Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 212
Offentligt
Nørrebrogade 39, 1. tv., 2200 København N
www.baeredygtigtrafik.dk
29.
marts 2015
Pressemeddelelse fra Rådet for Bæredygtig Trafik
Region Sjælland må vise reel vilje til at konsolidere Tølløsebanen:
Fortsat fremgang og passagervækst på Tølløsebanen forudsætter
sporudskiftning mellem Høng og Ruds-Vedby
Stor var glæden hos mange pendlere og lokalpolitikere og hos forkæmperne for
Tølløsebanens bevarelse, da vi den 20. marts fik meddelelsen om, at Tølløsebanen
var reddet. Regeringen annullerer ændringen af tilskuddene til regionernes
privatbanedrift. De 12 mio. kr., som Region Sjælland stod til at miste i
investeringstilskud, er dermed blevet tilbageført til Regionens kasse. Og samtidig
fastholdes status quo for de øvrige statslige tilskud til privatbanedriften.
Men glæden over regeringens initiativ blev hurtigt blandet op med malurt. I
Region Sjællands politiske ledelse var man nemlig hurtig til at skrue de
bekymrede miner på. Nok var Tølløsebanen reddet, i første omgang, men regionen
mangler – påstås det – fortsat 18 mio. kr. på årsbasis til kollektiv trafik (busser).
Eller er det mon 8 mio.? Og man har samtidig meldt ud, at de manglende
millioner skal findes ved at nedskære antallet af afgange på eller helt fjerne en
række vigtige buslinjer.
Samtidig nægter man at give grønt lys til den helt nødvendige udskiftning af 8 km
spor på Tølløsebanen. Besynderligt, for selskabet Regionstog har finansieringen af
opgraderingen på plads, og der er allerede gennemført forberedende arbejder for 6
mio. kr. Men i stedet for at frigive bevillingen til den stærkt påkrævede
sporfornyelse har Regionsrådets formandskab på bombastisk manér meldt ud, at
man aktiverer ”pauseknappen” og altså dermed tilbageholder midlerne til
strækningsfornyelsen. Det sker med henvisning til, at Regeringen efter
formandskabets opfattelse ikke er fremkommet med en langsigtet løsning for
Tølløsebanens fremtid og dimensioneringen af den kollektive trafik i Region
Sjælland.
Og rigtigt er det da, at Indenrigs- og Økonomiminister Morten Østergaard har
bebudet, at man fra regeringsside vil igangsætte en supplerende undersøgelse af
statens tilskud til lokalbanerne herunder Tølløsebanen. En analyse, der i sidste
instans skal bidrage til at sikre, at der også i de kommende år vil være en
forsvarlig kollektiv trafik i hele landet.
1