Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 270
Offentligt
1534683_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
19. maj 2015
2015-2491
Teknisk notat om hurtige konventionelle færger
I forbindelse med forberedelsen af det kommende udbud af færgebetjeningen
af Bornholm, herunder de politiske forhandlinger, der førte til færgeforliget af
11. december 2014, har der været debat om hurtige konventionelle færger. Dis-
se er ofte omtalt som ”superfærger”.
Der kan være stor forskel på hurtige konventionelle færgers tekniske specifika-
tioner. Det har blandt andet været anført, at hurtige konventionelle færger ville
forøge overfartstiden med 40-60 minutter på Rønne-Ystad, svarende til en
overfartstid på 120-140 minutter. De specifikationer, som Transportministeri-
ets har taget udgangspunkt i, i forbindelse med vurdering af forskellige færge-
koncepter, er baseret på oplysninger fra ministeriets skibstekniske rådgiver.
Det udelukkes ikke, at hurtige konventionelle færger kan konstrueres med an-
dre specifikationer.
Af hensyn til det kommende udbud af færgebetjeningen af Bornholm er der
grænser for, præcist hvilke oplysninger ministeriet kan give, særligt når det
gælder økonomi.
Transportministeriets har taget udgangspunkt i følgende specifikationer for
hurtige konventionelle færger:
Emne
Bemærkninger
Overfartstid på Rønne-Ystad 125 minutter (eller 2 timer og 5 minutter).
En dobbelttur (tur-retur) med 45 min. ophold i
hver havn tager 340 minutter (eller 5 timer og
40 minutter).
Der kan gennemføres op til 3 dobbeltture pr.
dag, hvis første tur ligger kl. 8.00 og sidste tur
slutter kl. 0.15, forudsat at havnene kan anløbes
på de relevante tidspunkter.
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 270: Henvendelse af 31/5-15 vedrørende færgeforlig Bornholm, fra Karsten W. Kjølby, Holte
1534683_0002.png
Kapacitet, passagerer
1.500 pr. overfart (eller op til 4.500 pr. retning
pr. dag).
500 pr. overfart (eller op til 1.500 pr. retning pr.
dag).
Væsentligt højere end hurtigfærger og alminde-
lige konventionelle færger.
Betydelige udgifter til havneudvidelse i Rønne
og Ystad.
Vurderes at være lidt over det dobbelt af hurtig-
færgen Villum Clausen eller næsten tre gange så
meget som færgen Povl Anker ved de respektive
færgers overfartstid.
En overfart med en hurtig konventionel færge
vil således være væsentlig dyrere i brændstof
end med hurtigfærger.
Dertil kommer, at den større passagerkapacitet
med en hurtig konventionel færge ikke opvejer
det øgede brændstofforbrug, hvilket illustreres
af følgende eksempel.
For eksempel: En hurtigfærge med kapacitet på
1.000 passagerer, bruger under halvt så meget
brændstof på en overfart som en hurtig konven-
tionel færge med plads til 1.500 passagerer.
Hvis hurtigfærgen sejler to overfarter, kan den
transportere 2.000 passagerer, og stadig bruge
mindre brændstof end den hurtige konventio-
nelle færge.
Side 2/2
Kapacitet, biler
Anskaffelsessum
Havn
Olieforbrug