Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 206
Offentligt
1512480_0001.png
Den Sjællandske Tværforbindelse
En vej til vækst på Sjælland
CVR 48233511
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1512480_0002.png
Udgivelsesdato
Vores reference
Udarbejdet
Kontrolleret
:
:
:
:
9. marts 2015
22.2758.02
Sara Elisabeth Svantesson; Martin Elmegaard Mortensen
Brian Gardner Mogensen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1512480_0003.png
Den Sjællandske Tværforbindelse
En vej til vækst på Sjælland
Side
1
INDHOLDSFORTEGNELSE
1
2
3
4
4.1
SAMMENFATNING
INDLEDNING
METODE
FORUDSÆTNINGER
Trafikale forudsætninger
4.1.1
Basissituationen uden en Tværforbindelse
4.1.2
Projektsituationen med en Tværforbindelse
Industri
4.2.1
Branchen
4.2.2
Vækst og beskæftigelse
Transport
4.3.1
Branchen
4.3.2
Vækst og beskæftigelse
RESULTATER
Samlet resultat for de to brancher
Industri
Transport
PERSPEKTIVERING
LITTERATUR
SIDE
2
3
4
5
5
5
5
8
8
8
10
10
10
12
12
13
14
15
16
4.2
4.3
5
5.1
5.2
5.3
6
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1512480_0004.png
Den Sjællandske Tværforbindelse
En vej til vækst på Sjælland
Side
2
1
SAMMENFATNING
Grontmij har foretaget en beregning af vækstpotentialet for brancherne Industri og
Transport med en udbygget Tværforbindelse mellem Kalundborg og Sydmotorvejen
ved Rønnede via Slagelse og Næstved.
Beregningen er foretaget med Grontmijs Vækstmodel. Resultaterne fremgår af Tabel
1.
Tabel 1 Resultaterne af beregningerne med Grontmijs Vækstmodel
Resultatet af beregningen viser, at en udbygget Tværforbindelse vil skabe ca. 1.500
nye arbejdspladser i Region Sjælland. Nye indtægter for 2 mia. kr. og nye kommunale
skatteindtægter på 0,5 mia. kr. Den samlede produktionsværdi er opgjort til 3,4 mia.
kr.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1512480_0005.png
Den Sjællandske Tværforbindelse
En vej til vækst på Sjælland
Side
3
2
INDLEDNING
Komitéen for den Sjællandske Tværforbindelse har bedt Grontmij foretage en analyse
af effekterne af en Tværforbindelse på brancherne Industri og Handel og transport.
Tværforbindelsen er udtryk for en opgradering af landevejen, Rute 22, fra Kalundborg
til Næstved over Slagelse og Rute 54 mellem Næstved og Rønnede til en sammen-
hængende motorvej.
Figur 1 En udbygget Tværforbindelses strækning
Det forventes, at en Tværforbindelse anlagt som en motorvej vil aflaste trafiksituatio-
nen på de nuværende forbindelser mellem de sjællandske byer og reducere trans-
porttiderne i området. Det bidrager til at styrke erhvervs- og byudviklingen på den
vestlige del af Sjælland ved at sikre fremkommeligheden. Strækningen vil åbne nye
muligheder for vækst, da den øgede fremkommelighed åbner for nye markeder for
virksomhederne.
Beregningen er foretaget i perioden januar 2015 – marts 2015.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1512480_0006.png
Den Sjællandske Tværforbindelse
En vej til vækst på Sjælland
Side
4
3
METODE
Effektberegningerne foretages på brancherne på baggrund af en økonomisk input-
output model udviklet af Syddansk Universitet (SDU) i 2007. Modellen er oprindeligt
udviklet til beregning af effekter i forbindelse med havneaktiviteter, men er tilpasset
beregning af de regionaløkonomiske effekter af infrastrukturinvesteringer på udvalgte
brancher på Sjælland. Indeværende notat finder effekterne for følgende brancher:
Industri
Transport
Region Sjælland
Direkte effekt:
Beskæftigelse branche x
Omsætning branche x
Indirekte/induceret effekter
for brancherne:
Produktionsværdi
Indkomstskabelse (BVT)
Beskæftigelse
Skatter
Industri
Transport
Figur 2 Grundlæggende beregningslogik i input-output-modellen. Kilde: Grontmij
Figur 2 viser mekanismerne bag modellen og Tabel 2 beskriver, hvad de forskellige
output-begreber dækker over.
Begreb
Direkte
arbejdspladser
Indirekte
arbejdspladser
Inducerede
arbejdspladser
Indkomstdannelse
Definition
De nye arbejdspladser, som skabes i Industri- og Transportbran-
chen som følge af en udbygget Tværforbindelse.
De nye arbejdspladser, som skabes hos underleverandører m.v.
De nye arbejdspladser, som skabes når medarbejdere i de forskel-
lige brancher bruger deres indkomst i f.eks. supermarkeder, detail-
handel, osv.
Dækker over begrebet bruttoværditilvækst, som beskriver den vær-
ditilvækst, der skabes af aktiviteterne i brancherne efter udgifter til
produktionsinput (gælder ikke arbejdskraft) er fratrukket.
Den skattebetaling som medarbejderne på de nye arbejdspladser
betaler til kommunen.
Skatteindtægt
Tabel 2 Definitioner af anvendte begreber. Kilde: Grontmij
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1512480_0007.png
Den Sjællandske Tværforbindelse
En vej til vækst på Sjælland
Side
5
4
4.1
4.1.1
FORUDSÆTNINGER
Trafikale forudsætninger
Basissituationen uden en Tværforbindelse
I dagens situation er rejsetiden på strækningen Kalundborg-Rønnede 1 time og 24
minutter. Ifølge Vejdirektoratets statistik og rapporter er årsdøgnstrafikken (ÅDT) som
præsenteret i Tabel 3.
2025 er valgt til basisår for beregningen, og trafikmængden er fremskreven med årlig
vækst på 1,3% (jf. Vejdirektoratets fremskrivningsmodel for Rute 22).
Start
Kalundborg
Slagelse
Næstved
Kalundborg
Slut
Slagelse
Næstved
Rønnede
Rønnede
Rejsetid
(min)
39
37
24
84
Afstand
(km)
38,5
35,8
20,3
94,6
ÅDT
2013
11 000
8 000
14 000
-
ÅDT basis
2025
13 000
10 000
14 000
Maxha-
stighed
70 km/t
80 km/t
80 km/t
-
Tabel 3 Tværforbindelsens delstrækninger i dagens situation. Kilde: Vejdirektoratets forundersøgelser og
Grontmij beregninger
Basisscenariets rejsetid og afstand er beregnet på den hurtigst mulige vej i dagens
situation. Det antages, at gennemsnitlig hastighed er lavere end maximal hastighed
(Vejdirektoratets forundersøgelse Rute 22). Baseret på rejsetid og afstand antages
det, at maxhastigheden på strækningen Kalundborg-Slagelse er 70 km/t.
Rejsetiden antages at være den samme for privattrafik og lastbiler. ÅDT for lastbils-
trafik antages at være 12 % af total trafik på strækningen Slagelse-Næstved (Vejdi-
rektoratets forundersøgelse rute 22) og 11,7 % på strækningen Næstved-Rønnede
(Vejdirektoratets forundersøgelse rute 54).
4.1.2
Projektsituationen med en Tværforbindelse
Ved udbygning af Tværforbindelsen er rejsetiden mellem Kalundborg og Rønnede
44,5 minutter for personbiler, som kører maxhastigheden på hele strækningen. Det vil
sige, at strækningen køres med en tidsreduktion på 39,5 minutter. Resultatet præsen-
teres i Tabel 4.
Start
Kalundborg
Slagelse
Næstved
Kalundborg
Slut
Slagelse
Næstved
Rønnede
Rønnede
Tid
(min)
21
17
6,5
44,5
Afstand
(km)
38,5
25
14
77,5
ÅDT
projekt
14.300
11.000
17 000
Max-
hastighed
110 km/t
90 km/t
130 km/t
-
Tidsbesparing
18 min
20 min
17,5 min
39,5 min
Tabel 4 Tværforbindelsens delstrækninger i projektsituationen. Kilde: Vejdirektoratets forundersøgelser
og Grontmij beregninger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1512480_0008.png
Den Sjællandske Tværforbindelse
En vej til vækst på Sjælland
Side
6
Hvad der gælder trafikvækst for Rute 22 Slagelse – Kalundborg, er ikke analyseret i
en forundersøgelse fra Vejdirektoratets. Der foreligger dog ÅDT-tal fra 2012 hos Dan-
marks Statistik, hvilket viser en daglig trafik på 11.000 biler på strækningen. Ved at
fremskrive på samme måde som i forbindelse med Rute 22 Slagelse – Næstved
fremkommer der en ÅDT i 2025 på ca. 13.000 biler i basissituationen og 14.300 biler i
projektsituationen. Forbindelsen antages at være lige så lang i projektsituationen som
i dagens situation og have en maxhastighed på 110 km/t.
For at komme med et skøn for tidsgevinsterne på strækningen Kalundborg-Slagelse
ses der dels på mængden af biler, samt de forhold der er mellem delstrækningerne.
Der er ikke foretaget en trafikmodelberegning. Der er tale om en skøn. Det antages,
at der er en tidsgevinst svarende til Rute 22 Slagelse-Næstved (2,6 minut pr. køretøj),
hvilket betyder, at tidgevinsten for Rute 22 Kalundborg Slagelse estimeres til 621 ti-
mer om dagen, svarende til 137.000 timer om året.
Strækningen Rute 22 Slagelse-Næstved antages udbygget til en 2+1 sporet motortra-
fikvej med 90 km/t, hvilket svarer til forslag ”NS” i Vejdirektoratets forundersøgelse af
Rute 22. Trafikmængden på forbindelsen Slagelse-Næstved forventes være 10.000 i
ÅDT i 2025 uden en Tværforbindelse. En Tværforbindelse vil bidrage til øget trafik-
mængde på strækningen. ÅDT for de forskellige delstrækninger fremgår af Figur 3.
Figur 3 Årsdøgnstrafik for de forskellige delstrækninger mellem Slagelse og Næstved. Kilde: Vejdirekto-
ratets forundersøgelse Rute 22.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1512480_0009.png
Den Sjællandske Tværforbindelse
En vej til vækst på Sjælland
Side
7
Mellem Næstved-Rønnede er der taget udgangspunkt i Vejdirektoratets forslag ”A-
Motorvej”, da dette har den største nettonutidsværdi og desuden giver de største tids-
besparinger for trafikanterne. Forslaget omfatter udbygning til 4-sporet motorvej med
130 km/t nord for eksisterende rute 54 (Vejdirektoratets forundersøgelse Rute 54).
ÅDT for ruten Næstved-Rønnede forventes være 14.100 i den østlige del og 14.800 i
den vestlige del i 2020 i Basissituationen, det vil sige uden Tværforbindelsen. Med
forbindelsen forventes trafikmængden at være henholdsvis 16.900 og 17.700 køretø-
jer pr. døgn (Vejdirektoratets forundersøgelse Rute 54).
Jf. Vejdirektoratets rapport vedrørende Rute 54 er der estimeret en samlet tidsgevinst
på 1.425 timer pr. døgn ved etablering af linjeføring A. Det svarer til en årlig tidsge-
vinst i 2020 med 220 arbejdsdage på 313.500 timer. Ved Rute 22 mellem Slagelse og
Næstved er der estimeret en tidsgevinst på 600 timer i døgnet i 2025, hvilket svarer til
132.000 timer om året.
Lastbiler får med Tværforbindelsen en rejsetidsreduktion på 25,5 minutter på stræk-
ningen Kalundborg-Rønnede, og rejsen kan foretages på 58,5 minutter.
Start
Kalundborg
Slagelse
Næstved
Kalundborg
Slut
Slagelse
Næstved
Rønnede
Rønnede
Tid (min)
29
19
10,5
58,5
Maxha-
stighed
80 km/t
80 km/t
80 km/t
80 km/t
Tidsgevinst
10 min
18 min
13,5 min
25,5 min
Tidsgevinst (For-
undersøgelse)
-
72 timer
167 timer
-
Tabel 5 Tværforbindelsens delstrækninger i projektsituationen for lastbiler. Kilde Vejdirektoratets forun-
dersøgelser og Grontmij beregninger
Lastbiler kører 80 km/t på strækningen. Tidsgevinsten antages at være 12 % af total-
tidsgevinsten på strækningen, og de samme forhold antages at gælde for stræknin-
gen Kalundborg-Slagelse. Derved kan nedenstående tidsgevinster beregnes.
Strækning
Rute 22 Kalundborg - Slagelse
Rute 22 Slagelse – Næstved
Rute 54 Næstved – Rønnede
Samlet
Antal lastbiler
1.700
1.320
2.040
Tidgevinst for lastbiler pr. år
16.400
15.840
36.680
68.920
Tabel 6 Tidsgevinster i projektsituationen for lastbiler. Kilde Vejdirektoratets forundersøgelser og Gront-
mij beregninger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1512480_0010.png
Den Sjællandske Tværforbindelse
En vej til vækst på Sjælland
Side
8
4.2
4.2.1
Industri
Branchen
Beskæftigelsen i industrien på tværs af de fire kommuner varierer fra 7 % af den sam-
lede beskæftigelse i kommunen til 26 %. Andelen af jobs inden for industrien varierer
på tværs af kommunerne. Kalundborg har den største andel af industrijobs med 26
%, hvor Næstved har den laveste andel med 7 %.
Figur 4 og Tabel 7 illustrerer andelene for hver enkelt kommune.
30%
26%
25%
20%
15%
13%
8%
12%
10%
7%
5%
0%
C Industri
Faxe
Kalundborg
Næstved
Slagelse
Total
Figur 4 Andel af beskæftigelse inden for industrisektoren. Kilde Danmarks Statistik
Ansatte
Andel af beskæftigelse
Faxe
1.533
13%
Kalundborg
4.965
26%
Næstved
2.212
7%
Slagelse
2.650
8%
Total
11.360
12%
Tabel 7 Antal og andel af beskæftigelse inden for industrisektoren. Kilde Danmarks Statistik
4.2.2
Vækst og beskæftigelse
Tværforbindelsen vil øge tilgængeligheden til motorvejen ved Rønnede og medføre
tidsgevinster i erhvervslivets logistik, både for transporter af produktionsinput og for-
sendelser af produkter. For industrien vil den øgede fremkommelighed og tidsreduk-
tion betyde et større geografik kundegrundlag og større muligheder for virksomhe-
derne for at få varer udleveret hurtigere i området. Tiltrækning af arbejdskraft forven-
tes at blive nemmere i en mere sammenhængende region.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1512480_0011.png
Den Sjællandske Tværforbindelse
En vej til vækst på Sjælland
Side
9
Erfaringstal fra en tidligere rapport for en Hærvejsmotorvej (Grontmij 2014)
1
viser en
merproduktion på 5 % som følge af ny infrastruktur. Væksten kom som følge af en
forventet mereksport. Der antages, at Tværforbindelsen vil understøtte en lignende
vækst.
Beskæftigelseseffekten i industrisektoren i de forskellige kommuner fremgår af Tabel
8.
Faxe
Direkte beskæftigelseseffekt
76,7
Kalundborg
248,3
Næstved
110,6
Slagelse
132,5
Total
568
Tabel 8 Direkte beskæftigelseseffekt i industrisektoren i de forskellige kommuner. Kilde Grontmij
1
http://haervejskomiteen.dk/wp-content/uploads/H%C3%A6rvejsmotorvejens-betydning-for-
v%C3%A6kst-i-fremstillingsindustrien-Grontmij.pdf
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1512480_0012.png
Den Sjællandske Tværforbindelse
En vej til vækst på Sjælland
Side
10
4.3
4.3.1
Transport
Branchen
Transportbranchen i de fire kommuner med hensyn til beskæftigelsen udgør 3 – 4 %
af kommunernes samlede beskæftigelse. I de 4 kommuner var 20.300 beskæftiget i
Transportbranchen i 2013.
5%
4%
4%
3%
3%
2%
2%
1%
1%
0%
4%
4%
4%
3%
4%
Transport
Faxe
Kalundborg
Næstved
Slagelse
Total
Figur 5 Andel af beskæftigelse inden for Transport. Kilde Danmarks Statistik
Faxe
Beskæftigelse
Andel ift. Kommunen
463
4%
Kalund-
borg
780
4%
Næstved
1.029
3%
Slagelse
1.214
4%
Total
3.486
4%
Tabel 9 Antal og andel af beskæftigelse inden for Transport. Kilde Danmarks Statistik
4.3.2
Vækst og beskæftigelse
Transporterhvervet er naturligt afhængigt af en øget produktion i industrien. Den
øgede fremkommelighed og den forventede mertrafik som følge af en udbygning af
Tværforbindelsen er medvirkende årsag til en forventet vækst i transportbranchen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1512480_0013.png
Den Sjællandske Tværforbindelse
En vej til vækst på Sjælland
Side
11
Der antages, at trafikvæksten følger fordelingen mellem de transportafhængige virk-
somheder. Da tung trafik defineres som køretøjer over 3,5 tons, vil en branche som
Bygge og anlæg, med meget stor sandsynlighed udgøre en betydelig andel af denne
trafik. Ses der på beskæftigelsen mellem de to brancher samlet for de 4 kommuner er
der 3.486 beskæftigede i transportbranchen og 6.545 i Bygge og anlæg. Det betyder,
at 35 % af de beskæftigede er i transportbranchen, og at transportbranchen oplever
tilsvarende andel af væksten.
Trafikvæksten som følge en Tværforbindelse er estimeret til i gennemsnit 14,3 % for
hele strækningen. Tages der højde for fordelingen mellem de forskellige brancher,
der bruger lastbilstransporter, så vil væksten i transporterhvervet estimeres til ca. 5
%. Dette understøttes af den forventede øgede produktion i industrien.
En vækst på ca. 5 % i beskæftigelsen i transportbranchen vil medføre en direkte be-
skæftigelseseffekt på 173,5 personer. Den direkte beskæftigelseseffekt fremgår af
Tabel 10.
Faxe
23,0
Kalundborg
38,8
Næstved
51,2
Slagelse
60,4
Total
173,5
Direkte beskæftigelseseffekt
Tabel 10 Direkte beskæftigelseseffekt i transportbranchen i de forskellige kommuner. Kilde Grontmij
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1512480_0014.png
Den Sjællandske Tværforbindelse
En vej til vækst på Sjælland
Side
12
5
5.1
RESULTATER
Samlet resultat for de to brancher
Det samlede resultat af modelberegningerne viser, at en udbygning af Tværforbindel-
sen giver ca. 1.500 nye jobs totalt i de to sektorer. Resultatet er fordelt på direkte be-
skæftigelse, indirekte og inducerede effekter.
Derudover vil Tværforbindelsen give ca. 2 milliarder kr. i indkomstskabelse i regionen
og bidrage med 484 millioner i skatteindtægter. Produktionsværdien øges med 3,4
milliarder kr. i de fire kommuner, som analysen fokuserer på.
Tabel 11 Samlet resultat for Industri og Transport. Kilde Grontmij
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1512480_0015.png
Den Sjællandske Tværforbindelse
En vej til vækst på Sjælland
Side
13
5.2
Industri
For Industribranchen får en udbygget Tværforbindelse positive effekter. I alt 1.218
nye personer kommer i beskæftigelse, som følge af projektet.
Indkomstskabelsen bidrager til 1,9 milliarder kr., og projektet skaber 458 millioner i
skatteindtægter til bopælskommunerne. Total produktionsværdi øges med 3,1 milliar-
der kr. Det samlede resultat af modelberegningerne for industrien fremgår af Tabel
12.
Tabel 12 Resultat for Industri. Kilde Grontmij
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1512480_0016.png
Den Sjællandske Tværforbindelse
En vej til vækst på Sjælland
Side
14
5.3
Transport
Transportbranchen nyder også benefits som følge af en realisering af projektet. En
vestsjællandsk Tværforbindelse bidrager her til 267 nye beskæftigede, 99 millioner kr.
i indkomstskabelse, og 26 millioner kr. i skatteindtægter. Total produktionsværdi sti-
ger med 237 millioner kr.
Tabel 13 Resultat for Transport. Kilde Grontmij
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1512480_0017.png
Den Sjællandske Tværforbindelse
En vej til vækst på Sjælland
Side
15
6
PERSPEKTIVERING
Den økonomiske effekt er udelukkende beregnet for brancherne Industri og Trans-
port. Det vil sige, at det udestår at beregne effekterne for øvrige relevante brancher,
som f.eks. turisme og detailhandel, hvilket formentligt vil tilføre nye arbejdspladser til
regionen.
Endvidere kan det være interessant at undersøge, hvilken effekt en udbygget Tvær-
forbindelse vil have for befolkningsudviklingen i regionen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1512480_0018.png
Den Sjællandske Tværforbindelse
En vej til vækst på Sjælland
Side
16
7
LITTERATUR
Danmarks Statistik, Statistikbanken
http://www.statistikbanken.dk/statbank5a/default.asp?w=1680
Grontmij, 2003, Svendborgmotorvejens betydning for vækst
Grontmij, 2014, Herningmotorvejens betydning for vækst
Grontmij, 2014, Esbjergmotorvejens betydning for vækst
Grontmij, 2014, Holbækmotorvejens betydning for vækst
Hærvejskommitéen, 2014. En Hærvejsmotorvejs betydning for væksten i fremstillingsindu-
strien. Grontmij.
Region Hovedstaden, 2013, Femern Bælt forbindelsens betydning for vækst i Hovedstadsregi-
onen, Grontmij
Transportministeriet, 2014. Notat: Valg af vejstandard i forundersøgelse af Rute 22. 25 no-
vember.
Vejdirektoratet statistik: Trafikudvikling 1988-2013 på udvalgte lokaliteter på statsvejnettet
http://vej08.vd.dk/komse/nytui/trafikudvikling/trafikudvikling
Vejdirektoratet, 2012a. Rute 54 Næstved- Rønnede – forundersøgelse opgradering af vejfor-
bindelsen. Rapport 424.
Vejdirektoratet, 2012b. Erhvervsundersøgelse Rute 54 Næstved-Rønnede. Grontmij.
Vejdirektoratet, 2013a. Rute 22 Slagelse-Næstved - forundersøgelse udbygning af vejforbin-
delsen. Rapport 440.
Vejdirektoratet, 2013b. Erhvervsanalyse Rute 22 Slagelse-Næstved. Rambøll.