Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 212
Offentligt
1514667_0001.png
Nørrebrogade 39, 1. tv., 2200 København N
www.baeredygtigtrafik.dk
29.
marts 2015
Pressemeddelelse fra Rådet for Bæredygtig Trafik
Region Sjælland må vise reel vilje til at konsolidere Tølløsebanen:
Fortsat fremgang og passagervækst på Tølløsebanen forudsætter
sporudskiftning mellem Høng og Ruds-Vedby
Stor var glæden hos mange pendlere og lokalpolitikere og hos forkæmperne for
Tølløsebanens bevarelse, da vi den 20. marts fik meddelelsen om, at Tølløsebanen
var reddet. Regeringen annullerer ændringen af tilskuddene til regionernes
privatbanedrift. De 12 mio. kr., som Region Sjælland stod til at miste i
investeringstilskud, er dermed blevet tilbageført til Regionens kasse. Og samtidig
fastholdes status quo for de øvrige statslige tilskud til privatbanedriften.
Men glæden over regeringens initiativ blev hurtigt blandet op med malurt. I
Region Sjællands politiske ledelse var man nemlig hurtig til at skrue de
bekymrede miner på. Nok var Tølløsebanen reddet, i første omgang, men regionen
mangler – påstås det – fortsat 18 mio. kr. på årsbasis til kollektiv trafik (busser).
Eller er det mon 8 mio.? Og man har samtidig meldt ud, at de manglende
millioner skal findes ved at nedskære antallet af afgange på eller helt fjerne en
række vigtige buslinjer.
Samtidig nægter man at give grønt lys til den helt nødvendige udskiftning af 8 km
spor på Tølløsebanen. Besynderligt, for selskabet Regionstog har finansieringen af
opgraderingen på plads, og der er allerede gennemført forberedende arbejder for 6
mio. kr. Men i stedet for at frigive bevillingen til den stærkt påkrævede
sporfornyelse har Regionsrådets formandskab på bombastisk manér meldt ud, at
man aktiverer ”pauseknappen” og altså dermed tilbageholder midlerne til
strækningsfornyelsen. Det sker med henvisning til, at Regeringen efter
formandskabets opfattelse ikke er fremkommet med en langsigtet løsning for
Tølløsebanens fremtid og dimensioneringen af den kollektive trafik i Region
Sjælland.
Og rigtigt er det da, at Indenrigs- og Økonomiminister Morten Østergaard har
bebudet, at man fra regeringsside vil igangsætte en supplerende undersøgelse af
statens tilskud til lokalbanerne herunder Tølløsebanen. En analyse, der i sidste
instans skal bidrage til at sikre, at der også i de kommende år vil være en
forsvarlig kollektiv trafik i hele landet.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Man må imidlertid forvente, at den nyligt vedtagne fordeling af
investeringstilskuddene til lokalbanerne, som bl.a. tilgodeser Tølløsebanen med
12 mio. kr. årligt, vil gælde, indtil en ny aftale om lokalbanerne er på plads. Der
er således foreløbig
ingen
ændringer i de drifts- og investeringstilskud, Region
Sjælland fremover vil modtage fra staten til Regionens 201 km lokalbaner.
Det er derfor meget problematisk, at regionsrådsformand Jens Stenbæk reagerer
så hovedkulds og forhastet, og at et enigt regions-formandskab har valgt at
blokere for investeringen i nye skinner på et af Tølløsebanens delstræk. Men når
Stenbæk og de to andre medlemmer af formandskabet hejser stopsignal for
investeringen i 8 kilometers sporfornyelse, modarbejder de samtidig intentionen
med regeringens redningsaktion for Tølløsebanen. Regions-formandskabets
modvilje mod at investere i Tølløsebanen er derfor helt uacceptabel og viser
desuden lysende klart, at Stenbæk og Co. ikke er til sinds at opgive deres
satsning på et R-bus-alternativ til Tølløsebanens togdrift.
I stedet burde Region Sjælland straks give Regionstog ”grønt lys” til udskiftning af
de 8 km forældede og stærkt nedslidte spor mellem Ruds Vedby og Høng.
Regionstog råder allerede over midlerne hertil, og planlægningen af projektet er
på plads, så det koster ikke Region Sjælland likviditet.
Et stop for spormoderniseringen er underligt i betragtning af, at bestyrelsen for
Regionstog/Movia selv har været med til at igangsætte planlægning og udbud af
sporombygningen og efterfølgende har bevilget penge fra Regionstog til at
udarbejde udbudsgrundlag mv. Konsekvensen af en beslutning om endnu en
gang at udskyde den nødvendige sporombygning kan meget vel blive, at
Regionstog inden for kort tid af sikkerhedsmæssige årsager må indskrænke eller
standse togdriften mellem Ruds Vedby og Høng på ubestemt tid. Der vil derved
opstå en uforudsigelig og helt uholdbar situation, og det kommer til at gå ud over
sagesløse passagerer. Den påkrævede spormodernisering bør gennemføres hen
over sommeren.
Tiden er ikke til magtfuldkommenhed og demokratisk tonedøvhed. Der er
tværtimod behov for, at regionsledelsen lytter til borgerne, agerer ansvarsbevidst
og viser vilje til seriøs håndtering af den kollektive trafik i Regionen, herunder
opdateringen af Tølløsebanens infrastruktur.
Lad derfor fornuften sejre og godkend spormoderniseringen!
Kontaktoplysninger for medierne: Leif Kajberg tlf. 2964 5164. E-mail:
[email protected]
2