Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 261
Offentligt
Møde med Transportudvalget 30-4-2015: Svar på spørgsmål.
•
Mike Legarth, KF spurgte om, at vi havde udført egne støjmålinger.
Svar: Bjæverskov Nærmiljø og Køge Kommune har ikke hverken udstyr eller ekspertise til at udføre
noget sådant, så at det vil kunne anerkendes af eksperter og beslutningstagere. Støjberegninger er
også vigtigere end egentlige støjmålinger. Og de af Vejdirektoratet gennemførte støjberegninger
viser klart, at grænseværdierne ved Bjæverskov er overskredet.
•
Karsten Nonbo, V spurgte hvorfor, at vi havde modullastbiler med i præsentation
Svar: Det er rigtigt, at bilens motor vil støje mindre end med 2 motorer i 2 lastbiler, men det er i
højere grad køretøjets størrelse, som danner støjen fra luftmodstand og dæktryk. Modullastbilen er
i princippet 2 lastbiler, som er blevet en og måske er den samlede støjbelastning mindre end fra de
2, men den tæller kun 1 stk i trafiktællingen. Modullastbilen har desuden andre fordele, som f.eks.
mindre energiforbrug end det samlede forbrug i de 2 alternative biler.
•
Flemming Damgaard Larsen spurgte om, at vi har haft kontakt til Vejdirektoratet for at få udført
støjmålinger.
Svar: Vi har haft kontakt til Vejdirektoratet, og vi har bl.a. fået trafiktal fra dem, men vi kan ikke få
dem til at lave støjmålinger, idet de, som vi er orienteret, kun udfører sådanne målinger efter
opdrag i forbindelse med projekter eller krav fra folketingets organer. Køge Kommune har i august
2013 sendt en udtalelse til Vejdirektoratets udkast til støjhandlingsplan og netop påpeget behovet
for en støjskærm ved Bjæverskov.
•
Kim Christiansen, DF spurgte om det ikke var en kommunal opgave, når man nu solgte byggegrunde
i området.
Svar: De fleste meget motorvejsnære boliger har ligget i Bjæverskov væsentlig længere end
motorvejen har været planlagt og i drift. Motorvejens støj må være et statsanliggende, hvilket også
var udgangspunktet for den oprindelige pulje på 400 mill kr, som vi desværre ikke fik glæde af.
•
Anne Baastrup, SF spurgte om vi havde tænkt på alternativer til en støjvold, og om der var benyttet
støjdæmpende asfalt på strækningen.
Svar: Bebyggelser ligger så tæt på motorvejen, at vi vurderer, at der kun vil være plads til en
støjskærm. Vi er meget åbne overfor alternative løsninger, som kan dæmpe støjen. Vi er dog ikke
eksperter, hvorfor vi ikke er gået ind i ind i forskellige løsningsforslag.
Der er blevet lagt nyt asfalt på for 4-6 år siden, men vi fik fra Vejdirektorat oplyst, at det ikke var
støjdæmpende asfalt, men dog mindre støjende end den gamle belægning. Vi mener, at
støjdæmpende asfalt vil være et betydeligt fremskridt, men at det ikke kan stå alene.