Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 240
Offentligt
1523578_0001.png
INFRASTRUKTUR
I NORDSJÆLLAND
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 240: Publikationen "Infrastruktur i Nordsjælland", fra Frederikssund Kommune, Halsnæs Kommune, Gribskov Kommune, Hillerød Kommune, Fredensborg Kommune og Helsingør Kommune
1523578_0002.png
INDLEDNING |
3
INDLEDNING
MObILITET: UDFORDRINGER OG
MULIGhEDER
De seks nordsjællandske kommuner Frederiks­
sund, halsnæs, hillerød, Gribskov, Fredensborg
og helsingør, er gået sammen om at fremme
tre infrastrukturprojekter i Nordsjælland. Med
dette samarbejde stiller kommunerne skarpt
på udfordringer og muligheder for mobiliteten
i Nordsjælland.
De tre infrastrukturinvesteringer, som de seks
kommuner er enige om, er:
KORRIDOR 1
: Færdiggørelse af Frederiks­
sundmotorvejen med tredje og sidste etape.
KORRIDOR 2
: Forlængelse og udvidelse af
hillerødmotorvejen, herunder udvidelse af
forlængelsen mellem Allerød og hillerød
til motorvej og forbedret vejforbindelse til
helsinge.
KORRIDOR 3
: Forbedring af Kystbanen.
Der er således tale om projekter i tre væsent­
lige transportårer i Nordsjælland. hvert pro­
jekt vil isoleret set forbedre mobiliteten
og reducere trængslen i sin egen korridor,
men vil samtidig også bidrage til at forbedre
mobiliteten i hele regionen. Færdiggørelsen
af Frederikssundmotorvejen vil således også
bidrage til mindre trængsel på de indre dele
af hillerødmotorvejen. En udvidelse af hille­
rødmotorvejens forlængelse vil reducere
trængslen på Isterødvejen, Kongevejen og
helsingørmotorvejen, og en forbedret Kyst­
bane vil gøre det mere attraktivt at benytte
toget og dermed bidrage til at reducere
trængslen på helsingørmotorvejen, som også
benyttes af borgere fra det nordvestlige
Nordsjælland.
De tre projekter skal ses i forlængelse af det
regionale og kommunale samarbejde i Øre­
sundsregionen om Greater Copenhagen Trafik­
charter, som fokuserer på forbedret mobilitet
i og omkring København til gavn for
vækst og beskæftigelse.
Figur 1 Illustration af
de tre korridorer
INFRASTRUKTUR I NORDSJÆLLAND
Udarbejdet af: COWI A/S, 2015
Grafisktilrettelæggelse: COWI A/S
Foto: iStockphoto
Tryk: Kailow Graphic
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 240: Publikationen "Infrastruktur i Nordsjælland", fra Frederikssund Kommune, Halsnæs Kommune, Gribskov Kommune, Hillerød Kommune, Fredensborg Kommune og Helsingør Kommune
1523578_0003.png
4
| INFRASTRUKTUR I NORDSJÆLLAND
ARbEJDSMARKED OG pENDLING I NORDSJÆLLAND |
5
ARbEJDSMARKED OG pENDLING
I NORDSJÆLLAND
126.000 bESKÆFTIGEDE
I Frederikssund, halsnæs, hillerød, Gribskov,
Fredensborg og helsingør kommuner er der
samlet 266.000 indbyggere, hvoraf 126.000 er
beskæftigede. befolkningen udgør 15 pct. af
indbyggerne i Region hovedstaden. Der er
knap 100.000 arbejdspladser i kommunerne,
og derfor pendler mange af borgerne til
arbejde uden for kommunegrænserne.
Ca. halvdelen af indbyggerne er pendlere, men
flertallet arbejder i de øvrige nordsjællandske
kommuner. Den interne pendling mellem de
seks kommuner er således stor, mens ca. 40
pct. arbejder andetsteds.
… virkelige trafikstrømme er langt mere
nuancerede. bl.a. viser analyser af
biltrafikken, at der i dag er flere bilister
i korridorerne, der har mål uden for
København end i København. bilister, der
kører ind ad indfaldskorridorerne, har
således oftere mål i kommunerne uden
om København – ringbyen – eller også
kører de ind ad en korridor og ud
ad en anden.”
Trængselskommissionen
80.000
70.000
Helsingørmotorvejen,
syd for Nærum (6%)
Helsingørmotorvejen,
ved Gentofte Sø (1%)
60.000
50.000
40.000
30.000
Hillerødmotorvejen,
ved Brødeskov (28%)
Hillerødmotorvejen,
Fiskebækbroen (15%)
Hillerødmotorvejen,
ved Mørkhøj (7%)
Frederikssundvej,
sydøst for
Frederikssund (10%)
Frederikssundsvej,
ved Ballerup (5%)
2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012
20.000
10.000
Figur 2: Statistik for årsdøgntrafik – ÅDT – for motorvejene i de tre korridorer. Stigning i perioden er angivet i
parentes.
pENDLING TIL hELE REGIONEN – IKKE
KUN CENTRUM AF KØbENhAvN
Ganske få af de nordsjællandske pendlere
arbejder i det centrale København. I eksem­
pelvis hillerød Kommune er det kun ca. hver
ottende beskæftigede, der arbejder i Køben­
havns centrum. Dette understreger behovet
for infrastruktur, der supplerer togforbindel­
serne mellem Nordsjælland og København.
pendlerne arbejder så mange forskellige
steder, at en velfungerende vejinfrastruktur
er nødvendig, hvilket også understreges af
citat fra Trængselskommissionen:
TRÆNGSEL ER ET STORT OG STIGENDE
pRObLEM
Trængslen på de nordsjællandske veje er stor.
Særligt i morgenmyldretiden er belastningen
høj på indfaldsvejene uden for Ring 4.
Det seneste årti er transportarbejdet i hoved­
stadsområdet steget med 14 pct. på årsbasis
tabes der 29 mio. køretøjstimer, hvilket svarer
til et samfundsøkonomisk tab på 8,5 mia. kr.
pr. år.
Trafikken vokser også i de tre nordsjællandske
korridorer. Dette gælder særligt på de nord­
ligste dele af korridorerne, hvilket illustreres
herunder (figur 2). Grafen viser trafikken ved
forskellige punkter på de nordsjællandske
motorveje fra 2000 til 2012.
INvESTERINGER bIDRAGER TIL vÆKST
Investeringer i de tre korridorer vil være med
til at reducere trængsel og forsinkelse. Samti­
dig vil højere rejsehastighed øge mobiliteten
og knytte arbejdsmarked og virksomheder
tættere sammen. Endelig bidrager infrastruk­
turinvesteringer gennem mindre trængsel og
højere mobilitet til økonomisk vækst.
Figur 3: Trængsel på det overordnede vejnet
(grundkort Geodatastyrelsen, øvrige data
Vejdirektoratet).
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 240: Publikationen "Infrastruktur i Nordsjælland", fra Frederikssund Kommune, Halsnæs Kommune, Gribskov Kommune, Hillerød Kommune, Fredensborg Kommune og Helsingør Kommune
1523578_0004.png
6
| INFRASTRUKTUR I NORDSJÆLLAND
KORRIDOR 1 |
7
KORRIDOR 1:
FÆRDIGGØRELSE AF
FREDERIKSSUNDMOTORvEJEN
ANLÆGSLOv vEDTAGET
– bEvILLING MANGLER
Mobiliteten i Nordsjælland kan forbedres bety­
deligt, hvis Frederikssundmotorvejens 3. etape
etableres. Det kræver, at Folketinget bevilger
de nødvendige 3,8 mia. kr.
1
, som 3. etape fra
Tværvej til Frederikssund skønnes at koste.
Anlægsloven er vedtaget, og projektet kan
således sættes i gang hurtigt.
Rute 211 er allerede belastet i dag med om­
kring 20.000 køretøjer pr. døgn ved Stenløse. I
2030 forventes tallet at stige til 32.000, hvilket
svarer til den trafik, der i dag er på Storebælts­
broen. befolkningsvækst og generel trafikud­
vikling vil øge belastningen på indfaldsvejene
til Frederikssund, og yderligere vil den nye
Frederikssundforbindelse øge trafikken til
Frederikssund yderligere.
SAMFUNDSØKONOMISK RENTAbEL
Færdiggørelsen af Frederikssundmotorvejen
(etape 2 og 3) er samfundsøkonomisk rentabel.
Når man sammenvejer omkostninger til anlæg
mv. med gevinster for trafikanterne og færre
ulykker, er værdien meget positiv (4,6 mia. op­
gjort i nutidens kr.), og den interne rente på
7,1 pct. er over de 4 pct., som staten normalt
kræver af sine infrastrukturinvesteringer.
AFLASTNING AF LANDEvEJE OG
FINANSIERING AF Ny FJORDFORbINDELSE
Trafikmodelberegninger viser, at motorvejen
vil spare trafikanterne for 6.300 timer i døgnet.
De øvrige indfaldsveje til Frederikssund vil
blive aflastet, og flere vil bruge den nye fjord­
forbindelse, som vist på kortet herunder.
Med en motorvejsopkobling vil den nye fjord­
forbindelse tiltrække ca. 1/3 flere brugere end
uden. Dette bidrager positivt til brugerfinan­
sieringen af forbindelsen.
Færdiggørelsen af Frederikssundmotorvejen
vil aflaste hillerødmotorvejen syd for Farum.
Denne effekt kan udskyde behovet for en ud­
videlse af de indre dele af hillerødmotorvejen
med 24 år.
Figur 4: Ændringer i antal køretøjer pr. hverdags-
døgn med Frederikssundmotorvejen i 2030. Rød
viser stigning, og grøn reduktion.
1.Svar til Folketingets transportudvalg, 16. december
2014 (spørgsmål 145, 2014-2015). Anlægsbudgettet
indeholder et korrektionstillæg på 30 pct. og en
prisregulering til 2015-niveau ift. den i anlægsloven
forventede anlægspris på 2,8 mia. kr.
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 240: Publikationen "Infrastruktur i Nordsjælland", fra Frederikssund Kommune, Halsnæs Kommune, Gribskov Kommune, Hillerød Kommune, Fredensborg Kommune og Helsingør Kommune
1523578_0005.png
8
| INFRASTRUKTUR I NORDSJÆLLAND
KORRIDOR 2 |
9
KORRIDOR 2:
FORLÆNGELSE OG UDvIDELSE
AF hILLERØDMOTORvEJEN
ANbEFALET AF
TRÆNGSELSKOMMISSIONEN
Trængselskommissionen konkluderede i 2013,
at borgerne i hillerødkorridoren har nedsat
mobilitet i forhold til andre dele af Sjælland.
Dette skyldes for det første en manglende
udbygning af hillerødmotorvejen, som i dag
ophører i Allerød og fortsætter som motor­
trafikvej frem mod hillerød og helsinge. Der
er i dag store trængselsproblemer på netop
denne strækning. For det andet er der store
indadgående trængselsproblemer i morgen­
trafikken på motorvejen mellem bagsværd
og Farum. Der blev i 2014 igangsat et forsøg
med kørsel i nødsporet mellem værløse og
bagsværd for at begrænse trængslen. Dette
har reduceret trængslen, men ikke fjernet den.
Trængselskommissionen foreslog, at hillerød­
motorvejen forlænges fra Allerød til hillerød,
og at motorvejen mellem værløse og bagsværd
udbygges til seks spor, samt at udfletningen
med Motorring 3 forbedres. Trængselskommis­
sionen skønner, at dette vil koste ca. 3 mia. kr.,
og anbefaler, at staten udarbejder et beslut­
ningsgrundlag og en vvM­undersøgelse af en
udvidelse af hillerødmotorvejen
2
.
vejdirektoratet skønner, at forlængelsen af
motorvejen til Allerød vil koste 0,8­1,1 mia. kr.
at anlægge
3
.
GOD SAMFUNDSØKONOMI
En udbygning af hillerødmotorvejens forlæng­
else til egentlig motorvej mellem Allerød og
hillerød vil have betydelige samfundsøkono­
miske gevinster, som overstiger de forventede
anlægsomkostninger. En samfundsøkonomisk
konsekvensvurdering udarbejdet af COWI
viser, at forlængelsens nettonutidsværdi er
positiv (0,6 mia. kr.) målt over 50 år, og den
interne forrentning er 6 pct. og således over
de 4 pct., som staten normalt kræver af sine
infrastrukturinvesteringer. Forlængelsen er
forberedt til motorvej.
Store dele af hillerødmotorvejens forlæng­
else mellem Allerød og hillerød er allerede
forberedt til motorvej med dertilhørende
motorvejsbroer, og løber igennem åbent land.
Udvidelsen kan derfor foretages hurtigt.
kødannelse om morgenen og om eftermid­
dagen. I 2030 forventes der (med den nuvær­
ende motortrafikvej) at være 43.000 køre­
tøjer i døgnet på Rute 16 ved hillerød Syd.
Det nye supersygehus i hillerød vil øge trafik­
ken yderligere, og med den nuværende vejløs­
ning vil ambulancer til det nye supersygehus
i perioder blive bremset af kødannelser.
AFLASTNING AF ANDRE vEJE
En udbygning af forlængelsen til motorvej vil
tiltrække trafik i størrelsesordenen 16.000
køretøjer i døgnet (8.000 i hver retning), hvilket
aflaster bl.a. Isterødvejen, Kongevejen og
helsingørmotorvejen.
LANGSIGTET bEhOv FOR UDbyGNING
AF hELE hILLERØDMOTORvEJEN
Forlængelsen af hillerødmotorvejen vil være et
billigt første skridt i opgraderingen af hele hil­
lerødmotorvejen. Dette arbejde kan med fordel
igangsættes allerede nu, så forlængelsen kan
stå klar, når det nye supersygehus i hillerød
åbner i 2020 – med et forventet øget trafikpres
til følge.
på længere sigt vil der imidlertid være behov
for en kapacitetsudvidelse af hillerødmotor­
vejens indre dele, som foreslået af Trængsels­
kommissionen. De nordsjællandske kommun­
er opfordrer til, at staten igangsætter både
for­ og vvM­undersøgelser af dette hurtigst
muligt.
DER KAN pOTENTIELT REDDES LIv
Der sker mange større ulykker på forlængelsen.
Der var således dødsulykker i både 2009, 2010,
2011, 2013 og 2014.
Trængselskommissionens anbefalinger
til hillerødmotorvejen
1. Motorvejen udvides mellem værløse
og bagsværd
2. hillerødmotorvejen forlænges fra
allerød til hillerød
3. Mellem Motorring 3 og hillerødmotor­
vejen, ombygning af parallel­rampen i
forbindelsesanlæget og ved etablering
af et 3. spor i nordgående retning mel­
lem Motorring 3 og og Ring 4 på hillerød­
motorvejen.
STOR TRAFIKvÆKST
Den store samfundsøkonomiske gevinst skyl­
des, at vejen i dag er stærkt trafikeret, og at
mange trafikanter derfor vil få glæde af en
opgradering fra motortrafikvej til motorvej.
på forlængelsen kører der i dag ca. 27.000 køre­
tøjer pr. døgn. Det er den mest trafikerede
statsvej, der ikke er motorvej, og trafikken er
steget med mere end 28 pct. siden 2000 og hele
160 pct. siden 1990. Der er store trængsels­
problemer på vejen, og på hverdage er der ofte
START MED FORLÆNGELSE
De nordsjællandske kommuner foreslår, at
Folketinget allerede nu tager beslutning om at
udvide den nuværende motortrafikvej mellem
Allerød og hillerød til egentlig motorvej, og
at motortrafikvejen forlænges til helsinge.
2. Trængselskommissionens betænkning, side 140.
3. Svar til Folketingets transportudvalg, 28. oktober
(spørgsmål 12, 2014-2015)
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 240: Publikationen "Infrastruktur i Nordsjælland", fra Frederikssund Kommune, Halsnæs Kommune, Gribskov Kommune, Hillerød Kommune, Fredensborg Kommune og Helsingør Kommune
1523578_0006.png
10
| INFRASTRUKTUR I NORDSJÆLLAND
KORRIDOR 3 |
11
KORRIDOR 3:
FORbEDRING AF KySTbANEN
pRObLEMER MED FORSINKEDE TOG
Kystbanen betjenes i dag af DSb Øresund,
som har 25 mio. passagerer om året. på stræk­
ningen mellem helsingør og hellerup har Kyst­
banen ca. 9. mio. passagerer om året. Det høje
passagertal betyder, at forsinkelser har stor
samlet samfundsøkonomisk konsekvens. Der
er betydelige problemer med rettidigheden
og antallet af aflyste tog på forbindelsen.
I perioden 2009­2013 blev målet om 90 pct.
rettidighed kun opfyldt i 7 ud af 20 kvartaler.
Der er ikke sket nogen betydelig forbedring
af rettidigheden siden 2012, og selvom 2014
begyndte på et højt niveau med rettidighed
på over 95 pct. har der været tiltagende pro­
blemer over året. Således er knap hvert 10. tog
på kystbanen mere end 5 minutter forsinket
eller helt aflyst.
i både Sverige og Danmark. Kystbanen arver
derfor driftsproblemer fra andre togsystemer.
Særligt på strækningerne Østerport­Køben­
havn h og København h­Kastrup samt på
København h er der pres på kapaciteten og
overlap med andre togsystemer. hertil kom­
mer, at Øresundstogsættene har været ramt
af tekniske problemer.
%
100
95
90
85
80
75
%
100
95
90
85
80
75
OpDEL vED MALMØ
Forsinkelsesproblemerne kan rent trafikalt
afhjælpes med en opdeling af Øresundstoget
i henholdsvis helsingør­Malmø og København
h­Gøteborg m.fl. Tre af de nuværende tog på
kystbanen kan endvidere køre mod Ringsted
i stedet for Sverige, således at tre tog i timen
kører ruten helsingør­Sverige, mens tre tog i
timen kører ruten helsingør­Ringsted. Det vil
fortsat sikre en kystbanebetjening af det store
trafikmål Kastrup Lufthavn. En opdelt bane vil
være mindre sårbar over for driftsproblemer
i Sverige, hvilket vil medføre, at flere tog kan
holde køreplanen.
2009
2010
2011
2012
2013
jan feb mar apr maj jun jul aug sep okt nov dec
Figur 6a: Rettidighed hos DSB Øresund, Kystba-
nen og Kastrupbanen, 2009-2013 (kilde: Svar til
Folketingets Transportudvalg, spørgsmål 288, 2012-
2013 og DSB Årsrap-port 2013, tabel 3)
Figur 6b: Rettidighed hos DSB Øresund, Køben-
havn-Helsingør, i 2014 fordelt på måneder (kilde:
www.dsboresund.dk)
FLERE DØRE
De få døre (fire stk.) og deres placering i hvert
togsæt giver anledning til ujævn fordeling af
kapaciteten til ind­ og udstigning, hvilket
forlænger opholdstiden på stationerne. Tog­
materiel med flere døre vil kunne forkorte
opholdstiden ved stationerne. Dette kan være
med til at reducere den reserve, der ligger i
køreplanen og medføre kortere rejsetid og
øget regularitet.
KySTbANEN ARvER DRIFTSpRObLEMER
Forsinkelserne på kystbanen har flere årsager,
såvel trafikale som tekniske. Kystbanen deler
banestrækninger med regional­ og landstrafik
udrulning i 2020. En screening viser, at den
højere hastighed giver en samfundsøkonomisk
forrentning på 27 pct. Dette demonstrerer
tydeligt, at de mange passagerer på Kyst­
banen betyder, at selv mindre forbedringer
har stor samfundsøkonomisk værdi.
Aftalen om Togfonden angiver både en rejse­
tidsbesparelse på 6 min. og på 2 min
4
.Det er
tidligere beskrevet, at selve hastighedsopgra­
deringen medfører en tidsbesparelse på 2 min.,
mens de sidste 4 min. er tidsreserve i dagens
køreplan
5
. bruges hele tidsreserven, kan det
dog påvirke regulariteten negativt, da der
bliver dårligere muligheder for at indhente
forsinkelser.
4. Hhv. “Aftale om Togfonden DK” (14. januar 2014, s. 7)
og det tilhørende “Pressefaktaark regionale has-
tighedsopgraderinger” (s. 11)
5. Banedanmark (2012): “Screening – Hastighedsop-
gradering i forbindelse med Signalprogrammet” (s. 44)
hURTIGERE TOG
Togfonden DK har bevilliget ca. 112 mio. kr. til
at øge hastigheden på Kystbanen fra dagens
100­120 km/t til 120­160 km/t, så der opnås en
rejsetidsbesparelse på godt 2 min.
Det forberedende anlægsarbejde for hastig­
hedsopgradering af Kystbanen er planlagt
til 2017.Selve hastighedsopgraderingen kan
først ske efter signalprogrammets planlagte
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 240: Publikationen "Infrastruktur i Nordsjælland", fra Frederikssund Kommune, Halsnæs Kommune, Gribskov Kommune, Hillerød Kommune, Fredensborg Kommune og Helsingør Kommune
1523578_0007.png
Frederikssund Kommune
halsnæs Kommune
Gribskov Kommune
hillerød Kommune
Fredensborg Kommune
helsingør kommune