Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 209
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
20. april 2015
2015-2159
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 27. marts 2015 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 569:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 27. marts 2015 fra Varde
Kommune vedrørende Rute 11, jf. TRU alm. del - bilag 209.
Svar:
Jeg har sendt henvendelsen til Vejdirektoratet, som oplyser følgende:
”Der foreligger ikke forundersøgelser eller VVM-undersøgelser for den aktuelle
strækning mellem Varde og Korskro, hvorfor direktoratet på den baggrund ikke
nærmere kan vurdere de i henvendelsen opgjorte gevinster for erhvervsliv, tra-
fikanter og samfund ved etablering af en 2+1 vej på strækningen.
Strækningen er registreret som relativ uheldsbelastet. I den forbindelse gen-
nemfører Vejdirektoratet frem til december 2015 en nærmere trafiksikkerheds-
analyse for hele strækningen mellem Korskro og Varde for således at belyse
årsagerne til uheldsbelastningen.
Trafikbelastningen på rute 11 mellem Varde og Korskro kan generelt karakteri-
seres som lav, men Vejdirektoratets trafiktællinger bekræfter, at der er en rela-
tiv stor trafikbelastning på strækningen på lørdage i tidsrummet fra ca. kl. 10 –
17, hvilket formentlig kan forklares med ”skifte-trafik” til sommerhusene i om-
rådet.
Vejdirektoratets hastighedsmålinger på strækningen kan dog ikke bekræfte
henvendelsens oplysning om, at den gennemsnitlige hastighed er lavere end
den maksimalt mulige indenfor lovens rammer.
Hastighedsmålinger fra sommeren 2012 og fra foråret 2015 viser, at gennem-
snitshastigheden for motorkøretøjer (inkl. lastbiler) generelt ligger over den
generelle hastighedsgrænse, og at hastigheden målt som gennemsnitshastighed
for alle motorkøretøjer, der passerer et snit i løbet af en time, yderst sjældent er
under 80 km/t.”