Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 234
Offentligt
Folketinget - Transportudvalget
Dato
26. marts 2015
Foretræde for Folketingets Trafikudvalg
Køge og Stevns kommuner anmoder herved om genoptagelse af vores
tidligere aftale om foretræde for Folketingets Trafikudvalg.
1)
2)
For at uddybe vores infrastruktur- og samfundsmæssige udfordring.
For at forelægge et enigt løsningsforslag.
Stevns Kommune
Postboks 83
4660 Store Heddinge
www.stevns.dk
Borgmesteren
Hovedgaden 46
4652 Hårlev
Telefon: +45 56 57 57 57
Fax:
+45 56 57 57 59
Find åbnings- og telefontider
på www.stevns.dk.
CVR-nr.: 29 20 86 54
Bank: 4343 - 4343 019 203
Daglig flaskehals pga. årsdøgnstrafik på 18.500 biler
I Stevns Kommune orienterer erhverv og pendlere sig primært mod nord.
Hele 90 % af pendlerne pendler enten til eller videre gennem Køge by.
Uagtet at vores borgere er flittige bruger af den kollektive trafik, eksisterer
der på indfaldsvejen mod Køge (Strandvejen) en årsdøgnstrafik på 18.500
biler, som dagligt skaber flaskehalsproblemer, der sænker livskvaliteten for
pendlere og naboer og er dårligt for samfundsøkonomien.
Især Køge men også Strøby Egede rammes hårdt og områderne belastes
både miljø- og støjmæssigt i en uhørt grad.
Til sammenligning er der en årsdøgnstrafik, som er større end på
hovedparten af statens øvrige veje. På lige fod med andre kommuner anser
vi en sådan belastning som urimelig. I den sammenhæng har vi naturligvis
med stor forhåbning noteret os, at da Folketinget eksempelvis i april 2011
vedtog Anlægsloven, her indgik Næstveds omfartsvej med en årsdøgnstrafik
på omkring 12 – 13.000 biler.
Stevns Kommune bidrager helt væsentligt til den eksisterende
flaskehalsproblematik i Køge Kommune med sin høje andel af udpendlere.
Pendlerne fra Stevens Kommune rammes imidlertid særligt hårdt, når de
pendler 4. længst af alle landets kommuner og samtidig skal køre i kø helt
frem til motorvejen. Vejdirektoratets tællinger viser sort på hvidt, at Stevns
har en helt særlig trafikal udfordring på strandvejen.
Sammen med tunge trafikale gener og en unødvendig lang transporttid,
isolerer den dårlige infrastruktur Stevns Kommune og er en central
væksthæmmer for området. Alle analyser underbygger, at dårlig
infrastruktur slår negativt ud på netop indkomst, huspriser, erhverv og
uddannelse. Så længe omverden fornægter den transportmæssige
virkelighed på Stevns, er rammen for vores handlemuligheder at
sammenligne med en ø, der nægtes tilladelse til at bygge bro eller
færgeoverfart pga. andre hensyn.