med vejtavler, autoværn, kantpæle, trafikregistreringsudstyr og vintervarslingsudstyr.
Afmærkning på kørebanen vil blive udført med reflekterende afmærkning.
3.10 Vejafvanding
Der anlægges ikke et afvandingssystem på delstrækning 1 mellem Ringstedvej og Sdr. Jernløse, da det eksi-
sterende afvandingssystem på Skovvejen anvendes.
På delstrækning 2 mellem Sdr. Jernløse og Dramstrup anlægges afvandingssystemet med kantopsamling som
et traditionelt afvandingssystem med nedløbsbrønde placeret i vejkanten, hvorfra vandet ledes til regnvands-
bassiner. Vejvandet ledes slutteligt til lokale recipienter.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der etableres som udgangspunkt 3 regnvandsbassiner på strækningen. Det endelige antal, den nærmere pla-
cering og den nærmere størrelse af regnvandsbassinerne, herunder om der er behov for at udføre bassinerne,
så der tages højde for klimaforandringer, fastlægges i detailprojekteringen.
3.11 Naboarealer
Motorvejen anlægges i et let bakket landbrugslandskab. Den østligste del af strækningen er placeret på kan-
ten af et mere kuperet, skovbevokset herregårdslandskab.
Der er tre vindmøller, som står tæt på Skovvejen. Skovvejen krydses af et højspændingsanlæg mellem
Dramstrup og Nr. Jernløse.
Syd for motorvejen findes et oliedepot ejet af Foreningen af Danske Olieberedskabslagre (FDO).
Generelt fastlægges en udvidelsesbyggelinje i begge vejsider med en afstand på 50 meter fra motorvejens
midtlinje og 35 meter fra rampernes venstre kørebanekant. Byggelinjerne pålægges ejendommene i henhold
til § 34 i lov om offentlige veje , jf. lovbekendtgørelse nr. 1048 af 3. november 2011, som senest ændret ved
lov nr. 552 af 2. juni 2014.
For at gennemføre anlægsarbejderne er det nødvendigt at disponere over arbejdsarealer. Disse reetableres og
afleveres efter endt brug tilbage til ejerne.
3.12 Plan- og beskyttelsesforhold
Gennemførelse af anlægsprojektet kræver tilladelser og dispensationer i henhold til gældende lovgivning om
plan- og beskyttelsesforhold fra de ansvarlige myndigheder (Naturstyrelsen og Holbæk Kommune).
Etablering af motorvejen vil medføre konsekvenser for beskyttede sten- og jorddiger og i et vist omfang også
for beskyttede fortidsminder. Vejanlægget vurderes ikke at have indflydelse på Natura 2000 områder.
Motorvejen går gennem områder med drikkevandsinteresser og områder med særlige drikkevandsinteresser.
Holbæk Kommune har tilkendegivet over for Vejdirektoratet, at der kan forventes meddelt de nødvendige
tilladelser og dispensationer til gennemførelse af vejanlægget efter planloven, naturbeskyttelsesloven, miljø-
beskyttelsesloven, vandløbsloven og museumsloven.
Naturstyrelsen har i marts 2012 over for Vejdirektoratet meddelt sin principgodkendelse af projektet i hen-
hold til naturbeskyttelseslovens § 20.
De øvrige konkrete tilladelser og dispensationer, der er nødvendige for anlæggets gennemførelse, herunder
dispensationer fra gældende lovgivning, vil blive søgt løbende i forbindelse med projekteringen af anlægget.
3.13 Forlodsovertagelse, fremrykket ekspropriation og adgang til arkæologiske forundersøgelser
I aftale mellem Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Venstre, Dansk Folkepar-
ti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om ”En ny Storstrømsbro, Holstebromotorvejen mv.” af
21. marts 2013 fremgår det, at der afsættes en pulje på 80 mio. kr. (2013-priser) til mulige forlodsovertagel-
ser i forbindelse med en række konkrete vejprojekter, herunder en ny motorvej syd om Regstrup.
Det samlede anlægsoverslag til etablering af en motorvej syd om Regstrup er i VVM-redegørelsen beregnet
til 444,9 mio. kr. i 2015-priser (indeks 185,48). Af det afsatte beløb til puljen til forlodsovertagelser stam-
mede 18,8 mio. kr. i 2015-priser (indeks 185,48) fra projektet, hvorfor der er afsat 426,1 mio. kr. i 2015-
priser (indeks 185,48) til etablering af en motorvej syd om Regstrup, jf. aftale af 24. juni 2014 mellem Soci-
aldemokraterne, Det Radikale Venstre, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance
og Det Konservative Folkeparti om ”Udmøntning af disponible midler i Infrastrukturfonden”.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
De ordinære ekspropriationer til vejanlæg af denne type kan normalt forventes gennemført 1�½-3 år efter
vedtagelsen af en anlægslov, da ekspropriationerne først kan gennemføres, når Vejdirektoratet har udarbejdet
et detailprojekt, og Ekspropriationskommissionen har afholdt de nødvendige besigtigelser.
Der kan forekomme situationer, hvor det efter anmodning fra ejeren vil være hensigtsmæssigt at ekspropriere
en ejendom før tidspunktet for de ordinære ekspropriationer. Et eksempel på en sådan situation kan være, at
ejeren af en ejendom, der med stor sandsynlighed skal totaleksproprieres som følge af vejanlægget, af øko-
nomiske eller sociale årsager, fx sygdom, alder, familieforøgelse, arbejdssituation mv., har behov for at af-
hænde sin ejendom. Da det kan være vanskeligt at sælge en ekspropriationstruet ejendom på almindelige
vilkår, kan fremrykket ekspropriation være hensigtsmæssigt.
Et andet eksempel kan være, at fremrykket ekspropriation kan afværge væsentlige økonomiske konsekvenser
for anlægsmyndigheden, eksempelvis som følge af, at en grundejer vil foretage ændringer af sin ejendom,
der vil fordyre en senere ekspropriation væsentligt.
Der er derfor indsat en hjemmel til ekspropriation før tidspunktet for de ordinære ekspropriationer i lov-
forslaget.
I forbindelse med projektering af nye vejanlæg eller ændringer af bestående vejanlæg gennemføres arkæolo-
giske forundersøgelser for at få en indikation af, om der er sandsynlighed for at støde på arkæologiske fund i
forbindelse med anlægsarbejderne. På baggrund heraf fastlægges om og i givet fald, hvor der skal gennemfø-
res egentlige arkæologiske udgravninger.
Hvis det vurderes, at der er behov for at foretage arkæologiske forundersøgelser, er det mest hensigtsmæs-
sigt, at sådanne gennemføres før detailprojekteringen, og før anlægsarbejderne påbegyndes, så den tid, der
anvendes til forundersøgelserne, ikke belaster projektets økonomi eller tidsplan unødigt.
Arkæologiske forundersøgelser kan bestå i, at der trækkes et antal søgegrøfter på det berørte areal. Søgegrøf-
terne graves med en gravemaskine og lægges som regel med ca. 15 meter mellemrum. Søgegrøfterne varierer
fra 2-3 meter i bredden, og dybden er afhængig af muldlagets tykkelse.
Forundersøgelser i middelalderlige kulturlag forløber anderledes, idet disse oftest vil ske i form af analyse af
boreprøver, søgegrøfter og/eller udgravning af mindre felter, der kan belyse eventuelle kulturlag.
Hvis man efter de arkæologiske forundersøgelser eller anlægsmyndighedens detailundersøgelser støder på
væsentlige fortidsminder, er konsekvensen, at der skal tages stilling til spørgsmålet om arkæologiske under-
søgelser. Fastlæggelsen af behovet for arkæologiske forundersøgelser vil foregå i samarbejde med Kultursty-
relsen (de lokale statsanerkendte museer).
De arkæologiske forundersøgelser kan medføre, at fx landbrugsarealer ikke vil kunne benyttes i en periode.
Henset til indgrebets omfang er det ikke sikkert, at det er muligt mod erstatning at opnå en frivillig aftale
med lodsejeren om at kunne disponere over et givent område. Det skyldes navnlig, at det kan være vanskeligt
at blive enige om, hvilken erstatning der skal ydes til lodsejeren, når anlægsmyndigheden ikke har noget
alternativ til en aftale.
Efter den gældende ordning kan de arkæologiske forundersøgelser - hvor der ikke kan indgås en frivillig
aftale - kun gennemføres efter besigtigelsesforretningerne, der er et led i ekspropriationsprocessen. Det bety-
der, at de først kan foretages, når der foreligger en anlægslov med ekspropriationshjemmel for den pågæl-
dende strækning.
Det foreslås derfor, at der skabes hjemmel i anlægsloven til, at anlægsmyndigheden kan få foretaget de ar-
kæologiske forundersøgelser, således at disse kan foretages uafhængigt af ekspropriationsprocessen, men
således at den private ejer af arealet, hvis der ikke kan indgås aftale med ejeren herom, får fuld erstatning
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
efter reglerne i loven om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom (LBK nr. 1161 af 20.
november 2008 med senere ændringer).
De arkæologiske forundersøgelser vil søges foretaget, så de er til mindst mulig gene for de berørte grundeje-
re.
Da de arkæologiske forundersøgelser i visse tilfælde har karakter af ekspropriation, skabes der med bestem-
melsen hjemmel i overensstemmelse med grundlovens § 73 for at foretage ekspropriation.
4. Alternativer
Der er i VVM-redegørelsen vurderet følgende alternativer i forhold til den valgte løsning:
Alternativ 0+
0+-alternativet baseres på en moderat udbygning af dele af Skovvejen, således at den opgraderes til motorvej
på hele strækningen mellem Sdr. Jernløse og Dramstrup. Moderat udbygning dækker nødvendige breddeud-
videlser og tilpasning af linjeføring og længdeprofil samt nødvendige udvidelser af broer, underføringer mv.
på dele af vejstrækningen.
Alternativ B (hovedalternativet)
Alternativ B går syd om den eksisterende vejstrækning fra Sdr. Jernløse og frem til syd for Hanerup, hvor
den tilslutter Skovvejen. Herfra og til lidt vest for Dramstrup ombygges Skovvejen, som er 2-sporet i dag, til
en 4-sporet motorvej.
Alternativ C
Alternativ C baseres på anlæg af en motorvej syd om et oliedepot, der er beliggende syd for Skovvejen og
Dramstrup.
Nordligt alternativ
Der er gennemført trafikmodelberegninger på et nordligt alternativ. Beregningerne er afrapporteret i ”Trafik-
beregninger for Rute 23 - Skovvejen, Teknisk notat, marts 2011”.
Vejdirektoratet har ud fra en samlet vurdering af de trafikale, vejtekniske, trafiksikkerhedsmæssige, miljø-
mæssige og økonomiske konsekvenser ikke fundet grundlag for at anbefale alternativerne.
5. Trafikale konsekvenser
Med anlæg af en motorvej syd om Regstrup forventes det, at der i 2020 er en trafikbelastning på ca. 16.000
biler i døgnet på den nye vej. På lokalvejen syd for motorvejen er beregnet 1.160 biler pr. døgn, så den sam-
lede trafik over et snit ved Regstrup forventes at stige med 440 biler/døgn svarende til en stigning på 3 pct. i
forhold til 0-alternativet, hvor der ikke anlægges en ny motorvej.
5.1 Trafiksikkerhed
Samlet set forventes en positiv effekt på trafiksikkerheden primært på grund af den trafik, der flyttes fra
Skovvejen over på den nye motorvej, da motorveje generelt er mere trafiksikre end landeveje.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
6.1 Anlægs- og samfundsøkonomi
Anlægsoverslaget for anlæg af delstrækning 1 (opgradering af Skovvejen) og delstrækning 2 (motorvej syd
om Regstrup) er udarbejdet efter Transportministeriets retningslinjer for ny budgettering af anlægsprojekter
på vej- og baneområdet.
Anlægsoverslaget er opgjort på 4 niveauer: Fysikoverslag, basisoverslag, ankerbudget (projektbevilling) og
samlet anlægsbudget (totaludgift).
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418382_0012.png
Fysikoverslaget er udarbejdet ved hjælp af Vejdirektoratets overslagssystem. Det vil sige, at det er baseret på
teoretiske mængder fra det foreliggende skitseprojekt, enhedspriser og erfaringer fra de seneste sammenlig-
nelige anlægsarbejder.
Fysikoverslaget er behæftet med usikkerhed, da udgifter til bl.a. ekspropriationer, jordarbejder og asfaltar-
bejder ikke kan beregnes præcist på forhånd. Projektets detaljerede udformning, mængder m.v. kendes først
på et senere tidspunkt, ligesom udviklingen i priserne på ejendomsmarkedet og konjunktur- og konkurrence-
situationen på licitationstidspunktet er af væsentlig betydning for anlægsudgifternes endelige størrelse.
I henhold til principperne for ny anlægsbudgettering er der gennemført en ekstern kvalitetssikring, som har
omfattet en vurdering af Vejdirektoratets økonomiske overslag, risikostyring, samfundsøkonomiske analyse
samt projektorganisering og udbudsstrategi.
Der er ikke i forbindelse med den eksterne kvalitetssikring fundet forhold, der i det videre projekt bør være
særlig fokus på. På baggrund af den eksterne kvalitetssikring er der gennemført en nedjustering af den inter-
ne rente for hovedforslaget i VVM-redegørelsen fra 6,6 % til 6,41 %. Det er vurderingen, at denne justering
ikke har betydning for undersøgelsens konklusioner.
I henhold til Transportministeriets budgetteringsprocedurer bevilges basisoverslaget tillagt 10 pct. til Vejdi-
rektoratets gennemførelse af projektet (ankerbudgettet). Ved indbudgetteringen på finansloven afsættes yder-
ligere en central reserve på 20 pct. til Transportministeriet. Det samlede anlægsbudget vil således udgøre
basisoverslaget + 30 pct., dvs. 426,1 mio. kr. i 2015-priser (indeks 185,48).
Tabel 1: Basisoverslag, ankerbudget og samlet anlægsbudget for anlæg af motorvej syd om Regstrup i mio.
kr. Prisniveau 2015, indeks 185,48.
Basisoverslag
Ankerbudget
(basisoverslag + 10 pct.)
360,5
Samlet
Anlægsbudget
(basisoverslag + 30 pct.)
426,1
327,8
Projektets omkostninger og fordele for samfundet er opgjort i henhold til Transportministeriets manual for
samfundsøkonomisk analyse. På baggrund af disse opgørelser er der beregnet en intern rente for projektet.
Den interne rente er den rente, som den investerede kapital vil opnå, når alle omkostninger og fordele opgø-
res over den samlede samfundsøkonomiske beregningsperiode på 50 år. Den er således udtryk for projektets
samfundsøkonomiske afkast i løbet af perioden.
Den interne rente skal mindst svare til den samfundsøkonomiske kalkulationsrente på 4 pct., for at projektet
har et positivt samfundsøkonomisk afkast. Det bemærkes, at en række miljøeffekter, herunder barrierevirk-
ning, tab af naturværdier og støj i naturområder samt arealindgreb ved anlægsprojekter, ikke værdisættes i
den samfundsøkonomiske analyse.
Den interne rente for det samlede projekt er beregnet til 6,41 pct. og nettonutidsværdi til 153,39 mio. kr.
(2011-priser).
Anlæg af motorvejen vil kunne gennemføres efter følgende tidsplan:
2015-2016:
2016:
Detailprojektering
Besigtigelse og ekspropriation
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418382_0013.png
2016-2019:
2020:
Anlæg
Færdiggørelsesarbejder
Bevillingerne til motorvejen fordeler sig over årene 2015-2020, som det fremgår af tabel 2.
Tabel 2: Årsfordelt anlægsbudget (2015-priser, indeks 185,48).
Basisoverslag
Ankerbudget
Mio. kr.
(basisoverslag + 10 pct.)
Mio. kr.
2015
2016
2017
2018
2019
2020
I alt
5,4
50,4
85,3
98,2
81,9
6,6
327,8
5,9
55,5
93,8
107,9
90,1
7,3
360,5
Samlet anlægsbudget
(basisoverslag + 30
pct.)
Mio. kr.
7,0
65,5
110,8
127,7
106,5
8,6
426,1
6.2 Konsekvenser for Vejdirektoratet
Arbejdet forestås af Vejdirektoratet og har således primært økonomiske og administrative konsekvenser for
Vejdirektoratet i forbindelse med anlæg og drift.
Arbejdet med at beskrive anlægget i et detailprojekt, som kan danne baggrund for ekspropriation og udbud,
udføres af Vejdirektoratet i samarbejde med eksterne rådgiverfirmaer. Rådgivningsopgaver og anlægsarbej-
der udbydes efter gældende regler herfor.
Vejdirektoratet og dets bygherrerådgivere fører tilsyn med entreprenørernes arbejde for at sikre, at det aftalte
arbejde leveres til den aftalte kvalitet, tid og pris. Herudover skal projektforløbet styres, kontrolleres og do-
kumenteres. Trafikafviklingen skal overvåges, og den nødvendige information formidles til trafikanter og
naboer. Endelig skal trafiksikkerhedsmæssige og arbejdsmæssige indsatser gennemføres.
Vejdirektoratet vil løbende undersøge og afprøve mulighederne for anvendelse af nye metoder og ny tekno-
logi med henblik på at optimere projektet trafiksikkerhedsmæssigt, miljømæssigt, økonomisk og tidsmæs-
sigt. Af hensyn til færdiggørelse af anlægsarbejdet indenfor den fastsatte tidsramme kan det blive nødvendigt
at gennemføre anlægsarbejde uden for den normale arbejdstid. Det vil ske i dialog med Holbæk Kommune,
som i dette tilfælde, jf. bekendtgørelse nr. 1517 af 13. juni 2012 om miljøregulering af visse aktiviteter (mil-
jøaktivitetsbekendtgørelsen), er den ansvarlige myndighed vedrørende støj i forbindelse med midlertidige
anlægsaktiviteter mv., med henblik på at sikre et acceptabelt støj- og geneniveau for anlægsprojektets nabo-
er.
Til projektering, tilsyn og administration er der budgetteret med 16 pct. af de samlede udgifter. Heraf forde-
les ca. 4,6 pct. til lønninger til Vejdirektoratets eget personale, ca. 6,4 pct. til omkostninger til eksterne råd-
givere og ca. 5 pct. til øvrige driftsudgifter.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Vejdirektoratets projektbevilling på 360,5 mio. kr. optages på finanslovens § 28.21.20. Anlæg af hovedlan-
deveje mv. (Anlægsbev. ). Projektets bidrag til den centrale reserve på 65,6 mio. kr., svarende til 20 pct. af
basisoverslaget, optages på finanslovens § 28.11.13. Anlægsreserve (Anlægsbev. ).
7. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Etablering af motorvejen syd om Regstrup vil forbedre trafikafviklingen på en del af strækningen fra Holbæk
mod Kalundborg og vil derved reducere transportudgifterne for erhvervslivet.
I anlægsfasen skønnes der at være en direkte og indirekte beskæftigelse på i størrelsesorden ca. 280 årsværk
for hele strækningen.
De afledte økonomiske virkninger vil primært være sparet tid og reducerede kørselsomkostninger. Den spa-
rede tid har en værdi i størrelsesordenen ca. 430 mio. kr. (2015 priser) fordelt over vejens levetid. En del af
tidsbesparelsen tilfalder erhvervslivet i form af reducerede transportomkostninger. De reducerede kørsels-
omkostninger vurderes at blive i alt ca. 18 mio. kr. (2015 priser, indeks 185,48) fordelt over vejens levetid.
For så vidt angår de strukturelle økonomiske virkninger, forventes det normalt, at en forbedret fremkomme-
lighed vil medføre positive effekter for erhvervslivet både i form af tidsbesparelser for erhvervstrafikken og
fordele for de af virksomhedernes ansatte, der pendler mellem arbejde og bopæl. Motorvejen vil desuden
give mulighed for at pendlere kan tilbagelægge længere afstande på den samme tid, hvilket kan bidrage til at
øge virksomhedernes rekrutteringsopland.
8. Administrative konsekvenser for borgerne
Anlæg af motorvejen syd om Regstrup vil ikke medføre administrative konsekvenser for borgerne.
For de borgere langs motorvejen, der berøres af arealerhvervelse og ekspropriation, vil der dog være admini-
strative konsekvenser, så længe ekspropriationsforretningerne mv. foregår. Ejerne af de berørte ejendomme
vil blive inddraget direkte ved breve fra Vejdirektoratet og ekspropriationsmyndighederne.
I det videre forløb vil borgere i området bl.a. på www.vejdirektoratet.dk løbende kunne informere sig om
vejarbejdets karakter og tidsplan.
9. Miljømæssige konsekvenser
I VVM-redegørelsen har Vejdirektoratet redegjort for de forventede miljømæssige konsekvenser af vejan-
lægget. Konsekvenserne er resumeret nedenfor.
9.1 Arealindgreb
Etablering af en motorvej syd om Regstrup vil påvirke den nuværende arealanvendelse, og en del ejendom-
me vil blive berørt direkte ved et arealindgreb. For nogle ejendomme vil adgangsforholdene blive ændret
som følge af den nye motorvej.
Ulemperne for landbrugsejendomme vil blive søgt minimeret ved jordfordeling.
Langt de fleste ejendomme langs strækningen vil blive berørt af både permanent arealerhvervelse og af mid-
lertidig arealerhvervelse til brug for arbejdsarealer.
Der skønnes at være behov for permanent arealerhvervelse ved ekspropriation af ca. 32-35 ha til vejanlægget
samt midlertidig arealerhvervelse af ca. 16-20 ha til arbejdsarealer og udsætningsområder for deponering af
jord i anlægsperioden. De midlertidigt eksproprierede arealer retableres og leveres tilbage til de berørte lods-
ejere efter endt brug.
Vejanlægget vil medføre permanent arealerhvervelse fra ca. 55-60 ejendomme, og det vurderes, at 10-15 af
disse ejendomme skal totaleksproprieres.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Omfanget af ekspropriationer vil blive fastlagt endeligt af den ekspropriationskommission, der skal godken-
de projektet ved en besigtigelsesforretning. Ekspropriationer sker med hjemmel i lovforslagets § 2, § 43 i lov
om offentlige veje, jf. lovbekendtgørelse nr. 1048 af 3. november 2011, som senest ændret ved lov nr. 552 af
2. juni 2014 og efter reglerne i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom, jf. lov-
bekendtgørelse nr. 1161 af 20. november 2008.
Med loven skabes i overensstemmelse med grundlovens § 73 en lovhjemmel til tvangsmæssigt at erhverve
de fornødne arealer til brug for anlæg af en motorvej syd om Regstrup.
Ekspropriation kan kun ske, hvis det er nødvendigt at erhverve de pågældende arealer enten midlertidigt eller
permanent for at kunne gennemføre projektet.
Ekspropriationskommissionen foretager en tilbundsgående prøvelse af, om den enkelte ekspropriation er
nødvendig. Kravet om, at ekspropriationen skal være nødvendig, er udtryk for, at det almindelige proportio-
nalitetsprincip skal være opfyldt. Tvangsmæssig afståelse af ejendom kan således ikke gennemføres, hvis
det, der tilsigtes med ekspropriationen, kan gennemføres på en for grundejeren mindre indgribende måde.
Ekspropriation vil i henhold til lovforslaget ske med henblik på anlæg af en motorvej og har således et for-
mål, der har offentlig karakter og ligger dermed inden for almenvellet.
Erstatningen skal være fuldstændig, det vil sige, at der skal betales en erstatning, der økonomisk stiller eje-
ren, som denne ville være stillet, hvis ekspropriationen ikke var sket.
9.2 Støj, luft og klima
Støjkortlægningen viser, at der i dag er i alt 135 boliger langs Skovvejen mellem Sdr. Jernløse og Dramstrup
med et støjniveau på mere end 58 dB på den mest støjbelastede boligfacade. Såfremt der ikke sker en udbyg-
ning (0-alternativet), vurderes antallet af støjbelastede boliger i 2020 at være forøget til 143, heraf vil ca. 31
boliger være stærkt støjbelastede med vejstøj over 68 dB. Stigningen i antal støjbelastede boliger skyldes den
stigende trafik.
Ved anlæg af motorvejen vil 114 boliger være belastet af vejstøj over 58 dB, heraf vil 16 boliger være stærkt
støjbelastede med vejstøj over 68 dB. Den samlede vægtede støjbelastning af boliger i 2020 (det såkaldte
støjbelastningstal, SBT) forventes at falde fra 37,81 (0-alternativet) til 27,63 ved anlæg af motorvejen, hvil-
ket primært skyldes, at motorvejen forløber i en større afstand af Regstrup og Nr. Jernløse.
Trafikken på motorveje og øvrige veje i det åbne land kan være betydelig, men luftforureningsniveauerne er
forholdsvis lave, fordi der typisk er gode spredningsforhold. Luftforureningen aftager hurtigt med afstanden
fra vejen, og boliger langs motorveje ligger typisk i en vis afstand fra vejen.
Den samlede udledning af luftforurenende stoffer og CO
2
i 2020 forventes ifølge beregningerne at stige med
36-44 pct. Den væsentligste årsag til den øgede udledning i forhold til 0-alternativet skyldes, at hastigheden
øges fra landevejskørsel til motorvejskørsel.
Emissionen af NOx, NO2 og PM udstødning forventes på trods af stigende trafik at falde kraftigt fra 2008 til
2020 på grund af skærpede krav til bilernes udstødning (emissionsnormer).
Den samlede CO
2
-udledning i 2020 forventes at stige med ca. 5,1 ton/år i forhold til en situation, hvor vejen
ikke anlægges.
Der er ingen overskridelse af luftkvalitetsgrænserne, hverken i dagens situation eller ved en fremtidig situati-
on, hvor motorvejen er etableret. Niveauerne vil være under grænseværdierne.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9.3 Plante- og dyreliv
Den nye motorvejsstrækning passerer igennem områder med åbent land med marker, diger og levende hegn,
der tilgodeser spredningsmulighederne for mange vildtlevende dyr, bl.a. rådyr. Der er fundet arter af særligt
beskyttede dyrearter i området, som er beskyttet efter Habitatsdirektivet (
Rådets direktiv 92/43/EØF af
21. maj 1992 om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter med senere ændringer
), herunder
flere flagermusarter samt spidssnudet frø og stor vandsalamander.
Et landskab som dette huser også almindelige pattedyrarter, såsom hare, pindsvin, ræv, grævling, husmår,
mindre mårdyr og flere arter af gnavere.
9.4 Landskab
Området omkring den nye motorvejsstrækning er placeret i et åbent og let bølget landbrugslandskab.
Der er generelt tale om et område med dyrkede marker iblandet småplantninger omkring fritliggende gårde
og byrande samt rester af levende hegn langs markskel. Bebyggelsen består af mindre landsbysamfund og
fritliggende gårde og husmandssteder samt mindre landsbysamfund med kirker og gadekær. Der løber desu-
den to højspændingsledninger og en jernbane gennem området. Syd for Sdr. Jernløse er der yderligere place-
ret tre vindmøller. En lille del af strækningen knytter sig til et kuperet og skovbevokset herregårdslandskab
mod sydvest.
Landskabet har generelt en stor skala med en åben rumlig afgrænsning. De karaktergivende elementer i om-
rådet er den åbne dyrkede flade med rester af levende hegn og småplantninger omkring fritliggende gårde og
byrande. Mod nord danner landskabet en markant skråning ned mod jernbanen.
Landskabet omfatter yderligere bakkeformationer, randplantninger, byrande, markante bygninger og tekni-
ske anlæg. Syd for Skovvejen mellem Dramstrup og Nr. Jernløse ligger en plantage og et oliedepot. Begge
områder markerer sig i landskabet med karaktergivende bevoksning. Syd for Nr. Jernløse ligger et mindre
skovbevokset område. Syd for Snævre ligger et større sammenhængende vådområde i forbindelse med Reg-
strup Å og i tilknytning til Søndersted Lyng. Området ligger lavt i landskabet og markerer sig yderligere med
bevoksning karakteristisk for vådområder.
9.5 Kulturarv og arkæologi
Nord for Skovvejen ved Sdr. Jernløse, hvor Gl. Skovvej krydser Regstrup Å, ligger Vommevad Bro. Broen
berøres ikke ved etablering af delstrækning 1 mellem Ringstedvej og Sdr. Jernløse, men der vil være anlægs-
arbejder i den yderste del af arealet inden for fortidsmindebeskyttelseslinjen. Arbejder inden for fortidsmin-
debeskyttelseslinjen kræver dispensation fra naturbeskyttelseslovens (LBK nr. 870 af 14. juni 2013) be-
stemmelser. Ændring af fortidsminder og arbejder inden for 2 meter zonen kræver tilladelse i medfør af mu-
seumsloven (LBK nr. 1505 af 14. december 2006 med senere ændringer).
Der er registreret seks beskyttede sten- og jorddiger. Kun de fem berøres, da det ene ikke findes længere. De
berørte diger ligger i markskel. Det er ret betydelige strækninger af diger, der berøres (ca. 190 meter), men
det vurderes, at påvirkningen kun er moderat, da det kun er dele af diger, der berøres, og det samlede system
af diger således fortsat vil kunne erkendes. Nedlægning eller ændring af sten- og jorddiger kræver dispensa-
tion i medfør af museumsloven (LBK nr. 1505 af 14. december 2006 med senere ændringer)
De fleste beboelseshuse langs vejen er omfattende moderniserede og ombyggede, således at deres bevarings-
værdi samlet set er lav. Ingen af de bygninger, der vurderes til at have middel til høj bevaringsværdi, vil bli-
ve berørt.
Det forventes, at der langs motorvejen i det åbne land kan forekomme jordfaste fortidsminder, der kan nød-
vendiggøre arkæologiske udgravninger. Inden anlægsarbejderne går i gang, vil Holbæk Museum foretage en
arkæologisk undersøgelse af de berørte arealer.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9.6 Friluftsliv
Området omkring den nye motorvej er generelt præget af landsbyer og landbrug uden større naturområder.
Nærmeste naturområder, der bruges i rekreativt henseende, findes ved Hanerup Mose og omkring Søndersted
Lyng.
Den nationale cykelrute nr. 4, Søndervig – København, følger Gl. Skovvej fra Kvanløse indtil rundkørslen
ved Nr. Jernløse. Herefter løber cykelruten langs Skovvejen, indtil den er ført under Skovvejen ved Drams-
trup. Mellem Kvanløse og Sdr. Jernløse løber en skolesti, der er underført Skovvejen ved Sdr. Jernløse.
Ved etablering af den nye motorvej inddrages ikke arealer, der anvendes rekreativt i dag.
Alle de skærende veje og stier opretholdes, eller der etableres nye veje og stier, så adgangsforholdende til
rekreative aktiviteter og naturen ikke forringes i forhold til i dag.
9.7 Overfladevand og grundvand
Hele den korridor, hvor VVM-undersøgelsen af en motorvej syd om Regstrup blev gennemført, er i kommu-
neplanen for Holbæk Kommune udpeget som område med særlige drikkevandsinteresser, hvilket vil sige, at
kvaliteten af grundvandsressourcen ikke må forringes.
På baggrund af den store mængde ler over grundvandsmagasinet anses grundvandet for at være godt beskyt-
tet i området.
Grundvandsmagasinerne i området udgøres dels af et primært nedre grundvandsmagasin og dels af sekundæ-
re øvre grundvandsmagasiner.
Motorvejen krydser indvindingsoplandene til Regstrup og Nr. Jernløse vandværker på en ca. 1,4 km lang
strækning lige syd for Nr. Jernløse. Begge vandværkers boringer ligger mere end 300 meter fra linjeføringen,
og det vurderes derfor, at de ikke vil blive påvirket af anlægsarbejderne.
Skovvejen afvandes i dag på flere forskellige måder. Der anvendes på strækningen umiddelbart øst for Sdr.
Jernløse tætte ledninger og grøfter, andre dele af strækningen afvandes til grøfter, mens andre dele igen afvan-
des ved nedsivning.
Der er ingen større søer i området, der vil blive påvirket af den nye motorvej. Vandløb i området udgøres af
Regstrup Å samt tre rørlagte mindre private vandløb. Regstrup Å løber videre til Tuse Å-systemet, der ud-
munder i Holbæk Fjord. Regstrup Å er beskyttet af naturbeskyttelseslovens (LBK nr. 870 af 14. juni 2013) §
3 og omfattet af en beskyttelseslinje.
Første Natura 2000-område på vandets videre vej til Kattegat er Udby Vig mere end 10 km nordøst for Reg-
strup ved mundingen af Holbæk Fjord.
9.8 Ressourceforbrug
Forbruget af stabilgrus og bundsikringsgrus er anslået til i alt ca. 121.000 m
3
, og forbruget af asfalt er anslået
til ca. 96.000 tons.
I forbindelse med projektet bliver ca. 900 meter af Skovvejen nedlagt og fjernet. Det forventes, at der vil
blive opbrudt i alt 9.000 m
3
stabil grus og ca. 15.000 tons asfalt. En del af det opbrudte materiale forventes at
kunne genanvendes i projektet. I forbindelse med detailprojekteringen vil det blive nærmere fastlagt, hvor
stor en del der bliver genanvendt.
9.9 Forurenet jord
Der er to lokaliteter inden for undersøgelseskorridoren, hvor der enten er konstateret, eller hvor der er poten-
tiel risiko for forurening. Det drejer sig om et affaldsdepot og to eksisterende servicestationer.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418382_0018.png
Der er taget hensyn hertil, således at motorvejens forløb bliver lige syd om affaldsdepotet.
Traceet for motorvejen forløber igennem en ejendom med en servicestation nord for Skovvejen ved Drams-
trup. Servicestationen skal nedlægges, og det må forventes, at jorden inden for det kortlagte areal er forure-
net, ligesom grundvandet i området kan være forurenet. Den planlagte lokalvej fra Knabstrupvej til Drams-
trup tangerer en eksisterende servicestation syd for Skovvejen, hvor jord og grundvand ligeledes kan forven-
tes at være forurenet.
Ved Holbækvej etableres en vejunderføring. Bliver det i den forbindelse nødvendigt at udføre grundvands-
sænkninger, skal det ske under hensyntagen til affaldsdepotet.
I forbindelse med anlæg af motorvejen skal der fjernes ca. 900 meter af Skovvejen. Afhængigt af den efter-
følgende arealanvendelse må det forventes, at ud over asfaltbelægningen skal den resterende del af vejkassen
fjernes og bortskaffes som lettere forurenet jord. Omfanget af krav til dokumentation af den efterladte jord
afhænger af, om arealet efterfølgende skal bruges til følsom arealanvendelse eller ej. Skal arealet fx benyttes
til landbrugsjord, som ikke er følsom arealanvendelse, kræver dette ikke særlig tilladelse og dokumentation,
når blot vejkassen er fjernet.
Forurenet jord vil blive bortskaffet eller indbygget i projektet i henhold til gældende lovgivning og bestem-
melser.
10. Forholdet til EU-retten
De gennemførte miljøundersøgelser og høringer opfylder kravene i Rådets direktiv 85/337/EØF af 27. juni
1985 om vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning på miljøet med senere ændringer
(VVM-direktivet) samt Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/35/EF af 26. maj 2003 om mulighed
for deltagelse i forbindelse med udarbejdelse af visse planer og programmer på miljøområdet og om ændring
af Rådets direktiv 85/337/EØF og 96/61/EF, for så vidt angår offentlig deltagelse og adgang til klage og
domstolsprøvelse.
Ingen fuglebeskyttelses- eller habitatområder (Natura 2000-områder) i henhold til Rådets direktiv
79/409/EØF af 2. april 1979 om beskyttelse af vilde fugle med senere ændringer (Fuglebeskyttelsesdirekti-
vet) og Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter med
senere ændringer (Habitatdirektivet) vil blive negativt påvirket af det samlede anlægsprojekt.
11. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 10. november 2014 til den 11. december 2014 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer mv. : Holbæk Kommune, Region Sjælland, Kommuner-
nes Landsforening, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Erhverv, DI Transport, Dansk Transport og
Logistik (DTL), ITD, Movia, Forenede Danske Motorejere (FDM), Rådet for Sikker Trafik, Dansk Cyklist-
forbund, Dansk Byggeri, Dansk Ledningsejerforum, Dansk Vejforening, Rådet for Bæredygtig Trafik og Det
Økologiske Råd.
12. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
Ingen
Negative
konsekvenser/merudgifter
Udgift for staten til anlæg af mo-
torvejen på 426,1 mio. kr. (prisni-
veau 2015, indeks 185,48 inkl.
tillæg på 30 pct.). Udgifter til drift
og vedligeholdelse
Økonomiske konsekvenser for
stat, regioner og kommuner
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1418382_0019.png
Administrative konsekvenser for
stat, regioner og kommuner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen
Sparet tid for erhvervstrafik og
trafik mellem bolig og arbejde.
Reducerede kørselsomkostninger.
Øget beskæftigelse i bygge- og
anlægssektoren i anlægsperioden
Ingen
Begrænset meradministration for
Vejdirektoratet i anlægsfasen
Ingen
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Reduktion af antallet af boliger
belastet med støj langs vejen og
forbedret håndtering af vejafvan-
dingen
Mindre indgreb i natur og land-
skab og påvirkning af dyre- og
planteliv. Minimal forøgelse af
CO
2
-udledningen
Forholdet til EU-retten
De gennemførte miljøundersøgelser og høringer opfylder kravene i
EU-retten. Ingen fuglebeskyttelses- eller habitatområder (Natura 2000-
områder) i henhold til Rådets direktiver (Rådets direktiv 79/409/EØF
af 2. april 1979 om beskyttelse af vilde fugle med senere ændringer
(Fuglebeskyttelsesdirektivet), Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj
1992 om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter med senere
ændringer (Habitatdirektivet)) bliver hverken direkte eller indirekte
berørt af vejanlægget. Det vil gennem afværgeforanstaltninger og
kompenserende tiltag blive sikret, at de arter, der er omfattet af habi-
tatdirektivets bilag IV, ikke påvirkes negativt af vejanlægget
13. Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Den foreslåede § 1, nr. 1,
indeholder en bemyndigelse til transportministeren til at anlægge en motorvej
syd om Regstrup på en ca. 4,5 km lang strækning fra Sdr. Jernløse til landsbyen Dramstrup. Endvidere giver
§ 1, nr. 1 bemyndigelse til transportministeren at etablere de fornødne tilslutninger til tilslutningsanlæg nr. 3,
Jernløse.
Desuden foreslås i § 1, nr. 2, at bemyndige transportministeren til at opgradere strækningen mellem Ring-
stedvej (rute 57) og Sdr. Jernløse ved, at der på den eksisterende 1,5 km lange strækning opsættes autoværn.
I § 1, nr. 3, foreslås en bemyndigelse til transportministeren til nedklassificering af den eksisterende hoved-
landevej 119 (Skovvejen) fra Sdr. Jernløsevej til Dramstrup Skovvejen til kommunevej.
I § 1, nr. 4 foreslås en bemyndigelse til transportministeren at nedlægge den eksisterende hovedlandevej 119
(rute 23) mellem Sdr. Jernløse og Nr. Jernløse samt mellem Nr. Jernløse og motorvejen, når motorvejen er
anlagt.
I § 1, nr. 5 foreslås en bemyndigelse til transportministeren til at etablere lokale veje mellem Holbækvej og
Skovvejen, mellem Dramstrup og Knabstrupvej, mellem Sdr. Jernløsevej og tilslutningsanlæg nr. 3, Jernløse,
samt mellem Skovvejen og tilslutningsanlæg nr. 3, Jernløse. Efter etablering overdrages vejene til Holbæk
Kommune.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der henvises til de almindelige bemærkninger og bilag 1.
Bestemmelsens stk. 2 beskriver, at de strækninger, som lovforslaget omhandler, er illustreret på kortet i lov-
forslagets bilag 1. Ved ”nedklassificering” forstås de veje, hvor ansvaret for en vej ændres fra staten til
kommunen.
Til § 2
Den foreslåede bestemmelse i stk. 1 indebærer, at transportministeren i særlige tilfælde efter anmodning fra
ejeren kan ekspropriere en ejendom, der berøres særligt indgribende af projektet, før tidspunktet for de ordi-
nære ekspropriationer.
De ordinære ekspropriationer til vejanlægget vil ske med hjemmel i § 43 i lov om offentlige veje, jf. LBK nr.
1048 af 3. november 2011 med senere ændringer og efter reglerne i lov om fremgangsmåden ved ekspropria-
tion vedrørende fast ejendom, jf. lovbekendtgørelse nr. 1161 af 20. november 2008. Ekspropriationerne ledes
af Kommissarius ved Statens Ekspropriationer På Øerne.
De ordinære ekspropriationer til vejanlæg af denne type kan normalt forventes gennemført 1�½-3 år efter
vedtagelsen af en anlægslov, da ekspropriationerne først kan gennemføres, når Vejdirektoratet har udarbejdet
et detailprojekt, og ekspropriationskommissionen har afholdt de nødvendige besigtigelser.
Med forslaget vil transportministeren som nævnt få hjemmel til i særlige tilfælde at fremrykke ekspropriati-
onstidspunktet for ejendomme, der berøres særligt indgribende af projektet. Ved »særligt indgribende« sigtes
almindeligvis til en situation, hvor det vurderes, at der er stor sandsynlighed for, at den pågældende ejendom
vil blive totaleksproprieret i forbindelse med projektet. Selv om kravet om, at ejendommen skal berøres sær-
ligt indgribende af motorvejsplanerne, er opfyldt, skal også betingelsen om, at der skal være tale om et »sær-
ligt tilfælde« være opfyldt, førend transportministeren kan ekspropriere de pågældende ejendomme på et
tidspunkt forud for de ordinære ekspropriationer.
Som eksempler på »særlige tilfælde« kan nævnes, at en fremrykket ekspropriation kan afværge væsentlige
økonomiske konsekvenser, eller at ejendommen ønskes overtaget af særlige personlige årsager, herunder
sygdom, alder, familieforøgelse eller andre sociale forhold. Forventede ændringer i ejendomspriserne kan
ikke i sig selv anses for at udgøre en væsentlig økonomisk konsekvens.
Der henvises til de almindelige bemærkninger.
En fremrykning af ekspropriationer vil kun komme på tale, hvis ejeren af den pågældende ejendom anmoder
herom. Forvaltningsmyndigheden skal i fornødent omfang yde vejledning og bistand til personer, der retter
henvendelse om spørgsmål inden for myndighedens sagsområde. Det fremgår af § 7 i forvaltningsloven
(LBK nr. 433 af 22. april 2014).
Endvidere foreslås det i stk. 2, at hvis transportministeren afslår ejerens anmodning om ekspropriation eller
hvis der ikke kan opnås enighed om prisen for ejendommens overtagelse, henvises sagen til ekspropriations-
og taksationsmyndighederne i henhold til lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejen-
dom (LBK nr. 1161 af 20. november 2008 med senere ændringer).
Ekspropriation- og taksationsmyndighederne kan tage stilling til transportministerens afslag på ejerens begæ-
ring om overtagelse, det vil sige om kriterierne efter stk. 1 er overholdt, og ved uenighed om erstatning, fast-
sættes denne erstatning af ekspropriations- og taksationsmyndighederne i henhold til lov om fremgangsmå-
den ved ekspropriation vedrørende fast ejendom.
I stk. 3 foreslås det, at erstatningen fastsættes i henhold til vejlovens § 51, stk. 1 og 2.
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Til § 3
Den foreslåede bestemmelse indeholder en bemyndigelse til transportministeren til at lade foretage arkæolo-
giske forundersøgelser på projektstrækningen.
I forbindelse med projektering af nye vejanlæg eller ændringer af bestående vejanlæg vil de indledende un-
dersøgelser kunne indikere, om der er sandsynlighed for at støde på arkæologiske fund i forbindelse med
anlægsarbejderne.
Hvis det vurderes, at der er behov for at foretage arkæologiske forundersøgelser, er det mest hensigtsmæs-
sigt, at disse undersøgelser gennemføres før detailprojekteringen, og før anlægsarbejderne påbegyndes, såle-
des at den tid, der anvendes til undersøgelserne, ikke belaster projektets økonomi eller tidsplan mere end
nødvendigt.
Bemyndigelsen gør det muligt at igangsætte arkæologiske forundersøgelser straks efter vedtagelse af anlægs-
loven. Uden en sådan bemyndigelse kan arkæologiske undersøgelser kun gennemføres på baggrund af frivil-
lige aftaler i tidsrummet frem til ekspropriationen til vejanlægget.
Efter bestemmelsens stk. 2 skal der mindst 28 dage før gennemførelsen af arkæologiske undersøgelser gives
besked herom til de berørte grundejere og brugere. Hvis dette ikke er muligt, skal oplysning om de arkæolo-
giske undersøgelser offentliggøres.
Erstatning for skader og ulemper, som påføres ved undersøgelser efter stk. 1, erstattes efter de almindelige
erstatningsregler. I tilfælde af uenighed indbringes erstatningsspørgsmålet for de myndigheder, der er nævnt i
lov om fremgangsmåde ved ekspropriation vedrørende fast ejendom (LBK nr. 1161 af 20. november 2008
med senere ændringer), medmindre transportministeren bestemmer andet.
Til § 4
Det foreslås med bestemmelsen, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende, således
anlægsarbejdet kan igangsættes umiddelbart efter.
21