Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 242
Offentligt
1524552_0001.png
MINISTEREN
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Dato
J. nr.
29. april 2015
2015-1833
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Ministerredegørelse til Statsrevisorerne vedr. beretning 6/2014
Statsrevisorerne har i brev af 21. januar 2015 sendt beretning nr. 6/2014 om
vagtplanlægning i statslige institutioner med en anmodning om en redegørelse
til Statsrevisorerne vedrørende beretningen.
Jeg har noteret mig, at Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at Ba-
nedanmark ikke har sikret, at personaleresurserne bruges så sparsommeligt og
effektivt som muligt. Og jeg er enig i, at Banedanmarks ledelse naturligvis skal
tilrettelægge indsatsen i forhold til vagtplanlægning effektivt, så skatteborgerne
får mest muligt for pengene.
Banedanmark tager således også Rigsrevisionens beretning om vagtplanlæg-
ning i statslige institutioner til efterretning, og har igangsat og videreført en
række tiltag for at nedbringe antallet af overarbejdstimer blandt trafiksty-
ringsmedarbejderne både i forhold til rekruttering af trafiklederelever og i rela-
tion til vagtplanlægningen generelt.
Rekruttering af trafiklederelever
For at sikre, at der er tilstrækkeligt mange trafikledere til at varetage arbejdet
på fjernstyringsstationerne, ansætter Banedanmark løbende så mange elever
som muligt. I 2015 og 2016 ansættes således 30 nye trafikelever om året. Ba-
nedanmark har ansat så mange nye trafiklederelever, som det rent praktisk har
kunnet lade sig gøre ud fra uddannelsens opbygning og behovet for praktik-
pladser. Blandt andet har man genåbnet lukkede fjernstyringsstationer for at
efterkomme behovet for praktikpladser.
Det bemærkes i denne sammenhæng, at situationen på Fjernstyringscentralen
København er forbedret, idet et trafiklederhold er færdiguddannet pr. oktober
2014 og dermed var klar til selvstændige vagter pr. 1. december 2014. I gen-
nemsnit er der for januar og februar 2015 tale om 13 vagter besat med overar-
bejde sammenlignet med de 32 nævnt i rapporten.
Ligeledes har Banedanmark valgt at ansætte elever til de områder, som har
størst personalemangel. Dette er blevet vurderet med brug af aktivitetsbudget-
ter og personaleprognoser. Med ansættelsen af de mange nye elever har Ba-
nedanmark en forventning om et fald i overarbejdet på ca. en tredjedel, sva-
rende til ca. 4 mio. kr.
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 242: Ministerredegørelse til Statsrevisorerne vedrørende beretning 6/2014 om vagtplanlægning i statslige institutioner, fra transportministeren
1524552_0002.png
Vagtplanlægning og bemanding
For at nedbringe overarbejdet har Banedanmark øget det tværgående samar-
bejde mellem projektplanlægningen og bemandingsplanlægningen, så der i tide
kan planlægges for alle udfordringer i forhold til bemandingssituationen. Ulti-
mo april 2015 vil Banedanmark således have et overblik over bemandingen hen
over sommeren 2015 i forhold til sporarbejde og ferie. Med udgangspunkt heri
kan bemandingsressourcer flyttes til de fjernstyringscentraler, hvor der er
størst behov, så arbejdsbelastningen fordeles ligeligt. Derved sikres det, at fe-
rielovens retningslinjer kan overholdes.
Desuden vil Banedanmark søge at øge fokus på en mere detaljeret brug af akti-
vitetsbudgetter og personaleprognoser for alle involverede parter. Alle kendte
aktiviteter genereret af de store projekter lægges ind i et aktivitetsbudget, der
indeholder de kendte aktiviteter, der skal gennemføres eller omlægges, hvis
personaleressourcerne ikke er til stede.
Aktivitetsbudgetter udarbejdes og gennemgås i de enkelte sektioner i trafiksty-
ringen. Tal fra disse budgetter lægges ind i en personaleprognose, der skal give
et bredere billede af personalesituationen med henblik på gennemgang lokalt
og centralt. Ud fra budget og prognose drøftes så tiltag i forhold til beman-
dingssituationen. Da aktivitetsbudgettet er baseret på kendte aktiviteter, vil
ændringer i de store projekters aktiviteter, der sker med kort varsel, resultere i
en udfordring for at have den rette bemanding i rette tid og kan derfor give sig
udslag i over- eller underbemanding i kortere perioder.
For at sikre, at Banedanmark fremover følger op på beretningens konklusioner
og tilrettelægger indsatsen i forhold til vagtplanlægning mere effektivt, har jeg
bedt mine embedsmænd om at følge op på sagen om overarbejde på de faste
møder, de har med styrelsen.
Kopi af dette brev sendes til Rigsrevisionen til orientering.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke