Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 234
Offentligt
1522760_0001.png
Folketinget - Transportudvalget
Dato
26. marts 2015
Foretræde for Folketingets Trafikudvalg
Køge og Stevns kommuner anmoder herved om genoptagelse af vores
tidligere aftale om foretræde for Folketingets Trafikudvalg.
1)
2)
For at uddybe vores infrastruktur- og samfundsmæssige udfordring.
For at forelægge et enigt løsningsforslag.
Stevns Kommune
Postboks 83
4660 Store Heddinge
www.stevns.dk
Borgmesteren
Hovedgaden 46
4652 Hårlev
Telefon: +45 56 57 57 57
Fax:
+45 56 57 57 59
E-mail: [email protected]
Find åbnings- og telefontider
på www.stevns.dk.
CVR-nr.: 29 20 86 54
Bank: 4343 - 4343 019 203
Daglig flaskehals pga. årsdøgnstrafik på 18.500 biler
I Stevns Kommune orienterer erhverv og pendlere sig primært mod nord.
Hele 90 % af pendlerne pendler enten til eller videre gennem Køge by.
Uagtet at vores borgere er flittige bruger af den kollektive trafik, eksisterer
der på indfaldsvejen mod Køge (Strandvejen) en årsdøgnstrafik på 18.500
biler, som dagligt skaber flaskehalsproblemer, der sænker livskvaliteten for
pendlere og naboer og er dårligt for samfundsøkonomien.
Især Køge men også Strøby Egede rammes hårdt og områderne belastes
både miljø- og støjmæssigt i en uhørt grad.
Til sammenligning er der en årsdøgnstrafik, som er større end på
hovedparten af statens øvrige veje. På lige fod med andre kommuner anser
vi en sådan belastning som urimelig. I den sammenhæng har vi naturligvis
med stor forhåbning noteret os, at da Folketinget eksempelvis i april 2011
vedtog Anlægsloven, her indgik Næstveds omfartsvej med en årsdøgnstrafik
på omkring 12 – 13.000 biler.
Stevns Kommune bidrager helt væsentligt til den eksisterende
flaskehalsproblematik i Køge Kommune med sin høje andel af udpendlere.
Pendlerne fra Stevens Kommune rammes imidlertid særligt hårdt, når de
pendler 4. længst af alle landets kommuner og samtidig skal køre i kø helt
frem til motorvejen. Vejdirektoratets tællinger viser sort på hvidt, at Stevns
har en helt særlig trafikal udfordring på strandvejen.
Sammen med tunge trafikale gener og en unødvendig lang transporttid,
isolerer den dårlige infrastruktur Stevns Kommune og er en central
væksthæmmer for området. Alle analyser underbygger, at dårlig
infrastruktur slår negativt ud på netop indkomst, huspriser, erhverv og
uddannelse. Så længe omverden fornægter den transportmæssige
virkelighed på Stevns, er rammen for vores handlemuligheder at
sammenligne med en ø, der nægtes tilladelse til at bygge bro eller
færgeoverfart pga. andre hensyn.
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 234: Henvendelse af 26/3-15 vedrørende infrastruktur- og samfundsmæssige udfordringer i Køge og Stevns Kommune, fra Køge Kommune og Stevns Kommune
1522760_0002.png
De kommende år intensiverer den trafikale udfordring
De massive trængselsproblemer er en afledt effekt af en hensigtsmæssig og
kontinuerlig satsning på en vækstplan med Køge, som et af landets
knudepunkter. Det afledte flaskehalsproblem er imidlertid allerede nu blevet
så stort, at det er tvingende nødvendigt at anlægge en linjeføring fra
Stevns, uden om Køge og ud til motorvejen.
Hertil kommer, at indenfor få år færdiggøres Køge Kyst projektet og
Universitetssygehuset i Køge vil være fuldt udbygget. Begge tiltag vil
generere yderligere trafik og øge presset på et vejnet, hvor kapaciteten i
forvejen er fuldt udnyttet.
Et fælles løsningsforslag
Køge og Stevns kommuner har længe samarbejdet for en fælles
trafikløsning, og er nu nået frem til et løsningsforslag, som kan være det
fælles middel for kommunernes individuelle mål. Forslaget kolliderer mindst
muligt med kommunernes øvrige og modstridende interesser og har opnået
accept hos den lodsejer, som bliver berørt på en stor del af den foreslået
vejstrækning.
Forslaget forbinder Sydmotorvejen i Køge Kommune ved tilkørsel 34 og
Stevns Kommune med en linjeføring, der går fra Klippinge, nord om Hårlev
og videre mod vest, syd om Endeslev og ud til Sydmotorvejens tilslutning
nr. 34 (se eventuelt vedhæftede kortbilag).
I skrivende stund arbejder et eksternt konsulentfirma på en
samfundsøkonomisk analyse, som vil kunne være færdig forinden vores
foretræde for Transportudvalget. Denne analyse vil ligeledes aktualisere de
rapporter, som tidligere er blevet udarbejdet i 2008, 2009 og 2013.
Løsningsforslaget fremmer især følgende forhold
Reducerer transporttiden for den sydlige del af kommunens
pendlere.
Bidrager til opløsning af flaskehalsproblematikken for de øvrige
bilister.
Forbedrer den samfundsøkonomiske effektivitet samt den
enkeltes livskvalitet.
I løsningsforslaget opgraderes eksisterende veje til landeveje,
hvor der etableres cykelstier langs store dele af strækningen.
Formindsker
udledningen
af
kvælstofoxider
og
partikelforureningen, hvor særligt borgere i Køge og Strøby
Egede er ramte.
Åbner op for by- og erhvervsudviklingsmuligheder især i Hårlev.
På sigt vil der hensigtsmæssigt kunne skabe direkte forbindelse
mellem Sydmotorvejen ved afkørsel 34 med Vestmotorvejens
afkørsel 34.
Letter forbindelsen til Stevns Klint, som 2014 blev optaget på Unescos
Verdensarvsliste.
Der har længe været stor interesse for at komme frem til en løsning og
Transportudvalget har tidligere været venlige og mødes med os. Den store
forskel er imidlertid, at det nu er lykkedes Stevns og Køge Kommuner, at
komme til enighed om et løsningsforslag. Et løsningsforslag som
understøtter øvrige planlagte investeringer, og bidrager til en
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 234: Henvendelse af 26/3-15 vedrørende infrastruktur- og samfundsmæssige udfordringer i Køge og Stevns Kommune, fra Køge Kommune og Stevns Kommune
1522760_0003.png
helhedsorienteret og hensigtsmæssig løsning, som også kan videreudbygges
af hensyn til udviklingen i det samlede øst og midtsjælland.
Med venlig hilsen
Borgmester
Mogens Haugaard Nielsen
Stevns
Borgmester
Flemming Christensen
Køge
Side 3/3