Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 270
Offentligt
DEPARTEMENTET
Karsten Kjølby
Dato
J. nr.
22. maj 2015
2015 - 2491
Transportministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
www.trm.dk
Svar på henvendelse samt delafgørelse 1 om aktindsigt
Kære Karsten Kjølby
Tak for dine henvendelser af den 31. marts 2015 og 4. maj 2015.
Transportministeriet har noteret sig dine synspunkter vedrørende det kom-
mende udbud af færgebetjeningen til Bornholm. En del af de temaer, du brin-
ger op, er behandlet i notatet af 4. marts 2015, som du tidligere har modtaget.
Derudover kan det oplyses, at transportordførerne under forhandlingerne, der
førte frem til færgeforliget af 11. december 2014, blev præsenteret for forskelli-
ge koncepter for færgebetjeningen. Herunder også koncepter, hvori der indgår
brug af hurtige konventionelle færger (de såkaldte ”superfærger”). Her har mi-
nisteriet taget udgangspunkt de oplysninger, som ministeriets skibstekniske
rådgiver har angivet, og det er dem som indgik i forhandlingerne. Transport-
ministeriet har samlet en række af oplysningerne om hurtige konventionelle
færger i et kort teknisk notat som vedhæftes.
I forhold til dine synspunkter om overfartstid bemærkes, således som også an-
ført i det korte tekniske notat, at Transportministeriet har taget udgangspunkt i
en overfartstid på 125 minutter. Hvis det er muligt at bringe overfartstiden helt
ned på 100 minutter, må det nødvendigvis forøge et i forvejen meget højt
brændstofforbrug.
Transportministeriet har endvidere forstået din henvendelse således, at du
anmoder om aktindsigt, idet du skriver:
”I svarbrevet til mig anføres det, at Deres ”… udtalelse er baseret på de oplys-
ninger, som bornholmske fortalere for såkaldte ”superfærger” lægger til
grund. De regner med en overfartstid på Ystadruten for ”superfærger” på
120-140 min. Det svarer til, at de er 40-60 min. langsommere end hurtigfær-
gerne.” Et tilsvarende udsagn fremgår af det vedlagte notat.
Jeg er ikke bekendt med sådanne oplysninger, hvorfor jeg skal anmode Dem
om at fremsende den bagvedliggende dokumentation, ligesom jeg meget ger-
ne modtager ministeriets skibstekniske rådgivers vurdering angående
brændstofforbruget ved alternative færgetyper og hastigheder.”
Bank
EAN
CVR
Danske Bank
reg. 0216 kt. 4069 065880
5798000893429
43265717