Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 233
Offentligt
Til de fynske medlemmer af Folketinget, Minister for By, Bolig og Landdistrikter Carsten Hansen og
Transportminister Magnus Heunicke.
Jeg tillader mig som borger i Langeskov, men ikke mindst som skatteborger i Danmark, at rette henvendelse
til jer som repræsentanter for de fynske vælgere.
Som I naturligvis ved, fordi I mange af jer har været med til at kæmpe for det, så er Langeskov Station nu
godt i gang med at blive etableret og som borger på Østfyn, har jeg som mange andre set frem til, at det nu
endelig, efter mange års kamp, er lykkedes at opnå et politisk flertal bag finansieringen af etableringen og
drift af en IC-togforbindelse med timedrift, som aftalt i trafikforliget. eller det var i hvert fald, hvad der var lovet
under forhandlingerne om etableringen af forbindelsen.
Nu viser det sig imidlertid, at der efter al sandsynlighed alligevel ikke lykkes at få IC-toget til at stoppe i
Langeskov, men at man fra Transportministeriets og DSB´s side pønser på at spise Østfyn af med timedrift
med regionaltog mellem Nyborg, Odense og Ringe.
Kan det virkelig passe, at man som led i et større trafikforlig har besluttet at spendere mere end 71 mio kr. på
at bygge en helt ny og meget flot station i Langeskov - bare for at etablere timedrift med regionaltog - vel at
mærke på en strækning som er ganske godt serviceret med regional busdrift? Det er i hvert fald den besked
man får, når man henvender sig direkte til DSB for at forhøre sig om planerne for den kommende togdrift på
strækningen.
Da Borgmester Hans Luunbjerg for kort tid siden spurgte Transportminister Magnus Heunicke om det
samme, var svaret knap så klart, men hans svar glimrede trods alt med at være meget klart i forhold til slet
ikke at nævne noget som helst om IC-togstop i Langeskov. Han forsikrede udelukkende om, at der i henhold
til trafikforliget er aftalt timedrift på strækningen - om det så er med en gammeldags skinnecykel eller
lignende, blafrer i vinden.
Der har den seneste tid været rigtig god optimisme i Langeskov og omegn, efter man endelig fik påbegyndt
byggeriet af stationen. Hussalget buldrer derudaf og der er også begyndt at komme gang i grundsalget i de
store udstykninger i byen - alt sammen fordi Langeskov med sin placering ved et IC-stop og tæt på
motorvejen vil være et rigtig godt udgangspunkt for at kunne pendle til såvel København som et godt stykke
op i Jylland. Hvis der er noget der trækker for en moderne familie, så er det fleksibilitet i forhold til at kunne
pendle og med et IC-stop vil Langeskov kunne fortsætte sin positive udvikling. Hvis det ender med, at det
udelukkende er med regionaltog, så pendlerne alligevel skal skifte i Nyborg for at komme videre til Sjælland,
vil det for de fleste slet ikke kunne betale sig at benytte den lokale station og de vil sandsynligvis fortsat køre
til Nyborg og Odense for at stige på et IC-tog. Vi vil så stå med en spritny station til mere end 71 mio.
skattekroner, der slet ikke får lov til at opfylde sit potentiale som knudepunkt for hele Kerteminde Kommune
og den del af Odense og Fåborg-Midtfyn og Nyborg Kommuner, der ligger tættest på Langeskov.
Der vil desuden sidde en masse nye boligejere i Langeskov og omegn og føle, at de har købt katten i
sækken. Her købte de grund eller hus med en klar forventning om, at der var politisk vilje til at sikre IC-
togstop i Langeskov, og så viser det sig, at det hele bare har været et led i politiske studehandler og
løftebrud.
Kan det virkelig passe, at vi bliver spist af med regionaltog fra Langeskov Station og er I som fynske
medlemmer af Folketinget tilfredse med, at jeres store arbejde har udmøntet sig i så lidt?
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 233: Henvendelse af 22/4-15 vedrørende IC-togforbindelser på Østfyn, fra Jesper Hauritz Sørensen, Kerteminde
Med venlige hilsner
Jesper Hauritz Sørensen
Borger i Kerteminde Kommune.