Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 267
Offentligt
1533728_0001.png
Hørsholm, den 23. maj 2015
Transportminister Magnus Heunicke
Transportministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
cc: Folketinget, Trafikudvalget
Kære Magnus Heunicke
Om cykler og cyklisme. Det skal være nemt, sikkert og trygt at være cyklist. Og vi skal have meningsfulde regler om
cykler og cyklisme. Cyklister er også selv fodgængere og er normalt også bilister. Du vil vinde mange cykelpoint ved
at gennemføre disse tre initiativer:
-
Afskaf krav om ”pedalreflekser”
. Få Trafikstyrelsen til at ophæve § 7, stk. 3, i cykelbekendtgørelsen, om at
cykler skal være forsynet med mindst to gule reflekser, der bevæger sig, når cyklen kører, og som er synlige
bagfra. Moderne motions/racercykler har ikke pedaler (eller pedalarme), hvor gule reflekser hensigtsmæssigt
kan anbringes. Der er ikke i Sverige krav om ”pedalreflekser” (TSFS
2009:31,
1. kapitel, § 17, stk. 1). Virke-
ligheden er også, at hovedparten af motionscyklisterne ikke har disse reflekser monteret, og at politiet ser
gennem fingre med dette. Det er uheldigt at have regler, som er strafbelagt, og som af langt de flest opfattes
som helt irrelevante, inkl. af politiet, som langt overvejende heldigvis selv evner at prioritere deres opgave-
løsning. Men der kan blive tale om vilkårlig retshåndhævelse - og det er skadeligt for vort demokrati.
-
Reflekser kun i lygtetændingstiden.
Mange motionscyklister har ikke monteret hvid refleks fortil, rød refleks
bagtil og ”hjulreflekser” på deres sommermotionscykel. Cykelbekendtgørelsens § 7 bør relevante steder æn-
dres, således at der blev tilføjet ”i lygtetændingstiden” efter ”En cykel skal”. Sådan er retstilstanden i Sverige:
”Cykel ska vid färd i mörker ha reflexanordning baktil, fremtill och på sidan…”. (TSFS
2009:31,
1. kapitel, §
17, stk. 1). Lad os blive inspireret af vort naboland.
-
Tillad højresving for rødt.
Tillad højresving for cyklister for rødt - og ligeud kørsel for cyklister for rødt i de
kryds, hvor der ikke er krydsende biltrafik (T-kryds). Eller tillad det som hovedregel. Jeg ved, at der er forsøg
med højresving for rødt, men der er ikke brug for flere forsøg. Praksis er, at formentligt hundredtusinde cykli-
ster hver dag kører over for rødt i ovennævnte to situationer - uden de store problemer for andre trafikanter.
En legalisering kan medvirke til en bedre cyklistkultur i forhold til at stoppe for ”rigtigt” rødt. Og at gøre disse
manøvre tilladt, kan også medvirke til at reducere ophidselsen blandt andre trafikkanter, der bliver ”sure” på
lovovertræderne på cykel. Der er jo ingen tvivl om, at cyklister har ubetinget vigepligt for fodgængere - dette
gælder i dag bl.a. ved busstoppesteder uden ”helle”. Og uanset hvad, vil en cyklist normalt alligevel altid i al-
mindelige kryds skulle holde tilbage for fodgængere - det er bare spørgsmålet, hvilken fodgængerovergang vi
taler om - for den ene har rødt og den anden har grønt. At tillade højresving for rødt for cyklister kan måske
endvidere reducere antallet af højresvingsulykker, idet oversigtsforholdene for lastbiler bliver bedre.
I det mindste bør det være muligt for kommunerne enkelt at tillade højresving for rødt - eller ligeud kørsel for
rødt i de kryds, hvor der ikke er krydsende biltrafik. Jeg fornemmer på kommuner, at de ikke er helt klar over
deres muligheder på dette område. I visse situationer skal de søge dispensation i Vejdirektoratet - i andre til-
fælde har de mulighed for at afmærke med ”hajtænder” efter gældende regler. Jeg fornemmer også, at poli-
tiets holdning på dette område er noget forskellig i de enkelte politikredse - og det smitter af på kommuner-
nes mulighed for at komme igennem med deres ønsker. Lad i givet fald kommunerne få den fulde kompeten-
ce på dette område, så der sikres en smidig og enkel administration.
Regler skal af flertallet opfattes som relevante og skal give mening - meningsløse regler og meningsløs håndhævelse
undergraver tilliden til vort demokrati.
Med venlig hilsen
Henrik G. Petersen
Duevej 10
2970 Hørsholm