Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 204
Offentligt
Fakta-boks om Tølløsebanen
• 12 millioner kroner i investeringstilskud til Region Sjælland ville forsvinde (Dem beholder de nu).
• 7 millioner kroner i merudgifter i forbindelse med mindre i kompensation for ungdomskort.
• 11 millioner kroner til øgede udgifter til kollektiv trafik med mere. Med mere = regional udvikling.
• 41,37 kroner er tilskuddet pr. rejsende, hvis det udregnes efter antal kørte togkilometer ganget
med kontraktprisen, divideret med antal rejsende i 2014.
Regnestykket: 831.292 togkilometer * kr. 21,61 = 17.964.220,12 divideret med 434.189 rejsende
= Kr. 41,37 (Afrundede tal).
• Antal rejsende i 2011: 371.420. I 2014: 434.189. En stigning på knap 19 % over 4 år.
• 3,7 millioner kroner er bevilget fra Trafikstyrelsens Pulje til forbedring af kollektiv trafik i
yderområder i forbindelse med spormoderniseringen Ruds Vedby–Høng:
http://www.trm.dk/da/nyheder/2014/26-mio-kr-til-styrket-kollektiv-trafik-i-yderomraaderne.
• Spormoderniseringen af 8 km Ruds Vedby-Høng er budgetteret til 50 mio. kr. Der er allerede
brugt ca. 6 mio. kr. på projektering og udbud. Regionstog har finansieringen og planlægningen
af opgaven på plads, så det koster ikke Region Sjælland likviditet
• De mere end 100 år gamle skinner mellem Ruds Vedby og Høng var planlagt udskiftet
i 2010.
• 276 mio. kr. mister Region Sjælland over 10 år i bloktilskud, hvis Tølløsebanen lukkes.
• 40 millioner kubikmeter forurenet jord skal fjernes og deponeres, hvis Tølløsebanen lukkes.
Dette svarer til ca. 80.000 vognlæs jord der skal fragtes på det Vestsjællandske vejnet.
• Op til 50 % fald i værdi på fast ejendom samt massiv fraflytning fra Vestsjælland og
stigende antal tvangsauktioner på fast ejendom.
Med venlig hilsen
Facebookgruppen Bevar Tølløsebanen!
Thomas Möser