Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 225
Offentligt
24.3.2015
Tidsplan for naturundersøgelser øst for Ringsted
Det skal indledningsvist bemærkes, at der er tale om et projekt som er omfattet af en anlægslov (lov
om anlæg af en jernbanestrækning København-Ringsted over Køge). Anlægsprojekter, der vedtages
som anlægslov, er undtaget planlovens VVM-regler, idet VVM-kravene opfyldes i overensstemmelse
med anlægslovens bestemmelser. Dette indebærer, at den 3 årige forældelsesfrist ikke direkte finder
anvendelse i forhold til de igangværende VVM undersøgelser øst for Ringsted.
Dette ændrer imidlertid ikke ved, at den udarbejdede VVM-redegørelse for jernbanestrækningen
København-Ringsted over Køge ikke længere er dækkende, idet det pågældende projekt er ændret på
væsentlige punkter. Dertil kommer, at de tidligere gennemførte undersøgelser ligger så langt tilbage, at
de ikke længere afspejler den aktuelle situation.
En østlig udfletning ved Ringsted vil lægge beslag på et større areal end det tidligere undersøgte. Det
skyldes bl.a. at arealer, der skal anvendes til midlertidige arbejdsveje og jorddeponier mv. ved
anlægsprojekter, er lige så væsentlige at undersøge som arealer, der skal anvendes permanent. Det
skyldes at skadevirkningerne kan være permanente. Det vil sige, at det er hele det påvirkede område i
anlægsfasen, der skal undersøges og ikke blot det område, der vil være påvirket af det færdige projekt.
Årsager til at en østlig udfletning vil kræve mere plads er bl.a. at anlægget skal bygges til højere
hastighed 250 km/t, end det udfletningsanlæg, der blev undersøgt i 2007-2008, som var beregnet til
200 km/t. Den højere hastighed betyder større sving og dermed større areal. Hertil kommer at der skal
bygges langs en bane i drift, hvilket nødvendiggør at der skal etableres arbejdsveje på begge sider af
banen, samt et arbejdsareal på begge sider af banen til deponi og arbejdsplads. Anlægsarbejdet kræver
således mere plads til arbejdsplads og mellemdeponi.
I forbindelse med en VVM- undersøgelse vurderes et anlægs direkte og indirekte virkninger på
følgende faktorer: Mennesker, fauna og flora, jordbund, vand, luft, klima og landskab, materielle
goder og kulturarv, og samspillet mellem disse faktorer.
Banedanmark har på denne baggrund konkluderet, at de undersøgelser, der er lavet i 2007-2008, altså
for 6 til 7 år siden, ikke er dækkende og er forældede. Derfor skal der gennemføres nye undersøgelser.
Dette ændrer ikke ved, at Banedanmark genbruger så meget som muligt i den supplerende VVM.
Vurderingen af i hvilket omfang tidligere undersøgelser kan genanvendes bliver afgjort i dialog med
de tilknyttede tekniske rådgivere og sker ud fra en vurdering af om de er dækkende i forhold til de
arealer, der indgår i det nye projekt og de ændringer i naturforholdene som kan være sket siden
undersøgelserne blev lavet.
Banedanmark har oplyst, at der på denne baggrund er udarbejdet en tidsplan for undersøgelserne, som
indebærer, at næste offentlige høring vil finde sted i september og oktober 2015, således at der
omkring årsskiftet kan foreligge et beslutningsgrundlag omkring østlig og vestlig løsning. Det er i den
forbindelse vigtigt at understrege at det på nuværende tidspunkt hverken vil være muligt at etablere en
østlig eller vestlig løsning som kan være klar samtidig med åbning af den ny bane København-
Ringsted.
Ovenstående svarer til det hovedforløb, Banedanmark d. 10. december 2014 har fremlagt for VVM-
processen for Transportudvalget.
Ledelse
Direktionssekretariatet
Amerika Plads 15
2100 København Ø
Telefon
8234 0000
Direkte
82340690
banedanmark.dk
Journalnr.
Version
Notatskabelon 1.0
Side 1(1)