Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 263
Offentligt
1533559_0001.png
Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
Telefon
Fax 7262 6790
[email protected]
www.trafikstyrelsen.dk
Notat
Dato 18. maj 2015
Redegørelse over ventetider i sikkerhedskontrollen (se-
curity) i Københavns Lufthavn
Transportministeren har over for Folketinget i en mundtlig besvarelse
af et § 20 spørgsmål (1173) oplyst, at han har bedt Trafikstyrelsen
om at udarbejde en redegørelse over ventetiden i sikkerhedskontrol-
len efter nedlæggelsen af indenrigsterminalen.
Det har været fremført, at passagererne har måttet vente i op til en �½
time i sikkerhedskontrollen i april måned.
På denne baggrund har Trafikstyrelsen anmodet Københavns Lufthav-
ne A/S om en række oplysninger, der vurderes som nødvendige for at
følge udviklingen i ventetider i den centrale sikkerhedskontrol i luft-
havnen.
Oplysninger fra Københavns Lufthavne A/S
Københavns Lufthavn har i den anledning fremsendt vedlagte redegø-
relse om ventetiderne, som indeholder:
Den faktisk gennemsnitlige ventetid i den centrale sikkerheds-
kontrol målt i intervaller på 15 minutter i perioden 05.00-23.00
for hver dag i marts og april måned 2015 samt 1.-2. maj. Det
vil sige perioden efter nedlæggelsen af indenrigsterminalen
Antal åbne/bemandede spor i de samme perioder.
En opgørelse over ventetiden for indenrigspassagerne, der var
gennem security i indenrigsterminalen før nedlæggelsen den 1.
april 2015, fordelt på samme måde som ovenfor.
Beskrivelse af de servicemål for sikkerhedskontrollen, der
kommercielt er aftalt mellem lufthavnen og luftfartsselskaber-
ne.
For så vidt angår spørgsmålet om de faktiske gennemsnitlige venteti-
der, oplyser lufthavnen, at der har været 39 intervaller med en vente-
tid på over 20 min. Den længste registrerede ventetid er 25,27 minut-
Side 1 (5)
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 263: Trafikstyrelsens redegørelse over ventetider i sikkerhedskontrollen (security) i Københavns Lufthavn, fra transportministeren
Notat
Dato 18. maj 2015
ter om formiddagen den 21. april 2015. Årsagen til den lange ventetid
oplyses at være flere syge medarbejdere i sikkerhedskontrollen.
Lufthavnen oplyser endvidere, at der særligt i eftermiddagsmyldreti-
den den 28. april 2015 var lange køer i sikkerhedskontrollen. Årsagen
oplyses at være, at der var næsten 4.000 flere passagerer end prog-
nosticeret, hvilket skabte en afvigelse på 17 pct., og medførte 11 på
hinanden følgende 15-minutters intervaller med mere end 15 minut-
ters ventetid, herunder 5 intervaller med mellem 20 og 25 minutter.
Lufthavnen oplyser, at samtlige 18 spor i sikkerhedskontrollen er be-
nyttet i intervaller fordelt på 6 dage, hvor perioderne for ventetiden
varierer fra 2 minutter til 12 minutter. Det oplyses endvidere, at den
længste periode, hvor samtlige 18 spor er blevet anvendt er 45 mi-
nutter.
Lufthavnen oplyser, at data for ventetiderne i sikkerhedskontrollen i
indenrigsterminalen før dens lukning er meget mangelfulde og ikke
sammenlignelige med de nuværende målinger i den centrale sikker-
hedskontrol. Med dette forbehold viser opgørelsen af ventetiden i den
tidligere indenrigsterminal i en graf for 2012-2014, at ventetiden i de
travleste perioder varierer fra 5 minutter til 20 minutter.
Endelig oplyser lufthavnen, at serviceniveauerne, som er kommercielt
aftalt mellem lufthavnen og luftfartselskaberne, i dag baserer sig på
en forbedret teknologi for målingerne, og at måletidspunktet er de
travleste perioder i stedet for gennemsnitlige ventetider over døgnet.
Serviceniveauet i aftalen er, at 99 pct. af passagererne ikke må vente
længere i sikkerhedskontrollen end 20 minutter i de travleste perio-
der, og at 90 pct. ikke må vente længere end 15 minutter i de travle-
ste perioder.
Trafikstyrelsens vurderinger
Trafikstyrelsen har noteret sig oplysningerne og redegørelsen fra luft-
havnen og har følgende supplerende bemærkninger:
Trafikstyrelsen har på baggrund af det fremsendte materiale selv ana-
lyseret ventetiden i den centrale sikkerhedskontrol.
I marts måned har den gennemsnitlige ventetid været 5,6 minutter og
i april måned har den været 5,9 minutter. Ventetiden har i marts må-
ned svinget mellem ingen ventetid til godt 24 minutter.
Ventetiden har i april måned svinget mellem ingen ventetid til godt 25
minutter.
Af de 39 intervaller hvor ventetiden har været over 20 minutter ligger
23 af dem inden for de travleste perioder (05-09 og 15-19), mens 16
af dem ligger udenfor.
Side 2 (5)
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 263: Trafikstyrelsens redegørelse over ventetider i sikkerhedskontrollen (security) i Københavns Lufthavn, fra transportministeren
1533559_0003.png
Notat
Dato 18. maj 2015
De 39 intervaller hvor ventetiden har været længere end 20 minutter
fordeler sig således i forhold til antal åbne spor:
15-minuttersintervaller hvor ventetiden var mere end 20 mi-
nutter:
Tabel 1
Perioder
Travl periode
Ikke travl periode
Sum
Marts
13
10
23
Begge
April måneder
10
23
6
16
16
39
I de intervaller fordelt på 6 dage, hvor samtlige 18 spor har været an-
vendt, har den længste ventetid været 12,47 minutter og den laveste
2,38 minutter.
De længste ventetider ved de forskellige antal åbne spor fordeler sig
således:
15-minuttersintervaller fordelt på antal åbne spor og ventetid:
Tabel 2
Antal spor
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Sum
0-5
53
291
124
71
78
61
99
93
158
194
253
303
209
120
80
66
22
34
4
2.313
Minutters ventetid
5-10
10-15 15-20 20-25
1
21
18
11
2
9
8
21
2
41
6
2
93
21
3
2
175
33
8
2
262
54
13
6
256
75
24
11
239
73
28
11
166
48
14
4
71
60
15
1
61
27
6
12
8
21
8
3
6
3
1.492
420
116
37
25-30
1
1
2
Sum
54
312
142
84
87
69
122
143
278
412
588
669
560
352
227
160
42
66
13
4.380
Side 3 (5)
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 263: Trafikstyrelsens redegørelse over ventetider i sikkerhedskontrollen (security) i Københavns Lufthavn, fra transportministeren
Notat
Dato 18. maj 2015
Der har i gennemsnit været 9 åbne spor i marts måned, og 10 åbne
spor i april måned.
Af materialet fremgår det, at de længste ventetider ved sikkerheds-
kontrollen har været der, hvor 7 til 14 spor har været åbne. De eneste
to 15-minuttersintervaller med ventetider på 25-30 minutter har væ-
ret mens 7 og 8 spor har været åbne. Af materialet ses også, at ven-
tetider på mere end 20 minutter stort set forekommer med samme
hyppighed inden- som udenfor peak-perioder.
Samlet set finder Trafikstyrelsen, at
det er ganske få gange, hvor der har været en ventetid på over
20 minutter.
den gennemsnitlige ventetid i marts og april måned 2015 i den
centrale security afviger ikke væsentligt fra hinanden.
at ventetiden for indenrigspassagerer efter lufthavnens oplys-
ninger i de travleste perioder var mellem 5 til 20 minutter i pe-
rioden 2012-2014.
at den maksimale ventetid var ca. 24 minutter i marts og 25
minutter i april måned, hvilket er lidt højere end de maksimale
ventetider for indenrigspassagererne i perioden 2012-2014.
Trafikstyrelsen finder på baggrund af lufthavnens data, at der ikke
synes at være mangel på fysisk kapacitet (antal spor, antal m
2
til ven-
tende passagerer, etc.), men at den eksisterende fysiske kapacitet jf.
tabel 1 og 2 ikke udnyttes fuldt ud. Det vil sige, at der ikke åbnes
spor i et omfang, der modsvarer antallet af passagerer på de givne
tidspunkter.
Trafikstyrelsen kan endvidere konstatere, at Københavns Lufthavne
A/S i en pressemeddelelse af 8. maj 2015 erkender, at pendlerne i
indenrigstrafikken ikke oplever at sammenlægningen fungerer til-
fredsstillende, men at det er lufthavnens mål, at alle rejsende er til-
fredse.
Med afsæt heri, har lufthavnen iværksat flere forskellige tiltag for at
rette op på forholdene:
Ved at indsætte ekstra mandskab i sikkerhedskontrollen for at
nedsætte ventetiden. Således åbnes der på alle tider af åb-
ningstiden 1 spor mere i den centrale sikkerhedskontrol end
prognoserne tilsiger. I tidsrummet mellem kl. 13 og 21 åbnes
der yderligere 1 spor – således at der samlet er åbnet 2 spor
mere end prognoserne tilsiger i dette tidsrum.
Samtidig tester man en ordning, med to pendlerspor i sikker-
hedskontrollen – en ordning som lufthavnen tidligere har haft
succes med i forhold til børnefamilier i ferieperioder.
Side 4 (5)
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 263: Trafikstyrelsens redegørelse over ventetider i sikkerhedskontrollen (security) i Københavns Lufthavn, fra transportministeren
Notat
Dato 18. maj 2015
Endvidere at indsætte mere servicepersonale før sikkerheds-
kontrollen, for at kunne give information om aktuelle venteti-
der og som kan hjælpe passagerer med kort tid til flyafgang
hurtigere gennem sikkerhedskontrollen.
Derudover arbejder CPH på en klippekortsløsning til Køben-
havns Lufthavns fast track spor, CPH Express, så flyselskaber-
ne får muligheden for at tilbyde deres pendlere hurtigere ad-
gang igennem sikkerhedskontrollen, når pendlerne selv skøn-
ner det nødvendigt.
Trafikstyrelsen kan konstatere, at den påtænkte indsats retter sig
mod bedre udnyttelse af eksisterende fysiske kapacitet.
Trafikstyrelsen vil på baggrund af de udmeldte tiltag fra lufthavnens
side nøje følge tæt op på, om tiltagene også har den tiltænkte effekt.
Såfremt Trafikstyrelsen vurderer, at de iværksatte tiltag ikke har haft
tilstrækkelig effekt, vil Trafikstyrelsen tage initiativ til at meddele luft-
havnen et pålæg om at gennemføre foranstaltninger, der sikrer, at
lufthavnen har den nødvendige kapacitet. Det gælder såvel i forhold til
ventetider ved sikkerhedskontrollen som alle andre dele af kapacite-
ten i Københavns Lufthavn.
Side 5 (5)