Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 22
Offentligt
MINISTEREN
Folketingets Transportudvalg
Dato
J. nr.
27. oktober 2014
2012-3552
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Vedr. tidligt ophør af det internationale nattog
Det har hidtil været planlagt, at det internationale nattog, der kører fra Køben-
havn via Padborg til Prag/Basel/Amsterdam ville ophøre med at køre fra køre-
planskiftet den 13. december 2014.
Kørslen med nattoget i Danmark sker i et samarbejde mellem DSB og Deutsche
Bahn (DB).
DSB har oplyst Transportministeriet om, at DB vil træde ud af samarbejdet
med DSB om nattoget tidligere end køreplanskiftet i december 2014. Konkret
betyder det, at det sidste nattog kører fra København H den 2. november om
aftenen, og det sidste nattog ankommer til København H den 3. november om
formiddagen.
Af kontrakten mellem DSB og Transportministeriet om fjern- og regionaltra-
fikken fremgår følgende i punkt 1.3.5:
”Der
skal udføres en direkte nattogsforbindelse mellem København og Tysk-
land, jf. trafikeringsplanens tabel 2.
Ydelserne er afhængige af de nødvendige aftaler mellem DSB og en uden-
landsk samarbejdspartner. Såfremt der ikke viser sig mulighed for at opret-
holde et sådant samarbejde, bortfalder DSB’s betjeningsforpligtelse, og kon-
traktbetalingen reguleres i overensstemmelse hermed.
DSB har ansvaret for at komme med indstillinger om udvikling eller ind-
skrænkning af de omtalte internationale togforbindelser på basis af samar-
bejdet med den udenlandske operatør samt udviklingen i markedsgrundlaget.
DSB meddeler eventuelle indskrænkninger i betjeningen umiddelbart, når en
sådan måtte være besluttet”.
Kørslen med nattoget er således betinget af, at de nødvendige aftaler består.
Idet DB har meddelt DSB, at DB ønsker at træde ud af samarbejdet, består de
nødvendige aftaler ikke længere.