Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 254
Offentligt
1530028_0001.png
Dato
Sagsbehandler
Mail
Telefon
Dokument
Side
14. april 2015
Peter Garborg
[email protected]
2070 7621
15/06127-2
1/19
Køge Bugt Korridoren
Fremkommelighed 2015-2016 under Banedanmark og Vejdirektora-
tets anlægsarbejder på Køge Bugt Korridoren
Køge Bugt korridoren.
Niels Juels Gade 13
1022 København K
Telefon 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 254: Banedanmarks Fornyelsesplan 2015-2017, fra transportministeren
1530028_0002.png
1.0 Generelt .......................................................................................................................... 3
1.1 Projekternes betydning for fremkommeligheden ............................................................. 3
2.0 Tidsplan for projekter til gennemførsel i perioden 2015 – 2016 ............................... 4
3.0. BANEARBEJDER (Banedelen - Sporarbejder) .......................................................... 6
3.1 Køge – Jersie | S-banen 2015 ......................................................................................... 6
3.2 Køge | S-banen 2015 ....................................................................................................... 6
3.3 Køge – Næstved | Fjernbanen 2015 ............................................................................... 7
3.4 Køge – Lille Skensved | Fjernbanen 2015 ....................................................................... 8
3.5 Roskilde – Køge – Næstved | Fjernbanen 2016 ............................................................. 8
3.6 Åmarken – Køge | S-banen 2016 .................................................................................... 9
4.0 Mulige foranstaltninger på banesiden ......................................................................... 9
5.0 VEJARBEJDER: (Vejdelen - Trafikforanstaltninger) ................................................ 10
5.1 M6 Vallensbækgrenen, etablering af ny banebro .......................................................... 10
5.2 M11 Holbækmotorvejen ved Avedøresletten, etablering af ny banetunnel................... 12
5.3 M10 Køge Nord station, etablering af gangbro over motorvejen .................................. 12
5.4 M3 Motorring 3 ved Brøndby, etablering af ny banebro ................................................ 13
5.5 M10 Køge Bugt Motorvejen, Køge – Solrød S, udvidelse af eksisterende
motorvej (6 km) .................................................................................................................... 14
5.6 M10 Køge Bugt Motorvejen, Greve S – Solrød S, afsluttende slidlagsarbejder på
udvidelsesstrækningen (8 km) ............................................................................................. 15
5.7 M10 Sydmotorvejen, omisolering af bro ”Flyoveren” ..................................................... 16
5.8 M10 Køge Bugt Motorvejen, Ishøj - Amager, slidlagsarbejder ...................................... 17
5.9 M11 Holbækmotorvejen/Vejlegårdsvej .......................................................................... 17
7.0 Trafikale foranstaltninger ........................................................................................... 18
8.0 Alternative ruter for pendlere i bil .............................................................................. 18
2
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 254: Banedanmarks Fornyelsesplan 2015-2017, fra transportministeren
1530028_0003.png
1.0 Generelt
I de kommende år gennemfører Vejdirektoratet og Banedanmark en række samtidige vej-
og baneprojekter langs Køge Bugt korridoren.
For at sikre opretholdelse af den højest mulige fremkommelighed for pendlere og rejsende
langs korridoren under projekternes gennemførelse, har Vejdirektoratet og Banedanmark
koordineret planlægningen af projekternes trafikale konsekvenser, afhjælpningen af midler-
tidige flaskehalse pga. projekterne, og etableringen af alternative transportmuligheder.
1.1 Projekternes betydning for fremkommeligheden
For den enkelte trafikant vil anlægsarbejderne medføre længere rejsetid uanset om rejsen
foregår med tog eller bil.
Togpassagererne fra Køge og opland vil opleve 20 minutters drift på S-togs linjen, samt
indsættelse af erstatningsbusser, herunder særlige pendlerbusser med hurtigkørsel mel-
lem f.eks. Køge station og centrale stationer langs korridoren og ind mod København. Her
ud over vil togpassagerne blive tilskyndet til at vælge andre rejseveje (S-tog eller fjernba-
ne) end de vante alt efter de konkrete spærringer og kapacitetsbegrænsninger. Ved spær-
ring på fjernbanen mellem Køge og Næstved, der er en ensporet strækning, indsættes
erstatningsbusser.
For bilisterne betyder de mange anlægsarbejder en rejsetidsforøgelse i begge retninger af
Køge Bugt korridoren på op mod
30 – 40 minutter
i myldretiden frem til november 2015 i
forhold til situationen før anlægsarbejderne og hastighedsnedsættelserne fra 110 km/t til
80 km/t startede. Efter november 2015 vil rejsetidsforøgelsen reduceres med 15 -20 minut-
ter i forhold til den nuværende situation.
Rejsetidsforøgelsen er dog afhængig af om trafikanten skal gennem hele korridoren eller
kun delvis.
Herudover vil der kunne ske yderligere rejsetidsforøgelse ved uforudsete hændelser som
følge af tabt gods, trafikulykker el. lign.
Vejdirektoratet og Banedanmark vurderer samlet set, at trafikken og passagerafviklingen i
forbindelse med disse store projekter kan afvikles med de nuværende forudsatte rejsetids-
forøgelser. Det vil således være muligt at afvikle de nødvendige antal togbusser i de perio-
der, hvor banen er spærret, med den strækningshastighed, som vejprojekterne indebærer
på det givne tidspunkt jf. dog nedenstående modforanstaltninger.
3
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 254: Banedanmarks Fornyelsesplan 2015-2017, fra transportministeren
1530028_0004.png
Det skal dog anføres, at strækningen generelt er sårbar for yderligere rejsetidsforsinkelser
dersom trafikantuheld opstår, idet strækningen under anlægsarbejdet på flere delstræknin-
ger ikke er forsynet med nødspor men ”kun” med nødlommer pr. 500 meter. På strækning
Greve S – Solrød S med slidlagsarbejder vil der kun ved to af de fem faser mangle nød-
spor og det kun i den side, hvor fasens arbejder udføres.
2.0 Tidsplan for projekter til gennemførsel i perioden 2015 – 2016
I det følgende gives et overblik over projekterne langs Køge Bugt-korridoren, og de mulige
trafikale foranstaltninger til opretholdelse af den samlede fremkommelighed langs korrido-
ren, som de er kendt ved udgangen af marts 2015. Efterfølgende beskrives hvert af de på
oversigten nævnte projekter nærmere.
4
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 254: Banedanmarks Fornyelsesplan 2015-2017, fra transportministeren
1530028_0005.png
5
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 254: Banedanmarks Fornyelsesplan 2015-2017, fra transportministeren
1530028_0006.png
3.0. BANEARBEJDER (Banedelen - Sporarbejder)
3.1 Køge – Jersie | S-banen 2015
Udførelsesperiode
27-03-15 til 13-04-15
19-06-15 til 22-06-15
Hvad skal udføres
I den første del af arbejdet skal
der laves fornyelsesarbejder på
kørestrømsanlægget og forbe-
redende arbejde til perronkan-
ter på Ny Køge Nord st. Derud-
over skal der laves en ny bro
under S-banen.
Afvikling af trafikken
Ingen tog. Buskørsel:
Direkte bus
Solrød – Køge
samt
Solrød – Jersie – Ølby - Køge
3.2 Køge | S-banen 2015
Udførelsesperiode
14-08-15 til 11-10-15
Hvad skal udføres
Ny vejtunnel under Køge station
Afvikling af trafikken
20 minutters drift Solrød – Køge
6
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 254: Banedanmarks Fornyelsesplan 2015-2017, fra transportministeren
1530028_0007.png
3.3 Køge – Næstved | Fjernbanen 2015
Udførelsesperiode
24-04-15 til 27-04-15
01-05-15 til 04-05-15
08-05-15 til 11-05-15
13-05-15 til 16-05-15
12-06-15 til 15-06-15
10-07-15 til 13-07-15
14-08-15 til 11-10-15
16-10-15 til 19-10-15
Hvad skal udføres
Broarbejde samt elektrificering
Afvikling af trafikken
Ingen tog. Buskørsel
7
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 254: Banedanmarks Fornyelsesplan 2015-2017, fra transportministeren
1530028_0008.png
3.4 Køge – Lille Skensved | Fjernbanen 2015
Udførelsesperiode
13-05-15 til 16-05-15
29-05-15 til 01-06-15
05-06-15 til 08-06-15
12-06-15 til 15-06-15
14-08-15 til 17-08-15
Hvad skal udføres
Udvidelse af motorvejsbro over
Lille Syd
Afvikling af trafikken
Ingen tog. Buskørsel
3.5 Roskilde – Køge – Næstved | Fjernbanen 2016
Udførelsesperiode
8 weekender med totalspærring
samt 3 måneder. Udførsel i 1.
halvår. Endnu ikke fastlagt
Hvad skal udføres
Signalprogrammet, Øst
Afvikling af trafikken
Ingen tog. Buskørsel
8
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 254: Banedanmarks Fornyelsesplan 2015-2017, fra transportministeren
1530028_0009.png
3.6 Åmarken – Køge | S-banen 2016
Udførelsesperiode
8 uger med reduceret trafik ud-
føres i forår/efterår. Derudover 4
weekender med reduceret trafik.
7 uger med totalspærring i som-
meren. Endnu ikke fastlagt.
Hvad skal udføres
Fornyelse af sporskifter og spor-
skæring i Vallensbæk. Sporforny-
else fra Hundige til Køge inkl.
sporskifter. Broarbejde. Fornyel-
sesarbejder på kørestrømsan-
lægget fra Åmarken til Hundige.
Afvikling af trafikken
Buskørsel i perioden med total-
spærring. I de andre perioder vil
der være en reduktion i trafik-
ken.
4.0 Mulige foranstaltninger på banesiden
Dynamisk tilskyndelse til at togpassagerer fra Køge og opland vælger enten S-
bane eller fjernbane alt efter de konkrete spærringsmønstre og kapacitetsbe-
grænsninger
Indsættelse af erstatningsbusser, herunder særlige pendlerbusser med hurtigkør-
sel mellem f.eks. Køge station og centrale stationer langs korridoren og ind mod
København
Indsættelse af eksprestog fra Køge og/eller Ølby via Roskilde (på ”Lille Syd” ba-
nen) mod København, som erstatning for befordring af passagerer fra Køge og op-
land til København
Det konkrete valg af foranstaltninger vil afhænge af hver enkelt situation, og blive koordine-
ret i hvert tilfælde.
Når der er spærret på fjernbanen mellem Køge og Næstved, vil der ikke køre tog eftersom
det er en enkeltsporet strækning. Her vil der blive indsat erstatningsbusser. Dette gælder
både for 2015 og 2016.
9
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 254: Banedanmarks Fornyelsesplan 2015-2017, fra transportministeren
1530028_0010.png
På S-banen vil man i de perioder hvor der er totalspærret køre med erstatningsbusser. I de
otte uger hvor der spærret for trafik på fjernbanen, både i 2015 og 2016, vil S-banen køre
med reduceret trafik i 20 minutters drift. S-togene vil være opformerede til fuld toglængde.
Banedanmark vil først senere på året - formentligt maj - kunne oplyse omkring de konkrete
tiltag og foranstaltninger i forbindelse med den lange spærring på Lille Syd banen efter
sommerferien.
5.0 VEJARBEJDER: (Vejdelen - Trafikforanstaltninger)
5.1 M6 Vallensbækgrenen, etablering af ny banebro
Udførelsesperiode
1/1-15 – 31/12-15
Hvad skal udføres
Ny banebro over Vallensbækgrenen
Forventet rejsetidsforøgelse i myl-
dretiden
Morgentimerne: ca. 5 min i begge
retninger
Eftermiddagstimerne: ca. 5 min i
begge retninger
København – Ringsted banens krydsning med Motorvejskryds ved Vallensbæk Sø giver
anledning til trafikale restriktioner i hele 2015.
Der forventes dagligt restriktioner i mindre grad i form af nedsat hastighed 80 km/t og ind-
snævringer af kørespor i begge retninger.
10
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 254: Banedanmarks Fornyelsesplan 2015-2017, fra transportministeren
1530028_0011.png
Der vil i anlægsperioden være ind- og udkørsel med arbejdskøretøjer fra midterrabatten
hvilket gør at hastigheden variabelt reguleres til 50 km/t. Dette sker dog uden for myldre-
tidstrafikken.
I 3 weekender over sommeren 2015 (uden for de tre uger i juli for flest holder sommerferie)
forventes der totalspærring af motorvejskrydset for montage af broelementer. I første om-
gang forventes det, at retningen mod København lukkes fra fredag aften til mandag mor-
gen.
Der vil under totalspærringen være stor fokus på arbejdet og anlægslogistikken over
weekenden. Der er således iværksat en ”Nødplan” dersom arbejdet forsinkes af udefra-
kommende årsagen. Dersom anlægsarbejdet bliver forsinket i løbet af weekenden indstil-
les arbejdet allerede søndag middag for at kunne sikre en genåbning af motorvejen for
trafik mandag morgen.
I perioder med totalspærring bliver trafikanterne ledt af følgende ruter:
Trafik mod København ledes via Køge Bugt Motorvejen til Amagermotorvejen og
via Centrumforbindelsen ind til København. Dette koordineres med M10 udvidel-
sesprojektet
Trafik mod Holbæk ledes via Ishøj Stationsvej forbi transportcenter i Taastrup til
Holbækmotorvejen
I forbindelse med lukning i sydgående retning vil trafik fra Holbæk mod Køge ledes
via Motorring 3 til Køge Bugt Motorvejen
Trafik fra København ledes via transportcenter i Taastrup til Ishøj Stationsvej
11
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 254: Banedanmarks Fornyelsesplan 2015-2017, fra transportministeren
1530028_0012.png
5.2 M11 Holbækmotorvejen ved Avedøresletten, etablering af ny banetunnel
Udførelsesperiode
18/6 -14 – 1/9 - 15
Hvad skal udføres
Ny tunnel under motorvejen
Forventet rejsetidsforøgelse i myldretiden
Morgentimerne: ca. 5 min i begge retnin-
ger
Eftermiddagstimerne: ca.5 min i begge
retninger
København – Ringsted banens krydsning med Holbækmotorvejen giver anledning til om-
lægning af trafikken frem til september 2015.
I perioden omlægges trafikken til en midlertidig forlagt motorvej på den nordlige side. Trafi-
kanterne har en hastighedsrestriktion via ITS-tavler på 80 km/t.
5.3 M10 Køge Nord station, etablering af gangbro over motorvejen
Udførelsesperiode
November 2016 – april 2017
Hvad skal udføres
Ny gangbro over motorvejen
Forventet rejsetidsforøgelse i myldretiden
Ingen væsentlig rejsetidsforøgelse
12
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 254: Banedanmarks Fornyelsesplan 2015-2017, fra transportministeren
1530028_0013.png
Forventet montageperiode henover Køge Bugt Motorvejen.
I vinterperioden 2016-2017 påregnes trafikken afviklet i 4 smalle spor i hver retning lige-
som trafikken afvikles for nuværende på strækning Greve S – Solrød S.
Montage af bro påregnes alene udført i weekender hvor trafikken afvikles i begge retninger
i den ene side af motorvejen med 2 spor i hver retning.
5.4 M3 Motorring 3 ved Brøndby, etablering af ny banebro
Udførelsesperiode
10/4-15 – 1/7-16
Hvad skal udføres
Ny tunnel under motorvejen og forbin-
delsesrampe
Forventet rejsetidsforøgelse i myldreti-
den
Ingen væsentlig rejsetidsforøgelse
København – Ringsted banens krydsning med Motorring 3 giver anledning til omlægning af
trafikken frem midten af 2016.
I perioden omlægges trafikken i 2 etaper til hhv. den vestlige og østlige del af Motorring 3.
Der forventes hastighedsrestriktioner og smalle kørespor, hvilket forventeligt giver en øget
rejsetid i begge retninger på Motorring 3.
Den forøgede rejsetid i sydgående forventes kun at blive 0 – 1 min fordi der allerede er kø i
dag pga. fremkommelighedsproblemer på Amagermotorvejen. I nordgående retning for-
ventes en forøget rejsetid på kun 0 – 3 min, fordi der allerede i dag er kø pga. fremkomme-
lighedsproblemer mellem Holbækmotorvejen og Roskildevej.
13
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 254: Banedanmarks Fornyelsesplan 2015-2017, fra transportministeren
1530028_0014.png
5.5 M10 Køge Bugt Motorvejen, Køge – Solrød S, udvidelse af eksisterende motorvej
(6 km)
Udførelsesperiode
Foråret 2015 – ultimo 2016
Hvad skal udføres
Udvidelse af 8 km eksisterende motor-
vej
Forventet rejsetidsforøgelse i myldre-
tiden
Morgentimerne:
Fra Vestmotorvejen 10 – 15 min
NB: Fra Sydmotorvejen er rejseti-
den forkortet med ca. 5 min.
Eftermiddagstimerne:
Sydgående retning 10-15 minutter
Nordgående retning 5 -10 minutter
I foråret 2015 påbegyndes udvidelsesarbejder på den sydligste 3 km lange strækning mel-
lem Roskildevej (Solrød Syd) og motorvejkryds Køge Vest. Trafikken omlægges derfor til 3
reducerede kørespor i hver retning. Denne omlægning udføres i påsken. Ved denne om-
lægning samles trafik fra Vestmotorvejen til 1 spor lige før sammenfletning med Sydmotor-
vejen. Herved fås en strækning på ca. 6 km motorvej, hvor der vil være udvidelsesarbejder
og 3 reducerede kørespor i hver retning og en anvist hastighed på 80 km/t.
Arbejdet ved motorvejskryds Køge Vest vil medføre en omfordeling af kapaciteten i nord-
gående retning, hvorved der overføres kapacitet fra Vestmotorvejen til Sydmotorvejen.
Trafik fra Sydmotorvejen vil dermed køre køfrit, mens trafikanter fra Vestmotorvejen vil
opleve en forøget rejsetid. Efter nogen tid, hvor trafikken har fundet en passende fordeling
mellem forskellige alternative ruter, forventes en forøget rejsetid for trafik fra Vestmotorve-
jen på op til 15 min i morgentimerne og en reduktion i rejsetiden for trafikanter fra Sydmo-
torvejen på ca. 5 min i forhold til den nuværende situation.
I pinsen 2015 udføres ved Lille Syd banen en forlægning af alle 6 motorvejsspor til motor-
vejens østlige side. Dette udføres for 1. etape af den nye tunnel af den kommende bane
under Køge Bugt Motorvejen.
14
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 254: Banedanmarks Fornyelsesplan 2015-2017, fra transportministeren
1530028_0015.png
På strækning fra Roskildevej (Solrød Syd) til motorvejskryds Køge vil der endvidere på
grund af udførelse af de mange broarbejder for Vejdirektoratet og Banedanmark blive ud-
ført trafikomlægninger med sporreduktioner i ene eller begge vejsider ved 18 lokaliteter i
2015 og 7 lokaliteter i 2016. Ud over påske og pinse i 2015 forventes trafikomlægninger
ultimo følgende uger: 15, 25, 26, 28, 29, 31, 35, 38, 39, 41, 43 og 48.
5.6 M10 Køge Bugt Motorvejen, Greve S – Solrød S, afsluttende slidlagsarbejder på
udvidelsesstrækningen (8 km)
Udførelsesperiode
Maj 2015 – oktober 2015
Hvad skal udføres
Slidslagsarbejder
Forventet rejsetidsforøgelse i myl-
dretiden (weekender)
Morgentimerne
Nordgående 15 -20 min.
Sydgående 5-10 min.
Eftermiddagstimerne
Nordgående 5-10 min.
Sydgående 15-20 min.
I pinsen 2015 udføres trafikomlægninger for opstart af slidlagsarbejder på udvidet stræk-
ning på Køge Bugt Motorvejen fra Greve Syd til Åsvej. Arbejdet opstartes i retning mod
København.
For etablering af arbejdsområde indskrænkes trafikafvikling fra 4 reducerede kørespor til 3
reducerede kørespor i hver retning og heraf er ved opstart det ene spor mod København
overledt til modsatte vejside fra Åsvej til nord for tilslutningsanlæg Greve Syd.
Tilladt hastighed på strækningen vil være 80 km/t, svarende til tilstødende strækning syd
for med udvidelsesarbejder.
I udførelsesperioden for slidlagsarbejder vil der i 5 weekends blive udført arbejder, der
medfører reduktion i antal af åbne spor. Kun to af disse vil medføre ændringer i begge
vejsider samtidigt.
15
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 254: Banedanmarks Fornyelsesplan 2015-2017, fra transportministeren
1530028_0016.png
5.7 M10 Sydmotorvejen, omisolering af bro ”Flyoveren”
Udførelsesperiode
Maj 2015 – juli 2015
Hvad skal udføres
Broarbejder
Forventet rejsetidsforøgelse i myldretiden
Eftermiddagstimerne: ca. 5 min i sydgåen-
de retning
I en 2 måneders periode udføres broarbejder på bro over Vestmotorvejen i sydgående
retning på M30 i motorvejskryds Køge. Under arbejdet vil de 2 spor blive reduceret i bred-
den og i en periode delt, da der vil blive et arbejdsområde mellem sporene. Sporbredderne
er ved arbejderne henholdsvis 2,9 m og 2,2 m (dog 2,5 m når trafikken deles op omkring
en arbejdsø).
16
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 254: Banedanmarks Fornyelsesplan 2015-2017, fra transportministeren
1530028_0017.png
5.8 M10 Køge Bugt Motorvejen, Ishøj - Amager, slidlagsarbejder
Udførelsesperiode
April 2015 – oktober 2015
Hvad skal udføres
Slidlagsarbejder
Forventet rejsetidsforøgelse
Morgentimerne: ca. 5 min i begge retninger
Eftermiddagstimerne: ca. 5 min i begge ret-
ninger
Nat: Ingen væsentlig rejsetidsforøgelse
Udskiftning af slidlag mellem Ishøj og Amagermotorvejen i perioder mellem april og okto-
ber 2015. Der er endnu ikke truffet beslutninger om arbejdet udføres i dagtimerne eller
som aften/natarbejde.
I 2016 vil der i samme periode være udskiftning af slidlag i retning mod Køge på samme
lokalitet.
5.9 M11 Holbækmotorvejen/Vejlegårdsvej
Udførselsperiode
20/5 (Kr. Himmelfartsdag) – uge
50
Hvad skal udføres
Omisolering af bro
Forventet rejsetidsforøgelse
Ingen væsentlig rejsetidsforøgel-
se.
17
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 254: Banedanmarks Fornyelsesplan 2015-2017, fra transportministeren
1530028_0018.png
Arbejdet udføres fra Vejlegårdsvej og vil kun i begrænset omfang berøre Holbækmotorve-
jen.
Der vil dog på udvalgte tidspunkter (aften/natarbejde) blive reducerede kørespor på motor-
vejen og 80 km/t. men dette vil ikke afstedkomme en rejsetidsforøgelse.
7.0 Trafikale foranstaltninger
I de perioder hvor der samtidigt vil være større projekter på både vej og bane, iværksættes
en række trafikale foranstaltninger som tages i brug for at opretholde højest mulig frem-
kommelighed for pendlere og rejsende langs Køge Bugt-korridoren.
Opstilling og drift af ITS med intelligente tavler til trafikinformation, som ud fra kø-
dannelser detekterer rejsetid. ITS overvåges fra Vejdirektoratets Trafikinformati-
onscenter T.I.C., hvorfra der hurtigt kan sættes ind med beredskab og information.
Anlægsarbejderne på vejen indrettes til at kunne håndtere større køretøjer i form
af mindst ét bredt kørespor i begge retninger
Tiltag for midlertidig eller permanent forøgelse af kapaciteten på tilstødende kom-
muneveje
Akut vejlovsberedskab til havarerede køretøjer med en responstid på 15. minutter
til vejhjælp er fremme på uheldsstedet.
Omkørselsruter i tilfælde af akutte hændelser, ulykker m.m. og hvor Køge Bugt
Motorvejen er helt eller delvis spærret.
8.0 Alternative ruter for pendlere i bil
Retning mod København:
M20 – Vestmotorvejen mod København;
Frakørsel 35 eller 36 - Ringsted via Rute 14 til Roskilde – Holbækmotorvejen mod
København
M30 – Sydmotorvejen mod København:
Frakørsel 35 – Haslev ad rute 151 Vordingborgvej mod København eller frakørsel
33 – Lellinge til Ringsted og via rute 14 til Holbækmotorvejen mod København.
Retning mod Køge:
M3 – Motorring 3 mod Køge Bugt Motorvejen:
18
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 254: Banedanmarks Fornyelsesplan 2015-2017, fra transportministeren
1530028_0019.png
Frakørsel 23 – Frederikssundsmotorvejen og dernæst Holbækmotorvejen mod
Roskilde og videre ad rute 14 for trafik mod vest og ad rute 6 til Køge for trafik mod
syd.
M3 – Amagermotorvejen mod Køge Bugt Motorvejen:
Frakørsel 22 – Gl. Køge Landevej til M11 Holbækmotorvejen via Roskilde og rute
6 til Køge eller ad rute 151 mod Køge.
M11 - Holbækmotorvejen mod Køge Bugt Motorvejen:
Holbækmotorvejen M11 ved Roskilde og rute 6 mod Køge.
19