Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 270
Offentligt
1534682_0001.png
DEPARTEMENTET
Karsten Kjølby
[email protected]
Dato
J. nr.
22. maj 2015
2015 - 2491
Transportministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
[email protected]
www.trm.dk
Svar på henvendelse samt delafgørelse 1 om aktindsigt
Kære Karsten Kjølby
Tak for dine henvendelser af den 31. marts 2015 og 4. maj 2015.
Transportministeriet har noteret sig dine synspunkter vedrørende det kom-
mende udbud af færgebetjeningen til Bornholm. En del af de temaer, du brin-
ger op, er behandlet i notatet af 4. marts 2015, som du tidligere har modtaget.
Derudover kan det oplyses, at transportordførerne under forhandlingerne, der
førte frem til færgeforliget af 11. december 2014, blev præsenteret for forskelli-
ge koncepter for færgebetjeningen. Herunder også koncepter, hvori der indgår
brug af hurtige konventionelle færger (de såkaldte ”superfærger”). Her har mi-
nisteriet taget udgangspunkt de oplysninger, som ministeriets skibstekniske
rådgiver har angivet, og det er dem som indgik i forhandlingerne. Transport-
ministeriet har samlet en række af oplysningerne om hurtige konventionelle
færger i et kort teknisk notat som vedhæftes.
I forhold til dine synspunkter om overfartstid bemærkes, således som også an-
ført i det korte tekniske notat, at Transportministeriet har taget udgangspunkt i
en overfartstid på 125 minutter. Hvis det er muligt at bringe overfartstiden helt
ned på 100 minutter, må det nødvendigvis forøge et i forvejen meget højt
brændstofforbrug.
Transportministeriet har endvidere forstået din henvendelse således, at du
anmoder om aktindsigt, idet du skriver:
”I svarbrevet til mig anføres det, at Deres ”… udtalelse er baseret på de oplys-
ninger, som bornholmske fortalere for såkaldte ”superfærger” lægger til
grund. De regner med en overfartstid på Ystadruten for ”superfærger” på
120-140 min. Det svarer til, at de er 40-60 min. langsommere end hurtigfær-
gerne.” Et tilsvarende udsagn fremgår af det vedlagte notat.
Jeg er ikke bekendt med sådanne oplysninger, hvorfor jeg skal anmode Dem
om at fremsende den bagvedliggende dokumentation, ligesom jeg meget ger-
ne modtager ministeriets skibstekniske rådgivers vurdering angående
brændstofforbruget ved alternative færgetyper og hastigheder.”
Bank
EAN
CVR
Danske Bank
reg. 0216 kt. 4069 065880
5798000893429
43265717
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 270: Henvendelse af 31/5-15 vedrørende færgeforlig Bornholm, fra Karsten W. Kjølby, Holte
1534682_0002.png
Ministeriet har gennemgået samtlige akter,
herunder sager, dokumenter og
oplysninger,
der er omfattet af din aktindsigtsanmodning, jf. offentlighedslo-
vens § 7.
Vedlagt er således ministeriets aktliste, hvor de dokumenter, som vurderes at
være relevant for din anmodning, er markeret med gul baggrund. Der er tale
om følgende dokumentnumre fra aktlisten:
48-50
62
84
365-367
612
Brev til Bornholms Passagerforening om 3-skibsløsning
Brev fra Bornholms Passagerforening – link til superstar-
færger
Brev fra MF Anne Baastrup (SF) vedr. Bornholms Passager-
forenings 3-skibsløsning
Brev fra OSK-ShipTech om overfartstid på Rønne-Ystad
COWI’s bilag til rapporten,
Koncepter for færgebetjeningen af
Bornholm 2017,
dog kun side 14 og 17
Side 2/4
Ministeriet har konkret vurderet, at en række dokumenter kan udleveres til dig.
Ministeriet har i den forbindelse ikke taget konkret stilling til, om de enkelte
akter er omfattet af mulighederne for at undtage akter fra aktindsigt efter of-
fentlighedslovens §§ 19-35, men ved behandlingen af din sag taget udgangs-
punkt i princippet om meroffentlighed, jf. offentlighedslovens § 14. Ministeriet
meddeler således fuld aktindsigt i følgende:
48-50
62
Brev til Bornholms Passagerforening om 3-skibsløsning
Brev fra Bornholms Passagerforening – link til superstar-
færger
De øvrige dokumenter behandles nedenfor.
Dokument 84 (id. nr. 519990)
Dokument 84 er en mail fra MF Anne Baastrup (SF) til transportministeren,
som er udvekslet i forbindelse med politiske forhandlinger.
Det følger af offentlighedslovens § 27, nr. 2, at retten til aktindsigt ikke omfat-
ter dokumenter, der udarbejdes og udveksles mellem ministre og folketings-
medlemmer i forbindelse med sager om lovgivning eller anden tilsvarende poli-
tisk proces. Dokumentet er derfor som udgangspunkt undtaget fra retten til
aktindsigt.
Inden ministeriet træffer endelig afgørelse om aktindsigt i dokumentet, vil mi-
nisteriet foretage en høring af MF Anne Baastrups bemærkninger til anmod-
ningen om aktindsigt i dokumentet.
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 270: Henvendelse af 31/5-15 vedrørende færgeforlig Bornholm, fra Karsten W. Kjølby, Holte
1534682_0003.png
Den endelige afgørelse vedrørende dokument 84 vil fremgå af delafgørelse 2,
som forventes afsluttet inden for 2 uger.
Dokument 365-367 (id. nr. 469193) og 612 (id. nr. 459507)
Dokument 365-367 er en mail fra Carsten Fauner fra OSK-ShipTech, som ved-
rører færgernes olieforbrug.
Dokument 612 indeholder COWI’s bilag til rapporten,
Koncepter for færgebe-
tjeningen af Bornholm 2017.
Dokument 612 er på 30 sider, men det er imidler-
tid på side 14 og 17, at færgernes olieforbrug er anført. Da det er disse oplysnin-
ger du har bedt om, er det alene de to sider, som ministeriet her behandler.
Dokumenterne er omfattet af offentlighedslovens § 7, idet de har været udveks-
let med eksterne parter, hvorfor der som udgangspunkt skal meddeles aktind-
sigt.
Efter offentlighedslovens § 30, nr. 2, omfatter retten til aktindsigt ikke oplys-
ninger om tekniske indretninger eller fremgangsmåder eller om drifts- eller
forretningsforhold eller lignende, for så vidt det er af væsentlig økonomisk be-
tydning for den person eller virksomhed, oplysningerne angår, og efter § 33,
nr. 3, kan retten til aktindsigt begrænses, i det omfang det er nødvendigt til
beskyttelse af væsentlige hensyn til det offentliges økonomiske interesser, her-
under udførelsen af det offentliges forretningsvirksomhed. Ministeriet har på
den baggrund vurderet, at visse afsnit i dokumenterne ikke skal udleveres.
Specifikt i forhold til oplysninger om olieforbrug for forskellige færgetyper i
dokumenterne bemærkes, at disse afsnit ikke udleveres, fordi der er tale om
oplysninger, som er væsentlige for ministeriets beregninger og forudsætninger,
og at de er egnet til at påvirke tilbudsgivernes tilbud. Derfor er det nødvendigt
af hensyn til det offentliges økonomiske interesser, jf. offentlighedslovens § 30,
nr. 3, at undtage disse oplysninger.
Ministeriet har overvejet, om oplysningerne burde udleveres til dig efter prin-
cippet om meroffentlighed i offentlighedslovens § 14, stk. 1. Ministeriet har i
den forbindelse foretaget en afvejning af på den ene side de hensyn, der ligger
til grund for bestemmelsen i offentlighedslovens § 30, nr. 2 og
§ 33, nr. 3,
og på
den anden side den berettigede interesse, som du må antages at have i, at an-
modningen om aktindsigt imødekommes. Ministeriet har på den baggrund ikke
fundet grundlag for at udlevere de pågældende oplysninger.
De dele af dokument 365-367, som er overstregede, er det indhold, der undta-
ges efter § 30 og § 33. De synlige dele af dokumentet udleveres efter offentlig-
hedslovens § 7.
Side 3/4
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 270: Henvendelse af 31/5-15 vedrørende færgeforlig Bornholm, fra Karsten W. Kjølby, Holte
1534682_0004.png
Med undtagelse af to fodnoter og en overskrift indeholder dokument 612 på
side 14 og 17 kun afsnit, der undtages efter § 30 og § 33. Derfor udleveres de to
sider ikke. Indholdet af de to fodnoter og overskriften gengives dog her, idet de
ikke er undtaget fra retten til aktindsigt.
Fodnote 8 på side 14:
”http://www.bunkerworld.com/prices/index/bwdi”
Fodnote 9 på side 14:
”Seneste status per 28. maj 2014, er at prisen er konser-
vativ i forhold til nuværende niveau, men det er ikke indeholdt tillæg for frem-
tidige stigninger. Det forventes fremadrettet at der vil være en større efter-
spørgsel på MGO med de nye emissionsregler og alt efter om der er den øn-
skede mængde til rådighed vil dette kunne influerer på prissætningen”
Overskrift 3.12 på side 17:
”Passagerestimater og omsætning”
*****
Vedlagt er aktliste og dokumenter.
Denne afgørelse kan ikke påklages til anden administrativ myndighed, men kan
indbringes for Folketingets Ombudsmand eller domstolene.
Side 4/4
Med venlig hilsen
Michael Thumand
Specialkonsulent