Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 254
Offentligt
1530027_0001.png
Fornyelsesplan 2015-2017
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 254: Banedanmarks Fornyelsesplan 2015-2017, fra transportministeren
1530027_0002.png
Fornyelsesplan
Version 1.0
2015-2017
Fornyelsesgruppen, TØP
Rapportskabelon 1.0
Revideret
19-11-2014
Økonomi
Teknisk Økonomisk
Planlægning
Amerika Plads 15
2100 København Ø
Revideret af
CPJE
Telefon
8234 0000
Direkte
banedanmark.dk
Godkendt
27-11-2014
Godkendt af
Direktionen
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 254: Banedanmarks Fornyelsesplan 2015-2017, fra transportministeren TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 254: Banedanmarks Fornyelsesplan 2015-2017, fra transportministeren
1530027_0004.png
Fornyelsesplan
Indhold
1
1.1
1.2
1.3
2
2.1
2.2
2.3
2.4
3
3.1
3.2
3.3
3.4
4
4.1
4.2
4.3
4.4
5
5.1
5.2
5.3
5.4
6
6.1
6.2
6.3
6.4
7
7.1
7.2
7.3
7.4
8
8.1
8.2
8.3
8.4
9
9.1
9.2
2015-2017
Side
Indledning ....................................................................................................... 5
Banedanmarks fornyelsesplan ....................................................................... 5
Fornyelsesplanens økonomi ........................................................................... 5
Samlet spærringsoversigt ............................................................................. 6
Spor................................................................................................................. 8
Projekter godkendt med denne fornyelsesplan ................................................. 8
Fornyelsesaktiviteter 2015-2018 .................................................................... 9
Vigtigste og største fornyelsesprojekter ........................................................ 11
Spærringsbehov ........................................................................................ 11
Broer & Konstruktioner ................................................................................. 13
Projekter godkendt med denne fornyelsesplan ............................................... 13
Fornyelsesaktiviteter 2015-2017 .................................................................. 14
Vigtigste og største fornyelsesprojekter ........................................................ 17
Spærringsbehov ........................................................................................ 17
Kørestrøm ..................................................................................................... 19
Projekter godkendt med denne fornyelsesplan ............................................... 19
Fornyelsesaktiviteter 2015-2017 .................................................................. 20
Vigtigste og største fornyelsesprojekter ........................................................ 20
Spærringsbehov ........................................................................................ 21
Stærkstrøm ................................................................................................... 22
Projekter godkendt med denne fornyelsesplan ............................................... 22
Fornyelsesaktiviteter 2015-2017 .................................................................. 23
Vigtigste og største fornyelsesprojekter ........................................................ 23
Spærringsbehov ........................................................................................ 23
IT, Tele & Transmission ................................................................................. 24
Projekter godkendt med denne fornyelsesplan ............................................... 24
Fornyelsesaktiviteter 2015-2017 .................................................................. 24
Vigtigste og største fornyelsesprojekter ........................................................ 25
Spærringsbehov ........................................................................................ 25
Forst .............................................................................................................. 26
Projekter godkendt med denne fornyelsesplan ............................................... 26
Fornyelsesaktiviteter 2015-2017 .................................................................. 26
Vigtigste og største fornyelsesprojekter ........................................................ 26
Spærringsbehov ........................................................................................ 26
Sikring & Fjernstyring ................................................................................... 27
Projekter godkendt med denne fornyelsesplan ............................................... 27
Fornyelsesaktiviteter 2015-2017 .................................................................. 27
Vigtigste og største fornyelsesprojekter ........................................................ 28
Spærringsbehov ........................................................................................ 28
Puljer ............................................................................................................ 29
Økonomi på puljer ..................................................................................... 29
Beskrivelse af de enkelte puljer ................................................................... 29
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 254: Banedanmarks Fornyelsesplan 2015-2017, fra transportministeren
1530027_0005.png
1
1.1
Indledning
Banedanmarks fornyelsesplan
Fornyelsesplan 2015-2017 er Banedanmarks produktionsplan for de kommende tre år.
Planen udarbejdes årligt som en treårig rullende plan. Formålet er at sikre en
sammenhængende langtidsplanlægning, der skaber grundlag for en målrettet
udbudsstrategi, et robust projektgrundlag samt en økonomisk og trafikalt set
hensigtsmæssig planlægning af sporspærringer.
Banedanmarks fornyelsesplan udarbejdes med en henholdsvis tre- og fireårig
planlægningshorisont. Udover perioden 2015-2017 er budgetår 2018 medtaget for
fagområdet Spor. Det ekstra års planlægning giver de omfattende sporprojekter de
bedste betingelser for at planlægge aktiviteter, spærringer, udførelses- og
udbudsmetoder samt ikke mindst koordinering på tværs af fagområder. Samtidig giver
det de andre spærringskrævende fag Kørestrøm og Broer mulighed for at igangsætte
behovsanalyser på de kommende sporfornyelsesstrækninger, så disse fags fornyelses-
projekter med fordel kan lægges i ly af sporfornyelsesprojekterne for synergi og
projektoptimering.
Fornyelsesplanen omfatter de tekniske fagområder: Spor, Broer, Kørestrøm,
Stærkstrøm, Forst, Sikring samt IT, Tele & Transmission. Dertil er der en kort
beskrivelse af Banedanmarks infrastruktur-puljeprojekter.
1.2
Fornyelsesplanens økonomi
Denne fornyelsesplan afsætter for perioden 2015-2017 samlet knap 4,4 mia. kr. til
fornyelse af jernbanen til gennemførelse af over 300 fornyelsesprojekter. Dertil er der
afsat et budget på godt 1,0 mia. kr. til sporfornyelse i 2018, jf. nedenstående Tabel 1.
Tabel 1: Fagfordelt budget alle fag i perioden 2015-2017 samt Spor i 2018 [mio. kr.]
Fag
Spor
Broer & Konstruktioner
Kørestrøm
Stærkstrøm
IT, Tele & Transmission
Forst
Sikring & Fjernstyring
I alt*
*Afvigelser af sum skyldes afrundinger
2015
713,2
232,6
153,1
125,9
65,1
23,6
78,5
1.392,0
2016
1.330,3
60,8
42,7
88,9
50,5
18,8
40,3
1.632,3
2017
1.007,5
122,3
54,7
48,7
29,2
15,4
40,0
1.317,8
2018
1.028,1
-
-
-
-
-
-
1.028,1
I alt
4.079,1
415,7
250,4
263,5
144,8
57,8
158,8
5.370,2
Fornyelsesplan
Indledning
2015-2017
5/31
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 254: Banedanmarks Fornyelsesplan 2015-2017, fra transportministeren
1530027_0006.png
1.3
Samlet spærringsoversigt
Der er til fornyelsesplanen udarbejdet et estimat af spærringsbehov for den
prioriterede portefølje. Målet med en tre- og fireårig planlægningshorisont er at
Banedanmark så tidligt som muligt får kendskab til projekternes forventede
spærringsbehov for derved at kunne udnytte de planlagte spærringer bedst muligt.
Som det fremgår af nedenstående Tabel 2, så opgøres varighed af en spærring i
sammenhængende timer fra 56 og op til flere døgn. Den overordnede præmis er, om
projektet kan udføres i en spærring uden væsentlig konsekvens for trafikafviklingen
eller ej.
Tabel 2: Definition af spærringstype og varighed
Spærringstype
Store projekter
Mindre projekter, togfrie intervaller eller
ingen spærringsbehov
Varighed
Over 56 timer
Under 56 timer/ingen spærringsbehov
De enkelte fagafsnit indeholder en spærringsoversigt for fagets store projekter, der
forventes at kræve spærringer over 56 timer. Banedanmark tilstræber, at der i hver
spærring udføres så mange projekter som muligt, hvilket betyder, at der i spærrings-
planlægningen er et omfattende internt koordineringsarbejde.
Denne koordinering betyder bl.a., at spærringerne til de største sporfornyelses- og
anlægsprojekter (f.eks. fornyelse på Køgebugtbanen i 2016, hastighedsopgraderinger
og udrulning af Signalprogrammet) bliver bestemmende for, hvornår broprojekter,
mindre sporprojekter og også enkelte større kørestrømsprojekter kan udføres. En
konsekvens herved er dog, at fornyelsen på nogle anlæg kan blive forskudt i forhold til
det teknisk optimale tidspunkt. Alle projekter i porteføljen er teknisk
konsekvensvurderet.
Kortet nedenfor i Figur 1 viser de mest spærringskrævende (over 56 timer) fornyelses-
projekter i perioden 2015-2018. De spærringskrævende projekter er de største spor-,
bro- og kørestrømsprojekter, mens fornyelsen på de øvrige fag (Forst, IT, Stærkstrøm
og Sikring) typisk gennemføres i spærringsfrie intervaller eller kortere spærringer uden
væsentlig gene for trafikken. Kortet medtager også kendte spærringer til pulje- og
tredjepartsprojekter, kun anlægsprojekterne er undtaget.
Det bemærkes, at kortet er foreløbigt, da detailplanlægningen kan medføre ændringer
til spærringsmønsteret. Dertil er det forventet, at yderligere pulje- og tredjeparts-
projekter kan medføre spærringer uden at det på nuværende tidspunkt er muligt at
fastlægge omfanget af disse. I tillæg til de angivne spærringer kan weekendspærringer
forekomme på flere projekter, men omfanget af disse er endnu ikke fastlagt og de er
derfor ikke medtaget. Aktører i spærringskoordineringen er således ikke kun
Banedanmark, operatørerne og passagerne, men kan også være tredjeparter som
Vejdirektoratet, kommuner og andre større bygherrer ved banen.
Fornyelsesplan
Indledning
2015-2017
6/31
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 254: Banedanmarks Fornyelsesplan 2015-2017, fra transportministeren
1530027_0007.png
Enkelte spærringer på nedenstående kort er ikke i overensstemmelse med princippet
om at koordinere aktiviteter og at brofornyelse f.eks. kun udføres i forbindelse med de
store sporfornyelsesprojekter. Projekter lagt uden for et større sporfornyelsesprojekt
kan være pulje- eller tredjepartsprojekter, eller det kan være fornyelsesprojekter, hvor
en nært forekommende kritisk dato betyder, at fornyelserne ikke kan vente til næste
sporfornyelsesprojekt på strækningerne.
Figur 1: Forventede store spærringer i perioden 2015-2018
Fornyelsesplan
Indledning
2015-2017
7/31
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 254: Banedanmarks Fornyelsesplan 2015-2017, fra transportministeren
1530027_0008.png
2
Spor
Fornyelsesplanen dækker sporaktiviteter i perioden 2015-2018 og er udarbejdet med
udgangspunkt i det politiske oplæg til ny økonomisk ramme for 2015-2020 og en
opdatering af porteføljen af projekter, som blev godkendt med seneste fornyelsesplan
(2014-2017). Den videreførte portefølje er opdateret som følge af detailafklaring på
projektniveau suppleret med nye indmeldte og prioriterede fornyelsesbehov.
2.1
Projekter godkendt med denne fornyelsesplan
For et samlet overblik over de vigtigste og største sporprojekter i fornyelsesplanen
henvises til
Tabel 4: De vigtigste og største fornyelsesprojekter inden for sporområdet.
Nedenfor beskrives kort de projekter, som er godkendt med denne plan.
Bane 80+10: Sporfornyelse i Boulevardtunnellen (S- og F-bane) – 2017
Projektets endelige omfang afklares pt. og forventes at kunne præsenteres ved
udgangen af 2014. Behovet skyldes bl.a. mange skinnebrud, skinnepletter og andre
overfladefejl, hvorfor tilstanden herfor analyseres. Samtidig bliver også forholdene for
ballastbeton, afvanding, strøm og arbejdsmiljø undersøgt. Projektet forventes at blive
indarbejdet i sporfornyelsesprojektet på bane 80 Valby-Svanemøllen og bane 10
Kystbanen (Hellerup-Helsingør).
Bane 83: Sporfornyelse på Valby-Frederikssund – 2018
Aktiviteterne i projektet omfatter omkring 32 km skinner, 29 km sveller, 29 km ballast
og 15 sporskifter. Hertil kommer afvandings- og kørestrømsarbejder. Udførelses-
tidspunktet er koordineret med udrulningen af Signalprogrammet.
Dertil er der tids- og/eller fysiskjusteringer i fem projekter, som allerede er godkendt
med seneste fornyelsesplan. Det er i de mindre projekter; opstillingssporene i
København og sporstoppere samt sporfornyelsesprojekter på strækningerne Nyborg-
Odense, Kystbanen og Langå-Aalborg.
Bane 11a: Sporfornyelse af Sporgruppe 40 (København-Dybbølsbro) – 2015
Projektet omfatter fornyelse af en del af opstillingssporene; otte sporskifter, ét
krydsningssporskifte samt fuld ombygning af skinner, sveller, ballast og underballast i
flere spor med et samlet omfang af ca. 400 meter. Endvidere er planlagt en justering
af kørestrømsanlægget i forbindelse med nævnte aktiviteter.
Landsdækkende: Fornyelse af sporstoppere – 2015 og 2016
Der udestår lovliggørelse af 79 sporstoppere. Aktiviteterne gennemføres uden
spærringsmæssige konsekvenser og søges så vidt muligt koordineret med allerede
igangværende projekter.
Bane 15a+b: Sporfornyelse Nyborg-Odense (inkl. Odense station) – 2016
Sammenlagt fornyes ni km skinner, ni km sveller, 56 km ballast, 27 sporskifter samt
ét krydsningssporskifte. På fri strækning fornyes ballast i højresporet samt sveller og
ballast i venstresporet. På stationsområderne udføres der fuld sporombygning af de i
Fornyelsesplan
Spor
2015-2017
8/31
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 254: Banedanmarks Fornyelsesplan 2015-2017, fra transportministeren
1530027_0009.png
projektet indeholdte spor. På Odense station er der primært tale om fornyelse af den
østlige del af stationen. Dertil er perronfornyelse på Odense station lagt ind i projektet.
Bane 10: Sporfornyelse Hellerup-Helsingør (Kystbanen) – 2017
Projektet omfatter fornyelse af 62 sporskifter, to krydsningssporskifter, 900 meter
sveller og fem km skinner, 19 km sveller og 20 km ballast i 2017. Projektet
koordineres med arbejdet i Boulevardtunnelen og den planlagte hastighedsopgradering
på strækningen samme år.
Bane 71: Sporfornyelse Langå-Aalborg – 2018 og 2019
Fornyelsen på strækningen Langå-Aalborg er koordineret med udrulningen af
Signalprogrammet og hastighedsopgraderingen på strækningen. Fornyelsesprojektet
er planlagt til to år. Ombygning og fornyelse af Randers station er medtaget;
sporgeometrien på stationen forventes ændret.
2.2
Fornyelsesaktiviteter 2015-2018
Det samlede økonomiske omfang af sporfornyelsesaktiviteterne fordelt på
baneprioriteter fremgår af Tabel 3 nedenfor.
Tabel 3: Samlet økonomi for faget Spor i perioden 2015-2018 [mio. kr.]
Kategori
Rød
Grøn
Blå
Landsdækkende
I alt*
2015
518,6
167,3
3,5
23,8
713,2
2016
1.276,9
34,5
0,0
18,9
1.330,3
2017
846,1
141,4
0,0
20,0
1.007,5
2018
415,4
592,7
0,0
20,0
1.028,1
I alt
3.057,1
935,9
3,5
82,7
4.079,1
* Afvigelser af sum skyldes afrundinger
Sporfornyelsesprojekterne i 2015-2018 er illustreret i kortet nedenfor i Figur 2. Det er
i planlægningen sikret, at sporfornyelsen er koordineret og samlet i så få projekter og
spærringer som muligt.
Fornyelsesplan
Spor
2015-2017
9/31
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 254: Banedanmarks Fornyelsesplan 2015-2017, fra transportministeren
1530027_0010.png
Figur 2: Kort over planlagt sporfornyelserne i perioden 2015-2018
Fornyelsesplan
Spor
2015-2017
10/31
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 254: Banedanmarks Fornyelsesplan 2015-2017, fra transportministeren
1530027_0011.png
2.3
Vigtigste og største fornyelsesprojekter
De vigtigste og største sporfornyelsesprojekter (over 10 mio. kr.) i perioden 2015-
2018 fremgår af Tabel 4 nedenfor.
Tabel 4: De vigtigste og største fornyelsesprojekter inden for sporområdet
Skinner,
km
17,09
2,40
0,49
0,00
8,93
6,49
44,37
5,14
26,60
41,83
9,03
Sveller,
km
17,09
2,40
0,42
0,00
29,53
22,57
44,37
18,79
26,50
8,39
7,36
Ballast,
km
17,09
73,10
0,42
0,00
56,19
17,63
44,37
20,09
30,66
11,27
18,89
Spor-
skifter,
stk.
20
30
9
0
28
53
41
62
0
1
31
År
Bane
Projektnavn
2015
2015
2015
2015-
2016
2016
2016
2016
2017
2017
2017
2017
26,98+99
16
11a
0*
15a+15b
11b+11a
85
10
22
36
80
Taulov – Padborg
Odense – Fredericia
Sporgruppe 40
Sporstoppere, norm
og afvigelser
Nyborg – Odense
H Taastrup – Roskilde
Hundige – Køge
Klampenborg –
Helsingør
Nykøbing F – Rødby F
Aarhus H – Grenå
Valby – Svanemøllen
Boulevardtunnelen
(Centrale afsnit,
Kbh.)
Ringsted – Nykøbing
Falster
Valby –
Frederikssund
Langå – Aalborg
2017
10+80
Under afklaring
2018
21
14,02
1,54
27,89
19
13 + 2
halve
48
2018
2018-
2019
83
31,80
29,01
29,33
71
107,33
107,22
189,41
* Bane 0 benyttes når et projekt indeholder mere end et banenummer
2.4
Spærringsbehov
Nedenstående
Tabel 5
angiver spærringsbehov på sporfornyelsesaktiviteterne. De store
sporfornyelsesprojekter er koordineret spærringsmæssigt med de også
spærringskrævende bro- og kørestrømsfornyelsesprojekter. Dertil koordineres med
dræn- og afvandingsaktiviteter, sikringsaktiviteter samt stærkstrømsaktiviteter som
opgradering af sporskiftevarme.
Sporfornyelse på banerne 98 og 99 (Lunderskov-Tinglev-Padborg) i 2015 koordineres
spærrings- og udførelsesmæssigt med anlæg af dobbeltspor mellem Vamdrup og
Vojens. Fornyelse i forbindelse med bane 80 (Valby-Svanemøllen) i 2017 koordineres
Fornyelsesplan
Spor
2015-2017
11/31
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 254: Banedanmarks Fornyelsesplan 2015-2017, fra transportministeren
1530027_0012.png
med det forventede fornyelsesarbejde i Boulevardtunnellen samt fornyelse af
køreledningsanlægget mellem Østerport og Holte samme år.
Fornyelsen på banerne 10 (Hellerup-Helsingør), 36 (Aarhus-Grenå) og 71 (Langå-
Aalborg) koordineres med de planlagte hastighedsopgraderinger på strækningerne.
Tabel 5: Oversigt over spærringsbehovet for sporområdet (over 56 timer)
Bane
80
83
85
10
11a
11b
15a
15b
16
19
21
22
36
71
98
99
Strækning
Valby – Svanemøllen
Valby – Frederikssund
Hundige – Køge
Hellerup – Helsingør
Taastrup – H Taastrup
H Taastrup – Roskilde
Nyborg – Odense
Odense
Odense – Fredericia
Vigerslev Fjern (godsbane)
Ringsted – Nykøbing F
Nykøbing F – Rødby Færge
Aarhus – Grenå
Langå – Aalborg
Lunderskov – Tinglev
Tinglev – Padborg
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
2015
2016
2017
X
X
2018
Fornyelsesplan
Spor
2015-2017
12/31
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 254: Banedanmarks Fornyelsesplan 2015-2017, fra transportministeren
1530027_0013.png
3
Broer & Konstruktioner
Fornyelsen af broer, perroner og andre konstruktioner planlægges så vidt muligt udført
sammen med anlægs- og sporombygningsprojekter. Dette for at sikre en økonomisk
og planlægningsmæssig gevinst ved udnyttelse af spærringer og stor synergieffekt
både økonomisk og udførelsesmæssigt, da de fleste bro- og perronaktiviteter er
forholdsvis spærringskrævende. I den prioriterede portefølje indgår imidlertid også et
mindre antal brofornyelser uden for de store sporfornyelser. Disse fornyelser tilskrives
især, at den pågældende bro har en tilstand så kritisk, at den ikke kan afvente næste
sporfornyelse på strækningen.
De 104 planlagte brofornyelser i perioden 2015-2017 omfatter både omisoleringer,
totaludskiftninger, betonreparationer og udskiftning af brodæk. Dertil er der planlagt
fornyelse af en række perroner med dårlige tilstandskarakterer beliggende på
sporfornyelsesstrækninger.
3.1
Projekter godkendt med denne fornyelsesplan
For et samlet overblik over de vigtigste og største broprojekter i fornyelsesplanen
henvises til
Tabel 8: De vigtigste og største fornyelsesprojekter inden for broområdet.
Nedenfor beskrives kort de projekter, som er godkendt med denne plan.
Bane 25: Brofornyelse på Jernbanebroen over Limfjorden – 2015
Efter udskiftning af broklappen på Limfjordsbroen i 2012 har det vist sig, at den nye
klap har problemer med at fungere sammen med den eksisterende konstruktion og
maskineri. Der er indført restriktioner for betjening af broen. Der er identificeret et
behov for udbedring af en række kritiske tiltag, så broen kan overgå til normal drift.
Tidspunktet for fornyelsen er koordineret med Aalborg kommunes arbejde med
ophæng af cykel- og gangbro (Kulturbro) på siden af broen.
Bane 21: Perronfornyelse Vordingborg på banen Ringsted-Nykøbing F – 2015
Projektet omfatter en delvis ny ø-perron mellem spor 2 og 3 (171 meter langs spor 3
og 219 meter langs spor 2). Arbejdet udføres af Ringsted-Femern projektet, som
samtidig udskifter resten af stationens perroner (156 meter forkanter langs spor 3 og
110 meter langs spor 2).
Bane 80: Perronfornyelse Valby (S-banen) – 2017
Arbejdet omfatter fornyelse af forkanter og belægning på sideperron ved spor 5. Dertil
fornyes ø-perronen mellem spor 3 og 4. Projektet koordineres med sporfornyelsen på
bane 80.
Bane 80: Perronfornyelse Vesterport (S-banen) – 2017
Arbejdet omfatter fornyelse af forkanter og belægning på ø-perronen ved spor 3 og 4.
Fornyelsesprojektet koordineres med sporfornyelsen på bane 80.
Dertil er der tids- og/eller fysiskjusteringer i seks brofornyelsesprojekter, som allerede
blev godkendt med seneste fornyelsesplan.
Fornyelsesplan
2015-2017
13/31
Broer & Konstruktioner
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 254: Banedanmarks Fornyelsesplan 2015-2017, fra transportministeren
1530027_0014.png
Bane 98+99: Brofornyelse på banen Lunderskov-Tinglev-Padborg – 2014-2015
Fornyelse af 11 broer, primært større betonreparationer samt fornyelse af
sikkerhedsrækværk, autoværn og kantbjælker. Seks broer er udskudt fra 2014 til
2015 pga. koordinering med anlægsprojektet Dobbeltspor Vamdrup-Vojens.
Bane 13: Brofornyelse af kritiske broer ved Slagelse – 2015
De sporbærende broer på Hejningevej og Brovej ved Slagelse har en kritisk tilstand,
bl.a. pga. er den hovedbærende bue på Hejningevej uarmeret og plaget af
gennemsivninger. Broerne kan ikke afvente sporfornyelse på strækningen.
Indskubningstidspunktet er ændret fra midtsommer (uge 29) til i påsken 2015 for
projektoptimering.
Bane 26: Brofornyelse på banen Fredericia-Lunderskov – 2015
Omfatter fornyelse af tre broer: Underføring af Motorvej A1, Sporudfletningsbro
Esbjergbanen (begge sporbærende) og Mølleskovvej (vejbærende). Broerne er i så
dårlig stand, at de ikke kan vente til et kommende sporprojekt. Der er siden
godkendelse af seneste fornyelsesplan indmeldt endnu en kritisk vejbærende bro:
Skærbækvej. Betonen er vandmættet og isoleringen er utæt. Udførelsen kan ligge i læ
af spærringen på den nærliggende motorvejsbro.
Bane 16: Perronfornyelse på banen Odense-Fredericia – 2015
Fornyelsen af bl.a. Gelsted og Ejby perroner vil blive udført sammen med
sporfornyelsesprojektet. Fornyelserne omfatter bl.a. forhøjelse af perronerne fra 26 til
55 cm pga. krav i de gældende internationale normer (TSI).
Bane 10: Brofornyelse på Kystbanen (Hellerup-Helsingør) – 2017
Fornyelsen af fire Kystbanebroer (Møllevej, Ullerødvej, Dagløkkevej og Torpenvej)
koordineres med sporfornyelsen. Fornyelserne omfatter én hovedistandsættelse
(Møllevej), to udskiftninger (Ullerødvej og Dagløkkevej) samt en omisolering af
Torpenvej. Dertil er der indmeldt endnu en bro på bane 10 (broen ved Niveå), som
skal have udskiftet membranen i fugtisoleringen.
Bane 21+22: Brofornyelse på banen Ringsted-Femern – 2015-2019
I forbindelse med etablering af landanlæg til Femern Bælt-forbindelsen er der med
Fornyelsesplan 2014-2016 godkendt 29 brofornyelser på banerne 21 og 22. Der er
siden tilføjet yderligere tre broer; totaludskiftning af Vasebækken samt omisolering af
perrontunnellerne i Nørre Alslev og Eskilstrup. Brofornyelsen skal koordineres med
projektet Ringsted-Femern; endeligt udførelsestidspunkt er ikke fastlagt.
3.2
Fornyelsesaktiviteter 2015-2017
I nedenstående Tabel 6 ses den samlede økonomi på faget Broer & Konstruktioner i
perioden 2015-2017. For overblikkets skyld er økonomien for projekt Ny Nørreport og
de store broprojekter lagt separat i tabellen.
Økonomien på flere bro- og perronprojekter er flyttet til sporporteføljen for projekt-
optimering og er således ikke med i nedenstående oversigt. Det gælder bl.a. for broer
på bane 85 (Køgebugtbanen), som er inkluderet i økonomien for sporprojektet på
Fornyelsesplan
2015-2017
14/31
Broer & Konstruktioner
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 254: Banedanmarks Fornyelsesplan 2015-2017, fra transportministeren
1530027_0015.png
samme strækning. Dertil er økonomien for perronfornyelsen på Odense station i 2016
flyttet til sporprojektet Nyborg-Odense, da det udføres af sporfornyelsesprojektet.
Tabel 6: Samlet økonomi for Broer & Konstruktioner i perioden 2015-2017 [mio. kr.]
Kategori
Ny Nørreport
Store Broer
Almindelige broer
Perroner
Drejeskiver
Støttemure og spunsvægge
I alt*
*Afvigelser af sum skyldes afrundinger
2015
10,7
14,9
157,9
45,4
3,7
-
232,6
2016
-
-
48,8
12,0
-
-
60,8
2017
-
-
86,5
35,5
-
0,3
122,3
I alt
10,7
14,9
293,2
92,9
3,7
0,3
415,7
Som det fremgår af nedenstående Tabel 7, er der planlagt fornyelse på 104 broer i
perioden 2015-2017.
Tabel 7: Samlet anlægsaktivitet for Broer & Konstruktioner i perioden 2015-2017 (stk.)
Aktiviteter (stk.)
Broer Øst
Broer Vest
Perroner
Drejeskiver
Støttemure
I alt
2015
9
24
7
1
-
41
2016
29
3
3
-
-
35
2017
36
3
3
-
1
42
I alt
74
30
13
1
1
119
Nedenstående kort i Figur 3 viser brofornyelserne i perioden 2015-2017 inklusiv
fornyelse af perroner og en enkelt drejeskive. Bemærk at broerne på strækningen
Ringsted-Nykøbing F-Rødby skal koordineres med projektet Ringsted-Femern; endeligt
udførelsestidspunkt er ikke fastlagt.
Fornyelsesplan
2015-2017
15/31
Broer & Konstruktioner
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 254: Banedanmarks Fornyelsesplan 2015-2017, fra transportministeren
1530027_0016.png
Figur 3: Kort over brofornyelserne i perioden 2015-2017 (inkl. perroner og drejeskive)
Kortet viser, at bro- og perronfornyelse så vidt muligt koordineres med anlægs- og
sporfornyelsesprojekter. Dog er der udfordringer med en række tilstandsmæssigt
kritiske broer, hvorfor der er enkelte spærringskrævende brofornyelser udenfor
anlægs- og sporfornyelsesprojekter. Nogle af disse broer er vejbærende og dermed er
arbejdet som oftest ikke spærringskrævende.
Fornyelsesplan
2015-2017
16/31
Broer & Konstruktioner
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 254: Banedanmarks Fornyelsesplan 2015-2017, fra transportministeren
1530027_0017.png
3.3
Vigtigste og største fornyelsesprojekter
Nedenstående Tabel 8 viser de vigtigste og største fornyelsesprojekter (økonomi over
10 mio. kr.) på Broer & Konstruktioner i perioden 2015-2017.
Tabel 8: De vigtigste og største fornyelsesprojekter inden for broområdet
År
Bane
Projektnavn
2014/2015
2015
2015
2015
2015
2015
2015
2015
2016
2016
2017
2017
2017
2015-2019
98+99
98
25
13
16
26
39
16
85
21
80
80
10
21+22
Brofornyelse på banen Lunderskov-Tinglev-Padborg
Perronfornyelse, Tinglev
Brofornyelse på Limfjordsbroen
Fornyelse af kritiske broer (Hejningevej og Brovej) ved Slagelse
Perronfornyelse på Odense-Fredercia
Brofornyelse på banen Fredericia-Lunderskov
Brofornyelse på banen Vejle-Herning
Brofornyelse på banen Odense-Fredericia
Brofornyelse på den sydlige del af Køgebugtbanen
Perronfornyelse, Vordingborg
Perronfornyelse, Valby
Perronfornyelse, Vesterport
Brofornyelse på Kystbanen
Brofornyelse, banen Ringsted-Nykøbing F-Rødby F
3.4
Spærringsbehov
Nedenstående Tabel 9 viser de mest spærringskrævende projekter for faget Broer &
Konstruktioner i perioden 2015-2017 – fordelt på år.
Fornyelsesplan
2015-2017
17/31
Broer & Konstruktioner
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 254: Banedanmarks Fornyelsesplan 2015-2017, fra transportministeren
1530027_0018.png
Tabel 9: De mest spærringskrævende projekter på faget Broer & Konstruktioner
Bane
10
11b
12
13
15a+b
16
21+22
25
26
32
36
39
40
78
80
82
85
87
98+99
Projektnavn
Klampenborg – Helsingør
Høje Taastrup – Roskilde
Roskilde – Ringsted
Ringsted – Korsør
Nyborg – Odense
Odense – Fredericia
Ringsted – Femern
Aalborg – Frederikshavn
Fredericia – Lunderskov
Langå – Struer
Aarhus – Grenå
Vejle – Herning
Roskilde-Køge-Næstved
Odense – Svendborg
Valby – Svanemøllen
Svanemøllen – Hillerød
Hundige – Køge
Vigerslev – Hellerup (Ringbanen)
Lunderskov-Tinglev-Padborg
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
2015
2016
2017
X
X
Alle broaktiviteter i ovenstående Tabel 9 vil så vidt muligt blive koordineret med store
sporfornyelses- eller anlægsprojekter for at udnytte de samme spærringer og dermed
genere passagerer og operatører mindst muligt. Undtagelserne gælder, hvor enten
kritisk tilstand eller koordinering med pulje- eller tredjeparts projekt medfører et
fornyelsestidspunkt udenfor en sporfornyelsesperiode.
Fornyelsesplan
2015-2017
18/31
Broer & Konstruktioner
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 254: Banedanmarks Fornyelsesplan 2015-2017, fra transportministeren
1530027_0019.png
4
Kørestrøm
I perioden 2015-2020 skal der ske omfattende udskiftninger af S-banens kørelednings-
anlæg. Køreledningsudskiftning koordineres så vidt muligt med de store sporprojekter
for synergi og for at minimere generne for passagerne.
4.1
Projekter godkendt med denne fornyelsesplan
For et samlet overblik over de vigtigste og største kørestrømsprojekter i fornyelses-
planen henvises til
Tabel 11: De vigtigste og største fornyelsesprojekter på Kørestrøm.
Nedenfor beskrives kort de projekter, som er godkendt med denne plan.
Landsdækkende: Reinvestering af overstrømsbeskyttelse – 2016
Projektet omfatter fornyelse af 18 transformere fordelt over hele landet. Med
gennemførelse af dette projekt vil kontrol og beskyttelsesanlæg for banetransformerne
have en standardiseret opbygning og et tidssvarende niveau, således at drift og
vedligehold fremover kan foregå hensigtsmæssigt og sikre en høj oppetid for
kørestrømsforsyningen.
Bane 80/82: Kørestrømsfornyelse Østerport-Holte – 2017
Projektet omfatter udskiftning af 17 km køreledning mellem Østerport og Holte, dvs.
på både bane 80 (Valby-Svanemøllen) og bane 82 (Svanemøllen-Hillerød).
Køreledningerne på strækningen er fornyelsesmodne; bl.a. da anlægget er en blanding
af nyt og gammelt, hvilket er med til at øge vedligeholdelsesbehovet. Projektet
koordineres med den samtidige sporfornyelse af S-bane 80 (Valby-Svanemøllen).
Landsdækkende: Fornyelse af overvågningsanlæg – 2017
Kørestrømsanlæggene på S- og F-banen overvåges i dag af to Scada anlæg (systemer)
fra ABB med betegnelsen Becos 32 (idriftsat i 1999). Becos 32 systemet er opbygget
på en platform, hvortil der ikke længere udvikles nye applikationer og brugerfladen
forventes kun vedligeholdt i Danmark i få år fremover. Overvågningsanlæggene skal
fornyes før Signalprogrammet udrulles. Finansieringen mellem fornyelse og anlæg skal
endelig bestemmes med Projektaftalen.
Dertil er der tids- og/eller fysiskjusteringer i to kørestrømsprojekter, som allerede er
godkendt med seneste fornyelsesplan.
Bane 81: Kørestrømsfornyelse Albertslund-H Taastrup – 2015
Projektet omfatter udskiftning af 21 km køreledning. Anlæggets dårlige tilstand gør det
vanskeligt at vedligeholde. Køreledningerne på strækningen er en blanding af nyt og
gammelt anlæg, hvilket er med til at øge vedligeholdelsesbehovet. Fysikforøgelsen i
projektet skyldes bl.a. et øget behov for potentialudligning.
Bane 82: Fornyelse af Holte omformerstation – 2015
Holte omformerstation er banens ældste og tilstanden er så dårlig, at den ofte må
tages ud af drift. Omformerstationen var derfor prioriteret til udskiftning i 2014. Selve
hovedudførelsen er rykket til 2015.
Fornyelsesplan
Kørestrøm
2015-2017
19/31
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 254: Banedanmarks Fornyelsesplan 2015-2017, fra transportministeren
1530027_0020.png
4.2
Fornyelsesaktiviteter 2015-2017
Tabel 10 viser den samlede økonomi for alle kørestrømsprojekter 2015-2017.
Økonomien for fornyelse af køreledningsanlægget på bane 85 (Skelbæk-Køge) i 2016
er en del af et samlet spor-, bro- og kørestrømsprojekt og er derfor flyttet til
økonomioversigte for sporprojekter.
Tabel 10: Samlet økonomi for faget Kørestrøm i perioden 2015-2017 [mio. kr.]
Kategori
Omformer – og fordelingsstationer
Køreledningsanlæg S-banen
Transformere
Neutralsektioner
Kørestrøm øvrige
I alt*
*Afvigelser af sum skyldes afrundinger
2015
22,8
52,7
4,0
8,7
64,9
153,1
2016
7,5
4,0
7,0
4,5
19,7
42,7
2017
-
39,9
-
-
14,8
54,7
I alt
30,3
96,6
11,0
13,2
99,3
250,4
Nedenstående kort i Figur 4 viser de store køreledningsfornyelser i perioden 2015-
2017 (inklusiv køreledningsanlægget på Køgebugtbanen).
Figur 4: Fornyelse (Kørestrøm) i 2015-2017
Fornyelsen af køreledningsanlægget på bane
81 (delstrækningen Albertslund–H Taastrup)
i 2015 er ikke koordineret med et større
sporombygningsprojekt, om end fornyelsen
er koordineret med udrulningen af
Signalprogrammet. Fornyelsen kan ikke
vente til et kommende sporfornyelses-
projekt på banen, da det vil medføre et øget
vedligeholdelsesbehov samt risiko for
køreledningsnedbrud.
Fornyelsen på banerne 85 (Skelbæk-Køge) i
2016 og 80/82 (Østerport-Holte) i 2017 er
derimod koordineret med samtidig
sporfornyelse på banerne.
4.3
Vigtigste og største fornyelsesprojekter
De vigtigste og største kørestrømsprojekter (over 10 mio. kr.) i perioden 2015-2017
fremgår af Tabel 11 nedenfor.
Fornyelsesplan
Kørestrøm
2015-2017
20/31
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 254: Banedanmarks Fornyelsesplan 2015-2017, fra transportministeren
1530027_0021.png
Tabel 11: De vigtigste og største fornyelsesprojekter på Kørestrøm
År
2015
2015
2015
2015
2016
2016
2017
2017
Bane
81
82
0*
0
0
85
80/82
0
Projektnavn
Udskiftning af køreledningsanlæg Albertslund-H Taastrup
Holte Omformerstation
Fasebreaker
Landsdækkende baner, overvågning af specifikke komponenter
Reinvestering af overstrømsbeskyttelse (banetransformere)
Udskiftning af køreledningsanlæg Skelbæk-Køge
Udskiftning af køreledningsanlæg Østerport-Holte
Fornyelse af overvågningsanlæg (Becos 32)
* Bane 0 benyttes når et projekt indeholder mere end et banenummer.
4.4
Spærringsbehov
Nedenstående Tabel 12 viser de mest spærringskrævende (over 56 timer)
kørestrømsprojekter i perioden 2015-2017.
Tabel 12: De mest spærringskrævende (over 56 timer) kørestrømsprojekter 2015-2017
Bane
81
Projektnavn
Udskiftning Køreledningsanlæg
bane 81
Udskiftning Køreledningsanlæg
bane 85
Udskiftning Køreledningsanlæg
bane 80/82
Banekategori
Rød
2015
X
2016
2017
85
Rød
X
80/82
Rød
X
Fornyelsesplan
Kørestrøm
2015-2017
21/31
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 254: Banedanmarks Fornyelsesplan 2015-2017, fra transportministeren
1530027_0022.png
5
Stærkstrøm
Der er især fokus på fornyelse af sporskiftevarme, elevatorer samt perronbelysning
(udskiftning til LED) i de kommende tre år.
5.1
Projekter godkendt med denne fornyelsesplan
For et samlet overblik over de vigtigste og største stærkstrømsprojekter i fornyelses-
planen henvises til
Tabel 14: De vigtigste og største fornyelsesprojekter på
stærkstrømsområdet
[mio. kr.]
.
Nedenfor beskrives kort de projekter, som er godkendt med denne plan.
Landsdækkende: Fornyelse af trinskinner i elevatorer – 2015
Projektet omhandler en gruppeudskiftning af trinskinner for at sikre en mere stabil
kørsel i vinterperioden, da slud, salt og leca ikke kan sætte sig fast i de nye skinner.
Gruppeudskiftningen omfatter 78 elevatorer i både Øst og Vest. Ved fornyelse af
dørskinnerne reduceres antallet af driftstop, som er til stor gene for passagererne
samtidig med at der er mange omkostninger forbundet med dem.
Nordjylland: Fornyelse af perronbelysning i Nordjylland – 2016-2019
Projektet omhandler fornyelse af perronbelysning i Nordjylland; der bliver i fornyelsen
samtidig opsat LED-belysning for energimæssige og økonomiske besparelser. Projektet
strækker sig over perioden 2016-2019. Der sikres så vidt muligt en koordinering med
store projekter og programmer.
Dertil er der tids- og/eller fysiskjusteringer i to stærkstrømsprojekter, som allerede er
godkendt med seneste fornyelsesplan.
Landsdækkende: Fornyelse af sporskiftevarme fra gas til System 2000 – 2014-2015
Der skal i alt opgraderes 199 sporskiftevarmeanlæg fra gasvarme til System 2000. Der
er foretaget en vurdering af vitaliteten for det enkelte sporskifte. Udskiftningen blev
påbegyndt i 2014 og det er forventningen, at Banedanmark ved udgangen af 2015
ikke har flere tilbageværende sporskifter med gasvarme. Der er energimæssige såvel
som trafikale fordele ved System 2000 frem for gasanlæg.
Bane 26+29: Fornyelse af perronbelysning i Sydjylland – 2015
Fornyelse af perronbelysning på stationerne: Esbjerg, Bramming, Taulov, Tjæreborg,
Padborg, Tinglev, Sønderborg, Rødekro, Vejle, Padborg og Kolding. Der bliver sat LED
op på stationerne. Projektet koordineres med sporfornyelsen på strækningen.
Fornyelsesplan
Stærkstrøm
2015-2017
22/31
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 254: Banedanmarks Fornyelsesplan 2015-2017, fra transportministeren
1530027_0023.png
5.2
Fornyelsesaktiviteter 2015-2017
Nedenstående Tabel 13 viser den samlede økonomi for alle projekter på Stærkstrøm.
Tabel 13: Samlet økonomi for Stærkstrøm i perioden 2015-2017 [mio. kr.]
Kategori
Sporskiftevarme
Stationer med
perronbelysningsanlæg
Nødstrømsanlæg
Øvrige anlægselementer
inkl. elevatorer
I alt*
*Afvigelser af sum skyldes afrundinger
2015
49,6
33,3
13,5
29,6
125,9
2016
44,9
17,0
6,0
21,1
88,9
2017
-
13,0
14,8
20,9
48,7
I alt
94,4
63,3
34,3
71,6
263,5
5.3
Vigtigste og største fornyelsesprojekter
De vigtigste og største stærkstrømsprojekter (økonomi over 10 mio. kr.) i perioden
2015-2017 fremgår af Tabel 14 nedenfor.
Tabel 14: De vigtigste og største fornyelsesprojekter på stærkstrømsområdet [mio. kr.]
År
2015
2015
2015
2015
2015-2016
2016-2019
Bane
0*
0
0
0
0
0
Projektnavn
Landsdækkende: Fornyelse trinskinner i elevatorer
Sporskiftevarme: Opgradering fra gas til System 2000
Perronbelysning i Sydjylland
Reserveforsyning UPS-anlæg og generatorer - Røde baner
Sporskiftevarme: Opgradering fra System 80 til 2000
Perronbelysning i Nordjylland
* Bane 0 benyttes når et projekt indeholder mere end et banenummer.
5.4
Spærringsbehov
På faget Stærkstrøm er der kun begrænsede spærringsbehov. Spærringskrævende
opgaver såsom sporskiftevarmeopgradering udføres så vidt muligt med sporfornyelsen
eller udføres i togfrie intervaller som korte eller lange natspærringer. Generelt kan
fornyelse på faget udføres i korte spærringer uden væsentlig gene for trafikken.
Fornyelsesplan
Stærkstrøm
2015-2017
23/31
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 254: Banedanmarks Fornyelsesplan 2015-2017, fra transportministeren
1530027_0024.png
6
IT, Tele & Transmission
Udover fornyelse af den grundlæggende infrastruktur på IT, Tele & Transmission
gennemføres dertil fornyelse af den mere synlige Trafikinformation.
6.1
Projekter godkendt med denne fornyelsesplan
For et samlet overblik over de vigtigste og største i fornyelsesplanen henvises til
Tabel
15: Samlet økonomi for IT, Tele & Transmission i perioden 2015-2017
[mio. kr.]
.
Nedenfor beskrives kort de projekter, som er godkendt med denne plan.
Landsdækkende: Forundersøgelse af behov for MPLS-netværket – 2015
Projektet skal undersøge og planlægge, hvordan det landsdækkende MPLS (IP)-
netværk fornyes og udvikles frem til 2025. Projektet vedrører den aktive del af
netværket, hvilket vil sige routere og switches og ikke de passive fiberkabler.
Landsdækkende: Fornyelse af centrale routere – 2015
De centrale routere udgør rygraden i netværket og transporterer trafikken fra det
øvrige udstyr, som er installeret på f.eks. stationerne. De centrale routere har nået
deres ’end-of–service’ cyklus, hvilket betyder, at der i en nær fremtid ikke kan indgås
serviceaftaler for dem.
Landsdækkende: Fornyelse af MPLS-netværket – 2016-2017
På baggrund af forundersøgelsen af fornyelsesbehovet (se ovenfor) og almindelig ælde
i systemet er der i årene frem en forventning om behov for fornyelse af MPLS-
netværket. Projektomfang forventes klar til næste fornyelsesplan (2016-2018).
Landsdækkende: Fornyelse af telefoniplatform – 2017
De seneste år er der gennemført fornyelse af telefonicentralerne, hvilket har flyttet
telefonien over til en serverbaseret IP-teknologi. Når de igangværende omlægninger er
gennemført, fornyes telefoniplatformen. Projektomfanget forventes klar til
fornyelsesplan (2017-19).
6.2
Fornyelsesaktiviteter 2015-2017
Nedenstående Tabel 15 viser den samlede økonomi for IT, Tele & Transmission.
Tabel 15: Samlet økonomi for IT, Tele & Transmission i perioden 2015-2017 [mio. kr.]
Kategori
Telefonianlæg
GSM-R
Transmissions- og datanetudstyr
Trafikinformation
I alt*
* Afvigelser af sum skyldes afrundinger
2015
4,0
0,0
34,5
26,6
65,1
2016
2,5
0,0
23,6
24,4
50,5
2017
9,0
0,0
15,9
4,3
29,2
I alt
15,5
0,0
74,0
55,3
144,8
Fornyelsesplan
2015-2017
24/31
IT, Tele & Transmission
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 254: Banedanmarks Fornyelsesplan 2015-2017, fra transportministeren
1530027_0025.png
6.3
Vigtigste og største fornyelsesprojekter
Nedenstående Tabel 16 viser de vigtigste og største fornyelsesprojekter på IT, Tele &
Transmission.
Tabel 16: De vigtigste og største projekter inden for faget IT, Tele & Transmission
År
2014-2015
2015
2015
2015
2015-2016
2016-2017
2017
2014-2017
Banenr.
0*
0
0
0
0
0
0
0
Projektnavn
Core IP-Infrastruktur
Forundersøgelse af fornyelsesbehov for MPLS netværket
Fornyelse af centrale routere
IP-understøttelse af trafikinformation
Fornyelse af skærme
Fornyelse af MPLS netværket
Fornyelse af telefoniplatform
TRIS IT-investeringer
* Bane 0 benyttes når et projekt indeholder mere end et banenummer
6.4
Spærringsbehov
For fagområdet IT, Tele & Transmission kan langt størstedelen af fornyelses-
aktiviteterne gennemføres uden sporspærringer eller i togfrie intervaller, mens enkelte
aktiviteter vil kræve sporspærringer på mindre end 24 timer.
Fornyelsesplan
2015-2017
25/31
IT, Tele & Transmission
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 254: Banedanmarks Fornyelsesplan 2015-2017, fra transportministeren
1530027_0026.png
7
Forst
Der er ingen nye indmeldinger på aktiviteterne dræn og stenkister, da der med
udgangen af 2014 er udført fornyelse på alle kendte problemsteder. Fornyelsesplan
2015-2017 omfatter derfor kun uafsluttede projekter i 2015.
7.1
Projekter godkendt med denne fornyelsesplan
Der er ingen justeringer i porteføljen sammenlignet med seneste fornyelsesplan. For et
samlet overblik over de vigtigste og største forstprojekter i fornyelsesplanen henvises
til
Tabel 18: De vigtigste og største fornyelsesprojekter på forstområdet.
7.2
Fornyelsesaktiviteter 2015-2017
Nedenstående Tabel 17 viser den samlede økonomi for alle projekter på forstområdet i
2015-2017. Da der i indmeldingerne til fornyelsesplanen 2015-2017 ikke er
identificeret et behov for fornyelse af dæmninger, forventes midlerne for 2015 i stedet
allokeret til den dræn og afvanding, der udføres i forbindelse med sporprojekterne.
Tabel 17: Samlet økonomi for Forst i perioden 2015-2017 [mio. kr.]
Kategori
Dræn
Stationsafvanding
Stenkister
Dæmningsforstærkning
I alt*
* Afvigelser af sum skyldes afrundinger
2015
1,8
15,0
6,8
-
23,6
2016
-
3,4
-
15,4
18,8
2017
-
-
-
15,4
15,4
I alt
1,8
18,4
6,8
30,8
57,8
7.3
Vigtigste og største fornyelsesprojekter
Med denne plan fortsætter Banedanmark fornyelsesindsatsen på afvandingsanlæg
langs banen. Disse aktiviteter udgør de væsentligste projekter på forstområdet.
Tabel 18: De vigtigste og største fornyelsesprojekter på forstområdet
År
2015
2015
Bane
0*
0
Projektnavn
Dræn 2013 og 2014 (2015)
Fornyelse Stenkister 2013-2014 (2015)
* Bane 0 benyttes når et projekt indeholder mere end et banenummer.
7.4
Spærringsbehov
På forstområdet er det primært afvandingsarbejder og dæmningsforstærkninger, der
kræver spærringer. Afvandingsarbejder udføres så vidt muligt i forbindelse med
sporprojekter.
Fornyelsesplan
Forst
2015-2017
26/31
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 254: Banedanmarks Fornyelsesplan 2015-2017, fra transportministeren
1530027_0027.png
8
Sikring & Fjernstyring
Sikring & Fjernstyring er i gang med et paradigmeskifte, idet Signalprogrammet frem
til 2021 vil erstatte majoriteten af de eksisterende anlægselementer. De første
teststrækninger overgår til drift fra 2015 på S-banen og fra 2016 på fjernbanen.
Der er i økonomien på Sikring & Fjernstyring afsat midler til fornyelse af
transmissionskabler langs sporet. Kablerne skal bl.a. anvendes af Signalprogrammet.
8.1
Projekter godkendt med denne fornyelsesplan
For et samlet overblik over de vigtigste og største projekter i fornyelsesplanen
henvises til
Tabel 20: De vigtigste og største fornyelsesprojekter på Sikring.
Nedenfor
beskrives kort de projekter, som er godkendt med denne plan.
Landsdækkende: Præventiv fornyelse af relægrupper – 2015-2016
Der er af faget indkøbt en væsentlig mængde relægrupper, som skal sikre reservedels-
situationen frem til udfasning af anlægget. Med indeværende projekt ombyttes
relægrupperne så de nyeste findes i driften mens de ældre flyttes til lageret. Med
projektet forbedres regulariteten og antallet af fejlretninger nedbringes, samtidigt
nedbringes lagret uden egentlig meromkostninger for Banedanmark.
Landsdækkende: Dobbeltsluk på 50 overkørsler – 2015-2016
Projektet er en forsættelse af dobbeltsluk projektet i 2014. Med dobbeltsluk etableres
et prisbilligt ekstra sikkerhedslag i overkørslerne.
8.2
Fornyelsesaktiviteter 2015-2017
Den samlede økonomi for Sikring & Fjernstyring i perioden 2015-2017 fremgår af
nedenstående Tabel 19.
Tabel 19: Samlet økonomi for Sikring & Fjernstyring i perioden 2015-2017 [mio. kr.]
Kategori
2015
2016
2017
I alt
Overkørsler
Sikringsanlæg
Fjernstyring
Sikkerhed
Regularitetsforbedringer
KC/OC understationer
Transmissionskabler
I alt*
*Afvigelser af sum skyldes afrundinger
13,3
2,8
1,0
4,5
10,0
26,4
20,0
78,0
3,1
-
-
-
7,2
-
30,0
40,3
-
-
-
-
-
-
40,0
40,0
16,3
2,8
1,0
4,5
17,2
26,4
90,0
158,3
Fornyelsesplan
2015-2017
27/31
Sikring & Fjernstyring
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 254: Banedanmarks Fornyelsesplan 2015-2017, fra transportministeren
1530027_0028.png
8.3
Vigtigste og største fornyelsesprojekter
De vigtigste og største projekter på faget Sikring & Fjernstyring fremgår af Tabel 20
nedenfor.
I årene 2015-2020 flyttes dertil årligt 15 mio. kr. fra fornyelse til vedligeholdelse.
Midlerne skal fortrinsvis anvendes til intensiveret vedligeholdelse og levetids-
forlængelse af kritiske anlæg. På vedligeholdelse er der endvidere igangsat forskellige
kampagner; eksempelvis foretages der præventiv udskiftning af lamper.
Tabel 20: De vigtigste og største fornyelsesprojekter på Sikring
År
Banenr.
Projektnavn
2015
2015
2015
2015
0*
0
98+S-banen
0
Præventiv fornyelse af relægrupper
Dobbeltsluk på 50 overkørsler 2015-16
KC/OC Understationer
ALC Aksellast
* Bane 0 benyttes når et projekt indeholder mere end et banenummer.
8.4
Spærringsbehov
Fornyelsesprojekterne for Sikring & Fjernstyring har ikke behov for længerevarende
spærringer, da projekterne ibrugtages i forbindelse med nat- og weekendspærringer.
Fornyelsesplan
2015-2017
28/31
Sikring & Fjernstyring
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 254: Banedanmarks Fornyelsesplan 2015-2017, fra transportministeren
1530027_0029.png
9
Puljer
Banedanmark har med både trafikaftalen i 2007, i efterfølgende trafikaftaler (En
grøn
transportpolitik
i 2009,
Aftale om bedre og billigere kollektiv trafik
i 2012 m.fl.) samt i
den økonomiske ramme 2015-2020 fået tildelt midler til en række formålsbestemte
puljer. Puljerne knytter sig til forskellige politiske aftaler og omfatter alt fra meget
målrettede puljer til eksempelvis overkørsler og hegn til mere løst definerede puljer
rettet mod mindre nyanlægsaktiviteter (funktionalitet).
I det følgende er Banedanmarks puljer beskrevet kort, herunder reference til politisk
aftale og formål. Indledningsvis er den samlede økonomi på alle puljer præsenteret.
9.1
Økonomi på puljer
Nedenstående Tabel 21 viser en samlet oversigt over Banedanmarks puljer på konto
§02. Flere af puljerne er fuldt udmøntet i konkrete igangsatte projekter. Det gælder
for Puljen til Forbedring af den Kollektive Trafik, Tilgængelighedspuljen samt
Transportpuljen. For Hegnspuljen gælder det, at enkelte projekter ikke som forventet
blev igangsat i 2014, og derfor er disse projekter rykket til udførelse i 2015. Fra 2016
og frem udføres der kun ad hoc opgaver under Hegnspuljen. For de resterende puljer
gælder særlige forhold, som der redegøres for i nedenstående afsnit 9.2.
Tabel 21: Samlet økonomi på puljerne i perioden 2015-2017 [mio. kr.]
Puljenavn
Overkørselspuljen
Funktionalitetspuljen
Hegnspuljen
Miljøpuljen
Forbedring af den Kollektive Trafik
Tilgængelighedspuljen
Handicappuljen
Transportpuljen (inkl. skinneslibning)
Total*
* Afvigelser af sum skyldes afrundinger
2015
80,4
17,1
13,5
23,9
30,6
24,9
0
78,2
268,6
2016
74,3
4,0
2,7
14,6
15,8
0
0
86,1
197,5
2017
61,4
0
2,6
8,8
0
0
0
2,9
75,7
9.2
Beskrivelse af de enkelte puljer
I det følgende er Banedanmarks puljer kort beskrevet med reference til politisk aftale
og formål:
Overkørselspuljen
Med
En grøn transportpolitik
den 29. januar 2009 blev den eksisterende pulje til
nedlæggelse og sikring af jernbaneoverskæringer på Banedanmarks net forlænget fra
Fornyelsesplan
Puljer
2015-2017
29/31
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 254: Banedanmarks Fornyelsesplan 2015-2017, fra transportministeren
2014 til 2020. Med
Aftale om nye initiativer som led i udmøntning af puljer
fra oktober
2009 blev det tillige besluttet, at sikkerheden omkring overskæringerne prioriteres
højt, hvorfor der blev fremrykket midler fra perioden 2019-2020 til 2014-2018, så alle
overskæringer på Banedanmarks net i al væsentlighed vil være nedlagt eller sikret
med udgangen af 2018.
Den overordnede målsætning er nedlæggelse eller sikring af alle usikrede overkørsler
på Banedanmarks net og dertil en reduktion af antallet af overkørsler generelt (dvs.
også sikrede overkørsler).
Funktionalitetspuljen
Puljen til funktionalitetsfremmende foranstaltninger omfatter mindre investeringer til
optimering af infrastrukturens funktionalitet. Puljen er tildelt med
Aftale om trafik for
2007
og fortsætter ind i næste aftaleperiode.
Puljen sikrer, at Banedanmark har midler til at gennemføre investeringer, som
fokuserer på at fjerne eller udbedre mindre flaskehalse eller andre elementer, som
enten begrænser rettidigheden eller en optimal udnyttelse af infrastrukturen.
Aktiviteter omfatter f.eks. hastighedsopgradering Jægersborg-Hillerød,
elevatorovervågning og Metroens indgreb i Banedanmarks infrastruktur.
Hegnspuljen
I forbindelse med
Aftale om trafik for 2007
fik Banedanmark tildelt midler til fornyelse
af hegn i form af ad hoc opgaver, hegnskonvertering samt opsætning af passage- og
færdselshindrende hegn.
Der er i perioden 2007-2014 gennemført en lang række projekter. Alle hegnsmidlerne
er imidlertid ikke som forventet udmøntet og afsluttet med udgangen af 2014 og der
er derfor flyttet midler til 2015. Det forventes, at der efter 2015 ikke er behov for flere
hegn på kendte problemsteder.
Fremadrettet udføres udelukkende ad hoc-opgaver for 2,6 mio. kr. årligt.
Miljøpuljen (Miljø & Arbejdsmiljø)
Miljøpuljen (Miljø & Arbejdsmiljø) omhandler investeringer i og vedligeholdelse af faste
anlæg og udstyr, som primært er begrundet i et ønske om forbedret miljø og
arbejdsmiljø. Desuden omfatter puljen investering i miljøforbedringer langs
jernbanenettet, bl.a. opsætning af støjskærme, facadeisolering samt graffiti på
stationer og stationsnære områder.
Banedanmarks har i 2009 udarbejdet en miljøstrategi, hvor en af de strategiske
målsætninger er at arbejde for, at støjgenerne ved togtrafikken i Danmark er så
begrænsede som muligt. Banedanmark arbejder desuden aktivt for, at bekæmpelse af
støj i højere grad sker ved kilden i stedet for ved modtageren. Støjbekæmpelsen ved
kilden er f.eks. skinneslibning. Skinneslibning har tidligere været finansieret under
Transportpuljen, men er fra 2015 finansieret under Miljøpuljen.
Fornyelsesplan
Puljer
2015-2017
30/31
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 254: Banedanmarks Fornyelsesplan 2015-2017, fra transportministeren
Pulje til forbedring af den Kollektive Trafik
Med
Aftale om bedre og billigere kollektiv trafik
af 12. juni 2012 mellem Regeringen,
Dansk Folkeparti og Enhedslisten blev der afsat midler til takstnedsættelser og
investeringer til forbedring af den kollektive trafik. Midlerne anvendes til mindre
sporforbedringer på sidebaner i Jylland og på Sjælland. Derudover er der afsat midler
til opgradering af de sikrede overkørsler på den private bane Vestbanen (Varde-Nørre
Nebel).
Projekterne i puljen er koordineret med tidsplanerne i bl.a. Signalprogrammet og
Aarhus Letbane. Det forventes at alle midler er endeligt udmøntet og projekterne
gennemført med udgangen af 2016.
Tilgængelighedspuljen
I forbindelse med
Aftale om Finanslov for 2013
fik Banedanmark tildelt en etårig pulje
til forbedring af tilgængelighed på stationer; f.eks. etablering af elevatorer, ledelinjer
og forbedret trafikinformation.
Projekterne i puljen er prioriteret i fællesskab af DSB, Transportministeriet, Danske
Handicaporganisationer og Banedanmark. Det forventes at alle midler er endeligt
udmøntet og projekterne gennemført med udgangen af 2015.
Handicappuljen
Handicappuljen blev etableret med
Aftale om Trafik for 2007
med det formål at
fremme tilgængeligheden på stationer i perioden 2009-2011. De gennemførte
projekter omfatter bl.a. etablering af elevatorer på Sorø og Tommerup stationer og
investering i bedre trafikinformation for synshæmmede.
Transportpuljen
Transportpuljen er blevet udvidet flere gange siden opstarten med
Aftale om en grøn
transportpolitik af 29. januar 2009,
hver gang med specifikke projekter med
dertilhørende budget og udførelsesår.
Midlerne i Transportpuljen er øremærket til bl.a. stationsmoderniseringer samt
etablering af nye stationer ved de kommende regionshospitaler. Dertil er puljen
omfattet midler til f.eks. opgradering af kørestrømsforsyning, optimering af ATC
linjeledere og HKT samt godsspor og kombiterminaler.
Under transportpuljen ligger også midler til støjreducerende skinneslibning. Midlerne er
tildelt i forbindelse med
Aftale om Grøn transportpolitik af 29. januar 2009
og
Aftale af
5. maj 2011 om HyperCard, busser, cykler, trafiksikkerhed, støjbekæmpelse m.v.
Med
udgangen af 2014 forventes alle projekter vedrørende støjreducerende skinneslibning
at være udført. Fremadrettet bliver der udført støjreducerende skinneslibning under
Miljøpuljen.
Fornyelsesplan
Puljer
2015-2017
31/31