Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 230
Offentligt
1520877_0001.png
Statusrapport IC4/IC2
Status pr. 31. marts 2015
Rapportperiode: Marts 2015
1. Overordnet status
Der klargøres dagligt 36 IC4 tog til driftspuljen, hvoraf driftsreserven er på 16 tog.
Togene anvendes både som lyntog i fjerntrafikken og i regionaltrafikken i Jylland og
på Sjælland.
Antallet af km mellem hændelser ligger i marts på 8.399. Nuværende gennemsnit
for 2015 ligger dermed på 8.511 km. Der er kørt 410.000 km med IC4 i marts.
Der anvendes aktuelt 6 IC2 som driftspulje, (inkl. 2 tog som driftsreserve), som er
indsat i regionaltrafikken i Jylland samt på Vestfyn. Antallet af km mellem
hændelser ligger for IC2 i marts på 3.509. Nuværende gennemsnit for 2015 ligger på
3.481. Der er kørt 56.000 km med IC2 i marts.
Arbejdet med at sikre dokumentation for typegodkendelse til Multipel 3 pågår. Den
af DSB definerede typekonfiguration er indbygget på ét togsæt for assessors
verifikation. Der er tilknyttet en særlig sagkyndig assessor, som er i færd med at
gennemgå IC4’s omfattende sikkerhedsdokumentation. Det forventede tidspunkt
for fremsendelse af ansøgningen er rykket til medio maj, fordi assesseringen har
været mere omfattende end forudset.
2. IC4/IC2 togsætoversigt
IC4 og IC2 flåden er stadig i indkøringsfasen og under kontinuerlig teknisk
opgradering. Oversigten nedenfor viser antallet af togsæt anvendt til at opfylde
køreplansbehovet samt materielbehovet, der dækker vedligeholdelse og videre
teknisk udvikling.
Pr. 31.
marts
I alt
Godkendt til
passagerkørsel
Køreplans-
behov
Materielpulje til
vedligeholdelse og
teknisk udvikling
IC4
IC2
82
23
77
23
36
6
41
17
3. IC4/IC2 –Udvikling i driftspræstation og leverance
Gs.2013
Gs. 2014
ÅTD
Marts
2015
IC4
Rettidighed
Km. mellem hændelser (MDBF)
93,9%
4.526
93,0%
6.461
96,3%
8.511
96,4%
8.399
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 230: Statusrapport for IC4 og IC2 for marts måned 2015
1520877_0002.png
Statusrapport IC4/IC2
Status pr. 31. marts 2015
Rapportperiode: Marts 2015
Gs.2013
Gs. 2014
ÅTD
Marts
2015
Km. mellem nedbrud
Kørte km (gs./måned)
Andel leverede enheder i
forhold til planlagt
Antal tog leveret til drift (gs.)
(inkl. togsæt anvendt til
operatørrelaterede forhold)
57.101
247.437
60.794
286.334
84.500
394.334
137.179
411.537
85%
95,2%
96,4%
99,6%
-
31
39
41
IC2
Rettidighed
Km. mellem hændelser (MDBF)
Km. mellem nedbrud
Kørte km (gs.)
Andel leverede enheder i
forhold til planlagt
Antal tog leveret til drift (gs.)
(inkl. togsæt anvendt til
operatørrelaterede forhold)
95,1%
4.427
25.930
15.126
91%
91,2%
2.794
15.832
27.707
65%
92,6%
3.481
26.107
52.214
86,5%
92,8%
3.509
56.138
56.138
95,9%
-
5
6
7
4. Aktuel Indsættelsesplan
Driftspulje (inkl. driftsreserver)
Antal togsæt/dag (gs.)
IC4
Regional Vest
Regional Øst
Lyntog
Driftsreserver
I alt
IC2
Regional Vest
Driftsreserver
I alt
4
2
6
12
6
2
16
36
Aktuel køreplan
DSB er ved at lægge sidste hånd på en ny indsættelsesplan frem til 2019,
baseret på trafikkontraktens forventninger.
DSB arbejder på at sikre at Prose’s anbefaling om at optjene kilometertal
på udvalgte tog bliver fulgt.
DSB arbejder endvidere på at finde løsninger for at anvende IC4 som
fjerntog.
2
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 230: Statusrapport for IC4 og IC2 for marts måned 2015
1520877_0003.png
Statusrapport IC4/IC2
Status pr. 31. marts 2015
Rapportperiode: Marts 2015
5. Fokusområder for driftsopfølgning og teknisk udvikling i 2015
DSB har udpeget følgende fokusområder for driftsopfølgning og teknisk udvikling,
herunder tiltag anbefalet i Prose rapporten, samt opstillet nedenstående mål for
2015:
Fokusområde
Status
Plan
Mål
IC4
Ny typegodkendelse
(Multipel 3) inkl. koblet
kørsel og
bremseoptimering
Ansøgning for ny
typegodkendelse er
under udarbejdelse.
Assessment ved
særlig sagkyndig
pågår fortsat.
Ansøgning om ny
typegodkendelse
forventes fremsendt
til Trafikstyrelsen
medio maj.
Kørsel med op til 3
togsæt koblet.
Driftsforbedrende
softwarepakke fra
AnsaldoBreda
Udviklingsplanen for
design følges.
Ansøgning om
Ibrugtagningstilladelse
forventes sendt til
Trafikstyrelsen i
december 15.
Softwarepakke færdig,
ansøgning om
godkendelse sendt og
Ibrugtagningstilladelse
meddelt.
Nedbringe den samlede
køretid gennem
optimeringer af bl.a tid til
stationsophold, kobling
og acceleration.
Ændring af koblinger
26 togsæt har
ændrede koblinger
(gaiter) indbygget.
Alle driftstog
ombygget med
ændrede koblinger
ultimo 2015.
Driftskobling på
endestationer <10 min.
Løsninger ifm revner i
aksellejeskåle
Indbygningen af nye
svingningsdæmpere
pågår. Inspektion er
flyttet fra 30.000
km til 7.500 km.
Alle driftstog
ombygget med nye
svingningsdæmpere
ultimo 2015.
Implementering af
løsninger.
ikke flere forekomster af
revner.
Analyse af Power Pack
Task Force er
etableret med bl.a.
deltagelse af Iveco
og Prose.
Analysefase afsluttes
inden sommer 2015.
Gennemgående årsags-
/risikoanalyse for hele
Power Pack er
udarbejdet.
Vurdering af
nødvendighed for evt.
3
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 230: Statusrapport for IC4 og IC2 for marts måned 2015
1520877_0004.png
Statusrapport IC4/IC2
Status pr. 31. marts 2015
Rapportperiode: Marts 2015
Fokusområde
Status
Plan
Mål
designændringer
foreligger.
IC2
Opgradering med
driftsforbedrende tiltag
14 IC2 er
opgraderet.
Tiltag installeret på
alle driftstog i
slutningen af 2015.
Tiltag installeret på hele
flåden primo 2016.
Softwarepakke med
porting af IC4
funktionaliteter
Programmering er
opstartet hos
underleverandør.
Udvikles til
godkendelse i 2016.
Porting Pakke til IC2 er
godkendt i 2016.
4