Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 3
Offentligt
1405981_0001.png
Folketingets transportudvalg
Trafikminister Magnus Heunicke
Vejdirektoratet
Vallensbæk 2014 0908
Peter Overgaard
Horsbred 203
2625 Vallensbæk
Angående: svar på Deres brev af 1. september J.nr.: 2014-2752 om fakta check
Kære Trafikminister
Jeg takker for svaret, det er meget beroligende skrevet, men desværre meget manipulerende.
Jeg mener, at det er forkastelig at læse i Deres svar, at
størstedelen af befolkningen ikke vil føle sig
stærkt generet af støjen, hvis den holder sig under grænseværdien.”
Det mener jeg er meget tæt på en usandhed, fordi at Trafikministeriets Ekspertudvalg (betænkning nr.
1391), skriver at 45 % af befolkningen angiver at været stærkt generet af denne støjgrænse.
Jeg har været ved ”Mosens dag” (en festdag hvor foreningerne møder beboerne ude i naturen) i søndags,
hvor Banedanmark også var til stede. Jeg fik en god snak med de repræsentanter, som var til stede.
-Jeg har erfaret, at det er korrekt, at motorvejsstøjen ikke medregnes i støjbelastning.
-Jeg har erfaret, at banen er dimensioneret til 20 tog i timen.
-Jeg har erfaret, at støjdæmpningen ved banen, fastlægges efter en trafikprognose for 2019.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-Jeg har forstået, at prognoserne bygger på, at motorvejstrafik kommer over på banen. At motorkøretøjer
støjer mindre. At lydløse el-biler vinder frem. At togenes hjul ikke slides så hårdt i fremtiden, så de vil larme
mindre.
Jeg frygter, at der er nogle beslutningstagere, som beslutter ud fra et drømmescenario.
Hvad nu, når el-bilerne kun eksisterer i bybilledet? (el-bilernes ladestationer er forsvundet fra
motorvejene). Når hjulene på togene blot kører flere km, når de ikke slides, så støjen bliver den samme? At
lastbiler støjer som de plejer (læs igen betænkning nr. 1391). Lastbilerne er vokset. Når toglængden stiger.
Når der kører mere end to tog i timen, nemlig de 20 den er bygget til?
Kommer der så facade afskærmning på vores vilahuse? Dette er ikke hvad vilaejerne ønsker. De ønsker at
kunne opholde sig ugeneret af støj udendørs i haven. Ikke at blive generet at 85 dB støj fra tog og en
middelværdi på 64 plus et bidrag fra motorvejen, der allerede i dag er meget højt.
Dette er ikke hvad politikerne ønskede, da vilakvarterene blev bygget. De lavt bebyggede boligkvarterer
med grønne rekreative områder, er støjfølsomme. I storbyen kan beboerne gemme sig bag støjdæmpede
facader, eller i baggårde, der er støjdæmpet af høje bygninger.
Det er betænkeligt, at Miljøministeriet kan anbefale så høje lydgrænser på nye anlæg, at 45% af
befolkningen er stærkt generet. Det er yderst betænkeligt, at Transportministeret vælger at ignorere den
eksisterende støj i områderne, og anlægger en bane, hvor støjdæmpningen alene er dimensioneret efter en
prognose (kun på banen) og ”udnytter” støjgrænsen 100 %.
Kære minister
Jeg vil bede Dem, i Deres stilling som trafikminister, at oplyse folketinget og beslutningstagerne om fakta til
dette projekt. Banen vil, som den er nu, helt klart forringe levevilkårene for borgerne i vilakvarterene langs
banen.
Rettidig omhu, sørg dog for en projektændring, for at sikre støjdæmpning, således, at det er muligt at føre
samtale med normal stemmeføring, og at ingen beboere generes af støj. Udnyt dog at motorvej og
jernbane er placeret tæt, således at de fælles kan støjdæmpes. Sørg dog for, at Mosens dag, stadig er et
tilløbsstykke efter 2018, at de samfundsværdier herude ikke bliver ødelagt.
Jeg afventer spændt Deres svar, for at høre, hvad De har tænkt Dem at gøre.
Med venlig hilsen
Peter Overgaard
2