Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 211
Offentligt
1514644_0001.png
Adamshøj
Anmodning om deputation for Folketingets Transportudvalg vedrørende niveaufri
udfletning/flyover løsning ved Ringsted
Jeg tilslutter mig den kapacitets- og tidsmæssige ambition for fremtidens jernbanetrafik og er
derfor tilhænger af og støtter op om udvidelsen af jernbanenettet. Jeg har derfor også været
samarbejdsvillig og forståelig over for hele første del af projektet til trods for, at det også vil få
store konsekvenser for min ejendom.
Jeg stiller mig dog uforstående over for forslaget om en udfletning ved Ringsted øst, dels som
berørt lodsejer, dels som skatteborger. Det er denne problemstilling, jeg ønsker at drøfte med
Folketingets Transportudvalg, og håber I har tid til at tage imod min anmodning om deputation.
Følgende fire årsager lægger til grund for min kritik af forslaget om en niveaufri udfletning ved
Ringsted øst frem for ved Ringsted vest:
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Flere berørte borgere
Større landskabspåvirkning
Ødelæggende for fremtidig byudvikling i Ringsted
Dertil skal det nævnes, at grunden til, jeg så aktivt går imod dette projekt, er, at jeg
som lodsejer berøres uforholdsmæssigt meget af en østlig niveaufri udfletning i
forhold til en vestlig niveaufri udfletning, da toget vil kunne ses tydeligt fra
hovedbygningen, og ikke vil kunne skjules med støjvold, træer og buske, som en ikke-
niveaufri udvidelse af togbanenettet vil kunne. Derudover vil de mange boliger på og
omkring Adamshøj Gods blive stærkt påvirket og derved få forringet værdi og
boligvilkår. Værdiforringelsen af ejendommen vil således være enorm.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
En østlig niveaufri udfletning vil koster 522 mio. kr. mere end en vestlig udfletning.
Togbaneprojektet står i forvejen over for finansieringsvanskeligheder, hvorfor det er
uhensigtsmæssigt, at man vælger at se på en mere omkostningstung løsning, der vil øge
udgiftsniveauet til de i forvejen trængte økonomiske rammer.
Meromkostningen skyldes, at en østlig udfletning vil kræve flere ekspropriationer i Ringsted by, da
det er ca. 90.000 m2 mere omfangsrigt end i den vestlige løsning. På en længere strækning vil
togbanen reelt blive en sekssporet bane. Den vil derfor kunne ses fra meget lange afstande. Der
skal anlægges 2 stk. separate dobbelt/enkeltsporet niveaufri udfletningsanlæg. Hele
krydsningsanlægget bliver pga. af parallelføringen af 4 spor og de mange sporforbindelser ca. 3
www.ager.dk
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 211: Henvendelse af 27/3-15 vedrørende forslag om niveaufri udfletning ved Ringsted, fra Carl Boisen Thøgersen, Ringsted
1514644_0002.png
Adamshøj
km lang og ca. 70 m bredt.
Dertil vil en igangsættelse af en østlig udfletning kunne risikere at forsinke hele
projektet. En forsinkelse kan få fatale konsekvenser for togtrafikken, da der er brug for
øget kapacitet i togene for at kunne håndtere den øgede trafikmængde, der forventes
at komme, blandt andet når Femern-Bælt broen åbnes.
Flere berørte borgere
Den østlige udfletning betyder, som nævnt, at der vil være en niveaufri udfletning på en 3 km lang
strækning. Dette er en meget større strækning, end ved en vestlig udfletning med de
konsekvenser, at der skal foretages langt flere eksproprieringer. Det betyder, at det ikke alene
bliver et langt dyrere projekt, men også et projekt der potentielt berører langt flere borgere.
Den vestlige løsning vil betyde en niveaufri udfletning på en strækning, hvor der i forvejen er
etableret en niveaufri udfletning med afskærmer og støjvold. Jeg har stor forståelse for, at en
niveaufri udfletning er en stor gene, for dem den placeres ved. Derfor er jeg uforståelig over for,
at man vil lave endnu flere niveaufrie udfletninger på meget længere strækninger fremfor at
placere den på et sted, hvor der i forvejen er placeret en niveaufri udfletning, og hvor der er taget
højde for støjgener ved at afskærme med støjvold.
Se venligt de vedlagte billeder.
Større landskabspåvirkning
En østlig udfletning kræver, at der arbejdes over en langt større strækning beliggende i
naturomgivelser. Arealbehovet til den østlige løsning er ca. 90.000 m2 mere
omfangsrigt end i den vestlige løsning. Det vil naturligvis få øgede konsekvenser for
den omkringliggende natur, hvor spidssnuet frøer, store vandsalamandere og
flagermus er nogle af de dyr, der hører til. Man har allerede planer om at etablere en
flagermuskorridor for at sikre, at dens habitat ikke ødelægges. En østlig udfletning vil
betyde en langt større forøgelse af barriereeffekten for faunaen.
Derudover vil Adamshøj Gods med mange kultuhistoriske interessante forhold blive
påvirket af en østlig udfletning frem for en vestlig udfletning. Herunder ødelægges
Adamshøj Gods historiske parkanlæg. Adamshøj Gods har været samlingspunkt for
mange lokale arrangementer såsom loppemarkeder og grundlovsmøder, hvor haven
altid har stået åben og været anvendt af mange af Ringsteds borgere. Det vil blive
ødelagt og derfor ikke længere agere samlingssted.
Ødelæggende for fremtidig byudvikling
Ringsted by er under udvikling og udbygning. Denne udvikling er især sket i Ringsted
øst. Mulighederne for videre udvikling er store i netop dette område af Ringsted. En
niveaufri udfletning ved Ringsted øst vil forringe herlighedskvaliteten betragteligt
både i forhold til det visuelle og i forhold til støjgener, og dermed forringe de
fremtidige bebyggelsesmæssige muligheder i området. Ved den vestlige udfletning er
der i forvejen en niveaufri udfletning, hvorfor der ikke vil ske yderligere forringelse af
området.
www.ager.dk
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 211: Henvendelse af 27/3-15 vedrørende forslag om niveaufri udfletning ved Ringsted, fra Carl Boisen Thøgersen, Ringsted
1514644_0003.png
Adamshøj
Henstilling
Jeg anbefaler derfor på det kraftigste, at man af hensyn til samfundsøkonomien, af
hensyn til de mange berørte borgere og lodsejere, de naturmæssige konsekvenser og
den fremtidige byudvikling, holder fast i den vestlige niveaufrie udfletning.
Jeg er meget åben over for dialog og uddybning af mine holdninger til projektet.
Med venlig hilsen
Carl Boisen Thøgersen
Adamshøj den 15. april 2015
www.ager.dk