Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 264
Offentligt
1533562_0001.png
Statusrapport IC4/IC2
Status pr. 30. April 2015
Rapportperiode: April 2015
1. Overordnet status
Der klargøres dagligt 36 IC4 tog til driftspuljen, hvoraf driftsreserven er på 16 tog.
Togene anvendes både som lyntog i fjerntrafikken og i regionaltrafikken i Jylland og
på Sjælland.
Antallet af km mellem hændelser ligger i april på 8.817. Nuværende gennemsnit for
2015 ligger dermed på 8.591 km. Der er kørt 430.000 km med IC4 i april.
Der anvendes aktuelt 6 IC2 som driftspulje, (inkl. 2 tog som driftsreserve), som er
indsat i regionaltrafikken i Jylland samt på Vestfyn. Antallet af km mellem
hændelser ligger for IC2 i april på 5.142. Nuværende gennemsnit for 2015 ligger på
3.783. Der er kørt 50.000 km med IC2 i april.
Arbejdet med at sikre dokumentation for typegodkendelse til Multipel 3 pågår
fortsat. Den af DSB definerede typekonfiguration baseret på Multipel 3 er indbygget
på ét togsæt og assessor har auditeret med henblik på verifikation af typen. Samme
særligt sagkyndige assessor er i færd med at gennemgå IC4’s omfattende
sikkerhedsdokumentation. Det forventede tidspunkt for fremsendelse af
ansøgningen er nu ultimo maj, fordi assesseringen er mere omfattende end
forudset.
Den i driftstilladelsen indeholdte restriktion under løvfald på 140 km/t er ophævet.
Dette som følge af DSB’s sikkerhedsdokumentation af togets bremsevne under
glatte forhold, som er anerkendt af Trafikstyrelsen.
2. IC4/IC2 togsætoversigt
IC4 og IC2 flåden er stadig i indkøringsfasen og under kontinuerlig teknisk
opgradering. Oversigten nedenfor viser antallet af togsæt anvendt til at opfylde
køreplansbehovet samt materielbehovet, der dækker vedligeholdelse og videre
teknisk udvikling.
Pr. 30.
april
I alt
Godkendt til
passagerkørsel
Køreplans-
behov
Materielpulje til
vedligeholdelse og
teknisk udvikling
IC4
IC2
82
23
77
23
36
6
41
17
3. IC4/IC2 –Udvikling i driftspræstation og leverance
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 264: Statusrapport for april måned 2015 fra DSB om IC4 og IC2, fra transportministeren
1533562_0002.png
Statusrapport IC4/IC2
Status pr. 30. april 2015
Rapportperiode: April 2015
Gs.2013
Gs. 2014
ÅTD
April
2015
IC4
Rettidighed
Km. mellem hændelser (MDBF)
93,9%
4.526
93,0%
6.461
96,0%
8.591
89.723
403.754
95,2%
8.817
Km. mellem nedbrud
Kørte km (gs./måned)
Andel leverede enheder i
forhold til planlagt
Antal tog leveret til drift (gs.)
(inkl. togsæt anvendt til
operatørrelaterede forhold)
57.101
247.437
60.794
286.334
108.004
432.015
85%
95,2%
97,3%
99,5%
-
31
39
41
IC2
Rettidighed
Km. mellem hændelser (MDBF)
Km. mellem nedbrud
Kørte km (gs.)
Andel leverede enheder i
forhold til planlagt
Antal tog leveret til drift (gs.)
(inkl. togsæt anvendt til
operatørrelaterede forhold)
95,1%
4.427
25.930
15.126
91%
91,2%
2.794
15.832
27.707
65%
91,2%
3.783
34.678
52.016
91,1%
87,2%
5.142
51.424
51.424
99,7%
-
5
7
8
4. Aktuel Indsættelsesplan
Driftspulje (inkl. driftsreserver)
Antal togsæt/dag (gs.)
IC4
Regional Vest
Regional Øst
Lyntog
Driftsreserver
I alt
IC2
Regional Vest
Driftsreserver
I alt
4
2
6
12
6
2
16
36
Aktuel køreplan
DSB er ved at lægge sidste hånd på en ny indsættelsesplan frem til 2019,
baseret på trafikkontraktens forventninger.
DSB arbejder på at sikre at Prose’s anbefaling om at optjene kilometertal
på udvalgte tog bliver fulgt.
2
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 264: Statusrapport for april måned 2015 fra DSB om IC4 og IC2, fra transportministeren
1533562_0003.png
Statusrapport IC4/IC2
Status pr. 30. april 2015
Rapportperiode: April 2015
5. Fokusområder for driftsopfølgning og teknisk udvikling i 2015
DSB har udpeget følgende fokusområder for driftsopfølgning og teknisk udvikling,
herunder tiltag anbefalet i Prose rapporten, samt opstillet nedenstående mål for
2015:
Fokusområde
Status
Plan
Mål
IC4
Ny typegodkendelse
(Multipel 3) inkl. koblet
kørsel og yderligere
bremseoptimering
Ansøgning for ny
typegodkendelse er
under udarbejdelse.
Assessment ved
særligt sagkyndig
pågår.
Ansøgning om ny
typegodkendelse
forventes fremsendt
til Trafikstyrelsen
ultimo maj.
Kørsel med op til 3
togsæt koblet.
Driftsforbedrende
softwarepakke fra
AnsaldoBreda
Udviklingsplanen for
design følges.
Design forventes
fastlagt i maj
måned.
Ansøgning om
Ibrugtagningstilladelse
forventes sendt til
Trafikstyrelsen i
december 15.
Softwarepakke færdig,
ansøgning om
godkendelse sendt og
Ibrugtagningstilladelse
meddelt.
Nedbringe den samlede
køretid gennem
optimeringer af bl.a tid til
stationsophold, kobling
og acceleration.
Ændring af koblinger
29 togsæt har
ændrede koblinger
(gaiter) indbygget.
Alle driftstog
ombygget med
ændrede koblinger
ultimo 2015.
Driftskobling på
endestationer <10 min.
Løsninger ifm revner i
aksellejeskåle
Indbygningen af nye
svingningsdæmpere
pågår. Inspektion er
flyttet fra 30.000
km til 7.500 km.
Alle driftstog
ombygget med nye
svingningsdæmpere
ultimo 2015.
Implementering af
løsninger.
ikke flere forekomster af
revner.
Analyse af Power Pack
Task Force er
etableret med bl.a.
deltagelse af Iveco
og Prose. Arbejdet
pågår.
Analysefase afsluttes
inden sommer 2015.
Gennemgående årsags-
/risikoanalyse for hele
Power Pack er
udarbejdet.
Vurdering af
nødvendighed for evt.
3
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 264: Statusrapport for april måned 2015 fra DSB om IC4 og IC2, fra transportministeren
1533562_0004.png
Statusrapport IC4/IC2
Status pr. 30. april 2015
Rapportperiode: April 2015
Fokusområde
Status
Plan
Mål
designændringer
foreligger.
IC2
Opgradering med
driftsforbedrende tiltag
(pakke B)
Softwarepakke med
porting af IC4
funktionaliteter
14 IC2 er
opgraderet.
Tiltag installeret på
alle driftstog i
slutningen af 2015.
Tiltag installeret på hele
flåden primo 2016.
Programmering er
opstartet hos
underleverandør.
Udvikles til
godkendelse i 2016.
Porting Pakke til IC2 er
godkendt i 2016.
4