Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 209
Offentligt
Behovet for en udvidelse af Rute 11 ml Korskroen og Varde
Varde Kommune, erhvervslivet og turisterhvervet står sammen om, at Rute 11 mellem
Korskroen og Varde bør udbygges. Rute 11 er i dag en vækstbremse og analyser viser, at en
investering i en kapacitetsforøgelse er samfundsmæssig rentabel. En løsning kan være en
2+1 vej, men en forundersøgelse er nødvendig for at få mere information herom.
Trafikken på strækningen mellem Varde og Korskroen forventes at stige med knap 30
pct. frem til år 2030
Der kører i dag 7.800 køretøjer i døgnet på den ca. 10 km lange strækning mellem Varde og
Korskroen (Rute 11). Den gennemsnitlige hastighed over strækningen er lavere end den
maksimalt mulige indenfor lovens rammer, hvilket skyldes trafikmængden – herunder
megen tung transport.
Trafikken mellem Korskroen og Varde by forventes at stige med knapt 30 pct. fra i dag
frem til 2030.
En udvidelse af Rute 11 mellem Varde og Korskroen til en 2+1 vej vil reducere antallet af
ulykker
På strækningen mellem Varde og Korskroen er der i perioden 2007 til 2011 sket 27
trafikulykker, hvilket svarer til et gennemsnit på 5,4 ulykker pr. år. Af disse var de 2,6
personulykker. Samlet set har uheldene i perioden mellem 2007 og 2011 resulteret i 1
dødsfald, 11 alvorligt tilskadekomne og 4 lettere tilskadekomne trafikanter. Af de samlede
27 ulykker er de 18 endvidere sket på lige vejstrækninger.
COWI har beregnet, at den samlede reduktion i antallet af personskadeulykker ved
etableringen af en 2+1 vej vil være op til 60 %, mens reduktionen i materielskadeulykker vil
reduceres med ca. 30 % pr. år.
Anlæg af en 2+1 vej mellem Varde og Korskroen vil forventeligt have en høj rentabilitet
Ved beregningerne af en udvidelse af Rute 11 mellem Varde og Korskroen til en 2+1 vej,
har COWI ved at bruge de samme analysemodeller, der bruges i Vejdirektoratet,
dokumenteret, at den efterfølgende øgede vejhastighed, forbedrede vejsikkerhed og færre
kødannelser, vil give en samfundsrentable investering på mellem 191 til 352 mio. kroner.
Taget i betragtning at strækningen mellem Varde og Korskroen er ca. 10 km og at en 2+1