Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 211
Offentligt
Adamshøj
Anmodning om deputation for Folketingets Transportudvalg vedrørende niveaufri
udfletning/flyover løsning ved Ringsted
Jeg tilslutter mig den kapacitets- og tidsmæssige ambition for fremtidens jernbanetrafik og er
derfor tilhænger af og støtter op om udvidelsen af jernbanenettet. Jeg har derfor også været
samarbejdsvillig og forståelig over for hele første del af projektet til trods for, at det også vil få
store konsekvenser for min ejendom.
Jeg stiller mig dog uforstående over for forslaget om en udfletning ved Ringsted øst, dels som
berørt lodsejer, dels som skatteborger. Det er denne problemstilling, jeg ønsker at drøfte med
Folketingets Transportudvalg, og håber I har tid til at tage imod min anmodning om deputation.
Følgende fire årsager lægger til grund for min kritik af forslaget om en niveaufri udfletning ved
Ringsted øst frem for ved Ringsted vest:
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Flere berørte borgere
Større landskabspåvirkning
Ødelæggende for fremtidig byudvikling i Ringsted
Dertil skal det nævnes, at grunden til, jeg så aktivt går imod dette projekt, er, at jeg
som lodsejer berøres uforholdsmæssigt meget af en østlig niveaufri udfletning i
forhold til en vestlig niveaufri udfletning, da toget vil kunne ses tydeligt fra
hovedbygningen, og ikke vil kunne skjules med støjvold, træer og buske, som en ikke-
niveaufri udvidelse af togbanenettet vil kunne. Derudover vil de mange boliger på og
omkring Adamshøj Gods blive stærkt påvirket og derved få forringet værdi og
boligvilkår. Værdiforringelsen af ejendommen vil således være enorm.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
En østlig niveaufri udfletning vil koster 522 mio. kr. mere end en vestlig udfletning.
Togbaneprojektet står i forvejen over for finansieringsvanskeligheder, hvorfor det er
uhensigtsmæssigt, at man vælger at se på en mere omkostningstung løsning, der vil øge
udgiftsniveauet til de i forvejen trængte økonomiske rammer.
Meromkostningen skyldes, at en østlig udfletning vil kræve flere ekspropriationer i Ringsted by, da
det er ca. 90.000 m2 mere omfangsrigt end i den vestlige løsning. På en længere strækning vil
togbanen reelt blive en sekssporet bane. Den vil derfor kunne ses fra meget lange afstande. Der
skal anlægges 2 stk. separate dobbelt/enkeltsporet niveaufri udfletningsanlæg. Hele
krydsningsanlægget bliver pga. af parallelføringen af 4 spor og de mange sporforbindelser ca. 3
www.ager.dk