Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 254
Offentligt
Notat
11.05.2015
Banedanmarks Fornyelsesplan
I lighed med de seneste syv år skal Banedanmark også i de kommende år gennemføre en lang række
fornyelsesaktiviteter på den eksisterende infrastruktur. I den forbindelse udskiftes de anlægselementer,
som er fornyelsesmodne. De planlagte fornyelsesaktiviteter på sporområdet vil således blive
gennemført for at opretholde det nuværende trafikomfang, da det ellers vil være en øget risiko for
hastighedsnedsættelser og reduceret drift på de pågældende strækninger.
Ideelt set skal Banedanmark bruge tre til fire år fra planlægningen af et fornyelsesprojekt påbegyndes,
til det skal udføres. En sådan tidshorisont giver gode planlægningsbetingelser og dermed
forudsætningerne for at få mest mulig jernbane for pengene.
Banedanmark udarbejder hvert år en opdateret rullende treårig fornyelsesplan. For sporområdet, der
udgør den langt overvejende del af de store fornyelsesprojekter, er planen fireårig. Det ekstra års
planlægning giver sporprojekterne de bedste betingelser for at planlægge aktiviteter, spærringer,
udførelses- og udbudsmetoder samt ikke mindst koordinering med andre fagområder.
Fornyelsesplanen sammenfatter, for hvert af de tekniske fagområder, de kommende års
projektportefølje, herunder de økonomiske og trafikale konsekvenser.
I fornyelsesplanen begrundes og dokumenteres Banedanmarks prioritering af den samlede portefølje
ud fra de principper, som ligger til grund for den økonomiske ramme for 2015-2020 (Perspektiv
2020). Den fremsendte Fornyelsesplan er således en operationalisering af Perspektiv 2020 og
bevillingen til fornyelse på 28.63.05.
Banedanmark planlægger porteføljen ud fra en række prioriteringsprincipper, der er afgørende for
behovsindmelding og fastlæggelse af aktivitetsniveau. Principperne har været anvendt i analyserne
forud for oplæg til økonomisk ramme i perioden 2015-2020 og ligger ligeledes til grund for
fornyelsesplanens fagprioritering.
Principperne er:
At opstille den økonomisk mest optimale plan på kort og langt sigt
At fastholde den tilstand og regularitet, som er opnået siden 2007
At prioriteringen følger prioriteringskortet
At aktiviteter, der ikke er afgørende for jernbanens pålidelighed, udskydes til
efter 2020
At nyanlæg understøttes
At fornyelses- og nyanlægsprojekter koordineres
At fornyelsesaktiviteter bundles og udføres i samme spærringer
At der tilstræbes en 10-årig fornyelsespause på strækningerne
Det skal bemærkes, at der for fagene Spor og Broer er foretaget kørsler med henholdsvis Spor- og
Broanalysemodellerne i forbindelse med den fremsendte fornyelsesplan. Output fra modelkørsler er
sammenholdt med de tekniske indmeldinger og indgår i opgørelsen af fornyelsesbehovet.
De største fornyelsesaktiviteter i 2015 og 2016
Økonomi
Teknisk-Økonomisk
Planlægning
Amerika Plads 15
2100 København Ø
Telefon
8234 0000
Direkte
4178 3806
banedanmark.dk
Journalnr.
Version
Notatskabelon 1.0
Side 1(3)