Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del Bilag 204
Offentligt
Pauseknap på nye skinner på Tølløsebanen
Fredag den 20. marts fik vi budskabet om, at Regeringen annullerer ændringen af tilskuddene til
regionerne, når disse har privatbanedrift. De 12 mio. kr., som Region Sjælland ville miste i
investeringstilskud, ”er således tilbage igen”. Der er ingen ændringer i øvrige tilskud på området.
Men Region Sjælland mangler, siger de, stadig at spare 18. mio. kr. på årsbasis. Og her har man
meldt ud, at disse penge skal findes ved nedskæring på/fjernelse af en række betydningsfulde
buslinjer – formentlig på buslinjerne, hvis der skal komme balance i budgettet for den kollektive
trafik i 2016.
Samtidig nægter man at give grønt lys til den nødvendige udskiftning af 8 km spor på Tølløsebanen,
hvor Regionstog allerede har finansieringen på plads, og hvor der allerede er gennemført
forberedende arbejder for 6 mio. kr.)
I en pressemeddelelse lørdag fra Region Sjælland hedder det, at
”Regeringen er ikke kommet med en langsigtet løsning, men har derimod valgt at trykke på
pauseknappen i spørgsmålet om fremtiden for Tølløsebanen og den kollektive trafik i Region
Sjælland.”
Samtidig meddelte Indenrigs- og Økonomiminister Morten Østergaard, at man vil sætte en
supplerende undersøgelse i gang af statens tilskud til lokalbanerne.
”Samspillet mellem
investeringstilskud og sikring af en ordentlig kollektiv trafikbetjening kommer så i fokus, da
Regeringen vil have sikkerhed for, at der også fremover vil være en ordentlig kollektiv trafik i hele
landet,”
sagde Morten Østergaard.
Denne undersøgelse/analyse vil der selvfølgelig gå nogen tid med, men man må forvente, at
”Pauseknappen” for at ændre på fordelingen af investeringstilskuddene til lokalbanerne gælder,
indtil en ny aftale om lokalbanerne er på plads.
Alligevel udtaler regionsrådsformand Jens Stenbæk, at der i formandskabet er enighed om, at
Regionsrådet derfor vælger yderligere en pauseknap, nemlig for investeringer i skinnenettet på
Tølløsebanen.
”Så længe der ikke er en langsigtet løsning på Tølløsebanens drift, er det økonomisk uforsvarligt at
gennemføre en investering på over 50 millioner kroner”,
fastslår Jens Stenbæk.
-----------------------------------------------
Dette er en uacceptabel udmelding.
I stedet burde Region Sjælland straks give Regionstog ”grønt lys” til, at udskiftningen af de
manglende 8 km spor mellem Ruds Vedby og Høng igangsættes. Regionstog har finansieringen og
planlægningen af opgaven på plads, så det koster ikke Region Sjælland likviditet.
---
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1511636_0002.png
I dagsorden for TKR-mødet den 25. marts findes under pkt.-3 Kollektiv Trafik et
underpunkt:
Punkt 2: Trafikbestilling 2016
Region Sjælland skal inden 1. maj 2015 afgive trafikbestilling for det kommende år. I 2016
overtages en række nye busruter fra kommunerne som følge af en ændring af Lov om
trafikselskaber. Dette betyder også, at der for Region Sjælland flyttes udgifter fra administration til
busudgifter. Movia har udarbejdet et trafikbestillingsgrund for 2016. Dette er baseret på uændret
kørselsomfang.
mio. kr. i årets
priser
Bus
Lokalbaner
Administration
I alt
Regnskab
2012
97,7
199,4
70,3
367,4
Regnskab
2013
93,2
190,5
69,8
353,5
Regnskab
2014
93,4
191,8
70,3
355,5
Budget
2015
97,5
192,2
77,1
366,9
Trafik-
bestilling
2016
145,1
195,9
31,8
372,8
Som følge af, at regnskabet for 2014 blev bedre end budgettet får Region Sjælland en
tilbagebetaling på 8,4 mio. kr. Samtidig bemærkes, at Region Sjælland vil skulle betale ca. 4,5 mio.
kr. til Movia som en forholdsmæssig andel af en større tilbagebetaling som Movia skal lave til DSB
og Metroselskabet. Dette følger af en voldgiftssag om passagertællesystem, som DSB og
Metroselskabet har anlagt mod og vundet over Movia. Dette vil indgå i regnskab for 2015.
Udmøntning af et tilpasningsbehov på kollektiv trafik (jfr. pkt. ovenfor) vil skulle indarbejdes i
trafikbestillingen for 2016.
---------------------------------------
Der er således reelt ikke er tale om et økonomisk problem for regionen, når nu de 12 mio. kroner er
sikret!
Stop for spormoderniseringen er underlig, når bestyrelsen for Regionstog/Movia selv har været med
til at igangsætte planlægning og udbud af sporombygningen, og efterfølgende bevilget penge fra
Regionstog til at udarbejde udbudsgrundlag mv. Konsekvensen af en beslutning om at udskyde den
nødvendige sporombygning igen kan betyde at Regionstog inden for kort tid af sikkerhedsmæssige
årsager må indskrænke eller standse togdriften mellem Ruds Vedby og Høng på ubestemt tid.
Lad dog fornuften sejre og godkend spormoderniseringen. Så er der ro til at Danske Regioner og
Staten kan finde frem til en langsigtet aftale om alle lokalbanerne. Dem kan man ikke undvære.