Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 207
Offentligt
1512643_0001.png
Statusrapport IC4/IC2
Status pr. 31. januar 2015
Rapportperiode: Januar 2015
1. Overordnet status
Fra januar 2015 arbejdes der med denne nye rapporteringsform for IC4 og IC2.
I den nye IC4/IC2 statusrapport følges der op på IC4 og IC2s driftspræstation og
leverance samt de af DSB udpegede fokusområder for driftsopfølgning og teknisk
udvikling, herunder tiltag anbefalet i Prose rapporten, som udkom i december 2014.
I den aktuelle køreplan, der trådte i kraft medio december, er der sket en betydelig
forøgelse i såvel IC4s som IC2s produktionsomfang. Den samlede planlagte
produktion udgør nu mere end 450.000 km/måned.
Der bliver dagligt leveret 36 IC4 tog til driften, hvoraf der dog fortsat opretholdes
en meget høj driftsreserve på 16 tog. Togene anvendes både som lyntog i
fjerntrafikken og i regionaltrafikken i Jylland og på Sjælland.
Antallet af km mellem hændelser ligger i januar på 7.023 og dermed lavere end i
december måned, men den langsigtede trend er fortsat positiv.
Kundetilfredsheden er høj og IC4 er fortsat DSBs mest populære tog med en
kundetilfredshed på 7,91 i 4. kvartal 2014 (målt på en skala fra 1-10).
Der anvendes aktuelt 6 IC2 som driftspulje, (inkl. 2 tog som driftsreserve). Antallet
af km mellem hændelser ligger for IC2 på 2.554, som ligger lavere end i december
måned og fortsat har et meget lavt niveau.
2. IC4/IC2 togsætoversigt
IC4 og IC2 flåden er stadig i indkøringsfasen og under kontinuerlig teknisk
opgradering. Oversigten nedenfor viser antallet af togsæt anvendt til at opfylde
køreplansbehovet samt materielbehovet, der dækker vedligeholdelse og videre
teknisk udvikling.
Pr. 31.
jan
I alt
Godkendt til
passagerkørsel
Køreplans-
behov
Materielpulje til
vedligeholdelse og
teknisk udvikling
IC4
IC2
82
23
77
23
36
6
41
17
3. IC4/IC2 –Udvikling i driftspræstation og leverance
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1512643_0002.png
Statusrapport IC4/IC2
Status pr. 31. januar 2015
Rapportperiode: Januar 2015
Gs.2013
Gs. 2014
ÅTD
Januar
2015
IC4
Rettidighed
Km. mellem hændelser (MDBF)
Km. mellem nedbrud
Kørte km
93,9%
4.526
57.101
247.437
93,0%
6.461
60.794
286.334
95,5%
7.023
66.722
400.333
95,5%
7.023
66.722
400.333
Andel leverede enheder i
forhold til planlagt i %
Antal tog leveret til drift (gs.)
85%
95,2%
91,8%
91,8%
-
31
38
38
IC2
Rettidighed
Km. mellem hændelser (MDBF)
Km. mellem nedbrud
Kørte km
Andel leverede enheder i
forhold til planlagt
Antal tog leveret til drift (gs.)
-
5
6
6
95,1%
2.376
25.930
15.126
91%
91,2%
2.794
15.832
27.707
65%
90,6%
2.554
10.726
53.630
89,3%
90,6%
2.554
10.726
53.630
89,3%
4. Aktuel Indsættelsesplan
Driftspulje (inkl. driftsreserver)
Antal togsæt/dag (gs.)
IC4
Regional Vest
Regional Øst
Lyntog
Driftsreserver
I alt
IC2
Regional Vest
Driftsreserver
I alt
4
2
6
12
6
2
16
36
Aktuel køreplan
DSB er ved at udarbejde en ny indsættelsesplan frem til 2019, baseret på Prose’s
anbefalinger.
DSB følger desuden Prose’s anbefaling om at optjene kilometertal på udvalgte tog.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1512643_0003.png
Statusrapport IC4/IC2
Status pr. 31. januar 2015
Rapportperiode: Januar 2015
5. Fokusområder for driftsopfølgning og teknisk udvikling i 2015
DSB har udpeget følgende fokusområder for driftsopfølgning og teknisk udvikling,
herunder tiltag anbefalet i Prose rapporten, samt opstillet nedenstående mål for
2015:
Fokusområde
Status
Plan
Mål
IC4
Fjernelse af
løvfaldsrestriktion
(hastighedsbegrænsning på
140 km/t i
løvfaldsperioden)
Ansøgning til
ophævelse af
begrænsning er
afsendt.
Der afventes svar
fra Trafikstyrelsen.
Løvfaldsrestriktion
ophævet.
Ny typegodkendelse
(Multipel 3) inkl. koblet
kørsel og
bremseoptimering
Ansøgning for ny
typegodkendelse er
under udarbejdelse.
Assessor er
tilknyttet og
assesment pågår.
Ansøgning
forventes
fremsendt til
Trafikstyrelsen
medio april.
Kørsel med op til 3 togsæt
koblet.
Driftsforbedrende
softwarepakke fra
AnsaldoBreda
Under design
Ansøgning
forventes sendt i
december 15.
Softwarepakke færdig og
ansøgning om
godkendelse sendt.
Ændring af koblinger
24 togsæt har
ændrede koblinger
(gaitor) indbygget.
Alle driftstog
ombygget med
ændrede koblinger
ultimo 2015.
Driftskobling på
endestationer <10 min.
Løsninger ifm revner i
aksellejeskåle
Indbygningen af nye
svingningsdæmpere
er startet.Inspektion
er flyttet fra 30.000
km til 7.500 km.
Alle driftstog
ombygget med nye
svingningsdæmpere
ultimo 2015.
Implementering af
løsninger.
ikke flere forekomster af
revner.
Analyse af Power Pack
Task force er
etableret med
deltagelse af Iveco.
Færdig analyse
inden sommer
2015.
Vurdering af
nødvendighed for evt.
designændringer
foreligger.
IC2
Opgradering med
driftsforbedrende pakke B
11 IC2 er opgraderet
pr. 31. jan 2015.
Pakke B installeret på alle
driftstog.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1512643_0004.png
Statusrapport IC4/IC2
Status pr. 31. januar 2015
Rapportperiode: Januar 2015
Fokusområde
Status
Plan
Mål
Softwarepakke med
Porting af IC4
funktionaliteter
Programmering er
opstartet hos
underleveradør.
Udvikles til
godkendelse i
2016.
Porting Pakke til Ic2 er
godkendt i 2016.
4