Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 3
Offentligt
MINISTEREN
Peter Overgaard
Horsbred 203
2625 Vallensbæk
Dato
J. nr.
1. September 2014
2014-2752
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Kære Peter Overgaard
Tak for din henvendelse af 25. juni 2014 vedr. trafikstøj i Vallensbæk som følge
af den ny bane København-Ringsted. Jeg skal beklager det sene svar.
I forbindelse med projektering og anlæg af jernbaneanlæg anvendes de vejle-
dende grænseværdier for støj fra jernbaner, som fremgår af et tillæg fra juli
2007 til Miljøstyrelsens vejledning nr. 1/1997 "Støj og vibrationer fra jernba-
ner". Miljøstyrelsens grænseværdi for jernbanestøj er 64 dB på husfacaden ved
boligområder. Ved at anvende Miljøstyrelsens grænseværdi sikres en ensartet
behandling af støjberørte borgere på tværs af landet og uafhængigt af det speci-
fikke jernbaneanlæg.
Jeg har forelagt din henvendelse for Banedanmark, som oplyser følgende:
”Støjberegningerne er foretaget i 2009 ud fra det daværende projekterings-
grundlag (Trafikstyrelsens Miljøredegørelse fra september 2009). Men der vil
blive foretaget nye beregninger senere på baggrund af det rent faktiske projekt,
idet der i detailprojekteringen og udførelsesfasen er sket optimering af f.eks.
banens horisontale placering, jordformationer mv. Disse ændringer forventes
imidlertid ikke at medføre markante forandringer i støjudbredelsen i forhold til
Miljøredegørelsen.
Banedanmarks indsats mod banestøj sker i henhold til Miljøstyrelsens vejle-
dende grænseværdier for boliger. Grænsen er 64 dB som årsgennemsnit bereg-
net på boligens facade, og desuden gælder der en grænseværdi på 85 dB bereg-
net på boligfacaden for den enkelte forbikørsel. Støjgrænserne er fastlagt for at
sikre, at størstedelen af befolkningen ikke vil føle sig stærkt generet af støjen,
hvis den holder sig under grænseværdien.
Støjberegningerne tager udgangspunkt i Miljøredegørelsens køreplaneksempel
for persontog (hæfte 1 side 40-41), hvortil skal lægges en forventning om to
godstog i timen i hver retning. Godstrafik udføres i fri næring efter godskun-
dernes behov, og ingen kan på nuværende tidspunkt vide, hvorledes efterspørg-
selen på banegodsområdet vil udvikle sig.
Mængden af godstrafik på Den nye bane København – Ringsted er baseret på
en prognose for godstrafikken i 2018. Der er overvejende tale om transitgods
mellem Sverige og det øvrige Europa. Den nye bane København - Ringsted