Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 207
Offentligt
1512644_0001.png
Statusrapport IC4/IC2
Status pr. 28. februar 2015
Rapportperiode: februar 2015
1. Overordnet status
Den 12. februar er hastighedsrestriktionen for IC4 og IC2 i løvfaldsperioden blevet
ophævet. Baggrunden for Trafikstyrelsens ophævelse af påbuddet er, at DSB har
dokumenteret togets bremseevne gennem en lang række test.
Der anvendes dagligt 36 IC4 tog til driftspuljen, hvoraf driftsreserven er på 16 tog.
Togene anvendes både som lyntog i fjerntrafikken og i regionaltrafikken i Jylland og
på Sjælland.
Antallet af km mellem hændelser ligger i februar på 11.246. Nuværende gennemsnit
for 2015 ligger dermed på 8.572 km og viser en fortsat positiv trend. Der er kørt
370.000 km med IC4 i februar.
Der anvendes aktuelt 6 IC2 som driftspulje, (inkl. 2 tog som driftsreserve), som er
indsat i regionaltrafikken i Jylland samt på Vestfyn. Antallet af km mellem
hændelser ligger for IC2 i februar på 5.859. Nuværende gennemsnit for 2015 på
3.466 er en positiv udvikling i forhold til sidste års præstation. Der er kørt 47.000
km med IC2 i februar.
2. IC4/IC2 togsætoversigt
IC4 og IC2 flåden er stadig i indkøringsfasen og under kontinuerlig teknisk
opgradering. Oversigten nedenfor viser antallet af togsæt anvendt til at opfylde
køreplansbehovet samt materielbehovet, der dækker vedligeholdelse og videre
teknisk udvikling.
Pr. 28.
feb
I alt
Godkendt til
passagerkørsel
Køreplans-
behov
Materielpulje til
vedligeholdelse og
teknisk udvikling
IC4
IC2
82
23
77
23
36
6
41
17
3. IC4/IC2 –Udvikling i driftspræstation og leverance
Gs.2013
Gs. 2014
ÅTD
Februar
2015
IC4
Rettidighed
Km. mellem hændelser (MDBF)
Km. mellem nedbrud
93,9%
4.526
57.101
93,0%
6.461
60.794
96,2%
8.572
70.133
97,0%
11.246
74.226
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1512644_0002.png
Statusrapport IC4/IC2
Status pr. 28. februar 2015
Rapportperiode: Februar 2015
Gs.2013
Gs. 2014
ÅTD
Februar
2015
Kørte km (gs./måned)
247.437
286.334
385.733
371.132
Andel leverede enheder i
forhold til planlagt i %
Antal tog leveret til drift (gs.)
85%
95,2%
94,6%
97,7%
-
31
37,5
37
IC2
Rettidighed
Km. mellem hændelser (MDBF)
Km. mellem nedbrud
Kørte km (gs.)
Andel leverede enheder i
forhold til planlagt
Antal tog leveret til drift (gs.)
-
5
5,5
5
95,1%
4.427
25.930
15.126
91%
91,2%
2.794
15.832
27.707
65%
92,5%
3.466
16.751
50.252
81,0%
94,8%
5.859
46.873
46.873
72,0%
4. Aktuel Indsættelsesplan
Driftspulje (inkl. driftsreserver)
Antal togsæt/dag (gs.)
IC4
Regional Vest
Regional Øst
Lyntog
Driftsreserver
I alt
IC2
Regional Vest
Driftsreserver
I alt
4
2
6
12
6
2
16
36
Aktuel køreplan
DSB er ved at udarbejde en ny indsættelsesplan frem til 2019, baseret på
Prose’s anbefalinger.
DSB arbejder på at sikre at Prose’s anbefaling om at optjene kilometertal
på udvalgte tog bliver fulgt.
DSB arbejder endvidere på at finde løsninger for at anvende IC4 som
fjerntog.
5. Fokusområder for driftsopfølgning og teknisk udvikling i 2015
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1512644_0003.png
Statusrapport IC4/IC2
Status pr. 28. februar 2015
Rapportperiode: Februar 2015
DSB har udpeget følgende fokusområder for driftsopfølgning og teknisk udvikling,
herunder tiltag anbefalet i Prose rapporten, samt opstillet nedenstående mål for
2015:
Fokusområde
Status
Plan
Mål
IC4
Fjernelse af
løvfaldsrestriktion
(hastighedsbegrænsning
på 140 km/t i
løvfaldsperioden)
Ny typegodkendelse
(Multipel 3) inkl. koblet
kørsel og
bremseoptimering
Løvfaldsrestriktion
er ophævet af
Trafikstyrelsen den
12. februar.
Løvfaldsrestriktion er
ophævet.
Ansøgning for ny
typegodkendelse er
under udarbejdelse.
Assessment ved
særlig sagkyndig
pågår.
Ansøgning om ny
typegodkendelse
forventes fremsendt
til Trafikstyrelsen
medio april.
Kørsel med op til 3
togsæt koblet.
Driftsforbedrende
softwarepakke fra
AnsaldoBreda
Udviklingsplanen for
design følges.
Ansøgning om
Ibrugtagningstilladelse
forventes sendt til
Trafikstyrelsen i
december 15.
Softwarepakke færdig,
ansøgning om
godkendelse sendt og
Ibrugtagningstilladelse
meddelt.
Ændring af koblinger
24 togsæt har
ændrede koblinger
(gaiter) indbygget.
Alle driftstog
ombygget med
ændrede koblinger
ultimo 2015.
Driftskobling på
endestationer <10 min.
Løsninger ifm revner i
aksellejeskåle
Indbygningen af nye
svingningsdæmpere
pågår. Inspektion er
flyttet fra 30.000
km til 7.500 km.
Alle driftstog
ombygget med nye
svingningsdæmpere
ultimo 2015.
Implementering af
løsninger.
ikke flere forekomster af
revner.
Analyse af Power Pack
Task Force er
etableret med
deltagelse af Iveco
og Prose.
Analysefase afsluttes
inden sommer 2015.
Vurdering af
nødvendighed for evt.
designændringer
foreligger.
IC2
Opgradering med
driftsforbedrende pakke B
13 IC2 er
opgraderet.
Pakke B installeret på
alle driftstog i
slutningen af 2015.
Pakke B installeret på
hele flåden primo 2016.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1512644_0004.png
Statusrapport IC4/IC2
Status pr. 28. februar 2015
Rapportperiode: Februar 2015
Fokusområde
Status
Plan
Mål
Softwarepakke med
porting af IC4
funktionaliteter
Programmering er
opstartet hos
underleverandør.
Udvikles til
godkendelse i 2016.
Porting Pakke til IC2 er
godkendt i 2016.
4