Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 215
Offentligt
1515424_0001.png
DEN 3. FORBINDELSE
Flertal i Folketinget:
Ny Limfjordsforbindelse
skal anlægges via Egholm
Nye beregninger ved Limfjorden:
Tæt på kritisk trængsel
Nordjyske kommuner:
Brug for en anlægslov for
Egholmsforbindelsen inden nytår
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1515424_0002.png
Det haster med en anlægslov
DEN 3. FORBINDELSE
Udgivet af Komitéen for den
3. Limfjordsforbindelse
over Egholm
Et flertal i Folketinget er blevet enige om, at den
3. Limfjordsforbindelse skal anlægges som en
helt ny forbindelse vest om Aalborg og føres over
Limfjorden via Egholm.
Nu ligger linjeføringen omsider fast. Det er et stort
og positivt gennembrud for den 3. Limfjordsforbin-
delse.
Næste skridt er nu, at Folketinget skal vedtage en
anlægslov for Egholmforbindelsen.
Behovet for den 3. Limfjordsforbindelse er stort og
stigende. De gamle forbindelser over fjorden kan snart
ikke klare mere trafik. Trængslen er tæt på at være
kritisk. Derfor haster det med anlægsloven, som er
forudsætningen for, at byggeriet kan komme i gang.
Argumenterne for den 3. Limfjordsforbindelse er
mange.
Alle undersøgelser siger, at den 3. Limfjordsforbindelse
vil være en god investering for det danske samfund.
Den 3. Limfjordsforbindelse vil nemlig ikke alene
løse de akutte trafikale problemer. Den vil betyde
kortere rejsetid, færre trafikuheld og mindre miljø-
og støjbelastning.
Men først og fremmest er den 3. Limfjordsforbindel-
se vigtig for at sikre en positiv fremtidig samfunds-
udvikling i Nordjylland.
En nem adgang over Limfjorden er en forudsætning
for, at regionens borgere og virksomheder kan
udvikle sig og skabe vækst.
Vi har brug for en afklaring, så vi kan komme videre
med at udvikle Nordjylland.
Grundlaget er klart. Nu er det alene et spørgsmål
om politisk vilje. Der skal vedtages en anlægslov for
Egholmforbindelsen, og det haster – for Nordjyl-
lands og for Danmarks skyld.
Redaktionsgruppe:
Henning Christensen
Tommy Tvedergaard Madsen
Torben Sollyst Mikkelsen
Svend Tøfting
Henrik Jensen
Tekst og tilrettelæggelse:
Henrik Jensen,
Hos Journalisterne
Foto:
Peter Halskov
Michael Bo Rasmussen
Nordjyske Medier
Aalborg Stadsarkiv
Komitéen for den 3. Limfjordsforbindelse over Egholm
Ulla Astman
Regionsrådsformand,
Region Nordjylland
Formand for Komitéen
Gert Balling
Direktør
Fjordline Danmark
Torben Fristrup
Direktør, Cubic-Modulsystem A/S
Bestyrelsesmedlem, DI Vendsyssel
Michael Johansson
Direktør
Tech College Aalborg
Mogens Gade
Borgmester, Jammerbugt Kommune
Formand, KKR Nordjylland
Arne Nielsen
Gruppeformand
3F Transportgruppen Aalborg
Hans Henrik Henriksen
Rådmand for By og Landskab,
Aalborg Kommune
Anna Kirsten Olesen
Formand
LO Aalborg, Rebild og
Jammerbugt
Niels Vestergaard Salling
Formand
LandboNord
Jens Neustrup Simonsen
Landsformand
Business Danmark
Søren Svendsen
Direktør, Aalborg Lufthavn
Bestyrelsesmedlem, DI Aalborg
og Erhverv Norddanmark
Egon Sørensen
Formand, Beskæftigelsesrådet
Nordjylland
Bestyrelsesmedlem, DI Thy/Mors
Mikkel Seedorff Sørensen
Direktør
Frederikshavn Havn
Layout:
Form Agenda
Oplag:
200 - 2. udgave
02
DEN 3. FORBINDELSE
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1515424_0003.png
Indhold
Side 4
Brug for en anlægslov nu
Beslutningen om at bygge den 3. Limfjordsforbindelse via
Egholm bør følges op med en anlægslov straks.
Side 6
Linjeføringen er nu besluttet
Et flertal i Folketinget er blevet enige om, at linjeføringen af
den 3. Limfjordsforbindelse fastlægges i Egholmlinjen.
Side 28
Side 8
Tæt på kritisk trængsel
Kapaciteten på de gamle forbindelser over Limfjorden er
næsten brugt op.
Side 10
Vi kan jo ikke køre på vandet
Der er ingen alternativer over Limfjorden, når trafikken
bryder sammen.
Side 8
Side 20
Side 14
Til gavn for hele Nordjylland
Den nye forbindelse over Limfjorden vil føre til mere vækst i
både Aalborg og i resten af Nordjylland.
Side 12
Lille uheld gav lange bilkøer
Blot et lille uheld ved Limfjordstunnelen skaber straks
trafikkaos i Aalborg centrum.
Side 13
Egholmforbindelsen giver færre uheld
Den 3. Limfjordsforbindelse via Egholm vil gøre trafikafvik-
lingen væsentlig bedre.
Side 22
Flaskehals i Jyllandskorridoren
Den 3. Limfjordsforbindelse vil være med til at fremtidssikre
havnene i Vendsyssel.
Side 14
Vi bliver mindre sårbare
Pendler: I dag er der en risiko for, at vi bliver afskåret fra
resten af verden.
Side 24
Aalborg er en flaskehals
Rederi: Presset omkring Limfjordstunnellen er allerede et
problem.
Side 15
Egholm er den rigtige løsning
Beslutningen om at vælge Egholmlinjen bygger på et solidt
og veldokumenteret grundlag.
Side 25
Gode transportveje er afgørende
Eksportvirksomhed: Vi er lige lovligt sårbare med Limfjords-
tunnelen.
Side 16
Alt er klar til den 3. forbindelse
Limfjorden har altid udgjort en barriere mellem den nordlig-
ste del af Danmark og resten af landet.
Side 26
Anlægslov skal vedtages i år
Egholmforbindelsen vil skabe vækst i Nordjylland og være en
god forretning for det danske samfund.
Side 18
Egholmforbindelsen vil gavne Aalborg
Limfjordsbroen trækker i dag meget unødvendig gennemkø-
rende trafik ind i Aalborg centrum.
Side 28
Det har været hårdt
Borgere har siddet fast i usælgelige huse på grund af årelang
usikkerhed om den 3. Limfjordsforbindelse.
Side 30
Nordjyske holdninger
Derfor er der hårdt brug for den 3. Limfjordsforbindelse.
via Egholm nu.
Side 30
Mindre forurening
Den 3. Limfjordsforbindelse over Egholm bliver en gevinst
for klimaet.
Side 18
Side 25
Side 31
En god investering
Den 3. Limfjordsforbindelse er en god investering for det
danske samfund.
DEN 3. FORBINDELSE
03
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1515424_0004.png
Trængselsproblemerne ved Limfjorden
bliver værre og værre.
Brug for en anlægslov nu
Folketingets beslutning om at bygge den 3. Limfjordsforbindelse via Egholm
bør følges op med en anlægslov inden årets udgang.
Der er begejstring og glæde i Nordjyl-
land efter, at Folketinget endelig har
besluttet, hvor den 3. Limfjordsforbin-
delse skal anlægges. Nu er der brug
for, at der hurtigt bliver vedtaget en
anlægslov for forbindelsen, lyder det
fra de nordjyske politikere.
Linjeføringen for den 3. Limfjordsforbindelse
ligger nu fast. Et flertal i Folketinget har
vedtaget en trafikaftale, der betyder, at den
kommende forbindelse over Limfjorden skal
følge Egholmlinjen.
”Jeg er meget tilfreds med, at linjeføringen
nu er blevet lagt fast. Det er et utroligt vigtigt
skridt, som vi har ventet på i mange år,” siger
Ulla Astman, der er regionsrådsformand i
Region Nordjylland og formand for komiteen
3limfjordsforbindelse.nu.
Beslutningen i Folketinget betyder, at alle
øvrige linjeføringer, som har været diskuteret i
årenes løb, nu endegyldigt er blevet skrinlagt.
Den 3. Limfjordsforbindelse bliver en vestfor-
bindelse med fjordkrydsning via Egholm.
”Det er glædeligt, at der nu er kommet en
afklaring. Vi har været lidt låst i Aalborg på
grund af usikkerheden om placeringen af den
3. Limfjordsforbindelse. Nu hvor linjeføringen
er fastlagt, kan vi for alvor komme videre med
alle planerne om at udvikle byen,” siger råd-
mand for by- og landskab i Aalborg Kommune,
Hans Henrik Henriksen.
Kampen ikke slut
Begge mener, at det er vigtigt, at Folketinget
nu hurtigt vedtager selve anlægsloven for den
3. Limfjordsforbindelse via Egholm, som er
forudsætningen for, at byggeriet kan komme
i gang.
Region Nordjylland, Aalborg Kommune står
sammen med samtlige øvrige nordjyske kom-
muner samt organisationer og erhvervslivet i
Nordjylland om at sende et klart og entydigt
budskab til regeringen og Folketinget.
”Kampen er ikke slut. Nu gælder det om at få
04
DEN 3. FORBINDELSE
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1515424_0005.png
Ulla Astman, regionsrådsformand i Region
Nordjylland.
Hans Henrik Henriksen, rådmand for by-
og landskab i Aalborg Kommune.
Folketinget til at afsætte bevillingerne til den
3. Limfjordsforbindelse og at komme op på
prioriteringsdagordenen hos transportordfø-
rerne i de forskellige partier. Det næste vigtige
skridt er anlægsloven. Den bør kunne vedtages
inden årets udgang,” siger Ulla Astman.
Hun peger på, at alle undersøgelser af trafik-
ken ved Limfjorden viser, at kapacitetsgræn-
sen på vejnettet snart vil være fuldstændig
opbrugt.
”Der er alvorlig udsigt til, at trafikken ved
Limfjorden går i hårdknude i løbet af ganske få
år. Vi kan ikke vente længere,” siger hun.
Rådmand Hans Henrik Henriksen fra Aalborg
ønsker ligeledes, at Folketinget hurtigst muligt
vedtager en anlægslov for den 3. Limfjordsfor-
bindelse.
”Det kommer jo til at tage nogle år med
at bygge selve forbindelsen, så det eneste
rigtige er, at få vedtaget anlægsloven hurtigst
muligt,” siger han.
Den bedste løsning
Med beslutningen om, at den 3. Limfjords-
forbindelse skal anlægges som en vestlig for-
bindelse via Egholm, har Folketinget fulgt den
klare indstilling fra Vejdirektoratets eksperter.
Vejdirektoratet har på baggrund af grundige
undersøgelser af trafikken ved Limfjorden nu
og i fremtiden klart anbefalet linjeføringen
over Egholm, fordi det er den samfundsøkono-
misk bedste løsning.
Egholmforbindelsen er den bedste løsning
for både borgere, erhvervsliv, miljø og for den
nordjyske samfundsudvikling. Den vil spare
trafikanterne for millioner af rejsetimer og
dermed betyde mindre udledning af CO2. Der
bliver færre trafikuheld, og en masse unødven-
dig trafik vil blive trukket ud af Aalborg.
”Vi vil gerne lytte til borgerne og lave
fornuftige justeringer. Måske kan motorvejen
rykkes lidt længere væk fra byen, og vi kan
lave vejanlægget over Egholm så skånsomt
som muligt. Men der skal ikke være tvivl om,
at selve linjeføringen via Egholm ligger fast,”
siger Ulla Astman.
Hjælp til klemte familier
Med trafikaftalen om den 3. Limfjordsfor-
bindelse har Folketinget oprettet en pulje på
43,1 millioner kroner, som skal bruges til, at
staten kan købe og overtage ejendommene
fra en række nordjyske familier, der bor på den
kommende linjeføring for forbindelsen.
Det er ifølge Hans Henrik Henriksen nødven-
digt, at familierne nu kan komme videre med
deres liv et andet sted.
”Vi har en række borgere, som har levet i
uvished i snart femten år på grund af den
manglende afklaring om linjeføringen. Det er
vigtigt, at de får hjælp nu,” siger Hans Henrik
Henriksen.
Folketinget har endnu ikke vedtaget præcist,
hvornår den 3. Limfjordsforbindelse bliver
bygget. Der er i trafikaftalen sat 38,9 millioner
kroner af til at lave et ekstra spor syd for Lim-
fjordstunnelen for at forbedre trafikafviklingen.
Men det må dog ifølge rådmanden ikke føre til
en forsinkelse af den 3. Limfjordsforbindelse.
”De trafikale problemer er meget store i Aal-
borg og ved Limfjorden, og de kan kun løses
med den 3. Limfjordsforbindelse. Så det haster,
og jeg mener, at det må være realistisk af
forvente, at de første entreprenørmaskiner kan
begynde på arbejdet med forbindelsen i løbet
af et par år,” siger Hans Henrik Henriksen.
DEN 3. FORBINDELSE
05
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1515424_0006.png
Linjeføringen er nu besluttet
Den 24. juni 2014 blev der indgået en aftale mellem transportminister Magnus Heunicke og folketingets trans-
portordførere, som betyder, at der nu endelig er klarhed om linjeføringen for den 3. Limfjordsforbindelse.
Politikerne er med aftalen enige om, at linjeføringen af den 3. Limfjordsforbindelse fastlægges i
Egholmlinjen. Dermed er det sikkert, at forbindelsen skal anlægges i en linje vest om Aalborg og føres
over Limfjorden via Egholm.
Samtidigt har transportordførerne sat 38,9 millioner kroner af til at forbedre trafikforholdene omkring
den nuværende Limfjordstunnel.
Trafikaftalen betyder også, at der laves en pulje på 43,1 millioner kroner til at overtage ejendommene
fra familier, som bor, hvor forbindelsen kommer til at ligge.
Sådan bliver placeringen af den 3. Limfjordsforbindelse
E39
Vestbjerg
Hjørring Landevej
Vadum
ts
Hir
ha
oto
lsm
Thisted Land
evej
rve
jen
E45
n
Langholt
Aalborg
Lufthavn
Høvejen
Fre
deri
ksh
a
o
vnm
torv
eje
Limfjorden
Thistedv
ej
Forbindelsesvejen
Nørresundby
Egholm
Øs
ga
ter
de
Vester Hassing
evej
eban
Skyd
Str
and
veje
n
Ves
te
lh
rbro
ve
olm
j
AALBORG
Øs
ter
All
é
Gandrup
Øster Uttr
up Vej
Hasseri
vej
olm
Nørh
svej
Ny Kærvej
Humlebakken
Skelagervej
Ådalsmotorvejen
Th
.
Gugvej
Sa
ue
rs
Ve
j
Ma
ri
Universitetsboulevarden
ll
e
end
a
l
s
ibev
Ny N
ej
ve
j
Ho
bro
Frejlev
M
Ind
k
oto
ildev
rve
ej
jen
No
ke
rdjys
Motor
vej
Klarup
ej
planv
Egns
Svenstrup
E45
Dallv
Gistrup
ej
Kilde: Vejdirektoratet
Ferslev
06
DEN 3. FORBINDELSE
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1515424_0007.png
DEN 3. FORBINDELSE
07
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1515424_0008.png
Nye beregninger ved Limfjorden:
Tæt på kritisk trængsel
Kapaciteten på de gamle forbindelser over Limfjorden er næsten brugt op.
Bilkøer, trafikkaos og dårlig mobilitet.
De nuværende to forbindelser over
Limfjorden kan snart ikke længere
klare belastningen.
Nye beregninger fra Vejdirektoratet slår
fast, at biltrafikken og trængslen ved
Limfjorden vil være kritisk om få år.
”Tallene bekræfter, at situationen ved
Limfjorden er ved at være alvorlig.
Der er absolut brug for en ekstra
Limfjordsforbindelse,” siger trafikekspert
og projektleder i Region Nordjylland, Svend
Tøfting.
Kapaciteten snart brugt op
Vejdirektoratet har lavet de nye beregninger
med den såkaldte ”Landstrafikmodel”, som
er et nyt nationalt redskab, der fremover skal
bruges som beslutningsgrundlag forud for
større infrastrukturprojekter i Danmark.
Ifølge rapporten med beregningerne fra
Vejdirektoratet er der brug for handling,
hvis trafikken ved de to gamle forbindelser
over Limfjorden i løbet af de kommende år
skal undgå kritisk trængsel, hvor risikoen for
uheld stiger og kødannelse vil være dagens
orden morgen og aften på hverdage.
”Beregningerne bekræfter, at de nuværende
Limfjordsforbindelser inden for få år har
nået grænsen for hvor meget trafik, de kan
klare,” siger Svend Tøfting.
Broen kan ikke klare mere
Rapporten fra Vejdirektoratet konkluderer,
at situationen omkring Limfjorden er så
Kapaciteten opbrugt inden 2020
Limfjordsbroen
Limfjordsbroen
Limfjordstunnelen
Limfjordstunnelen
Hverdagsdøgn:
Hverdagsdøgn:
Kapacitet: 31.000 køretøjer køretøjer
Kapacitet: 31.000
I 2013: 31.100 køretøjer køretøjer
I 2013: 31.100
Hverdagsdøgn:
Hverdagsdøgn:
Kapacitet: 80.000 køretøjer køretøjer
Kapacitet: 80.000
I 2013: 74.000 køretøjer køretøjer
I 2013: 74.000
De to nuværende Limfjordsforbindelser kan
snart ikke klare mere trafik. Kapaciteten
på Limfjordsbroen er for længst opbrugt.
Kapaciteten i Limfjordstunnelen er tæt på
at være opbrugt. Ifølge Vejdirektoratet vil
kapaciteten på begge de to nuværende
forbindelser være fuldt udnyttet inden 2020.
08
DEN 3. FORBINDELSE
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1515424_0009.png
Limfjordsbroen i det centrale Aalborg
har allerede i dag har nået grænsen for,
hvor meget trafik den kan klare.
alvorlig, at Limfjordsbroen i det centrale
Aalborg allerede i dag har nået grænsen for,
hvor meget trafik den kan klare.
Broen har en kapacitetsgrænse på cirka
31.000 køretøjer i døgnet. I 2013 kørte der
på en gennemsnitlig hverdag 31.100 køre-
tøjer over broen, og dermed er kapaciteten
på broen brugt op.
”Limfjordsbroen kan ikke klare mere
trafik end i dag, og det er grunden til, at
trafikanterne dagligt oplever lange bilkøer
og store trafikproblemer ved Limfjordsbroen
og i det centrale Aalborg,” siger Svend
Tøfting.
Tunnelen er tæt på grænsen
Samtidigt viser beregningerne, at også
Limfjordstunnelen øst for Aalborg er tæt på
at have opbrugt kapaciteten.
Trafikken i tunnelen stiger år for år, og i 2013
kørte der på hverdage cirka 74.000 køre-
tøjer igennem Limfjordstunnellen. Vejdirek-
toratet har beregnet, at Limfjordstunnelen
har en kapacitetsgrænse på cirka 80.000
køretøjer i døgnet.
Trafikken fordeler sig meget ujævnt i løbet
af et døgn, og selvom der stadig er plads til
lidt flere biler i tunnelen, så sker det allerede
i dag ofte, at mængden af kørertøjer i
tunnelen når et kritisk niveau.
Vejdirektoratet konkluderer således om
Limfjordstunnelen, at ”trafikken allerede
har nået grænsen for kritisk trængsel i
myldretidsperioderne.”
Det betyder også, at trafikafviklingen over
Limfjorden er utroligt sårbar. Selv små pludselige
hændelser eller mindre uheld på en af de to
fjordforbindelser, får ofte hurtigt store negative
konsekvenser for trafikken i store dele af Aal-
borg. Når der er kø ved tunnelen, går trafikken
straks i stå i hele byen. Ifølge beregninger med
Landstrafikmodellen vil trafikken i Limfjordstun-
nelen stige med 1,6 procent om året.
Selvom det er en lavere stigning end tidligere
prognoser har regnet med, så er det en
stigning i trafikken, der snart vil få mærkbare
konsekvenser for den samlede fjordkrydsende
trafik ved Aalborg.
Fuldt udnyttet inden 2020
Vejdirektoratet vurderer på baggrund af de nye
beregninger, at Limfjordstunnelens kapacitet
vil være fuldt udnyttet inden 2020.
Dermed vil den samlede kapacitet på de to
gamle forbindelser over Limfjorden være helt
brugt op i løbet af højst fem-seks år.
”Situationen er ved at være alvorlig. Vejnettet
omkring Limfjorden kan snart ikke klare mere
trafik, og derfor er det på høje tid med den
3. Limfjordsforbindelse,” siger Svend Tøfting.
DEN 3. FORBINDELSE
09
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1515424_0010.png
Vi kan jo ikke køre på vandet
Der er brug for en Egholmforbindelse, når trafikken bryder sammen.
Der er brug for en alternativ vej, når trafikken
ved Limfjorden bryder sammen.
De nuværende forbindelser over
Limfjorden er utroligt sårbare. Når der
opstår blot det mindste trafikproblem
ved Limfjordstunnelen, får det ofte
store konsekvenser for trafikken i hele
Aalborg. Der mangler en alternativ
vej over Limfjorden, lyder det fra
eksperterne.
”Trafikbelastningen er så stor på både
Limfjordsbroen og i Limfjordstunnelen, at
kapaciteten er ved at være brugt op. Der
skal ikke meget til, før det går helt galt,”
siger Niels Tvilling Larsen, der er en af de
eksperter, der har grundig kendskab til
trafiksituationen i både Nordjylland og i
resten af landet.
Utrolig sårbar
Niels Tvilling Larsen er planlægningschef i
FlexDanmark, der håndterer flextrafikken
i Danmark for de danske trafikselskaber.
Flextrafik kan både være sygekørsler til og fra
sygehusene eller kørsel af borgere, der ikke
kan benytte den øvrige offentlige kollektive
trafik.
Hos FlexDanmark oplever man regelmæssigt,
at der er flexture i Nordjylland, som bliver
fanget og forsinket af trafikken, når de skal
passere Limfjorden.
”Forbindelsen over Limfjorden er utrolig sårbar.
Der er en overbelastning af kapaciteten, og når
trafikken ved en af de to forbindelser bryder
sammen, så lukker den anden forbindelse også
til med det samme. Og vi kan jo ikke køre på
vandet,” siger Niels Tvilling Larsen.
10
DEN 3. FORBINDELSE
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1515424_0011.png
Når det gælder trafikselskabernes flextrafik,
er Nordjylland længst fremme, og derfor
foregår en relativ stor andel af den samlede
flexkørsel i Danmark på de nordjyske veje.
Sidste år koordinerede FlexDanmark 4,6
millioner flexture på landsplan, heraf
foregik godt 1,5 millioner af turene i
Nordjylland.
”Vi kender trafikken i Nordjylland, og det
er vores oplevelse, at der tit er problemer
ved Limfjorden. Det er efterhånden et stort
problem,” siger Niels Tvilling Larsen.
En flaskehals
Antallet af biler, der hver dag kører over eller
under Limfjorden ved Aalborg, har for længst
passeret de 100.000. De har kun to mulige
veje at vælge mellem:
Den gamle Limfjordsbro i Aalborgs centrum,
der lige netop kan klare op til smertegrænsen
på godt 31.000 biler i døgnet. Og
Limfjordstunnelen, der fører motorvej E45
under fjorden i den østlige del af byen.
De to forbindelser er begge hårdt pressede.
Trafikmængden stiger, og der er næsten
ingen overskudskapacitet tilbage længere.
”Når der kun er de to forbindelser, så er
Limfjorden en flaskehals mellem den nordlige
del af Jylland og resten af Danmark,” siger
lektor Kristian Torp fra Center for Data-
intensive Systemer (Daisy) på Aalborg
Universitet.
Centret har udviklet et landsdækkende
trængselskort, der ved hjælp af GPS-data
registrerer den helt aktuelle trængslen i tra-
fikken på det danske vejnet. Ifølge kortet,
der bliver brugt til at kortlægge problemer
med bilkøer og trafikpropper, er der hver
dag betydelig trængsel på både Limfjord-
stunnelen og Limfjordsbroen.
”Særligt om morgenen og om eftermid-
dagen er trafikbelastningen meget stor på
begge forbindelser, og det er klart, at det
dagligt skaber problemer for mange nord-
jyder, der risikerer at sidde fast i trafikken,”
siger Kristian Torp.
Den rigtige beslutning
Ifølge Niels Tvilling Larsen fra FlexDanmark
er det vigtigt at være opmærksom på, at
det ikke kun er på selve forbindelserne over
Limfjorden, at der er problemer. Ofte opstår
problemerne med lange bilkøer på de veje,
der fører hen til broen eller tunnelen.
”Tilkørselsforholdene til de to forbindelser
over Limfjorden er slet ikke bygget til de
trafikmængder, vi har i dag. Der er hårdt
brug en reel alternativ vej over Limfjorden,”
siger Niels Tvilling Larsen.
Han er derfor tilfreds med, at der nu er
indgået en aftale i Folketinget, som har
skabt klarhed om, at linjeføringen for den
3. Limfjordsforbindelse kommer til at gå
over Egholm.
”Egholmlinjen er den løsning, der vil skabe
det bedste flow i trafikken. Derfor er det
glædeligt, at politikerne nu omsider har
slået fast, at den 3. Limfjordsforbindelse
skal anlægges over Egholm. Det er den helt
rigtige beslutning,” siger han.
Ofte uheld ved tunnelen
Når der sker et trafikuheld ved Limfjordstunnelen, så påvirker det straks trafikken i store dele af Aalborg. I 2010 til 2012 blev der registreret
336 uheld og trafikale hændelser i selve Limfjordstunnelen. Det er cirka et uheld hver tredje dag. Oveni var der i samme periode 549 tilfælde
af drift- og vedligeholdelsesarbejder i tunnelen, som også påvirkede trafikken.
2010
Trafikal hændelse
Planlagt drift
I alt
92
180
270
2011
102
202
304
2012
142
167
309
I alt
336
549
885
Kilde: Vejdirektoratet - Registrerede hændelser for strækningen gennem Limfjordstunnelen.
DEN 3. FORBINDELSE
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1515424_0012.png
Lille uheld gav lange bilkøer
Trafikkaos i flere timer da bil løb tør for brændstof.
Trafikken ved Limfjorden er sårbar. Et
uheld ved Limfjordstunnelen skaber
straks trafikkaos på Limfjordsbroen og
i Aalborg centrum.
Blot der sker et lille uheld i tunnelen, får
det ofte store konsekvenser for hele trafik-
afviklingen ved Limfjorden.
De to nuværende forbindelse er som to
forbundne kar. Når der opstår lange bilkøer
på motorvejen, spreder trafikproblemerne
sig hurtigt gennem byen til Limfjordsbroen
og får trafikken til at gå i stå i Aalborg
centrum.
Tør for brændstof
Cirka to-tre gange hver uge sker der ifølge
Vejdirektoratet et uheld eller en anden
pludselig hændelse ved Limfjordstunnelen.
Et eksempel på en lille trafikal hændelse skete
den 6. juni 2013, hvor en personbil løb tør for
brændstof i Limfjordstunnelens sydgående rør.
Hændelsen skete klokken 07:31. Trafikken
gik ikke helt i stå, fordi der stadig var et
spor farbart. Ifølge politiets døgnrapport
blev bilen, en rød VW Golf, skubbet ud af
røret af fire vakse betjente inden vejhjælpen
nåede frem. Efter cirka tyve minutter kunne
trafikken begynde at glide igen.
Kilometerlange bilkøer
Selvom der kun var tale om en mindre
og kortvarig hændelse, skabte den
Kø i både tunnelen og på broen
Limfjordstunnel
Limfjordsbro
12
DEN 3. FORBINDELSE
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1515424_0013.png
kilometer lange bilkøer på motorvejen ved
Limfjordstunnelen.
Og i løbet af få minutter opstod der også
kilometerlange bilkøer før Limfjordsbroen i
sydgående retning.
Titusindvis af bilister, der skulle passere
Limfjordstunnelen eller Limfjordsbroen kom
denne morgen til at holde i kø i op til 40
minutter.
Der gik næsten to timer, før trafikken ved tun-
nelen og ved broen var normal igen.
Graferne viser, hvor længe bilisterne sad i
kø den 6. juni 2013, da en bil løb tør for
brændstof i Limfjordstunnelen.
Trafikken var normal frem til kort efter
klokken 7:30. Selvom der kun var et
mindre kortvarigt uheld i Limfjordstunne-
len, så gik trafikken både i stå i tunellen
(øverste graf) og på broen (nederste graf)
i sydgående retning.
Trafikdataene er indsamlet af firmaet
Bliptrack, der har placeret sensorer langs
vejene ved både Limfjordstunnelen og
Limfjordsbroen. Sensorerne måler ved
hjælp af Bluetooth-signaler fra bilisternes
mobiltelefoner, præcist hvor lang tid de er
om at passere en bestemt strækning.
Egholmforbindelsen
giver færre trafikuheld
Den kommende 3. Limfjordsforbindelse via Egholm vil
gøre trafikafviklingen væsentlig bedre, og det kommer
til at betyde færre uheld på vejene i og omkring
Limfjorden.
Ifølge beregninger fra Vejdirektoratet vil antallet af trafikuheld
i Aalborg og ved Limfjorden falde med omkring 16 uheld om
året.
Det svarer til en reduktion i antallet af personskadeuheld på
6,7 procent.
Når antallet af uheld vil falde, så skyldes det, at den kommende
Egholmforbindelse vil få trafikken til at glide bedre. Den
meget tætte og farlige trafik i Limfjordstunnelen vil blive
aflastet. Tunnelen har gennem mange år været en sort plet på
uheldskortet.
Også mange veje i Aalborg og Nørresundby vil blive aflastet
med den kommende Egholmforbindelse, og det vil også få
antallet af uheld til at falde, siger Vejdirektoratet. Det gælder
især de trafikbelastede vejstrækninger Limfjordsbroen, Vesterbro,
Thistedvej og Skalborg Bakke.
DEN 3. FORBINDELSE
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1515424_0014.png
Jan Falberg fra Hjørring sidder ofte i kø
ved Limfjorden.
Vi bliver mindre sårbare
Pendler: I dag er der en risiko for, at vi bliver afskåret fra resten af verden.
Jan Falberg pendler hver dag fra Hjørring til Aalborg og pylrer
ikke over en trafik-kø. Han mener, det største problem er, at
der ikke er et reelt alternativ til Limfjordstunnelen.
”Når der sker et uheld eller tunnelen af andre grunde lukker ned,
er vi bare helt afskåret fra resten af verden – og det sker jo oftere
og oftere med den stigende trafikmængde,” siger Jan Falberg, der
hver dag forsynet med kaffe og lydbog kører i sin bil fra hjemmet i
Hjørring til arbejdspladsen i Gug i det sydlige Aalborg.
Jan Falberg er indkøbschef i virksomheden LBN Medical. Her har
medarbejderne lavet et meldesystem, så de hurtigt kan sende hinanden
en besked, når der er kø ved Limfjordstunnelen.
Ingen alternativer
”Det er jo ikke, fordi vi pylrer over stillestående trafik, for det er et
vilkår omkring alle større byer, når folk skal til og fra arbejde. Det
kræver lidt ekstra planlægning, og mange indretter arbejdstiden efter
trafikken,” siger han.
Det store problem er ifølge Jan Falberg, at en hel landsdel bliver
skåret af fra resten af Danmark, hver gang der sker et trafikuheld
14
DEN 3. FORBINDELSE
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1515424_0015.png
eller lignende. Derfor mener han, at det haster med at få bygget den
3. Limfjordsforbindelse:
”Vi er helt utroligt sårbare, fordi vi ikke har noget alternativ til Lim-
fjordstunnelen. Alt lukker ned, når tunnelen lukker ned,” siger han.
Hvad nu hvis?
Jan Falberg tør næsten ikke tænke på, hvad konsekvenserne ville
blive, hvis der skulle ske et eller andet med et rør i tunnelen, så den
måtte lukke ned i længere tid:
”Ingen havde for eksempel forudset, at et skib ville sejle ind i
jernbanebroen over fjorden, og ingen havde drømt om, at det ville
tage over et år at få fikset. Men hvad nu hvis der sker et eller andet
med Limfjordstunnelen – så vil vi bare være lukket helt ude,” siger
Jan Falberg.
”Når vi får den 3. Limfjordsforbindelse, vil vi ikke være så sårbare,
trafikken vil glide, og vi ville ikke længere spilde så meget tid. Tænk
på hvad det koster, når vognmænd og håndværkere sidder fast i
Limfjordstunnelen, og hvad almindelige mennesker spilder af tid, som
de kunne have brugt med deres familier,” siger han.
Undersøgelserne bekræfter:
Egholm er den
rigtige løsning
Mange års overvejelser om placeringen af den 3. Limfjords-
forbindelse er slut. Politikerne i Folketinget har nu slået fast,
at den 3. Limfjordsforbindelse skal anlægges vest om Aalborg
og krydse Limfjorden via Egholm. Det er en beslutning, der
bygger på et solidt og veldokumenteret grundlag.
Forud for politikernes endelige beslutning er trafiksituationen ved
Limfjorden blevet grundigt undersøgt i hele to rapporter i løbet af de
seneste år.
I 2011, da Vejdirektoratet gennemførte den store VVM-undersøgelse af
den 3. Limfjordsforbindelse, var den klare konklusion, at Egholmforbindelsen
vil være den bedste løsning på trafikproblemerne ved Limfjorden.
Enige om Egholm
For at være fuldstændig sikker på at tage den rigtige beslutning bad
politikerne i 2013 Vejdirektoratet om at lave endnu en undersøgelse
ved hjælp af den nye Landstrafikmodel, som er det fremtidige officielle
Der er snart ikke mere ledig kapacitet i Limfjordstunnelen.
værktøj til at beregne effekterne af store og små infrastrukturprojekter i
Danmark.
Også den nye undersøgelse siger helt entydigt, at den 3. Limfjordsforbindelse
via Egholm er den rigtige løsning.
Konklusionen fra Vejdirektoratet siger, at ”en fremtidig 3. Limfjords-
forbindelse trafikalt og dermed samfundsøkonomisk mest hensigtsmæs-
sigt anlægges i Egholmlinjen”.
Link: Du kan læse både trafikberegningerne i forbindelse
med VVM-undersøgelsen og de nye beregninger med
Landstrafikmodellen på
3limfjordsforbindelse.nu.
DEN 3. FORBINDELSE
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1515424_0016.png
Alt er klar til den 3. forbindelse
Limfjorden har altid udgjort en barriere mellem den nordligste del af Danmark og resten af landet.
I årtier har de to nuværende forbindelser, først Limfjordsbroen og siden Limfjordstunnelen, dog været
med til at sikre, at borgere, virksomheder og rejsende har haft en nogenlunde pålidelig passage over
fjorden.
Nu er kapaciteten på de to gamle Limfjordsforbindelser ved at være brugt op. Limfjorden er igen ble-
vet en trafikal flaksehals, og nordjyderne glæder sig til den kommende 3. forbindelse, der vil løse de
trafikale problemer ved Limfjorden både nu og i fremtiden.
Den 1. forbindelse – Limfjordsbroen
Den 1. Limfjordsforbindelse blev indviet i 1933. Siden 1863 var
passagen over Limfjorden foregået via en primitiv pontonbro, der nogle
gange kunne finde på at rive sig løs og drive med strømmen i fjorden.
På grund af den kraftigt stigende trafik i begyndelsen af 1900-tallet var
pontonbroen blevet en slem trafikal flaskehals, og behovet for en fast
forbindelse over Limfjorden var indlysende for enhver.
Indvielsen af Limfjordsbroen fandt sted den 30. marts 1933 under stor
festlighed og med taler af blandt andre statsminister Th. Stauning.
Broen skulle ifølge dimensioneringen kunne klare en maksimal døgn-
trafik på omkring 30.000 biler, men vejkrydsene ved landtilslutningerne
havde væsentlig mindre kapacitet.
Efter anden verdenskrig steg biltrafikken igen hastigt, og i 1958-60
blev der gennemført en udvidelse af broen.
Trafikken fortsatte dog med at stige, og der gik ikke mange år,
før der igen dagligt var kilometerlange bilkøer ved broen og i de
tilstødende gader.
16
DEN 3. FORBINDELSE
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1515424_0017.png
Den 2. forbindelse – Limfjordstunnelen
Den 2. Limfjordsforbindelse blev indviet i 1969. Da biltrafikken igen be-
gyndte at stige i efterkrigstiden, blev det hurtigt tydeligt, at Limfjords-
broen ikke alene kunne blive ved med at klare trafikpresset. I 1958
lavede en lokal nordjysk komité af embedsingeniører en redegørelse,
hvor de pegede på forskellige muligheder for at etablere en 2. Lim-
fjordsforbindelse, der kunne løse det trafikale kaos.
Ministeriet for Offentlige Arbejder var enig i behovet og nedsatte et
arbejdsudvalg, der skulle finde frem til den bedste løsning for en ny
fjordforbindelse. I 1962 var udvalget klar til at anbefale en 4-sporet
tunnel øst for Aalborg. Folketinget vedtog anlægsloven for den 2.
Limfjordsforbindelse i 1963. Inden byggeriet gik i gang blev tunnelen
udvidet til den nuværende 6-sporede tunnel, der ifølge beregningerne
skulle kunne klare op mod 80.000 biler i døgnet.
I dag er mængden af køretøjer i tunnelen nået et kritisk niveau. Ifølge
Vejdirektoratet vil Limfjordstunnelens kapacitet være fuldt udnyttet i
løbet af de næste fem år.
Den 3. forbindelse – Egholmforbindelsen
Visualisering: COWI
Folketinget har besluttet, at den 3. Limfjordsforbindelse skal anlægges
via Egholm. Og man kan roligt sige, at beslutningen bygger på et
særdeles solidt og gennemarbejdet grundlag.
Planerne om en 3. forbindelse over Limfjorden har været under forberedelse
i mere end 40 år.
Mange forskellige linjeføringer har været på tegnebrættet gennem
årene indtil Nordjyllands Amt i 2003 vedtog et regionplantillæg for en
3. Limfjordsforbindelse over Egholm.
Der gik dog yderligere næsten ti år, inden Vejdirektoratet fik lavet en
VVM-redegørelse for en 3. Limfjordsforbindelse.
Til gengæld var konklusionen klar, og på baggrund af den
VVM-undersøgelsen indstillede Vejdirektoratet i 2013, at den
3. Limfjordsforbindelse skal anlægges i en linjeføring over Egholm.
I april 2014 afleverede Vejdirektoratet en endelige rapport til Folketinges
Transportudvalg, med opdaterede beregninger for trafikken ved Limfjorden
med den nye Landstrafikmodel.
Igen lå Vejdirektoratets konklusion fast: Der er i stigende grad hårdt
brug for en 3. Limfjordsforbindelse over Egholm, hvis trafikken ikke
snart skal bryde sammen.
Den 24. juni 2014 kom Folketingets endelige beslutning om, at den
3. Limfjordsforbindelse skal følge den vestlige linjeføring over Egholm.
Det er endnu ikke besluttet, hvornår forbindelsen skal bygges, men
der er realistisk, at den 3. Limfjordsforbindelse kan stå klar til indvielse
mellem 2020 og 2025.
DEN 3. FORBINDELSE
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1515424_0018.png
Egholmforbindelsen
Den kommende forbindelse vil fjerne masser af unødigt trafik fra byens gader.
Limfjordsbroen trækker i dag meget
gennemkørende trafik ind gennem
Aalborg centrum. Det generer mange
borgere og er med til at besværliggøre
byens udviklingsmuligheder, mener
talsmand for beboerne.
”Den 3. Limfjordsforbindelse over Egholm bliver
en kæmpe gevinst for Aalborg. Den vil aflaste
de allermest trafikbelastede gader i Aalborg.
Det er virkelig tiltrængt,” siger Jens Neustrup
Simonsen. Han er næstformand i det såkaldte
Skipper Samrådet og talsmand for omkring
10.000 borgere i Hobrovej-kvarteret, som er et
af de mest trafikbelastede områder i byen.
”Trafikken har været stærkt tiltagende i de
sidste mange år, og der er mange borgere, der
i det daglige er generet af støj og forurening
fra alle bilerne på Hobrovej og Vesterbro mod
Limfjordsbroen,” siger han.
Det er helt galt
Hobrovej skærer midt gennem Aalborg og for-
binder Skalborg Bakke i den sydlige del af byen
med Vesterbro og videre til Limfjordsbroen.
Vejstrækningen bliver brugt af store dele af den
trafik, der kører ind gennem Aalborg og over
den gamle bro over fjorden i byens centrum.
Op imod 30.000 biler kører dagligt på Hobrovej
og Vestebro, og især antallet af lastbiler har
været stigende i de senere år.
”Det er jo helt galt, at vi har en gennemgående
hovedtrafikåre med trafikstøj og forurening,
der kører lige ind gennem byen. Det er helt
unødvendigt, og gaderne i centrum er slet ikke
bygget til al den trafik. Mange kvarterer bliver
ødelagt af al den trafik, der kører byen,” siger
Jens Neustrup Simonsen.
Biler ud af byen
Ifølge Vejdirektoratets beregninger vil den
kommende 3. Limfjordsforbindelse via Egholm
medføre væsentlige ændringer i trafikmønstrene
og være med til at løse en stor del af de træng-
selsproblemer, der er i Aalborg by.
Mange af de personbiler og lastbiler, der i dag
kører ind gennem byens centrum for at passere
Limfjordsbroen, vil i fremtiden i stedet køre helt
udenom byen, hvis der var en vestlig forbindelse
over Limfjorden.
”En del af de biler, der kommer ind i Aalborg fra
det vestlige opland, vil slet ikke komme ind og
belaste vejene i midtbyen. De vil i stedet benytte
en ny vest-forbindelse udenom byen,” siger
trafikplanlægger Ole W. Jensen fra COWI, som
var projektleder på VVM-undersøgelsen af den
3. Limfjordsforbindelse.
Det skønnes, at selve Limfjordsbroen i centrum
vil blive aflastet med mellem 5.000 og 7.500
biler i døgnet. I dag kører der godt 31.000 biler
på broen om dagen
Også på Vesterbro, Thistedvej og Hobrovej, der
er tre af de vejstrækninger i Aalborg, som i dag
er særligt belastet af tæt trafik og kø-kørsel, vil
der ske en markant reduktion i antallet af biler.
Glad for beslutning
Et stort flertal i Folketinget har fornylig besluttet
at den kommende 3. Limfjordsforbindelse
skal anlægget vest for byen via Egholm. Jens
Neustrup Simonsen er glad for politikernes be-
slutning, som han mener give Danmarks fjerde
18
DEN 3. FORBINDELSE
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1515424_0019.png
vil gavne Aalborg
Egholmforbindelsen vil aflaste Vesterbro og
andre trafikbelastede gader i Aalborg.
største by en helt ny chance for at udvikle sig.
”Med den nuværende hovedtrafikåre er Aalborg
skåret midt over, og det lægger en bremse på
byens udvikling. Det giver Aalborg nogle helt
nye muligheder for byudvikling, når vi får den
3. Limfjordsforbindelse over Egholm,” siger
Jens Neustrup Simonsen.
Både bro og tunnel bliver aflastet
Trafikken over Limfjorden vil stige i de kommende år. Den 3. Limfjordsforbindelse over
Egholm vil både kunne håndtere den ekstra trafik og samtidigt aflaste både Limfjordstunnelen
og Limfjordsbroen i det centrale Aalborg, hvor der i dag er store trængselsproblemer.
Egholmforbindelsen
Limfjordsbroen
Limfjordstunnelen
90.800
69.600
29.900
ingen
Uden ny forbindelse
Med ny forbindelse
34.400
26.900
Uden ny forbindelse
Med ny forbindelse
Uden ny forbindelse
Med ny forbindelse
Kilde: VVM-undersøgelsen for en 3. limfjordsforbindelse.
Kilde: VVM-undersŒgelsen for den 3. Limfjordsforbindelse.
DEN 3. FORBINDELSE
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1515424_0020.png
Til gavn for hele Nordjylland
Den kommende forbindelse over Limfjorden vil føre til mere vækst i både
Aalborg og i resten af Nordjylland.
Den 3. Limfjordsforbindelse via Egholm
vil ikke alene løse de store trafikale
problemer ved Limfjorden. Forbin-
delsen vil også være med til at skabe
mere vækst og fremdrift i Nordjylland.
”Det er ingen som helst tvivl om, at den ny
forbindelse over Limfjorden vil få en positiv
effekt på udviklingen i Nordjylland. Den
3. Limfjordsforbindelse vil knytte Nordjyl-
land tættere sammen og gøre afstandene
mindre, og det vil være en fordel for både
borgere og virksomheder,” siger Jesper Bo
Jensen, der er direktør i Center for Frem-
tidsforskning og ekspert i by- og erhvervs-
udvikling i kommuner og regioner.
Ifølge Jesper Bo Jensen er det dårligt for
Nordjylland, at Limfjorden har udviklet sig
til en trafikal flaskehals.
”Trafikken i tunnelen er jo meget tæt på,
hvad den kan klare, og det er et problem for
mobiliteten. Når den 3. Limfjordsforbindelse
kommer vil det være som at tage proppen
ud af vækstrøret. Det vil få en stor betyd-
ning for hele Nordjylland,” siger han.
Tættere på Aalborg
Jesper Bo Jensen peger på, at effekten af
den 3. Limfjordsforbindelse ikke mindst vil
være mærkbar i Aalborg, fordi byen i dag
både har en meget tæt trafik og samtidig er
delt i to dele på hver side af Limfjorden.
”Aalborg er en af de byer i Danmark, der
er mest plaget af forsinkelser i trafikken.
Den nye forbindelse vest om byen vil binde
Aalborg bedre sammen. Det er vigtigt, for når vi
taler byudvikling er gode infrastrukturforbindelser
noget af det bedste til at skabe vækst,” siger han.
Vækstmulighederne for resten af Nord-
jylland hænger sammen med, at især
Vendsyssel med den 3. Limfjordsforbindelse
vil komme tættere på Aalborg.
”Aalborg er vækstdynamoen, og for resten
af Nordjylland vil det være en stor fordel at
komme tættere på Aalborg. I dag måles af-
stande ikke i kilometer men i minutter, og i
den forstand bliver afstandene i Nordjylland
mindre med den 3. Limfjordsforbindelse.
Det er godt for vækstmulighederne,” siger
Jesper Bo Jensen.
Utvivlsom positiv effekt
Også Bjarne Madsen, professor fra Center
for Regional- & Turismeforskning, vurderer,
at den 3. Limfjordsforbindelse vil gavne
mulighederne for vækst i Nordjylland.
”Det er veldokumenteret, at virksomheders
Den 3. Limfjordsforbindelse vil få stor
betydning for hele Nordjylland ifølge
Jesper Bo Jensen, ekspert i by- og
erhvervsudvikling.
20
DEN 3. FORBINDELSE
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1515424_0021.png
Adgang til flere jobs
Den 3. Limfjordsforbindelse via Egholm vil give nordjyderne
adgang til flere arbejdspladser end i dag.
Kortet viser, hvor mange flere arbejdspladser en erhvervsaktiv
nordjyde får adgang til indenfor 45 minutters pendlingsafstand.
Stigningen er angivet i procent.
For eksempel vil en nordjyde, der bor ved en grøn prik, få
adgang til 20-27 procent flere arbejdspladser indenfor en 45
minutters kørselsafstand.
Mange nordjyder, der bor i de grå områder, vil også få adgang
til flere arbejdspladser. Her vil stigningen dog være mindre end
13 procent.
Kilde: Region Nordjylland
Adgang til flere medarbejdere
Den 3. Limfjordsforbindelse via Egholm vil give de nordjyske
virksomheder adgang til flere medarbejdere end i dag.
Kortet viser, hvor mange flere medarbejdere en nordjysk
virksomhed får adgang til indenfor 45 minutters
pendlingsafstand. Stigningen er angivet i procent.
For eksempel vil en virksomhed, der ligger i en gul prik, få
adgang til 14-18 procent flere medarbejdere indenfor en 45
minutters kørselsafstand.
Mange virksomheder, der ligger i de grå områder, vil også få
adgang til flere medarbejdere. Her vil stigningen dog være
mindre end 6 procent.
Kilde: Region Nordjylland
indtjening stiger, når de kommer nærmere
større byer som Aalborg,” siger han.
Ifølge Bjarne Madsen, der forsker i udvikling
af udkantsområder, vil det få en stor betyd-
ning for mange nordjyske virksomheder, når
det bliver lettere at transportere sig rundt i
Nordjylland.
”Virksomhederne får lettere afgang til
både kunder, leverandører og arbejds-
kraft, og det er alt sammen godt for deres
konkurrenceevne. De kommer simpelthen
til at klare sig bedre,” siger Bjarne Madsen,
der ikke har lavet konkrete beregninger af
effekten af den 3. Limfjordsforbindelse.
”Den 3. Limfjordsforbindelse vil dog utvivl-
somt have en positiv effekt på udviklingen
i hele Nordjylland. Den vil gavne både i
Aalborg og i udkantsområderne,” siger han.
Vil gavne hele Nordjylland
Det er en holdning, der deles af lektor
Henrik Harder, fra Aalborg Universitet, som
forsker i sammenhæng mellem infrastruktur
og erhvervsudvikling.
”Når man bygger motorveje og som her
en fast forbindelse over Limfjorden, så vil
borgerne hurtigt begynde at udnytte de nye
muligheder, som den bedre infrastruktur
giver. De bliver mere mobile og vil gerne
bevæge sig længere væk for at arbejde,”
siger han.
Ifølge beregninger fra Region Nordjylland
vil den 3. Limfjordsforbindelse over Egholm
øge borgernes beskæftigelsesmuligheder og
virksomhedernes rekrutteringsmuligheder
betydeligt i store dele af Nordjylland.
”Når mobiliteten stiger, så stiger mulighe-
derne for vækst også. Selvom Aalborg er
regionens store vækstmotor, så vil den
3. Limfjordsforbindelse være med til at sikre,
at væksten i Aalborg kommer hele Nordjyl-
land til gode,” siger Henrik Harder.
DEN 3. FORBINDELSE
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1515424_0022.png
Flaskehals i Jyllandskorridoren
Den 3. Limfjordsforbindelse vil fremtidssikre havnene i Vendsyssel.
Havnene nord for Limfjorden har solid
vækst og store planer for fremtiden.
De glæder sig til den 3. Limfjordsfor-
bindelse, så de kan undgå, at lastbiler og
gods sidder fast ved Limfjorden.
”Limfjorden er blevet en sårbar flaskehals
til og fra Vendsyssel. Når der er uheld eller
vejarbejde i tunnelen, går trafikken ofte
helt i stå, og det er et problem, når man
skal nå færgen,” siger Mikkel Seedorff
Sørensen, der er direktør for Frederikshavn
Havn.
Hans kollega fra Hirtshals Havn er enig:
”Den 3. Limfjordsforbindelse bliver en stor
gevinst. Den vil være med til at fremtids-
sikre adgangene til havnene i Vendsyssel,”
siger havnedirektør i Hirtshals, Jens Kirketerp
Jensen.
Kraftig vækst
Godstransporten til Danmark og Europa
via de nordjyske havne er vokset kraftigt i
de senere år. Hver dag passerer der store
mængder af gods, fisk og passagerer
gennem havnene, og det skaber vækst,
udvikling og arbejdspladser.
Havnene i Frederikshavn og Hirtshals er
tilsammen med til at skabe mange tusinde
arbejdspladser i Nordjylland, og antallet af
arbejdspladser fra aktiviteterne på havnene
forventes at stige kraftigt i de kommende år.
Både Frederikshavn og Hirtshals er i disse
år i fuld gang med at udvide og udvikle
havnene og har forventninger om store
stigninger i godsmængder og omsætning.
”Vi har rigtig gode vækstmuligheder og
kommer til at modtage endnu mere gods
i fremtiden. Derfor er det vigtigt, at infra-
strukturen til havnene er i orden,” siger
Jens Kirketerp Jensen fra Hirtshals Havn.
Vigtige bindeled
De nordjyske havne har ikke alene stor be-
tydning for Nordjylland. De er også vigtige
udenfor regionen.
EU har for nyligt officielt anerkendt havne-
ne i Frederikshavn og Hirtshals som dele af
EU’s prioriterede transportnetværk.
De to havne er blevet udråbt som vigtige
led i ”Jyllandskorridoren”, der har status
Jyllandskorridoren
Havnene nord for Limfjorden i Hirtshals og
Frederikshavn er officielt anerkendt af EU
som vigtige led i ”Jyllandskorridoren”, som
forbinder det centraleuropæiske marked
med Sverige, Norge og det nordatlantiske
område.
22
DEN 3. FORBINDELSE
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1515424_0023.png
Godstransporten fra de nordjyske
havne over Limfjorden er stor og
stigende.
som en europæisk transporthovedkorridorer,
som forbinder det centraleuropæiske marked
med Sverige, Norge og det nordatlantiske
område.
”Der er ingen tvivl om, at vores rolle
som bindeled mellem Sverige og Norge
og resten af Europa vil blive forstærket
yderligere i de kommende år,” siger Mikkel
Seedorff Sørensen fra Frederikshavn Havn.
Mere gods i fremtiden
Havnene i Frederikshavn og Hirtshals
håndterer i dag tilsammen over 300.000
godslastvogne og mere end fire millioner
tons gods om året.
”Vi forventer, at godsmængderne vil stige,
og det samme gør antallet af lastbiler,
der skal passere Limfjorden,” siger Mikkel
Seedorff Sørensen.
Sammen med passagertrafikken og de
øvrige aktiviteter på havnene, som også
forventes at stige, stiller det krav til en god
infrastruktur. Havnene ønsker, at der snart
kommer en 3. forbindelse over Limfjorden,
som i stigende grad bliver oplevet som
Jyllandskorridorens svage led.
”Jeg ved, at det er et problem for lastbil-
chaufførerne, at der er en flaskehals
omkring Limfjorden. Hvis trafiksituationen
ved Limfjorden bliver værre i de kommende
år, så kan vi frygte, at der er lastbiler, der
vælger at køre hele vejen op til Sverige via
Fyn og Sjælland. Derfor er der brug for den
3. Limfjordsforbindelse,” siger han.
Ved siden af de store godsmængderne er
der cirka fire millioner færgepassagerer, der
hvert år rejser til og fra Frederikshavn og
Hirtshals.
Mikkel Seedorff Sørensen, direktør for
Frederikshavn Havn.
Frederikshavn Havn
Havnens størrelse: 171 ha
Planlagt udvidelse: 190 ha
Godsomsætning i 2013: 170.000 trailere - 380. 000 TEU
Havnens betydning for arbejdspladser i regionen: 3.000
Hirtshals Havn
Havnens størrelse: 110 ha
Planlagt udvidelse: 25 ha
Godsomsætning i 2013: 130.000 trailere - 290.000 TEU
Havnens betydning for arbejdspladser i regionen: 2.700
DEN 3. FORBINDELSE
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1515424_0024.png
Aalborg er en flaskehals
Rederi: Presset omkring Limfjordstunnellen er allerede et problem.
Flere og flere af Fjord Lines kunder gruer
ligeså meget for flaskehalsen omkring
Limfjordstunnellen som for køerne
omkring Hamborg. Direktør frygter at
kunderne vil vælge andre veje.
Der er fuld fart på udviklingen hos det
dansk-norske færgerederi Fjord Line i
Hirtshals. Rederiet udvider med nye færger
og afgange, og det betyder flere arbejds-
pladser i Nordjylland.
Alligevel hænger der en sort sky og truer
fremgangen og udviklingslysten.
”Presset omkring Limfjordstunnellen er
allerede et problem for os og vores kunder,
og det vil bare vokse i fremtiden. Hvis den
3. Limfjordsforbindelse ikke snart kommer,
risikerer vi, at vores kunder vil vælge
andre veje, og det vil koste arbejdspladser
i Nordjylland,” siger direktøri Fjord Line,
Gert Balling.
Ringer fra køen
På nuværende tidspunkt er infrastrukturen
særligt et problem om sommeren, hvor
gæsterne risikerer at hænge fast i en kø
omkring Aalborg, når de er på vej for at nå
de færger, der sejler midt på dagen.
”Når det stopper til i og omkring tunnellen,
så er det ikke bare en enkelt bil på vej til
færgen, der misser en afgang. Det rammer
jo rigtig mange. Folk ringer til os fra køen
for at høre, om vi ikke kan holde færgen
tilbage. Det kan vi selvfølgelig ikke, vi skal
sejle til tiden, og så må vores gæster holde
på havnen og vente på en senere afgang,”
siger Gert Balling og fortsætter:
”Det er selvfølgelig ikke nogen rar oplevel-
se for vores gæster, og der er grænser for,
hvor længe man vil blive ved med at bruge
vores færger, hvis man først er kommet for
sent flere gange på grund af kø.”
Han hører allerede nu fra gæsterne, at de
frygter trafikken omkring Limfjordstun-
nellen lige så meget som presset omkring
Hamborg.
Vognmænd fravælger Jylland
Fjord Line forventer, at rederiet snart vil
runde 600 ansatte. Samtidig er forventnin-
gen, at færgerne i 2014 vil sejle 200.000
personbiler – eller hvad der svarer til
600.000 gæster – og 40-50.000 lastbiler.
”Vi har også en stor cargotrafik, men des-
værre er fakta, at vognmændene vælger at
fragte mere og mere gods igennem Sverige
frem for Danmark, for at undgå køer i
Jylland,” siger Gert Balling.
Derfor er det magtpåliggende for ham, at
den 3. Limfjordsforbindelse over Egholm
bliver bygget hurtigst muligt.
”Det er helt nødvendigt med den ekstra
forbindelse – ellers vil det koste arbejdspladser
og erhvervsudviklingen vil gå i stå,” siger han.
”Det er nødvendigt, at den 3. Limfjordforbindelse bliver bygget hurtigst muligt,” siger direktør i
færgerederiet Fjord Line, Gert Balling.
24
DEN 3. FORBINDELSE
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1515424_0025.png
Direktør Björn Eirikssons internationale produktionsvirksomhed
er sårbar uden den 3. Limfjordsforbindelse.
Gode transportveje er afgørende
Eksportvirksomhed: Vi er lige lovligt sårbare med Limfjordstunnelen.
For en virksomhed som Altuglas Inter-
national i Brønderslev er det vigtigt med
gode og stabile transportveje ind og ud
af Vendsyssel. Virksomheden ser frem til,
at den 3. forbindelse over Limfjorden kommer.
”Størstedelen af vores produktion går til
eksport og bliver fragtet på lastbiler til kun-
der i hele Europa. Derfor er det afgørende,
at vi ikke har problemer med at få kørt varerne
til og fra virksomheden,” siger direktør i
Altuglas International, Björn Eiriksson.
Gode veje er vigtige
Altuglas producerer nogle særlige acryl-
plader, der fortrinsvis bliver brugt i bygge-
industrien i mange europæiske lande.
De 62 medarbejdere producerer årligt i
alt 6000 tons acrylplader, og det betyder
masser af tank- og lastbiler fra Europa til
Brønderslev og retur hver eneste uge.
Altuglas forsøger hele tiden at have en
råvarebeholdning, så produktionen kan
fortsætte i cirka en halv uge uden nye
forsyninger.
”Vi er meget afhængige af, at der hele tiden
kommer tankvogne med de råvarer og ke-
mikalier, som vi bruger i produktionen. En
god infrastruktur er vigtig, og derfor vil vi
gerne have, at den 3. Limfjordsforbindelse
snart kommer. Når vi som i dag kun har
Limfjordstunnelen, er vi lige lovligt sårbare,”
siger Björn Eiriksson, der fortæller, at
virksomheden ofte har lastbiler, der bliver
forsinket i trafikken ved Limfjorden.
Skal nok overleve
Han understreger, at det ikke er fordi, at
virksomhedens eksistens på nogen måde er
afhængig af den 3. Limfjordsforbindelse.
”Virksomheden skal nok overleve, men
vi har planer om at vokse og udvide pro-
duktionen, og i den forbindelse er det er
klart, at gode transportveje i Nordjylland
er et vigtigt konkurrenceparameter. Derfor
støtter vi den 3. Limfjordsforbindelse over
Egholm,” siger Björn Eiriksson.
DEN 3. FORBINDELSE
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1515424_0026.png
De nordjyske kommuner:
Anlægslov skal vedtages i år
Den 3. Limfjordsforbindelse over Egholm vil skabe vækst i Nordjylland og være
en god forretning for det danske samfund.
En god infrastruktur er livsvigtig, hvis
en region som Nordjylland skal kunne
klare sig godt og udvikle sig i fremti-
den. Sådan lyder det fra de nordjyske
kommuner, der ønsker, at anlægsloven
for den 3. Limfjordsforbindelse bliver
vedtaget hurtigst muligt.
”Jeg er meget tilfreds med, at folketinget nu har
vedtaget linjeføringen for den 3. Limfjordsforbin-
delse. Det er et meget vigtigt skridt for Nordjylland.
Men det var kun det første vigtige skridt. Nu skal
vi videre til næste skridt,” siger Mogens Gade,
der er bogmester i Jammerbugt Kommune og
formand for det nordjyske kommunekontaktråd.
Han understreger, at det er afgørende, at
Nordjylland fortsætter med at presse på overfor
regeringen og folketinget.
”Nu skal vi have vedtaget en anlægslov, og det
skal gerne være i år. At linjeføringen nu ligger
fast, er godt, men det løser ikke vores trafikale
problemer i Nordjylland. Vi stopper ikke før
asfalten ligger der, og vi kan køre på den
3. Limfjordsforbindelse,” siger han.
Enighed i Nordjylland
Ifølge Mogens Gade er det alle nordjyske
kommuner, der er enige om, at den
3. Limfjordsforbindelse har allerhøjeste
prioritet.
”Limfjorden er ikke kun en barriere for trafikken.
Den er også på vej til at blive en barriere for
erhvervsudviklingen og beskæftigelsen i Nord-
jylland. Derfor er den 3. Limfjordsforbindelse
utrolig vigtig for hele Nordjylland,” siger han.
I Aalborg Kommune er rådmand Hans Henrik
Henriksen enig i, at der er brug for, at Folketinget
nu følger op på trafikaftalen med at vedtage en
anlægslov for den 3. Limfjordsforbindelse.
”Grundlaget for den 3. forbindelse over
Limfjorden er for længst på plads, og behovet
bare stiger og stiger. Den nye forbindelse over
Limfjorden har været diskuteret i årtier. Nu er der
brug for, at Folketinget får vedtaget anlægsloven
for den 3. Limfjordsforbindelse,” siger han.
Hæmmer udviklingen
Rådmanden er glad for, at Folketinget nu har
lagt sig fast på Egholmforbindelsen. Han peger
på, at usikkerheden omkring forbindelsen har
været med til at hæmme både by- og erhvervs-
udviklingen i Aalborg.
”Vi er meget ambitiøse og målrettede i forhold
til at skabe byudvikling og vækst i Aalborg.
Men så længe der er den mindste usikkerhed om
noget så vigtigt som den 3. Limfjordsforbindelse,
så er vi som kommune lidt låste som myndighed,
De trafikale problemer ved Limfjorden hæmmer
udviklingen i Nordjylland.
26
DEN 3. FORBINDELSE
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1515424_0027.png
En anlægslov for den 3. Limfjordsforbindelse er en hastesag, mener borgmester
Mogens Gade, formand for det nordjyske kommunekontaktråd.
og erhvervslivet tøver i forhold til investerin-
ger i by- og erhvervsudvikling,” siger Hans
Henrik Henriksen:
”Derfor er det klart vores ønske, at anlægs-
loven for den 3. Limfjordsforbindelse bliver
vedtaget hurtigst muligt.”
En god investering
Også Mogens Gade kalder det en ”hastesag”,
at folketinget nu får vedtaget en anlægslov
for den 3. Limfjordsforbindelse.
”Det vil få flere borgere og virksomheder
til at turde bosætte sig nord for Limfjorden.
Alene signalværdien i, at Folketinget omsider
vedtager anlægsloven, vil sætte gang i en
positiv udvikling og skabe mere vækst i Nord-
jylland. Det er jeg ikke et øjeblik i tvivl om,”
siger Mogens Gade, der som talsmand for
de nordjyske kommuner hæfter sig ved,at
den 3. Limfjordsforbindelse via Egholm,
som nu er besluttet af folketinget, ifølge alle
beregninger bliver en god investering for
det danske samfund.
”Havde den 3. Limfjordsforbindelse ikke ligget
i Nordjylland, så var den nok blevet bygget for
længst,” siger han.
Mogens Gade vil derfor gerne have, at
folketinget ser på den 3. Limfjordsforbindelse
som en investering for både Nordjylland og
for hele Danmark.
”Det er ikke nogen gavebod, vi ønsker os.
Mere en håndsrækning, der vil gøre os endnu
bedre i stand til at klare os selv. En slags
hjælp til selvhjælp,” siger han.
Borgmester Mogens Gade.
DEN 3. FORBINDELSE
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1515424_0028.png
Det har været hårdt
Borgere har siddet fast i usælgelige huse på grund af årelang
usikkerhed om den 3. Limfjordsforbindelse.
Irene og Bent har været stavnsbundne
i mere end ti år, fordi deres hus ligger
lige ved linjeføringen for den 3. Lim-
fjordsforbindelse. Nu håber parret på
en hurtigt afklaring, så de kan komme
videre med deres liv.
Det var på mange måder det perfekte hus på
landet. En lille landejendom på en stor grund
midt i den idylliske og fredelige natur. Ude på
landet og alligevel kun ti kilometer fra Aalborg
centrum.
”Det var bare det helt rigtige hjem for os den-
gang. Og sådan har vi også forsøgt at se på det
gennem årene, selvom det ikke altid har været
nemt. Det blev jo noget helt andet, end det vi
troede, da vi købte huset,” siger Irene Longmuir.
Huset ligger lige præcist, hvor et flertal i Folketin-
get nu har besluttet, at linjeføringen for den
3. Limfjordsforbindelse skal gå.
Når forbindelsen via Egholm er bygget, vil
bilerne på motorvejen drøne frem of tilbage
kun 50 meter fra, hvor huset ligger i dag.
Det er en risiko, som familien har kendt siden
2003, hvor planerne om en vestlig 3. Limfjords-
forbindelse blev fremlagt første gang. Siden
har Irene Longmuir og hendes familie været
stavnsbundne til deres hus.
”De sidste godt ti år har vi ikke været herre over
vores eget liv. Vi har hele tiden vidst, at vores hus
måske snart skulle rives ned. Det har ikke været
spor sjovt,” siger hun.
Perfekt til hesteopdræt
Irene Longmuir er i dag 62 år og er netop gået
på efterløn efter at have arbejdet i 35 år som
fysioterapeut på Aalborg Sygehus.
Hun var 34 år gammel, da hun i 1986 flyttede
ind i huset på landet sammen med den seks år
yngre Bent.
Det lille hus på kun 80 kvm var lidt nedslidt, og
de brugte et halvt år på at sætte det i stand,
inden de flyttede ind. Huset ligger på den blinde
Skelvej 11 tæt ved landsbyen Hvorupgård nord
for Nørresundby.
Med en grund på 66.000 kvm var der rigeligt med
plads til Bents hobby med at opdrætte travheste.
”Bent kommer fra en rigtig travhestefamilie, og
vi har i årenes løb opdrættet masser af travheste,
indtil Bent for nogle år siden fik problemer med
skuldrene, og det blev for hårdt med hestene. Nu
har vi nedlagt vores hobbyopdræt og har kun et
par heste tilbage,” siger Irene Longmuir.
Har været stavnsbundne
Hvis parret havde haft mulighed for det, var de
flyttet i et mindre vedligeholdelseskrævende hus
i byen for flere år siden. Men det har de ikke
kunnet gøre på grund af de årelange og uvisse
planer om den 3. Limfjordsforbindelse, som har
gjort deres hus usælgelig.
”Vi har på mange måder haft det fint i de
mange år, som vi har levet i huset, og for vores
to døtre har huset været en god ramme for deres
opvækst. Men i de senere år har vi ikke haft fri-
heden til at leve vores liv, som vi selv har ønsket
det, og det har da været hårdt,” siger Bent Grøn,
der i dag er 56 år og arbejder som IT-konsulent
hos KMD i Aalborg.
28
DEN 3. FORBINDELSE
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1515424_0029.png
Parret Irene Longmuir og Bent Grøn står hvor
bilerne på den 3. Limfjordsforbindelse via Egholm
kommer til at køre kun 50 meter fra deres hus.
Den yngste af døtrene flyttede hjemmefra for
fem år siden for at studere i Aarhus, og det
har altid været planen, at Irene og Bent ville
flytte til et hus i byen, når børnene var fløjet
fra reden.
”Det har ikke været muligt for os at flytte, da
vores hus ikke kan sælges. Vi har ikke kunnet
disponere over vores eget liv, som andre
familier gør. Fx havde vi ikke mulighed for at
hjælpe vores døtre med et forældrekøb af en
lejlighed, dengang de begyndte at studere. Vi
kan ikke låne i friværdien, når huset intet er
værd,” siger Bent Grøn.
Gennem årene er der blevet bygget flere
kvadratmeter til på første sal, så der blev
mere plads til børnene, og i det hele taget har
familien forsøgt at holde huset nogenlunde
vedlige, selvom de vidste, at de levede i huset
på lånt tid.
”Vi skulle jo leve i huset, så vi er aldrig holdt
op med at renovere, og vi har da efterhån-
den investeret en del penge i ejendommen
gennem årene,” siger Irene Longmuir.
Vil gerne bare væk
På Skelvej er der fem andre familier, der er i
samme situation som Irene og Bent.
Og på vejen var der derfor glæde, da et flertal
i Folketinget i juni lavede en aftale, der omsi-
der slog fast, at den 3. Limfjordsforbindelse
skal følge Egholmlinjen, og at linjeføringen
dermed kommer til at ligge klods op af
husene på Skelvej.
Politikerne har samtidigt oprettet en pulje
på 43,1 millioner kroner til at finansiere en
statslig forlodsovertagelse af ejendomme, der
står til at blive eksproprieret, når den 3. Lim-
fjordsforbindelse over Egholm bliver bygget.
Puljen skal ikke alene gå til at købe husene
på Skelvej, men også andre ejendomme,
som ligger tæt ved den 20 kilometer lange
linjeføring, som den kommende vestforbindel-
se strækker sig over.
”Vi har dog siden fået oplyst, at det ikke er
alle husene, der kan blive forlodsovertaget.
Vi skal sende en ansøgning til Vejdirektoratet
og har fået besked på, at vi skal have nogle
helt særlige personlige grunde til, at vi ikke
kan blive boende i huset. Eller er vi nødt til
at vente med at blive eksproprieret, til selve
Limfjordsforbindelsen bliver bygget,” siger
Bent Grøn.
”Vi har aldrig blandet os i, om den
3. Limfjordsforbindelse skal ligge det ene
eller andet sted. Men nu vil vi altså gerne
væk så hurtigt som muligt og starte et liv et
andet sted, og derfor ser vi nu meget frem til,
at politikerne sætter byggeriet af den
3. Limfjordsforbindelse i gang. Så vi og andre
i vores situation omsider kan få en afklaring.
Det trænger vi til,” siger han.
Bent Grøn med sine sidste heste.
”De sidste ti år har vi ikke været herre over vores eget liv,” siger Irene Longmuir.
DEN 3. FORBINDELSE
29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1515424_0030.png
Arne Boelt, borgmester i Hjørring.
”Jeg er glad for, at Folketinget har besluttet, at der skal bygges en 3. Limfjordsforbindelse
over Egholm. Den vestlige forbindelse kommer til at give os et reelt alternativ, når trafikken
bryder sammen. For mig er det nemlig sårbarheden, der er det væsentligste argument for
den 3. Limfjordsforbindelse. Det er fuldstændigt uholdbart, at forbindelsen mellem Vend-
syssel og resten af Danmark er så utrolig sårbar, som den er i dag. Det holder simpelthen
ikke længere. Tænk hvis der skete en stor ulykke, som lukkede tunnelen i lang tid, så ville
alt gå i stå nord for Limfjorden.”
Niels Vestergaard Salling, formand for LandboNord.
”Hvis vi skal have kommunerne nord for fjorden til at fungere optimalt, så skal vi kunne
tiltrække virksomheder. Det kræver gode transportmuligheder, og det har vi ikke i dag.
Infrastrukturen i Nordjylland er alt for sårbar, og der er mange virksomheder, som i dag
vil være bange for at placere sig nord for fjorden. Med de nuværende forbindelser over
Limfjorden sidder vi alt for ofte fast i trafikken. Det skader udviklingen i Nordjylland, og
derfor har vi brug for en mere sikker 3. forbindelse over Limfjorden.”
Arne Nielsen, formand i 3F Transportgruppen Aalborg.
”Folk, der bor på den ene side og arbejder på den anden side af fjorden, spilder utroligt
meget tid på, at de hver dag nødt til at tage højde for, at de kan blive fanget i trafikken. Vi
spilder alle sammen masser af tid på langsom transport og på at holde i kø i trafikken ved
fjorden. Det er et stort problem, som koster samfundet dyrt og går ud over fleksibiliteten
på arbejdsmarkedet. Vi har brug for den 3. Limfjordsforbindelse til at binde Himmerland og
Vendsyssel bedre sammen.”
Mindre forurening
Den 3. Limfjordsforbindelse over Egholm bliver en gevinst for
klimaet.
Selvom biltrafikken vil stige i de kommende år, vil den samlede forurening
fra bilerne falde med Egholmforbindelsen.
Beregninger lavet på baggrund af VVM-undersøgelsen af den 3. Limfjords-
forbindelse viser, at der vil blive udledt 2.640 tons mindre CO2 om året fra
trafikken, fordi trafikken kommer til at glide bedre med den nye forbindelse
over Limfjorden.
Der bliver også samlet set mindre støjforurening fra biltrafikken med den
3. Limfjordsforbindelse.
Den nye vestlige forbindelse via Egholm vil tilføje trafikstøj til områder,
der ikke hidtil har været belastet med støj. Men samtidig vil Egholmlinjen
betyde, at en række gader i Aalborg, der i dag er belastet af støj, bliver langt
mere fredelige i fremtiden. Alt i alt giver Egholmlinjen en reduktion på 18 %
i den samlede støjbelastning.
30
DEN 3. FORBINDELSE
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1515424_0031.png
Søren Svendsen, direktør i Aalborg Lufthavn.
”Limfjorden er allerede en flaskehals, og alle undersøgelser siger jo, at det bliver meget
værre i løbet af de kommende år. Derfor er utroligt vigtigt, at vi hurtigt får den 3. Limfjords-
forbindelse. Vi kan i Nordjylland ikke være tjent med at sidde i kø ved Limfjorden, mens
der bliver bygget infrastruktur og motorveje alle mulige andre steder. For lufthavnen vil
Egholmforbindelsen markant styrke vores konkurrencestilling her i Jylland. Så længe den
nye forbindelse ikke er bygget, risikerer vi at blive hægtet af i konkurrencen.”
Richard Fynbo, direktør og formand for DI Vendsyssel.
”Fremskrivningerne siger, at trafikken snart sander helt til ved Limfjorden, og hvis der
ikke snart kommer en løsning, kan jeg kan godt frygte, at virksomheder vil fravælge
Vendsyssel, når de skal etablere sig. Derfor har vi hårdt brug for den 3. Limfjordsforbin-
delse. Virksomhederne oplever allerede i dag store trængselsproblemer, når de fragter
varer igennem tunnelen. Den ny forbindelse over fjorden vil give virksomhederne nord for
fjorden nogenlunde de samme vilkår som virksomheder i resten af landet.”
Anna Kirsten Olesen, formand for LO i Aalborg, Rebild og Jammerbugt.
”Vi har brug for den 3. Limfjordsforbindelse til at få skabt vækst og udvikling i Nordjylland.
Problemerne med transporten af både mennesker og varer over Limfjorden er ved at være
alt for store. Vi holder mere og mere i kø ved Limfjorden, og derfor haster det med at få
bygget den 3. Limfjordsforbindelse over Egholm. Det kan godt være, at forbindelsen ikke
kommer i morgen, men det er vigtigt, at folketinget nu vedtager en anlægslov, så vi kan
komme videre med at skabe udvikling i Nordjylland.”
En god investering
Den 3. Limfjordsforbindelse er en god investering for det
danske samfund.
6,2 mia. kroner. Det bliver prisen for den nye forbindelse over Limfjorden
via Egholm. Selvom det kan lyde af mange penge, så bliver forbindelsen en
gevinst for samfundet.
Hele trafikafviklingen ved Limfjorden bliver nemlig væsentligt bedre, og de
omkring 110.000 trafikanter, der dagligt krydser Limfjorden, får kortere rejsetid.
Til trods for, at der kommer flere biler, så viser beregningerne, at person-
bilisterne samlet set kommer til at tilbagelægge 7,13 mio. færre kilometer
på vejnettet med den 3. Limfjordsforbindelse via Egholm.
Trafikanterne kommer til i alt at spare mere end 1,7 mio. timers rejsetid om
året, og det er med til at gøre forbindelsen til en god investering.
Beregninger fra Vejdirektoratet viser, at den 3. Limfjordsforbindelse via
Egholm er en bedre investering for det danske samfund end mange andre
aktuelle motorvejsprojekter, der bliver gennemført i disse år.
DEN 3. FORBINDELSE
31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1515424_0032.png
Besøg os på www.3limfjordsforbindelse.nu
[email protected]