Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 209
Offentligt
1516109_0001.png
Behovet for en udvidelse af Rute 11 ml Korskroen og Varde
Varde Kommune, erhvervslivet og turisterhvervet står sammen om, at Rute 11 mellem
Korskroen og Varde bør udbygges. Rute 11 er i dag en vækstbremse og analyser viser, at en
investering i en kapacitetsforøgelse er samfundsmæssig rentabel. En løsning kan være en
2+1 vej, men en forundersøgelse er nødvendig for at få mere information herom.
Trafikken på strækningen mellem Varde og Korskroen forventes at stige med knap 30
pct. frem til år 2030
Der kører i dag 7.800 køretøjer i døgnet på den ca. 10 km lange strækning mellem Varde og
Korskroen (Rute 11). Den gennemsnitlige hastighed over strækningen er lavere end den
maksimalt mulige indenfor lovens rammer, hvilket skyldes trafikmængden – herunder
megen tung transport.
Trafikken mellem Korskroen og Varde by forventes at stige med knapt 30 pct. fra i dag
frem til 2030.
En udvidelse af Rute 11 mellem Varde og Korskroen til en 2+1 vej vil reducere antallet af
ulykker
På strækningen mellem Varde og Korskroen er der i perioden 2007 til 2011 sket 27
trafikulykker, hvilket svarer til et gennemsnit på 5,4 ulykker pr. år. Af disse var de 2,6
personulykker. Samlet set har uheldene i perioden mellem 2007 og 2011 resulteret i 1
dødsfald, 11 alvorligt tilskadekomne og 4 lettere tilskadekomne trafikanter. Af de samlede
27 ulykker er de 18 endvidere sket på lige vejstrækninger.
COWI har beregnet, at den samlede reduktion i antallet af personskadeulykker ved
etableringen af en 2+1 vej vil være op til 60 %, mens reduktionen i materielskadeulykker vil
reduceres med ca. 30 % pr. år.
Anlæg af en 2+1 vej mellem Varde og Korskroen vil forventeligt have en høj rentabilitet
Ved beregningerne af en udvidelse af Rute 11 mellem Varde og Korskroen til en 2+1 vej,
har COWI ved at bruge de samme analysemodeller, der bruges i Vejdirektoratet,
dokumenteret, at den efterfølgende øgede vejhastighed, forbedrede vejsikkerhed og færre
kødannelser, vil give en samfundsrentable investering på mellem 191 til 352 mio. kroner.
Taget i betragtning at strækningen mellem Varde og Korskroen er ca. 10 km og at en 2+1
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 209: Henvendelse af 27/3-15 vedrørende Rute 11, fra Varde Kommune
vej typisk koster i mellem 15 - 30 mio. kr. per km. at anlægge, så er 2+1 løsningen som
udgangspunkt samfundsmæssig rentabel.
Udvidelse af Rute 11 til en 2+1 vej vil give lettere adgang for turismen
Hastigheden på Rute 11 er gennemsnitlig lavere end lovens hastighedsbegrænsning som
følge af vejen belastning, men helt galt er det på sommerhusenes skiftedage – særligt
lørdage – i sommerhalvåret, hvor trafikken ofte står stille, og hvor en kø af biler ofte
strækker sig helt ned på E20 – til stor gene og fare for trafikken på E20.
Rute 11 udgør hovedfærdselsåren for al ferietrafik fra syd og til Vestkysten, hvorfor
kommunerne og turisterhvervet fra Varde Kommune og nordpå alle lider under Rute 11’s
begrænsninger.
Varde Kommune er landets næststørste turistkommune kun overgået af København, og
Varde har årligt ca. lige så mange overnattende tyske turister som hele Sverige. Derfor
stammer mere end 10 pct. af den samlede værditilvækst i Varde Kommune fra turisme,
hvorfor begrænsninger af netop denne sektor er et problem for vækst og arbejdspladser
lokalt.
Langs hele Vestkysten arbejdes der på tværs af kommuner og mellem offentlige og private
aktører om at videreudvikle kystturismen, så den i fremtiden kan skabe endnu flere
arbejdspladser og indtægter for Danmark. Arbejdet ligger i forlængelse af folketingets
ambitiøse turisme-vækstplan fra juni 2014 om at udvikle kystturismen til gavn for
Danmarks samlede økonomi.
Hvis satsningen på en øget omsætning indenfor kystturismen skal bære frugt, så er det
afgørende, at de trafikale forhold i Danmarks suverænt største kystturisme kommune,
Varde, er tidssvarende. Det er ikke tilfældet i dag for Rute 11 mellem Korskroen og Varde
by.
Turisterhvervet siger:
”Vestkysten er et kæmpe aktiv for Danmark, og hvert eneste år valfarter turister til
Vesterhavet. I turistbranchen arbejder vi målrettet på år efter år at hæve kvaliteten til
glæde for vores gæster, men hvis turisterhvervet skal vækste, er det afgørende, at
infrastrukturen understøtter vores indsats. Derfor bør rute 11 opgraderes”,
Steen Slaikjær,
ejer af Hvidbjerg Strand Feriepark, Danmarks førende femstjernede
campingplads.
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 209: Henvendelse af 27/3-15 vedrørende Rute 11, fra Varde Kommune
”Turistaktørerne langs vestkysten skaber masser af arbejdspladser – også til ufaglærte. Vi
har simpelthen brug for, at der politisk skabes bedre rammebetingelser for væksten i
Vestjylland. Rute 11 er et godt og billigt sted at starte”,
Colin Seymour,
turistchef i Varde Kommune.
En udvidelse af Rute 11 til en 2+1 vej vil hjælpe det lokale erhvervsliv
Varde Kommunes erhvervsliv er - som erhvervslivet alle andre steder - fuldstændig
afhængig af vores adgang til motorvej. Eksportmæssigt ligger Varde Kommune privilegeret
med kort afstand til Billund Lufthavn, Esbjerg Havn og E20. Desværre er den fysiske afstand
til E20 – ca. 10 kilometer – betragtelig kortere end den reelle afstand som følge af den
massive trafik på Rute 11. Erhvervslivet i Varde Kommune og særligt de mange
virksomheder, der er afhængig af tung transport med lastbil, har behov for, at de
infrastrukturelle rammebetingelser forbedres, og Rute 11 står øverst på listen over tiltag,
som kan understøtte og øge væksten i Varde Kommune.
Erhvervslivet siger:
”Med en årlig produktion på 75.000 køkkener med leverance i Danmark, Norge, Sverige og
Finland er vi naturligvis interesserede i at kunne distribuere så gnidningsfrit som muligt.
Derfor er jeg personligt optaget af, at rute 11 udvides, så vi får bedre adgang til E20”,
Lars Bay-Smidt,
adm. direktør, Nobia/HTH
”Vi beskæftiger omkring 160 medarbejdere på vores vindmølletårnfabrik i Varde. De
arbejdspladser er afhængige af, at vi har gode betingelser for eksport. Derfor skal Rute 11
udvides, så vi kan komme hurtigt på motorvejen”,
Michael Buus Nielsen,
adm. direktør Titan Wind Energy Europe.
”Rute 11, mellem E 45 og Varde, udgør i dag en væsentlig vækstbremse både i forhold til
industri og turisme i området. Det kan vi ikke være tjent med”,
Ulla Adolf,
adm. Direktør og næstformand for DI Sydvestjylland.
TRU, Alm.del - 2014-15 (1. samling) - Bilag 209: Henvendelse af 27/3-15 vedrørende Rute 11, fra Varde Kommune