Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 3
Offentligt
1405980_0001.png
MINISTEREN
Peter Overgaard
Horsbred 203
2625 Vallensbæk
Dato
J. nr.
1. September 2014
2014-2752
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Kære Peter Overgaard
Tak for din henvendelse af 25. juni 2014 vedr. trafikstøj i Vallensbæk som følge
af den ny bane København-Ringsted. Jeg skal beklager det sene svar.
I forbindelse med projektering og anlæg af jernbaneanlæg anvendes de vejle-
dende grænseværdier for støj fra jernbaner, som fremgår af et tillæg fra juli
2007 til Miljøstyrelsens vejledning nr. 1/1997 "Støj og vibrationer fra jernba-
ner". Miljøstyrelsens grænseværdi for jernbanestøj er 64 dB på husfacaden ved
boligområder. Ved at anvende Miljøstyrelsens grænseværdi sikres en ensartet
behandling af støjberørte borgere på tværs af landet og uafhængigt af det speci-
fikke jernbaneanlæg.
Jeg har forelagt din henvendelse for Banedanmark, som oplyser følgende:
”Støjberegningerne er foretaget i 2009 ud fra det daværende projekterings-
grundlag (Trafikstyrelsens Miljøredegørelse fra september 2009). Men der vil
blive foretaget nye beregninger senere på baggrund af det rent faktiske projekt,
idet der i detailprojekteringen og udførelsesfasen er sket optimering af f.eks.
banens horisontale placering, jordformationer mv. Disse ændringer forventes
imidlertid ikke at medføre markante forandringer i støjudbredelsen i forhold til
Miljøredegørelsen.
Banedanmarks indsats mod banestøj sker i henhold til Miljøstyrelsens vejle-
dende grænseværdier for boliger. Grænsen er 64 dB som årsgennemsnit bereg-
net på boligens facade, og desuden gælder der en grænseværdi på 85 dB bereg-
net på boligfacaden for den enkelte forbikørsel. Støjgrænserne er fastlagt for at
sikre, at størstedelen af befolkningen ikke vil føle sig stærkt generet af støjen,
hvis den holder sig under grænseværdien.
Støjberegningerne tager udgangspunkt i Miljøredegørelsens køreplaneksempel
for persontog (hæfte 1 side 40-41), hvortil skal lægges en forventning om to
godstog i timen i hver retning. Godstrafik udføres i fri næring efter godskun-
dernes behov, og ingen kan på nuværende tidspunkt vide, hvorledes efterspørg-
selen på banegodsområdet vil udvikle sig.
Mængden af godstrafik på Den nye bane København – Ringsted er baseret på
en prognose for godstrafikken i 2018. Der er overvejende tale om transitgods
mellem Sverige og det øvrige Europa. Den nye bane København - Ringsted
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1405980_0002.png
dimensioneres til 1000 m lange godstog. Udbygning af banen Ringsted – Rød-
by dimensioneres ligeledes til 1000 m lange godstog. Det skal nævnes, at 1000
m er den fremtidige maksimale længde for internationale godstog i Europa.
I det trafikale grundlag for støjberegningerne i Miljøredegørelsen blev der for-
udsat op til 830 m lange godstog ved maksimalt 110 km/t. Kontrolberegninger
har vist, at støjens maksimale niveauer, LAmax, er ens uanset om godstogene
er 830 m lange eller 1000 m lange. Banen forberedes endvidere til at persontog
på dele af strækningen kan køre med op til 250 km/t. Detailberegning af de
støjmæssige konsekvenser samt dimensionering og omfang af afværgeforan-
staltninger for støj gennemføres med udgangspunkt heri.
Det skal nævnes, at støjbidraget fra godstogene, og dermed også afværgeforan-
staltningerne, beregnes under forudsætning af, at materiellet i fremtiden støjer
på samme niveau som i dag. Denne antagelse vurderes at være forholdsvis kon-
servativ. Idet støj fra godsvogne over tid forventes at blive reduceret med EU’s
og UIC’s (den Internationale Jernbaneorganisation) program for udskiftning af
bremseklodser af støbejern, på samtlige godsvogne i Europa. Bremseklodserne
vil blive udskiftet til typer, der slider mindre på vognenes hjul, og dermed vil få
hjulene til at støje mindre. Effekten slår dog først igennem, når en stor del af de
europæiske godsvogne er forsynet med de nye bremseklodser. Det forventes, at
støjen fra godstog i løbet af en årrække reduceres betydeligt i forhold til støjen
fra godstog i dag. Det vil for beboere langs banen betyde, at godstogene bliver
støjmæssigt sammenlignelige med de persontog, vi kender i dag.
Støjen fra persontog forventes ikke ændret væsentligt i fremtiden. Set i dette
perspektiv er den støjbeskyttelse der gennemføres i projektet fremtidssikret i
forhold til en eventuel forøgelse af togmængden.”
Jeg kan herudover oplyse, at der ikke er regler eller praksis for at lægge støj
sammen fra forskellige transportformer. I forbindelse med Den nye bane Kø-
benhavn-Ringsted projektet blev der dog foretaget en vurdering af støjen fra
jernbanen i forhold til støjen fra motorvejen. Beregningerne viste, at støjbidra-
get fra jernbanen kun enkelte steder ved Køge Nord og Solrød Strand ville re-
sultere i en meget begrænset stigning i det samlede støjniveau. Det blev på den
baggrund besluttet at vurdere og afhjælpe støjen fra jernbanen separat ud fra
de kriterier, der normalt anvendes for opsætning af støjskærme og udførelse af
facadeisolering, jf. anlægsloven for projektet.
Jeg håber, at ovenstående svarer på dine spørgsmål vedr. støjen af anlægget af
den nye bane.
Med
venlig
hilsen
Side 2/2
Magnus Heunicke