Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 270
Offentligt
Holte, den 31. maj 2015
Transportminister Magnus Heunicke
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Færgeforlig Bornholm – udbudsbetingelser – kravet om 80 min. overfartstid på Ystad-ruten
Jeg har modtaget ministeriets skrivelse af 22. maj 2015, hvilket giver mig anledning til at knytte nogle yderli-
gere præciserende bemærkninger til betingelserne for det forestående udbud af sejladsen på Bornholm.
80-minutters kravet
Den fremsendte dokumentation gør det
for det første
klart, at kravene til overfartstiden i den nuværende
udbudsperiode ikke overholdes, jr. bilaget: ”Færge Sammenligning” af 12. aug. 2014 (bilag 367 i flg. aktover-
sigten), som er udarbejdet af OSK-Ship Tech A/S. Jeg har hæftet mig ved, at Leonora Christina i oversigten er
anført med en overfartstid på 90 min. Altså mere end hvad det aktuelle udbud tillader, idet de gældende
udbudsbetingelsers krav om maksimalt 80 minutters overfartstid herved er overtrådt.
Som jeg tidligere har anført, er en ophævelse af kravet om 80 minutter af afgørende betydning for de frem-
tidige muligheder for indsættelse af anden hurtigsejlende tonnage end katamaraner. I den forbindelse har
jeg dokumenteret, at konventionelle hurtigfærger kan skyde en fart på ca. 30 knob, hvilket giver en over-
fartstid på knapt 100 min. inkl. tid til havnemanøvrer.
Konventionelle hurtigfærger har store komfortmæssige fordele for passagererne, idet de i modsætning til
katamaraner ligger stabilt i vandet i blæst. Hertil kommer, at katamaraner hyppigt har motorhavari og ikke
kan holde fuld hastighed med én motor ude af drift. Derudover giver anvendelse af konventionelle hurtig-
færger mulighed for rationalisering og gør det mere fordelagtigt for en operatør at byde på ruterne, i og med
at både Sverige og Sjælland vil kunne besejles med konventionelle hurtigfærger.
For det andet
fastslår Transportministeriet, at overfartstiden for konventionelle hurtigfærger vil være 125
min. – tidligere hed det sig, at sejltiden var 120 – 140 min. Det sker med baggrund i det samme bilag (367),
som indeholder en linje med benævnelsen ”New Building Ferry”, hvor der er anført en overfartstid på 2,08
time. Hvorfor, der er angivet 2,08 time svarende til 125 min. som overfartstid, indeholder bilaget imidlertid
ingen nærmere beskrivelse eller definition af. Der må derfor enten foreligge noget supplerende materiale,
eller også er der tale om et uunderbygget udsagn, som ikke kan anvendes som dokumentation, og som Trans-
portudvalget er meget dårligt tjent med at skulle anvende som en afgørende præmis i relation til fastlæggel-
sen af væsentlige dele af forliget.
På denne baggrund kan det konkluderes, at da OSK-Ship Tech A/S’ oplysninger er misvisende/fejlagtige, og
da de er helt afgørende for beregningen af en konventionel hurtigfærges formåen – jf. ministeriets eget notat
1