Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 207
Offentligt
Statusrapport IC4/IC2
Status pr. 28. februar 2015
Rapportperiode: februar 2015
1. Overordnet status
Den 12. februar er hastighedsrestriktionen for IC4 og IC2 i løvfaldsperioden blevet
ophævet. Baggrunden for Trafikstyrelsens ophævelse af påbuddet er, at DSB har
dokumenteret togets bremseevne gennem en lang række test.
Der anvendes dagligt 36 IC4 tog til driftspuljen, hvoraf driftsreserven er på 16 tog.
Togene anvendes både som lyntog i fjerntrafikken og i regionaltrafikken i Jylland og
på Sjælland.
Antallet af km mellem hændelser ligger i februar på 11.246. Nuværende gennemsnit
for 2015 ligger dermed på 8.572 km og viser en fortsat positiv trend. Der er kørt
370.000 km med IC4 i februar.
Der anvendes aktuelt 6 IC2 som driftspulje, (inkl. 2 tog som driftsreserve), som er
indsat i regionaltrafikken i Jylland samt på Vestfyn. Antallet af km mellem
hændelser ligger for IC2 i februar på 5.859. Nuværende gennemsnit for 2015 på
3.466 er en positiv udvikling i forhold til sidste års præstation. Der er kørt 47.000
km med IC2 i februar.
2. IC4/IC2 togsætoversigt
IC4 og IC2 flåden er stadig i indkøringsfasen og under kontinuerlig teknisk
opgradering. Oversigten nedenfor viser antallet af togsæt anvendt til at opfylde
køreplansbehovet samt materielbehovet, der dækker vedligeholdelse og videre
teknisk udvikling.
Pr. 28.
feb
I alt
Godkendt til
passagerkørsel
Køreplans-
behov
Materielpulje til
vedligeholdelse og
teknisk udvikling
IC4
IC2
82
23
77
23
36
6
41
17
3. IC4/IC2 –Udvikling i driftspræstation og leverance
Gs.2013
Gs. 2014
ÅTD
Februar
2015
IC4
Rettidighed
Km. mellem hændelser (MDBF)
Km. mellem nedbrud
93,9%
4.526
57.101
93,0%
6.461
60.794
96,2%
8.572
70.133
97,0%
11.246
74.226