Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 229
Offentligt
UDKAST
til
Forslag
til
Lov om ændring af lov om luftfart
(Fri adgang til og fra ankomst- og afgangsterminaler, trafikledelsesordninger på flyvepladsernes
områder og opkrævning af betalinger)
§1
I lov om luftfart, jf. lovbekendtgørelse nr. 1036 af 28. august 2013, som ændret ved lov nr. 1114
af 29. december 1997, § 5 i lov nr. 542 af 8. juni 2006 og § 6 i lov nr. 736 af 25. juni 2014,
foretages følgende ændring:
1.
Efter
§ X
indsættes:
Ȥ
X a.
Flyvepladser omfattet af § 55, stk. 1, giver fri adgang til og fra ankomst- og
afgangsterminaler.
Stk. 2.
Adgang efter stk. 1 omfatter alene ankomst- og afgangsterminaler, i det omfang
adgangen hertil ikke er begrænset af regler om forebyggelse af forbrydelser mod luftfartens
sikkerhed.
Stk. 3.
Flyvepladser omfattet af stk. 1 kan efter transportministerens godkendelse etablere
ordninger for virksomheder, der udfører erhvervsmæssig persontransport, med henblik på at
organisere adgangen til og fra flyvepladsens ankomst- og afgangsterminaler. Ordningerne skal
forbedre opsamlingen og afsætningen af passagerer og udnyttelsen af flyvepladsens
adgangsveje, opholdsarealer, faciliteter til parkering mv.
Stk. 4.
Flyvepladser kan uanset stk. 1 opkræve betaling fra virksomheder, der udfører
erhvervsmæssig persontransport, og som tilmelder sig en ordning, som nævnt i stk. 3. De
opkrævede betalinger må ikke overstige de samlede direkte omkostninger til etablering og
drift af ordningen.
Stk. 5.
De i stk. 3 nævnte ordninger og de i stk. 4 nævnte betalingsopkrævninger skal være
gennemsigtige og ikke-diskriminerende. Flyvepladserne offentliggør oplysninger om de
godkendte ordninger på deres område og om de dertil knyttede betalinger.
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 229: Udkast til lovforslag om ændring af lov om luftfart, fra transportministeren
Stk. 6.
Transportministeren kan fastsætte regler om godkendelse af de i stk. 3 nævnte
ordninger.
Stk. 7.
Transportministeren kan fastsætte regler om tilsyn med de i stk. 3 nævnte ordninger og
de i stk. 4 nævnte betalinger.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2016.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til ændringslovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indhold
1. Indledning
................................................................................................................................................ 3
2. Baggrunden for lovforslaget
....................................................................................................................... 3
3. Sikring af friadgang til og fra ankomst- og afgangsterminaler ved flyvepladser, hvis benyttelse til flyvning står
åben for offentligheden
.................................................................................................................................. 4
3.1 Gældende ret
....................................................................................................................................... 4
3.2 Transportministeriets overvejelser
......................................................................................................... 5
4. Trafikledelsesordninger for den erhvervsmæssige persontransport
................................................................ 5
4.1 Gældende ret
....................................................................................................................................... 5
4.2 Transportministeriets overvejelser
......................................................................................................... 6
5. Flyvepladsernes ret til at opkræve betaling for adgang i forbindelse med trafikledelsesordninger
......................7
5.1 Gældende ret
........................................................................................................................................7
5.2 Transportministeriets overvejelser
..........................................................................................................7
6. Konsekvenser for lufthavnene
.................................................................................................................... 8
7. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
................................................ 8
8. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
..................................................................... 8
9. Miljømæssige konsekvenser
....................................................................................................................... 8
10. Administrative konsekvenser for borgerne
................................................................................................. 8
11. Forholdet til EU-retten
............................................................................................................................. 9
12. Hørte myndigheder og organisationer
........................................................................................................ 9
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 229: Udkast til lovforslag om ændring af lov om luftfart, fra transportministeren
13. Sammenfattende skema
............................................................................................................................ 9
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at sikre tilgængelighed og et velfungerende samspil mellem
transportformerne til og fra flyvepladser, hvis benyttelse til flyvning står åben for offentligheden, jf.
§ 55, stk. 1, i lov om luftfart, jf. lovbekendtgørelse nr. 1036 af 28. august 2013. Disse flyvepladser
udgør vigtige komponenter af den centrale infrastruktur og forbinder de danske byer både nationalt
og internationalt. Det er derfor afgørende at sikre både offentlighedens fri adgang til flyvepladserne,
samt flyvepladsernes mulighed for at foretage den fornødne trafikledelse på deres områder.
Bl.a. på grund af miljø- og sikkerhedsmæssige forhold forbundet med drift af flyvepladser, hvis
benyttelse til flyvning står åben for offentligheden, samt det forhold, at en flyveplads kræver stor
arealanvendelse, er afstanden mellem flyvepladsens terminalområder og det opland, som
flyvepladsen betjener generelt forholdsvis stor. God tilgængelighed til flyvepladser stiller derfor
særlige krav til ankomst- og afgangsterminaler, adgangsveje og parkering.
Med henblik på sikring af et bredt udbud af muligheder for transport til og fra flyvepladsens
terminalfaciliteter slår lovforslaget fast, at flyvepladser, hvis benyttelse til flyvning står åben for
offentligheden, giver fri adgang fra offentlig vej, tog- og metroperroner til og fra ankomst- og
afgangsterminaler.
Kravet om fri adgang omfatter alle former for trafik, herunder privat kørsel, kollektiv transport og
erhvervsmæssig persontransport.
Med forventning om et fortsat stigende antal brugere af de omfattede flyvepladser, vil samspillet
mellem kollektiv transport, taxi, private busser og private biler imidlertid fortsat blive mere
komplekst. Lovforslaget sikrer derfor muligheden for, at flyvepladserne kan indføre ordninger for at
organisere adgang for den erhvervsmæssige persontransport til og fra flyvepladsernes ankomst- og
afgangsterminaler med henblik på at forbedre opsamlingen og afsætningen af passagerer og
udnyttelse af flyvepladsens adgangsveje, opholdsarealer, faciliteter til parkering m.v. (såkaldte
trafikledelsesordninger).
Uanset kravet om fri adgang, giver lovforslaget desuden mulighed for, at flyvepladserne kan indføre
betaling for adgang for den erhvervsmæssige persontransport, herunder taxikørsel og buskørsel, til
flyvepladsens ankomst- og afgangsterminaler. Betalingerne kan dog kun opkræves, i det omfang de
fastsættes til dækning af omkostninger direkte forbundet med etablering og drift af en godkendt
trafikledelsesordning.
Det er hensigten, at trafikledelsesordningerne skal være omkostningsneutrale.
2. Baggrunden for lovforslaget
Antallet af flypassagerer, som benytter Danmarks største flyvepladser, Københavns Lufthavn i
Kastrup, Billund Lufthavn og Aalborg Lufthavn er i de senere år fortsat stigende. I naturlig
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 229: Udkast til lovforslag om ændring af lov om luftfart, fra transportministeren
forlængelse heraf vil flyvepladserne opleve en stigning i antallet af biler, taxi og private busser, der
skal afsætte og opsamle flypassagerer ved ankomst- og afgangsterminaler ved flyvepladserne.
I forhold til flypassagerne og deres ledsagere, der f.eks. ankommer til Københavns Lufthavn,
Kastrup via offentligt vejnet, blandt andet med taxi eller privat bus, opleves der desuden ofte
kødannelser, problematiske adgangsforhold samt manglende holdepladser som følge af det store
antal tilkommende og ventende taxi.
Senest har Københavns Lufthavne A/S derfor påpeget et konkret behov for at indføre
trafikledelsesordninger til håndtering af tilkomne taxi og private busser.
Transportministeriet ønsker med denne lov at imødekomme flyvepladsernes behov for at kunne
foretage trafikledelse af den erhvervsmæssige persontransport på deres områder og at kunne
opkræve betaling fra virksomhederne svarende til de direkte udgifter, som den enkelte flyveplads
har til etablering og drift af en sådan ordning.
Lovforslaget fastslår dog samtidig, at udgangspunktet er, at flyvepladserne skal give fri adgang fra
veje, tog- og metroperroner til og fra ankomst- og afgangsterminaler. Personer, som ankommer til
flyvepladsernes ankomst- og afgangsterminaler, ved privat eller kollektiv transport har således uden
undtagelse fri adgang hertil. Ligeledes har den erhvervsmæssige persontransport vederlagsfri
adgang til terminalerne ved de flyvepladser, der ikke har etableret en godkendt
trafikledelsesordning.
3.
Sikring af friadgang til og fra ankomst- og afgangsterminaler ved flyvepladser, hvis
benyttelse til flyvning står åben for offentligheden
3.1 Gældende ret
Tilladelser til at drive offentlig flyveplads udstedes af Trafikstyrelsen med hjemmel i luftfartslovens
§ 55, stk. 1, med vilkår fastsat på grundlag af luftfartslovens § 57.
I medfør af luftfartslovens § 57, stk. 2, nr. 6, stilles der vilkår om, at flyvepladsen til enhver tid
opfylder Danmarks behov for nationale og internationale, herunder interkontinentale,
trafikforbindelser ved at kunne tilbyde den nødvendige kapacitet med hensyn til afvikling af
lufttrafik. Endvidere kan der i medfør af luftfartslovens § 57, stk. 2, nr. 11, stilles andre særlige
vilkår, der varetager væsentlige samfundsmæssige eller overordnede trafikale hensyn, for så vidt
angår den i nr. 6 beskrevne nødvendige kapacitet.
Driftstilladelserne til Københavns Lufthavne A/S, Aalborg Lufthavn a.m.b.a. og Billund Lufthavn
indeholder en række vilkår fastsat i medfør af luftfartslovens § 57, stk. 1 og 2. Driftstilladelserne
indeholder dog ingen bestemmelser, der forpligter flyvepladsen i forhold til trafikal tilgængelighed
fra landsiden, herunder til at oprette taxiholdepladser eller til i øvrigt at stille faciliteter til rådighed
for taxier og private busser.
Ligeledes indeholder de nærmere regelsæt for bestemmelser om flyvepladsreglement for
Københavns Lufthavn, Kastrup, Billund Lufthavn og Aalborg Lufthavn ingen regler om trafikal
tilgængelighed fra landsiden.
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 229: Udkast til lovforslag om ændring af lov om luftfart, fra transportministeren
Danske flyvepladser omfattet af luftfartslovens § 55, stk. 1 er i dag etableret på arealer af
forskelligartet karakter, herunder offentligejet og privatejet grund.
Til eksempel er Københavns Lufthavn, Kastrup etableret på privat grund, som er ejet af
Københavns Lufthavne A/S. Al parkering samt tilkørselsforhold til opsamling og afsætning af
flypassagerer sker således i Københavns Lufthavn, Kastrup på privat grund.
I Københavns Lufthavn, Kastrup er det i dag muligt at parkere i nærmere afgrænsede arealer
omkring flyvepladsen ved betaling af en parkeringsafgift. Det er i øvrigt muligt for private biler at
afsætte eller opsamle flypassagerer i nærmere afgrænsede arealer omkring flyvepladsen.
Københavns Lufthavn har i dag fastsat, at det er gratis at parkere i området omkring flyvepladsen i
en periode indtil 15 minutter. Københavns Lufthavne har i øvrigt særlige pladser reserveret til privat
busser (herunder charterbusser) til opsamling af flypassagerer. Endelig er det muligt for taxi at
afsætte og opsamle flypassagerer i særlige områder reserveret til dette.
3.2 Transportministeriets overvejelser
Staten har gennem en lang periode systematisk involveret sig i at forbedre infrastrukturen, der
knytter flyvepladser, hvis benyttelse til flyvning står åben for offentligheden, sammen med det
øvrige transportsystem. De store flyvepladser er således i dag forbundet med motorvejsnettet eller
hovedveje og er eller vil blive forbundet med banenettet/ metroen. Samtidig medvirker stat, region
og kommuner til, at der er høj service i den daglige kollektive trafikbetjening af flyvepladserne.
Det er således en transportpolitisk prioritet, at flyvepladser der er omfattet af luftfartslovens § 55,
stk. 1, giver fri adgang fra offentlig vej, tog- og metroperroner til og fra ankomst- og
afgangsterminaler.
På den baggrund foreslås bestemmelser indsat i luftfartsloven om, at flyvepladser omfattet af
luftfartslovens § 55, stk. 1, skal give offentligheden adgang, herunder vederlagsfri adgang, til og fra
ankomst- og afgangsterminaler.
Den frie adgang vedrører kun en kortvarig adgang til ankomst- og afgangsterminaler, f.eks. med
henblik på afrejse, opsamling eller afsætning af passagerer. De foreslåede bestemmelser berører
ikke flyvepladsernes adgang til at omlægge eller nedlægge, samt i øvrigt regulere, adgangsveje til
flyvepladsens arealer, når blot ikke sådanne dispositioner hindrer den frie adgang til ankomst- og
afgangsterminalerne. Bestemmelserne berører endvidere ikke flyvepladsernes eksisterende
mulighed for at opkræve betaling for anden adgang til deres områder, herunder eksempelvis for
erhvervsmæssig godstransport eller for privat parkering på flyvepladsernes arealer i mere end 15
minutter.
Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § X a, stk. 1 og 2.
4. Trafikledelsesordninger for den erhvervsmæssige persontransport
4.1 Gældende ret
Der findes ikke i dag regler i luftfartslovgivningen om erhvervsmæssig persontransport på
flyvepladsernes landside.
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 229: Udkast til lovforslag om ændring af lov om luftfart, fra transportministeren
Udgangspunktet er imidlertid, at flyvepladserne, som ejere eller i kraft af deres respektive leje- og
forpagtningsaftaler, kan regulere adgangen til deres arealer og bygninger, herunder til ankomst- og
afgangsterminalerne. Som nævnt ovenfor har flere flyvepladser indført restriktioner og krav om
betaling for eksempelvis længerevarende parkering.
4.2 Transportministeriets overvejelser
Med forventning om et fortsat stigende antal brugere af flyvepladser, hvis benyttelse til flyvning
står åben for offentligheden, vil samspillet mellem kollektiv transport, taxi, private busser og private
biler blive fortsat mere komplekst. Senest har bl.a. Københavns Lufthavne A/S derfor påpeget, at
der er behov for at indføre trafikledelsesordninger for at håndtere tilkomne taxi og private busser på
flyvepladsens område.
Det er hensigten, at flyvepladserne – uanset lovforslagets bestemmelser om fri adgang – skal bevare
de eksisterende muligheder for at indføre ordninger, som organiserer adgang for den
erhvervsmæssige persontransport til og fra flyvepladsernes ankomst- og afgangsterminaler med
henblik på at optimere opsamling og afsætning af passagerer og udnyttelse af adgangsveje,
opholdsarealer, faciliteter til parkering m.v. (såkaldte ”trafikledelsesordninger”).
Transportministeriet vurderer, at indførelse af sådanne trafikledelsesordninger vil bidrage til at øge
mobiliteten, give en mere fleksibel udnyttelse af flyvepladsernes arealer, samt øge trafiksikkerheden
og begrænse taxiernes tomkørsel på det offentlige vejnet. En yderligere fordel ved sådanne
ordninger vil være, at antallet af tilkomne køretøjer i høj grad kan reguleres. Dette medfører, at
ventetiden for taxichaufførerne minimeres, ligesom generne for den omkringliggende øvrige
transport på vejnettet minimeres.
Lovforslagets regler om trafikledelsesordninger gælder kun for erhvervsmæssig persontransport.
For så vidt angår anden transport, dvs. f.eks. kollektiv transport, erhvervsmæssig godstransport og
privat transport, indebærer lovforslaget ikke en ændring flyvepladsernes eksisterende muligheder
for at organisere disse transportformers adgang til flyvepladsens arealer, så længe flyvepladserne til
enhver tid sikrer den fri adgang, der følger af lovforslagets § 1, nr. 1 (forslaget til
§ X a, stk. 1).
Det foreslås, at trafikledelsesordningerne for den erhvervsmæssige persontransport skal godkendes
af transportministeren. Godkendelse vil kun kunne gives, hvis trafikledelsesordningerne sikrer, at
opsamling og afsætning af flypassagerer og deres ledsagere sker i afgrænsede områder i direkte
tilknytning til flyvepladsens ankomst- og afgangsterminaler. De pågældende områder skal
endvidere være afgrænset af de enkelte flyvepladser på en måde, som sikrer effektiv og kontrolleret
afvikling af taxi- og privat buskørsel.
Det foreslås endvidere, at der indsættes udtrykkelig bestemmelse om, at trafikledelsesordningerne
skal være gennemsigtige og ikke-diskriminerende. Danske og udenlandske taxier og private busser,
samt eventuelle øvrige former for erhvervsmæssig persontransport, skal således have mulighed for
på ikke-diskriminerende vilkår at tilmelde sig en trafikledelsesordning.
Flyvepladserne skal desuden offentliggøre oplysninger om de godkendte ordninger på deres
område, så virksomheder, der ønsker at gennemføre erhvervsmæssig persontransport herpå, kan
orientere sig om ordningerne og betingelserne for tilmelding.
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 229: Udkast til lovforslag om ændring af lov om luftfart, fra transportministeren
Det forslås endvidere, at transportministeren i øvrigt kan fastsætte regler om godkendelse af
trafikledelsesordningerne og tilsyn hermed.
Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1, (forslaget til
§ X a, stk. 3, 6 og 7).
5. Flyvepladsernes ret til at opkræve betaling for adgang i forbindelse med
trafikledelsesordninger
5.1 Gældende ret
Der findes ikke specifikke regler i luftfartslovgivningen om opkrævning af betaling for
erhvervsmæssig persontransport flyvepladsernes områder, herunder til og fra afgangs- og
ankomstterminalerne.
Udgangspunktet er imidlertid som nævnt ovenfor under afsnit 4.1, at flyvepladserne som ejere eller
i kraft af deres respektive leje- og forpagtningsaftaler kan regulere adgangen til deres arealer og
bygninger, herunder ankomst- og afgangsterminaler, og kan opkræve betaling herfor.
Transportministeriet har ikke kendskab til, at der på nuværende tidspunkt opkræves betaling fra
f.eks. taxier og private busser for indkørsel til og fra flyvepladsernes ankomst- og
afgangsterminaler. Som nævnt ovenfor opkræves i f.eks. Københavns Lufthavn, Kastrup, betaling
for længerevarende parkering mv.
5.2 Transportministeriets overvejelser
Gevinsterne ved egentlige trafikledelsesordninger, som efter lovforslaget er målrettet den
erhvervsmæssige persontransport, herunder en forkortet ventetid ved opsamling af passagerer, vil
især tilfalde de virksomheder, der forestår transporten, dvs. taxibranchen og private busser. Det
synes derfor rimeligt, at eventuelle omkostninger for flyvepladserne, der direkte er forbundet med
etablering og drift af ordningerne kan pålægges disse erhverv.
For så vidt angår erhvervsmæssig persontransport, herunder taxikørsel og privat buskørsel, er det
derfor forslaget, at flyvepladserne – uanset forslaget til
§ X a, stk. 1
– efter §
X a, stk. 4,
bevarer de
eksisterende mulighed for at indføre krav om en betaling for adgangen til og fra flyvepladsernes
ankomst- og afgangsterminaler. Det gælder dog kun, hvis de opkrævede betalinger alene dækker
omkostninger, der er direkte forbundet med etablering og drift af en godkendt trafikledelsesordning,
jf. forslaget til
§ X a, stk. 3.
Etablering og drift af en godkendt trafikledelsesordning er således en forudsætning for opkrævning
af betaling for adgang til ankomst- og afgangsterminalerne. Det er dog ikke hensigten, at størrelsen
af betalingen og takststrukturen i øvrigt skal forhåndsgodkendes af transportministeren, inden de
indføres og opkræves. Transportministeren fører dog tilsyn hermed og kan fastsætte regler om dette
tilsyn.
Det foreslås endvidere, at de konkrete opkrævninger og takststrukturen skal være gennemsigtig og
ikke-diskriminerende, og at oplysninger om takststrukturen skal offentliggøres af flyvepladserne.
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 229: Udkast til lovforslag om ændring af lov om luftfart, fra transportministeren
Det er endvidere hensigten, at trafikledelsesordningerne skal være omkostningsneutrale set over et
kalenderår, hvilket indebærer, at de samlede årlige gebyrindtægter ikke må overstige de samlede
årlige direkte omkostninger forbundet med at etablere og drive ordningerne.
Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1, (forslaget til §
X a, stk. 4, 5 og 7).
6. Konsekvenser for lufthavnene
Transportministeriet har overvejet, om den rådighedsindskrænkning, som flyvepladserne pålægges
ved lovforslagets regler, kan rejse spørgsmål i forhold til grundlovens § 73. Transportministeriet
vurderer imidlertid, at det ikke er tilfældet.
Lovforslagets regler om adgang for offentligheden vederlagsfrit udgør således alene en beskeden
begrænsning i rådighedsretten over flyvepladsernes arealer, som ikke ændrer de bestående
ordninger på flyvepladserne i dag. Reglerne er endvidere begrundet i den væsentlige offentlige
interesse, der er i at sikre en åben adgang og gode transportmuligheder til de centrale
infrastrukturanlæg, som flyvepladserne repræsenterer. Reglerne vil gælde i almindelighed for de
flyvepladser, der er omfattet af luftfartslovens § 55, stk. 1, og operatørerne kan derfor tage højde
herfor ved driften, herunder ved ansøgning om tilladelser og fornyelser af tilladelser efter
luftfartslovens § 55, stk. 1. De økonomiske virkninger for lufthavnene vil endelig være beskedne.
7.
Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for kommuner og regioner.
Lovforslaget vil have begrænsede økonomiske og administrative konsekvenser for staten i form af
udgifter til godkendelse og tilsyn med ordningen. Disse økonomiske og administrative
konsekvenser forventes at kunne indeholdes i Transportministeriets eksisterende økonomiske
ramme.
8.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har alene erhvervsøkonomiske konsekvenser for lufthavne og virksomheder, der
udøver erhvervsmæssig persontransport i det omfang, der etableres og drives
trafikledelsesordninger, hvor der opkræves betalinger.
9. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke væsentlige miljømæssige konsekvenser.
10. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 229: Udkast til lovforslag om ændring af lov om luftfart, fra transportministeren
1519255_0009.png
11. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget vurderes ikke at indeholde EU-retlige aspekter.
12. Hørte myndigheder og organisationer
Lovforslaget har været i høring fra den [dd-mm-åå] til den [dd-mm-åå].
[Alfabetisk oplistning af de organisationer og myndigheder, der høres over lovforslaget]
13. Sammenfattende skema
Samlet vurdering af konsekvenser af lovforslaget
Positive
Negative
konsekvenser/mindre udgifter konsekvenser/merudgifter
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Administrative
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Evt. Ligestillingsmæssige
konsekvenser
Miljømæssige
konsekvenser
Administrative
konsekvenser for borgerne
Forholdet til EU-retten
Ingen.
Ingen.
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 229: Udkast til lovforslag om ændring af lov om luftfart, fra transportministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1, nr. 1 (forslag til § X a)
Den foreslåede affattelse af luftfartslovens
§ X a, stk. 1,
medfører, at flyvepladser omfattet af
luftfartslovens § 55, stk. 1, skal give fri adgang til og fra ankomst- og afgangsterminaler.
Kravet om fri adgang omfatter alle former for transport, herunder gående, privat kørsel, kollektiv
transport og erhvervsmæssig persontransport. Kravet om fri adgang gælder uanset formålet med
adgangen. Kravet gælder dog kun for flyvepladser, hvis benyttelse til flyvning står åben for
offentligheden, jf. luftfartslovens § 55, stk. 1, og således ikke militære og private flyvepladser.
Kravet om fri adgang for offentligheden til de pågældende flyvepladser indebærer først og
fremmest et krav om, at flyvepladserne skal give kortvarig vederlagsfri adgang til og fra ankomst-
og afgangsterminalerne. Konkret skal flyvepladserne vederlagsfrit tillade en standsning eller
parkering i minimum 15 minutter på arealer i direkte tilknytning til terminalerne.
Kravet om fri – herunder vederlagsfri – adgang gælder ikke for længerevarende ophold på
flyvepladsernes område, og bestemmelsen påvirker derfor ikke flyvepladsernes eksisterende adgang
til at opkræve betaling for parkering i mere end 15 minutter, herunder f.eks. for parkering i
parkeringshuse, på parkeringspladser mv. på flyvepladsernes områder.
Bestemmelsen angår alene en forpligtelse til at sikre adgangen til terminalerne. Flyvepladserne kan
således fortsat foretage de nødvendige omlægninger, nedlægninger og øvrige reguleringer af
adgangsveje til flyvepladsernes arealer, forudsat at sådanne dispositioner ikke hindrer den frie
adgang. Den frie adgang indebærer dog bl.a., at der skal være adgang til opsamling og afsætning af
passagerer i umiddelbar tilknytning til ankomst- eller afgangsterminalerne samt adgang for gående
hertil.
Uanset kravet om fri adgang kan flyvepladserne dog fortsat for så vidt angår den erhvervsmæssige
persontransport indføre en række begrænsninger i adgangen til og fra terminalerne i
overensstemmelse med reglerne i lovforslagets § X a, stk. 3, ligesom der – i forhold til disse - vil
kunne opkræves betaling i overensstemmelse med reglerne i den foreslåede bestemmelse i
lovforslagets § X a, stk. 4.
Der henvises til de almindelige bemærkninger ovenfor i afsnit 3.
Det foreslås i
stk. 2,
at retten til adgang under stk. 1 alene omfatter ankomst- og afgangsterminaler, i
det omfang adgangen hertil ikke er begrænset af regler om forebyggelse af forbrydelser mod
luftfartens sikkerhed. Reglerne herom er fastsat i bekendtgørelse nr. 1339 af 3. december 2012 om
forebyggelse af forbrydelser mod luftfartens sikkerhed (security).
Det foreslås i
stk. 3,
at flyvepladser omfattet af stk. 1 efter transportministerens godkendelse kan
etablere ordninger for virksomheder, der udfører erhvervsmæssig persontransport, med henblik på
at organisere adgangen til flyvepladsens ankomst- og afgangsterminaler. Ordningerne skal forbedre
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 229: Udkast til lovforslag om ændring af lov om luftfart, fra transportministeren
opsamlingen og afsætningen af passagerer og udnyttelse af flyvepladsens adgangsveje,
opholdsarealer, faciliteter til parkering m.v.
Adgangen til at etablere trafikledelsesordninger efter
stk. 3,
finder alene anvendelse i forhold til
erhvervsmæssige persontransport. For så vidt angår kollektiv transport, erhvervsmæssig
godtransport og privat transport indebærer lovforslaget ikke en ændring af flyvepladsernes
eksisterende muligheder for at organisere disse transportformers adgang til flyvepladsens arealer. I
forhold til disse skal flyvepladserne dog til enhver tid sikre den frie – herunder vederlagsfrie –
adgang, der følger af den foreslåede bestemmelse i
stk. 1.
Flyvepladserne kan forlange, at virksomheder, som udfører erhvervsmæssige persontransport på
flyvepladsernes arealer, skal tilmelde sig den pågældende trafikledelsesordning som betingelse for
at få adgang til flyvepladsernes arealer. Trafikledelsesordningerne for erhvervsmæssig
persontransport udgør således en undtagelse til § X a, stk. 1, om fri adgang.
Trafikledelsesordningerne skal godkendes af transportministeren, inden de indføres. Ved
godkendelsen sikrer transportministeren, at ordningen lever op til kravene i stk. 3 og 5 samt
eventuelle regler udstedt i medfør af den foreslåede stk. 6.
Der henvises til bemærkningerne til stk. 5 nedenfor samt de almindelige bemærkninger i afsnit 4.
Det foreslås i
stk. 4,
at flyvepladser uanset stk. 1 kan opkræve betaling fra virksomheder, der
udfører erhvervsmæssig persontransport, og som tilmelder sig en ordning, som nævnt i stk. 3. De
opkrævede betalinger må ikke overstige de samlede direkte omkostninger til etablering og drift af
ordningen.
Flyvepladsers etablering af en trafikledelsesordning må ikke udgøre et selvstændigt
forretningsområde, således at den samlede opkrævning af betalinger fra de tilmeldte virksomheder
overstiger flyvepladsens samlede direkte omkostninger til etablering og drift af selve ordningen.
I flyvepladsens direkte omkostninger til etablering af en ordning indgår følgende elementer til deres
kostpris: Planlægning, anskaffelse af teknisk vejsideudstyr og kabelføringer samt anskaffelse af it-
løsning. Ved den initiale anskaffelse og ved alle følgende nyanskaffelser ansættes på et fagligt
grundlag en levetid, hvorefter udgifter til etablering fordeles over trafikledelsesordningens
driftsperiode. Udgifter til planlægning kan i alle tilfælde maksimalt andrage 20 pct. af
etableringsomkostningerne.
I flyvepladsens direkte omkostninger til drift af en ordning, indgår følgende elementer i de enkelte
kalenderår til deres kostpris: Udstyr, mærkater eller lignende, som skal være monteret i de tilmeldte
køretøjer, drift og vedligeholdelse af teknisk vejsideudstyr samt drift og vedligeholdelse af it-
løsningen. Udgifter til personale kan desuden indgå, i det omfang personalet udfører arbejde i
forbindelse med drift af en trafikledelsesordning. I de tilfælde, hvor en medarbejder både udfører
arbejde i forbindelse med en trafikledelsesordning samt andet arbejde, skal der føres regnskab med
den tid, den pågældende medarbejder anvender i forbindelse med de forskellige typer af opgaver.
Det er alene den forholdsmæssige arbejdstid, som medarbejderen har anvendt til at udføre arbejde i
forbindelse med drift af en trafikledelsesordning, der kan henføres hertil.
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 229: Udkast til lovforslag om ændring af lov om luftfart, fra transportministeren
Ved vurderingen af, om en afholdt udgift medgår direkte til etablering eller drift af en
trafikledelsesordning, skal der anlægges en restriktiv bedømmelse. Således kan udgifter til
medarbejdere, der eksempelvis guider flyvepladsens passagerer, sørger for renhold på lufthavnens
område eller i øvrigt udfører opgaver, som i almindelighed må antages at være i flyvepladsens egen
interesse, ikke anses for at medgå til drift af en trafikledelsesordning. Ligeledes anses tab som følge
af omlægning af lufthavnens arealer, udgifter til ombygning eller tilbygning af eksisterende
terminalbygninger, samt udgifter til omlægning af eksisterende veje og stier ikke for at være
udgifter medgået direkte til etablering eller drift af en trafikledelsesordning.
Der henvises til de almindelige bemærkninger ovenfor i afsnit 5.
Det foreslås i
stk. 5,
at de i stk. 3 nævnte ordninger og de i stk. 4 nævnte betalinger skal være
gennemsigtige og ikke-diskriminerende. Flyvepladserne offentliggør oplysninger om de godkendte
ordninger på deres område og dertil knyttede betalinger.
Med ikke-diskriminerende menes, at en virksomhed, som lovligt udfører erhvervsmæssig
personbefordring, har adgang til at tilmelde sig trafikledelsesordningen, når virksomheden opfylder
de af flyvepladsen fastsatte objektive krav, herunder bl.a. krav til adfærd og eventuel betaling m.v.
Flyvepladserne kan derfor stille krav om, at virksomheden som led i tilmeldingen skal acceptere
aftalegrundlaget for trafikledelsesordningen på den konkrete flyveplads. Eksempelvis kan dette ske
ved at et bestillingskontor tilslutter sig dette aftalegrundlag på vegne af dets taxivognmænd.
Flyvepladsens administrative procedurer i forbindelse med tilmelding til en trafikledelsesordning
må dog ikke hindre adgangen til at tilmelde sig for virksomheder, som kun lejlighedsvist betjener
kunder til eller fra flyvepladsen. Dette kunne f.eks. være virksomheder fra udlandet eller
virksomheder fra andre landsdele, som driver erhvervsmæssig personbefordring. Tilmelding til en
trafikledelsesordning for en lejlighedsvis bruger skal derfor kunne foretages af brugeren inden for
en tidsramme på ca. 10 minutter fra ankomsten til lufthavnen. Det gælder i øvrigt for de
administrative procedurer og de krav, som indgår i aftalegrundlaget for en trafikledelsesordning, at
de hverken direkte eller indirekte må diskriminere udenlandske erhvervsdrivende.
Til opfyldelse af kravet om gennemsigtighed i forhold til de vilkår, hvorpå virksomhederne kan få
adgang til flyvepladsernes område, skal flyvepladserne bl.a. offentliggøre oplysninger om
aftalegrundlaget for de godkendte ordninger på deres område og dertil knyttede betalinger, jf.
stk. 5,
2. led,
således at det ud fra en beskrivelse af ordningen er muligt for den enkelte virksomhed at
forstå og gennemskue ordningen og de betalinger, der er knyttet hertil.
Det foreslås i
stk. 6,
at transportministeren kan fastsætte regler om godkendelse af de i stk. 3 nævnte
ordninger, herunder bl.a. regler om ansøgning, høring af berørte virksomheder, grundlaget for
vurderingen, og om hvornår der kan meddeles godkendelse og vilkårene herfor.
Det foreslås i
stk. 7,
at Transportministeren kan fastsætte regler om tilsyn med de i stk. 3 nævnte
ordninger og de i stk. 4 nævnte betalinger.
Efter luftfartslovens § 150 e
fører transportministeren generelt tilsyn med overholdelse af
bestemmelserne i loven og de regler, der er fastsat i medfør heraf, samt EU-forordninger på
luftfartsområdet. Det foreslås dog, at transportministeren som supplement hertil kan
fastsætte regler
om særligt tilsynet med trafikledelsesordningerne.
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 229: Udkast til lovforslag om ændring af lov om luftfart, fra transportministeren
Det foreslås desuden, at transportministeren kan fastsætte regler om tilsynet med de opkrævede
betalinger, herunder med at de opkræves på gennemsigtige og ikke-diskriminerende vilkår, og at
indtægterne ved ordningen ikke samlet set overstiger de samlede direkte omkostninger over et
kalenderår. Transportministeren kan bl.a. fastsætte regler om at flyvepladserne kan påbydes at
afgive nærmere bestemte oplysninger til brug for tilsynet og om udarbejdelse af et særskilt regnskab
for de respektive ordninger.
Transportministeren kan endvidere fastsætte regler, hvorefter transportministeren kan pålægge
flyvepladserne at tilbagebetale opkrævede betalinger. En tilbagebetaling af en for høj betaling for et
år i strid med den foreslåede bestemmelse i § X, stk. 4, 2. pkt., kan f.eks. ske ved at betalingerne
nedsættes i et af de følgende år. Ved opkrævning af betalinger i strid med den foreslåede
bestemmelse i lovforslagets § X, stk. 5 skal tilbagebetaling derimod ske direkte til den enkelte
virksomhed.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I [lovens populærtitel], jf. lovbekendtgørelse
nr. [bekendtgørelsesnr.], som ændret bl.a. ved
[ændringslov] og senest ved [seneste
ændringslov], foretages følgende ændringer:
§ [indsæt nr. på gældende bestemmelse]
1. [indsæt ændring].
2. [indsæt ændring].
3. [indsæt ændring].
[Osv.]