Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 251
Offentligt
HASTER
Holte, den 10. maj 2015
Folketinget,
Transportudvalget
Christiansborg
1240 København K
Færgeforlig af 11. december 2014 ang. den fremtidige færgebetjening af Bornholm
Transportministeriet har den 7. maj 2015 udsendt en meddelelse om, at regeringen ved Transportminister
Magnus Heunicke (MH) har lovet, at statens tilskudsramme forøges med kr. 30 mio. p.a. til dækning af udgif-
terne ved at opretholde erstatningsfærgen, Povl Anker (PA).
Med udgangspunkt i MHs løfte om bevarelse af PA har jeg udarbejdet nedenstående redegørelse, som mun-
der ud i følgende
konklusion:
Da Transportudvalget under alle omstændigheder må skulle ændre på forliget af 11. december 2014 som
følge af ekstrabevillingen til reservefærgen, ville det være fremsynet og give den nødvendige langt større
fleksibilitet i udbudsbetingelserne, som gælder helt frem til 2028, hvis
- kravet om en maksimal overfartstid på 80 minutters overfartstid på Ystad-ruten ændres til l00 min. og
- ”Køge” erstattes med ”København/Køge”.
Ingen af disse små justeringer vil påføre staten nogen ekstra udgift. De vil endvidere forhindre, at et EU-
udbud – der ifølge EU-retten indebærer, at vilkårene ikke kan ændres midt i udbudsperioden – kan risikere
at få langsigtede, meget uhensigtsmæssige konsekvenser for det bornholmske samfunds udviklingsmulig-
heder.
Gennemgang af konsekvenserne af færgeforliget af 11. dec. 2014 mv.
Under samrådet den 19. februar og ved andre efterfølgende lejligheder har MH klart markeret, at det var
Transportudvalgets/forligspartiernes opgave at finde det/de beløb, som kunne forbedre det indgåede forlig
af 11. december 2014.
Det er derfor meget overraskende, at MH pludselig ændrer holdning og selv har været i stand til at finde kr.
30 mio., hvorved reservefærgen, Povl Anker, kan fortsætte i den kommende udbudsperiode, dvs. frem til
2027/28. I den forbindelse vil det komme bornholmerne til betydelig gavn, hvis PA fremover bliver indsat på
Ystad-ruten ved vindstyrker fra 16 m/sek. og derover.
Sikringen af PA er naturligvis isoleret set en positiv vending i den katastrofale situation, som ellers tegnede
sig fremadrettet for det bornholmske samfund som følge af mistet reservefærge/forbindelse til Sassnitz og
nedlæggelsen af IC-togforbindelsen samt oliepriskorrektionerne.
1