Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 254
Offentligt
1530026_0001.png
Notat
11.05.2015
Banedanmarks Fornyelsesplan
I lighed med de seneste syv år skal Banedanmark også i de kommende år gennemføre en lang række
fornyelsesaktiviteter på den eksisterende infrastruktur. I den forbindelse udskiftes de anlægselementer,
som er fornyelsesmodne. De planlagte fornyelsesaktiviteter på sporområdet vil således blive
gennemført for at opretholde det nuværende trafikomfang, da det ellers vil være en øget risiko for
hastighedsnedsættelser og reduceret drift på de pågældende strækninger.
Ideelt set skal Banedanmark bruge tre til fire år fra planlægningen af et fornyelsesprojekt påbegyndes,
til det skal udføres. En sådan tidshorisont giver gode planlægningsbetingelser og dermed
forudsætningerne for at få mest mulig jernbane for pengene.
Banedanmark udarbejder hvert år en opdateret rullende treårig fornyelsesplan. For sporområdet, der
udgør den langt overvejende del af de store fornyelsesprojekter, er planen fireårig. Det ekstra års
planlægning giver sporprojekterne de bedste betingelser for at planlægge aktiviteter, spærringer,
udførelses- og udbudsmetoder samt ikke mindst koordinering med andre fagområder.
Fornyelsesplanen sammenfatter, for hvert af de tekniske fagområder, de kommende års
projektportefølje, herunder de økonomiske og trafikale konsekvenser.
I fornyelsesplanen begrundes og dokumenteres Banedanmarks prioritering af den samlede portefølje
ud fra de principper, som ligger til grund for den økonomiske ramme for 2015-2020 (Perspektiv
2020). Den fremsendte Fornyelsesplan er således en operationalisering af Perspektiv 2020 og
bevillingen til fornyelse på 28.63.05.
Banedanmark planlægger porteføljen ud fra en række prioriteringsprincipper, der er afgørende for
behovsindmelding og fastlæggelse af aktivitetsniveau. Principperne har været anvendt i analyserne
forud for oplæg til økonomisk ramme i perioden 2015-2020 og ligger ligeledes til grund for
fornyelsesplanens fagprioritering.
Principperne er:
At opstille den økonomisk mest optimale plan på kort og langt sigt
At fastholde den tilstand og regularitet, som er opnået siden 2007
At prioriteringen følger prioriteringskortet
At aktiviteter, der ikke er afgørende for jernbanens pålidelighed, udskydes til
efter 2020
At nyanlæg understøttes
At fornyelses- og nyanlægsprojekter koordineres
At fornyelsesaktiviteter bundles og udføres i samme spærringer
At der tilstræbes en 10-årig fornyelsespause på strækningerne
Det skal bemærkes, at der for fagene Spor og Broer er foretaget kørsler med henholdsvis Spor- og
Broanalysemodellerne i forbindelse med den fremsendte fornyelsesplan. Output fra modelkørsler er
sammenholdt med de tekniske indmeldinger og indgår i opgørelsen af fornyelsesbehovet.
De største fornyelsesaktiviteter i 2015 og 2016
Økonomi
Teknisk-Økonomisk
Planlægning
Amerika Plads 15
2100 København Ø
Telefon
8234 0000
Direkte
4178 3806
[email protected]
banedanmark.dk
Journalnr.
Version
Notatskabelon 1.0
Side 1(3)
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 254: Banedanmarks Fornyelsesplan 2015-2017, fra transportministeren
I det følgende gennemgås de største aktiviteter i 2015 og dernæst 2016.
Fornyelsesaktiviteter i 2015
I 2015 gennemføres sporfornyelse på strækningerne Odense-Fredericia og Taulov-Padborg. Dertil
kommer fornyelse af køreledningsanlæg mellem Albertslund og Høje Taastrup.
Mellem Odense og Fredericia skal størstedelen af strækningen ballastrenses, ligesom omkring 30
sporskifter skal fornyes. Langt størstedelen af de øvrige sporelementer (skinner og sveller) er ikke
fornyelsesmodne og dermed ikke omfattet af projektet. Dertil kommer etablering af ny sporkasse,
fornyelse af sporstoppere samt afledte dræn- og kørestrømsarbejder. Der gennemføres endvidere
brofornyelse på strækningen samt perronfornyelse på stationerne Ejby, Gelsted og Tommerup.
Fornyelsesaktiviteterne på strækningen Taulov-Padborg er koordineret med etableringen af
dobbeltspor mellem Vojens og Vamdrup. Fornyelsen er derfor fordelt mellem årene 2014 og 2015.
Fornyelsesaktiviteterne finder primært sted på strækningen Lunderskov-Padborg, men der er også
enkelte aktiviteter omkring Taulov. Der fornyes spor og broer, ligesom Banedanmark gennemfører
afledte sikrings-, afvandings- og kørestrømsarbejder. Der gennemføres tillige perronfornyelse på
Tinglev station.
På strækningen mellem Albertslund og Høje Taastrup skal Banedanmark udskifte en stor del af
køreledningsanlægget, som er noget af det ældste køreledning på Banedanmarks infrastruktur.
Anlæggets dårlige tilstand og høje alder betyder, at der er en større hyppighed af fejl, ligesom
anlægget er vanskeligt og dyrt at vedligeholde.
Fornyelsesaktiviteter i 2016
I 2016 planlægger Banedanmark at gennemføre tre store fornyelsesprojekter på strækningerne
Nyborg-Odense og Roskilde-Høje Taastrup samt Køgebugtbanen.
På strækningen Nyborg-Odense skal der på en del af strækningen ballastfornyes, mens det på øvrige
dele af strækningen især er sveller og ballast, som skal fornyes. Disse anlægselementer er
fornyelsesmodne, og det er derfor disse anlægselementer, som det ud fra en langsigtet økonomisk
optimering, er hensigtsmæssige at forny. På stationsområderne udføres fuld sporombygning på de
spor, som er fornyelsesmodne. På Odense station er der primært tale om fornyelse af den østlige del af
stationen samt en perron med ringe tilstand mellem spor 7 og 8.
På strækningen fra Høje Taastrup til Roskilde skal Banedanmark i 2016 sporombygge 3. og 4.
hovedspor samt sporombygge en lille delstrækning mellem Taastrup og Høje Taastrup. På nuværende
tidspunkt forventes det, at der skal gennemføres fuld sporombygning af 4. hovedspor. For 3.
hovedspor planlægges primært med fuld sporombygning på stationsområderne, mens der på fri
strækning forventes gennemført både svelle- og ballastfornyelse samt fuld sporombygning.
På Køgebugtbanen fornyes den sydlige del af banen fra Hundige til Køge. Arbejdet omfatter også
fornyelse af strækningens broer samt fornyelse af kørestrømsanlægget fra Skelbæk til Køge.
Projektet omfatter fornyelse af samtlige skinner, sveller og ballast på fri strækning samt størstedelen af
skinner, sveller og ballast på strækningens stationsområder.
Samarbejdet med jernbanevirksomhederne om fornyelsesaktiviteter i 2015 og
2016
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 254: Banedanmarks Fornyelsesplan 2015-2017, fra transportministeren
Samarbejdet mellem Banedanmark og jernbanevirksomhederne reguleres af den eksisterende
lovgivning på området samt de aftalte varslingsfrister senest offentliggjort i Netredegørelse 2016.
Banedanmark har en fast samarbejdsstruktur med alle jernbanevirksomheder i Danmark.
Et centralt element i samarbejdet er 8-12 årlige planlægningsmøder, hvor alle jernbanevirksomheder
inviteres og rammerne for planlægning af arbejder på infrastrukturen diskuteres og aftales.
Banedanmark redegør på møderne for kommende projekter 12-24 måneder frem og de trafikale
konsekvenser diskuteres. Mellem møderne samarbejder Banedanmark med nøglepersoner fra
respektive jernbanevirksomhed for at opnå den bedste kapacitetsudnyttelse og etablere de bedst mulige
køreplaner.
Det største infrastrukturarbejde i 2015 er som nævnt ballastrensning på Vestfyn i 101 dage fra 1/5-9/8
2015 samt forarbejder i påsken 2015. Banedanmark har målrettet arbejdet med at nedbringe
projektperioden og hermed de trafikale konsekvenser således, at projektets varighed nu er reduceret fra
160 dage til 101 dage. Antallet af tog pr. time i hver retning er i perioden reduceret fra 6-8 tog inklusiv
et godstog i timen i dagtimerne, til i alt 3 tog i timen i hver retning. Banedanmark har i samarbejde
med jernbanevirksomhederne prioriteret 2 persontog i timen og et godstog i timen i hver retning. I
myldretiderne prioriteres dog op til 3 persontog i timen i hver retning. De konkrete køreplaner
udarbejdes i tæt samarbejde med de berørte jernbanevirksomheder. Alle øvrige projekter, der
gennemføres i perioden er planlagt og optimeret med henblik på at gennemføre flest mulige arbejder i
sommerperioden og med færrest mulige trafikale konsekvenser.
I påsken 2015 blev der herudover gennemført syv andre projekter, der medførte store ændringer i
trafikken fra d. 1-6. april 2015. Projekterne blev planlagt samlet med henblik på at afslutte flest mulige
arbejder i helligdagsperioden og koncentrere disse projekter, der medfører store ændringer i
køreplaner og trafikafvikling. I perioden blev der indsat busser på en række delstrækninger, idet flere
broarbejder nødvendiggjorde totalspærring af delstrækninger. Køreplaner og planer for trafikafvikling
er udarbejdet i tæt samarbejde med jernbanevirksomhederne.
De planlagte sporarbejder i 2016 er varslet jf. gældende aftaler men den endelig placering af arbejder
på datoer og tider er endnu ikke endeligt fastlagt. De trafikale konsekvenser for 2016 projekterne er
endnu ikke udarbejdet. De store projekter i 2016 er sporfornyelse mellem Glostrup/høje Taastrup og
Roskilde samt sporombygning på Østfyn. Hertil kommer en række broarbejder, projekter relateret til
Elektrificeringsprogrammet og Signalprogrammet.
Banedanmark og jernbanevirksomhederne forventer store ændringer i køreplaner og afvikling af
trafikken. Jernbanevirksomhederne udtrykker stor bekymring for de trafikale konsekvenser og
Banedanmark har indledt drøftelser med disse vedrørende optimering af de foreliggende planer.
Optimering af kapaciteten og udarbejdelse af køreplaner vil ske i et tæt samarbejde.
Side 3/3