Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 239
Offentligt
1523498_0001.png
NOTAT
Nøgletal for strækningen Helsingør – Peberholm for marts 2015
Dato
J. nr.
28. april 2015
2015-396
Tabel 1 – Operatør og kundeoplevede rettidighed (procent) – seneste 12 måneder
Årstal
Måned
Operatør
Bod-/
bonustrin
(jf. tabel 2)
Kundeoplevede
Kontrakt
1
Kundeoplevede
Banedanmark
2
2014
April Maj
98,4
98,3
Juni
98,6
Juli
97,9
Aug.
97,6
Sep.
98,5
Okt.
98,5
Nov.
98,2
Dec.
98,0
Jan.
97,9
2015
Feb. Mar.
98,3
98,7
+2
+2
+3
+1
0
+3
+3
+2
+1
+1
+2
+3
92,3
92,3
90,5
90,5
88,0
86,8
81,8
81,9
85,0
83,5
91,0
91,2
93,4
90,1
90,0
89,1
89,1
90,9
90,7
90,8
90,1
94,2
94,0
93,4
Note:
Alle tal er baseret på data fra Banedanmark.
Tallene for Kundeoplevede Kontrakt er særligt for DSB Øresunds kontrakt, hvor
der korrigeres for visse forhold, som operatøren ikke er ansvarlig for – fx force
majeure, jf. nedenfor.
Operatørrettidighed
defineres som den rettidighed, DSB Øresund er ansvarlig for.
Transportministeriet kan hæve kontrakten med DSB Øresund, hvis DSB Øresunds
operatørrettidighed i 3 ud af 5 på hinanden følgende måneder ligger på bodtrin 5 eller under
(dvs. under 95 %).
Grønne positive tal angiver månedens bonustrin, som Transportministeriet udbetaler til DSB
Øresund på baggrund af operatørrettidigheden. Røde negative tal angiver det bodtrin, som
Transportministeriet opkræver fra DSB Øresund på baggrund af operatørrettidigheden.
Den kundeoplevede rettidighed
er den rettidighed, som kunden/passageren oplever. Der
findes forskellige mål herfor:
1: Målet ”kundeoplevet kontrakt” for den kundeoplevede rettidighed er særligt for DSB
Øresunds kontrakt, hvor der korrigeres for visse forhold, som operatøren ikke er ansvarlig for,
fx force majeure. Fra kontraktstart kunne DSB Øresund opnå bonus (men ikke bod) for dette
mål. Transportministeriet og DSB Øresund har aftalt, at DSB Øresunds mulighed for at opnå
bonus for den kundeoplevede rettighed er suspenderet, så længe Transportministeriet
kompenserer DSB Øresund økonomisk for ekstra robusthedstiltag på strækningen.
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 239: Månedlige nøgletal for strækningen Helsingør – Peberholm vedrørende marts måned 2015, fra transportministeren
1523498_0002.png
2: Målet ”kundeoplevet Banedanmark” for den kundeoplevede rettidighed måles i henhold til
Banedanmarks resultatkontrakt med Transportministeriet og er således ikke relevant for DSB
Øresunds kontrakt med Transportministeriet. I dette mål korrigeres der ikke for selv større
eksterne påvirkninger. I henhold til Banedanmarks resultatkontrakt med Transportministeriet
regnes et tog som forsinket, når det er forsinket i mere end 4 minutter og 59 sekunder. Et akut
aflyst tog regnes også som forsinket.
Iflg. Banedanmark var den kundeoplevede rettidighed for DSB’s fjern- og regionaltog 93,9 % i
marts måned 2015 målt ud fra målet ”kundeoplevet Banedanmark”.
Side 2/4
Tabel 2 – Kontraktuelle bod- & bonustrin for operatørrettidighed (døgn)
Bod/bonus trin
Bonustrin 4
Bonustrin 3
Bonustrin 2
Bonustrin 1
Neutralt
Bodtrin 1
Bodtrin 2
Bodtrin 3
Bodtrin 4
Bodtrin 5
Fra og
med
99,0 %
98,5 %
98,1 %
97,7 %
97,3 %
96,9 %
96,5 %
96,0 %
95,0 %
Til og ikke
med
Bod/bonus omfang
% af vederlag
+ 5,0 %
99,0 %
98,5 %
98,1 %
97,7 %
97,3 %
96,9 %
96,5 %
96,0 %
95,0 %
+ 3,0 %
+ 2,0 %
+ 1,0 %
Ingen regulering
- 1,0 %
- 2,0 %
- 3,0 %
- 5,0 %
Under -5,0 %
Tabel 3 – Gennemsnitligt antal Øresundstogsæt på værksted – seneste 12 måneder
Årstal
Måned
Gennemsnit
Afslag mio. kr.
April
12,0
0,4
Maj
12,7
0,4
Juni
11,1
0,3
Juli
13,7
0,7
2014
Aug.
13,8
0,6
Sep.
12,2
0,5
Okt.
12,6
0,6
Nov.
13,5
0,6
Dec.
14,6
0,7
Jan.
14,2
0,7
2015
Feb.
12,1
0,4
Mar.
12,5
0,5
Note:
Gennemsnittet er regnet ud for hverdage, eftersom DSB Øresund har brug for langt færre
togsæt i weekender og på helligdage.
Afslagsordningen for togsæt på værksted trådte i kraft den 1. august 2013. I henhold til
kontrakten med Transportministeriet må DSB Øresund maksimalt have 6 Øresundstogsæt ude
af drift. Afslagsordningen er eksponentielt stigende, hvilket afspejler, at DSB Øresund stadig
kan realisere deres trafikale forpligtigelser, selvom de holder flere togsæt på værksted end de 6
togsæt, som DSB Øresund oprindeligt har tilbudt.
Eftersom afslaget er eksponentielt stigende og opgøres per hverdag, kan det samlede
månedlige afslag godt være forskelligt fra måned til måned, selvom det månedlige gennemsnit
for antal togsæt på værksted er identisk.
Bemærk at tallene for afslagene er afrundet.
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 239: Månedlige nøgletal for strækningen Helsingør – Peberholm vedrørende marts måned 2015, fra transportministeren
1523498_0003.png
Tabel 4 – Aflyste tog-km som skyldes DSB Øresund – seneste 12 måneder
Side 3/4
Årstal
Måned
Procent
April
0,65
Maj
0,68
Juni
0,19
Juli
0,56
2014
Aug.
0,81
Sep.
0,37
Okt.
0,28
Nov.
0,70
Dec.
0,65
Jan.
0,67
2015
Feb.
0,45
Mar.
0,29
Note:
Transportministeriet kan hæve kontrakten med DSB Øresund, hvis DSB Øresund forårsager,
at over 10 % af alle planlagte tog-km ikke realiseres.
For marts 2015 blev 99,04 % af alle planlagte tog-km realiseret (bemærk at DSB Øresund ikke
nødvendigvis er skyld i samtlige aflyste tog-km – fx aflysninger, der er forårsaget af f.eks.
infrastrukturfejl og forsinkelser fra Sverige).
Figur 1 - Antal rejser på strækningen Helsingør - Københavns Lufthavn ekskl.
rejsende der rejser videre over Øresund eller videre til/fra Sjælland
1600000
1400000
1200000
1000000
800000
600000
Antal rejser på strækningen Helsingør -
Københavns lufthavn
Jan
Feb
Mar
Apr
Maj
Jun
Jul
Aug
Sep
Okt
Nov
Dec
Rejser 2011
Rejser 2012
Rejser 2013
Rejser 2014
Rejser 2015
Note:
Estimeret ud fra manuelle stikprøvetællinger. Der er korrigeret for overtælling.
Trafikstyrelsen oplyser, at marts måned 2015 viser en stigning i antallet af rejser på 4,1 % i
forhold til samme måned sidste år.
År til dato har der iflg. Trafikstyrelsen været en stigning i antallet af rejser på 4,3 %.
Iflg. Trafikstyrelsen kan en del af årsagen til det stigende antal rejser i marts 2015 være, at
Nørreport st. genåbnede for regional- og fjerntog den 22. april 2014. Nørreport st. lukkede for
regional- og fjerntog den 10. august 2013.
Trafikstyrelsen tager forbehold for, at passagertallene for 2015 er foreløbige og vil blive
revideret, når resultaterne fra årets kontroltællinger, briktællinger mv. foreligger.
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 239: Månedlige nøgletal for strækningen Helsingør – Peberholm vedrørende marts måned 2015, fra transportministeren
1523498_0004.png
Side 4/4
Figur 2 – Passagerudviklingen over Øresundsbroen
Passagertal over Øresundsbroen baseret på salgstal
1200000
1100000
2011
1000000
900000
800000
700000
600000
Jan
Feb
Mar
Apr
Maj
Jun
Jul
Aug
Sep
Okt
Nov
Dec
Note:
Baseret på salgstal. Det er ikke alle kunder, der opfanges i salgsstatistikken, det
gælder fx rejser på frikort og medfølgende børn under 7 år. For at tage højde for dette er
antallet af rejser over Øresundsbroen derfor tillagt 5 %.
Trafikstyrelsen oplyser, at der i marts måned 2015 var 3 % færre rejser på Øresundsbroen end
samme måned sidste år. Iflg. Trafikstyrelsen har Skånetrafiken indrapporteret lidt yderligere
passagertal for februar måned 2015 i forbindelse med indrapportering af passagertal for marts
2015. Dette bevirker, at passagertallene for februar 2015 nu er på niveau med februar 2014.
Trafikstyrelsen oplyser, at antallet af fritidsrejser over Øresund traditionelt har været påvirket
af udsving i valutakursen. Den svenske krone har været meget svag i forhold til den danske i
december, januar og februar. Dette mindsker iflg. Trafikstyrelsen alt andet lige incitamentet til
at rejse til København for de svenske fritidsrejsekunder. Trafikstyrelsen tager dog samtidigt
forbehold for, at passagertallene for 2015 er foreløbige.
2012
2013
2014
2015