Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 213
Offentligt
Holte, den 31. marts 2015.
Transportminister Magnus Heunicke
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
J.nr. 2015-940. Færgeforlig Bornholm – udbudsbetingelser
Jeg har modtaget Deres skrivelse af 16. marts 2015 med tilhørende notat af 4. marts 2015. På grund af
bortrejse har jeg først nu mulighed for at kommentere en række forhold i de to dokumenter.
Generelt
Som bekendt er det tanken, at det kommende udbud skal indeholde en 10-årig kontraktperiode, dvs., at
kontrakten mindst skal løbe til 2027. Det er en ganske lang periode med mulighed for væsentlige tekniske og
økonomiske eksterne påvirkninger.
Det må derfor overordnet handle om at gøre udbudsbetingelserne så fleksible som muligt og samtidig så
præcise, at en operatør ikke kan omgå sine kontraktmæssige forpligtelser. Dette gælder så meget mere, som
der er tale om et EU-udbud, hvor det er vanskeligt efterfølgende at afvige fra konditionerne i udbuds-
materialet.
Derfor bør behandlingen af de kommende års besejlingsomfang og de underliggende økonomiske
konsekvenser ved valg af tonnage belyses så indgående som overhovedet muligt. Den tid, det tager at gøre
arbejdet grundigt, må nødvendigvis benyttes. I den forbindelse er det fortsat efter min vurdering meget
skuffende, at rapporten fra juni 2014 ikke indeholder konsekvensberegninger ved anvendelse af forskellige
skibstyper og alternative ruteoplæg, og at der heller ikke senere i forløbet er udarbejdet et sådant materiale,
idet transportudvalgets medlemmer kun på denne måde vil være i stand til at diskutere relevante alternativer
til det aktuelle besejlingsmønster på et tilstrækkeligt oplyst grundlag.
Det kan nås endnu og ikke mindst i lyset af tilkendegivelsen om, at De ”...
er fast besluttet på at holde (Deres)
løfte om at kunne invitere til en runde 2 i forhandlingerne, hvor vi har tilstrækkelig midler til mærkbart at
forbedre det eksisterende forlig på de punkter, der er afgørende for Bornholm”,
jf. Bornholms Tidende den
27. marts 2015.
Sejltid Rønne – Ystad
I Deres besvarelse af 16. marts 2015, fastholder De, at sejltiden for en hurtigfærge af konventionel type (dvs.
ikke en katamaran) vil være 40-60 minutter længere for en enkelttur fra Rønne til Ystad end ved benyttelsen
af en katamaran.
Et enkelt regnestykke viser, at denne påstand ikke er retvisende:
-
-
-
-
Distance Rønne – Ystad:
Konventionel hurtigfærges (superfærges) sejlhastighed:
Reel sejltid: 55,5 km sejles på 60 minutter, dvs.:
Havnemanøvrer:
37 sømil svarende til 68,5 km.
30 knob svarende til 55,5 km/t.
68,5 km sejles på 74 min.
2 x 10 minutter svarende til 20 min.
1