Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 204
Offentligt
Pauseknap på nye skinner på Tølløsebanen
Fredag den 20. marts fik vi budskabet om, at Regeringen annullerer ændringen af tilskuddene til
regionerne, når disse har privatbanedrift. De 12 mio. kr., som Region Sjælland ville miste i
investeringstilskud, ”er således tilbage igen”. Der er ingen ændringer i øvrige tilskud på området.
Men Region Sjælland mangler, siger de, stadig at spare 18. mio. kr. på årsbasis. Og her har man
meldt ud, at disse penge skal findes ved nedskæring på/fjernelse af en række betydningsfulde
buslinjer – formentlig på buslinjerne, hvis der skal komme balance i budgettet for den kollektive
trafik i 2016.
Samtidig nægter man at give grønt lys til den nødvendige udskiftning af 8 km spor på Tølløsebanen,
hvor Regionstog allerede har finansieringen på plads, og hvor der allerede er gennemført
forberedende arbejder for 6 mio. kr.)
I en pressemeddelelse lørdag fra Region Sjælland hedder det, at
”Regeringen er ikke kommet med en langsigtet løsning, men har derimod valgt at trykke på
pauseknappen i spørgsmålet om fremtiden for Tølløsebanen og den kollektive trafik i Region
Sjælland.”
Samtidig meddelte Indenrigs- og Økonomiminister Morten Østergaard, at man vil sætte en
supplerende undersøgelse i gang af statens tilskud til lokalbanerne.
”Samspillet mellem
investeringstilskud og sikring af en ordentlig kollektiv trafikbetjening kommer så i fokus, da
Regeringen vil have sikkerhed for, at der også fremover vil være en ordentlig kollektiv trafik i hele
landet,”
sagde Morten Østergaard.
Denne undersøgelse/analyse vil der selvfølgelig gå nogen tid med, men man må forvente, at
”Pauseknappen” for at ændre på fordelingen af investeringstilskuddene til lokalbanerne gælder,
indtil en ny aftale om lokalbanerne er på plads.
Alligevel udtaler regionsrådsformand Jens Stenbæk, at der i formandskabet er enighed om, at
Regionsrådet derfor vælger yderligere en pauseknap, nemlig for investeringer i skinnenettet på
Tølløsebanen.
”Så længe der ikke er en langsigtet løsning på Tølløsebanens drift, er det økonomisk uforsvarligt at
gennemføre en investering på over 50 millioner kroner”,
fastslår Jens Stenbæk.
-----------------------------------------------
Dette er en uacceptabel udmelding.
I stedet burde Region Sjælland straks give Regionstog ”grønt lys” til, at udskiftningen af de
manglende 8 km spor mellem Ruds Vedby og Høng igangsættes. Regionstog har finansieringen og
planlægningen af opgaven på plads, så det koster ikke Region Sjælland likviditet.
---